eerste 3d-printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: eerste 3d-printer

Bericht door rien1959 »

Even wat rond gekeken en een test gelezen. Voor een beginner een leuk apparaat, maar de resolutie is matig tot slecht. En ja, hij kan alleen PLA printen omdat er geen verwarmd bed in zit.
Thommie
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2016 14:10

Re: eerste 3d-printer

Bericht door Thommie »

Handig topic dit - zeer relevant voor mij. Ik blijf even meelezen :lol:
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: eerste 3d-printer

Bericht door Jfwiet »

Flupke85 schreef:Bij de Media Markt hier in Maastricht hebben ze ook een 3D printer in de verkoop. De XYZ Da Vinci Junior

http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_xy ... 13565.html

Is dat wat? En zie ik het goed dat hij alleen PLA print?
Ben net weg bij XYZprinting als verantwoordelijke voor service. De software is wat aan de zwakke kant, maar als je zelf goed kan ontwerpen en je neemt voor lief dat je altijd de PLA van XYZ moet kopen doe je daar een best leuke koop aan. Er komt binnenkort nog een goedkopere printer uit van XYZ (mini) en die print stiekem nog beter. En dat je alleen XYZ filament kan gebruiken heeft een hoop voordelen als je niet zo thuis bent in de techniek en niet steeds aan de knoppen wil draaien.

Dus misschien zoiets aanschaffen en daarnaast een bouwpakket van aliexpress? Dan heb je een machine om lekker mee te klooien en te oefenen en 1 om echt mee te printen.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: eerste 3d-printer

Bericht door Flupke85 »

Nou ben ik niet echt thuis in 3D printen en weet het verschil wel tussen ABS, PLA en PVA... Maar wat zouden de tekortkomingen zijn als je alleen PLA kan printen? Dat hij geen verwarmd bed heeft betekend dan ook dat je geen lange platte stukken kan printen zonder dat ze krom trekken? :oops:
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: eerste 3d-printer

Bericht door mark3 »

Ik heb hier zo'n xyz printer staan , gekocht om onszelf welkom te heten in de printwereld. In mijn ogen prima apparaat voor dat geld en leuk om mee te starten.
Het printertje gekocht op een woensdagavond, tijdens het koken uitgepakt, tijdens het eten software geinstalleerd en na het eten gaan printen, supersimpel. Best wel eens fijn, een machine dat direct werkt zonder dat je uren/dagen bezig bent met parameters in te stellen en aansluitingen bent aan het uitzoeken. :P
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: eerste 3d-printer

Bericht door Flupke85 »

Hi mark, is dat die wit/oranje van de media markt? Print het een beetje mooi?
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: eerste 3d-printer

Bericht door mark3 »

Ja, best wel. Voor die 400 euries vind ik het prima.
Kom langs en je ziet het.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: eerste 3d-printer

Bericht door Flupke85 »

Vandaag op de zaak?
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: eerste 3d-printer

Bericht door mark3 »

ja, als het kan na 15.00 uur.
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: eerste 3d-printer

Bericht door Jfwiet »

Die oranje/witte is de daVinci Junior. De davinci mini komt binnenkort, is goedkoper en print beter.

Voor het geld zijn het best leuke printers.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: eerste 3d-printer

Bericht door Flupke85 »

Maar mini betekend een kleiner werkbereik?

Edit: Blijkt dus hetzelfde te zijn. 15x15x15 cm
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: eerste 3d-printer

Bericht door Jfwiet »

Flupke85 schreef:Maar mini betekend een kleiner werkbereik?

Edit: Blijkt dus hetzelfde te zijn. 15x15x15 cm
Inderdaad en ze gebruiken dezelfde PLA rollen van XYZ. Dus verbruik is het zelfde.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: eerste 3d-printer

Bericht door Flupke85 »

Nou heb ik laatst die XYZ Davinci Junior 1.0 gekocht en al veel mee geprint (2 rollen van 200 meter op), maar nou loop ik tegen een beperking aan. Als je een rol filament koopt, dan moet dat van het merk XYZ zijn omdat in de rollen een NFC tag zit. Het handige van die tag is dat je precies ziet wat er nog op de rol zit, en of je het dus gaat halen met het bestand wat je gaat printen. Wat een nadeel is is dat ze weinig keuze hebben in de kleuren, en vele kleuren zijn ook nog eens "transparant" en erg lelijk. Nou heb ik bij FormFutura in Nijmegen (geen aandelen in) wat monsters besteld in verschillende kleuren, maar kan ze niet gebruiken. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd met een RFID/NFC app die kan lezen er schrijven, maar het werkt niet met de laatste firmware 2.2.8.
Het enige wat ik kan doen is een originele rol plaatsen en ander filament inladen en ook gebruiken, maar dan schijft hij uiteindelijk 0 meter naar een half volle rol, en dan is die rol dus onbruikbaar. :oops:
Lekker bezig daar bij XYZ.

Een van de technische elektro boys hier die een mogelijkheid ziet om het hele NFC verhaal te omzeilen?
Op Ebay is een losse tag te koop die continue aan te passen in met een app, en zo kun je dus filament van derden gebruiken. Ik wacht daar nog op een antwoord of dat werkt met de laatste firmware (downgrade is onmogelijk)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: eerste 3d-printer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het zal wel in het woord 'printen' zitten, net als die gechipte inkt cartridges.
Beetje waardeloze aktie, dat ze je niet de keuze geven tussen wel of geen NFC.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie