Een Kees-3D printer???

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

Ik heb het tijdelijk even opgelost door de buis op te boren naar 2,9mm en er een teflon tubing door te trekken. nu is de hele binnenwand teflon tot op de nozzle. Ook de nozzle maar even opgeboord tot 0,4mm (je moet toch wat..en een nieuwe nozzle besteld)
Nu spuit hij wel mooi draadjes en lijkt niet echt meer verstopt te raken..
Maar nu het volgende.. 't blijft niet aan mijn verwarmde (55 graden) bed plakken :evil: ook niet met van die tape er op.. na een tijdje kan ik de klont zo van mijn nozzle af trekken..
Zo eenvoudig is 3D-printen dus nog niet :oops:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
den_elektrieker
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jan 2013 14:02
Locatie: Waregem (B)
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door den_elektrieker »

Je moet eens naar geckotek.com gaan deze maken heel leuke buildplates waarmee je niet meer moet knoeien met tapes en slury enz. Ik heb deze gekocht voor ABS en gewoon afregelen(1 malig) printen, wachten tot het afgekoeld is en het springt er gewoon vanzelf af.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door Mcgyver »

Ik meen me te herinneren dat je haarlak moest spuiten op je verwarmde tafel. Ik dacht dat het goedkoopste spul van de action nog het best werkte :-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door rien1959 »

Nog even een tip voor als het echt vast moet zitten :Cube Glue (cubify). Het lost op met water dus nog makkelijk te verwijderen. Na alle tapes en speciale platen te hebben gebruikt bleef er voor mij dit over. Met de speciale platen kreeg ik de werkstukken soms niet los en dat is ook niet wat je wilt :oops:
BennedeBakker
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:39
Locatie: Rijswijk ZH
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door BennedeBakker »

audiomanics schreef:Zo eenvoudig is 3D-printen dus nog niet
Haha, nee het lijkt inderdaad allemaal zo makkelijk. Een 3D printer zelf (bouwen en aansturen) is redelijk te overzien, maar er goede prints uit laten komen is nog een hele kunst. Je hebt gewoon behoorlijk wat gefaalde prints nodig, voordat je een beetje oog krijgt voor wat er fout gaat.

Voor PLA werkt ordinaire Pritt erg goed. Dit kun je eenvoudig op een verwarmd bed aanbrengen. Het allerbelangrijkste is wel dat je bed perfect vlak staat. Ik ben ook begonnen aan een tweetal nieuwe printers en na lang handmatig klooien om alles afgesteld te krijgen ben ik nu van plan om met behulp van een IR-probe het bed softwarematig vlak te stellen.

Als je niet steeds opnieuw je bed wil prepareren voor een nieuwe print kun je ook kijken naar commerciële printoppervlakken. Printbite is redelijk nieuw en ziet er veel belovend uit. Dit materiaal zou erg lang mee moeten gaan, je hoeft je eerste laag niet vol in het bed te persen en de prints komen er makkelijk af als het bed afkoelt. Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel wat besteld om te testen.

Teflon buis tot aan de nozzle is zeker een goed idee. Zo zit het ook bij de E3D V6 hotends welke naar mijn ervaringen de minste problemen geven.

Nogmaals, een goed afgesteld bed is het allerbelangrijkste! Je kunt in je slicer ook de eerste laag wat dikker laten printen, wat soms helpt en de snelheid moet redelijk laag zijn (20mm/s) ong.
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door EBos »

Ik heb zelf de E3D v6 hotend op mijn printer gebouwd. Scheelt je een hoop trouble-shooting.
Deze hotends werken gewoon. Belangrijk is dat de ventliator altijd aan blijft...en je de printer pas uit zet als de hotend wat afgekoeld is anders 'kruipt' de warmte toch weer voor bij de heatbreak. (het rvs tussen stuk)

Voor het printen van PLA is 210gr voor de extruder en 60gr voor print bed meest gebruikte temperatuur.
1e laag ongeveer 60% van de print snelheid. gemiddelde printsnelheid is wat afhankelijk van machine en type fillament. ongeveer 40mm/s tot 70mm\s.
Haar lak zou ik absoluut niet gebruiken. Werkt zeker wel voor het hechten maar de nevel is slecht voor je geleidingen.
1e laag is gewoon belangrijk. Probeer deze tikje lager te zetten en je extrusion multiplier wat hoger. 120 tot 140 % voor 1e laag.
Het bed ontvetten met isopropanol of accetone (geen bio!) is ook belangrijk.

Doe je je voordeel mee zou ik zeggen. Ik vind de printer er al erg mooi uit zien.
Succes. ;-)

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 181
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door Quepee »

http://www.telegraph.co.uk/news/2016/11 ... l-art-pro/

Deze jongen gebruikte ook hairspray .. :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

EBos schreef: Ik vind de printer er al erg mooi uit zien.
Ja, ik zal nog even wat mooie plaatjes posten.. Ik heb ook nog een filmpje op mijn telefoon.. eens even bedenken hoe ik die hier goed ga posten (zal wel YouTube worden??)
Ik moet er ook nog een kap voor bedenken die ruimte laat aan de filamentgeleiding en waar een afzuiging (temperatuur-geregeld) in komt.. Dan nog even een fraaie plek zoeken voor de filament-klos.. rekening houdend met, eventueel, die 2,5kg rollen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
pc50kd
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jun 2013 13:36
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door pc50kd »

Ik heb zelf ook een 3D printer gebouwd en had constant problemen met mijn hotend. Ik heb verschillende versies geprobeerd maar niets werkte echt fatsoenlijk (naar mijn mening :evil: ). Uiteindelijk heb ik zelf een Kraken gebouwd van E3D. Linkje: http://e3d-online.com/Multi-Extrusion
Als je op engineering drawings klikt krijg je alle informatie die je nodig hebt om er zelf 1 te maken. De heatbreaks zijn ook goed zelf te maken. De Kraken is alleen wel watergekoeld. Als je een luchtgekoelde variant wil dan zou je eens naar de Chimera kunnen kijken.
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door H@ns »

audiomanics schreef:graag een nieuw pijpje.. Uitdaging is dan wel een gat van 1,8mm over een lengte van ca 6cm..
Kees,

Ik heb nog een stukje RVS hoge druk leiding liggen van een waterstraal machine.

Afmetingen 6.1 x 2.1 ca. 200mm

boortje 2.2 past er niet meer in.

Mocht je interesse hebben kan ik hem op de post doen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door DaBit »

Kees,

Heb ik straks ook die hotend-problemen? Of is de jouwe een ander dan de mijne?

Ik zit er heel sterk aan te denken om jouw goede voorbeeld te volgen en een DaBit-kitspuit te brouwen, dus ik heb bovengemiddelde interesse in jouw bevindingen. Ik heb stiekum al een sliert 10mm GT2-2M riem met stalen koord en zakje poelies/vrijloopwieltjes besteld bij onze Chinese vriendjes, en wat geleiding komt ook mijn kant op. Voor de rest moet ik nog even achter de virtuele tekentafel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

Ik heb zowaar mijn eerste frutseltje geprint! Met een uitgestreken laagje Pritt op de tape!
Niet meteen een toonbeeld van perfect printen, verre van dat.. Maar het maakt me wel meteen wat duidelijk:
Ik had de 0,3mm nozzle weer ingeschroefd op het pijpje dat ik van een teflon tubing voorzien had.
Tevens even wat markers gezet op het (zichtbare) aandrukwieltje van de extruder. Daaruit bleek dat dat motortje gewoon stil komt te staan, althans het aandruk rolletje staat stil.. Of het motortje ook stil staat kan ik zo niet even snel zien of horen.. Dan moet ik eigenlijk even een kijkgaatje bedenken.. Of de achterkant van het motortje opereren om het asje goed te zien.. Zo te zien is dat alleen een kapje..
Overigens staat de stroom van het Nema17 motortje zo hoog dat hij prettig warm wordt..
Om nu een uur lang met de hand filament te gaan doorduwen... wordt 'm niet..
Er zal dus waarschijnlijk een motor met planetaire reductie op komen en een ander kartelwieltje.. Ik zal Ardon Kamps eens benaderen.. daar heb ik in het verleden wel eens wat onderdelen voor gemaakt en die heeft een bedrijfje in 3D-printers...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door audiomanics »

Hoi Bart,
Of jij problemen gaat krijgen weet ik niet.. Dit modelletje wordt veel verkocht en de problemen die ik heb schijnen toch niet echt veel voor te komen.. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de gemiddelde Nederlander die een 3D-printer heeft uit al die problemen zal komen die ik al opgelost heb..(en dan heb ik het alleen al over het aan de praat krijgen en communiceren met de controller.. (de fabriek heeft me ondertussen zelfs al een nieuwe kaart getuurd... schijnt.)
Aan de andere kant ben je zelf ook een behoorlijke problemsolver, dus je krijgt 't geheid aan de praat en beter...
Je moet er alleen even de tijd voor nemen, maar dan ben je ook meteen "gaatjesneus"-3D-printen.. ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een Kees-3D printer???

Bericht door DaBit »

Ik denk dat je aan de 0,4mm nozzle moet (waar koop je die dingen eigenlijk?). Ik hoorde van een bijzonder capabele en zeer handige harrie maat van me die tegenwoordig ook helemaal into 3D printen (meerdere printers die zo'n beetje 24/7 draaien) is dat 0,3mm eigenlijk wat krapjes is. Eigenlijk min of meer door hem dat ik ook enige interesse in het proces heb gekregen.

Die meldde overigens ook dat voor kwaliteitsprints 30-40mm/sec meer dan vlot genoeg was. Mocht je er wat aan hebben.

Als ik gedonder heb dan weet ik het inderdaad wel op te lossen. Maar het is handig als ik van tevoren weet dat ik gedonder kan verwachten, kan ik er proactief op reageren. Maar meteen naar een watergekoelde oplossing :mrgreen:
Ik krijg nog wel meer gezeik overigens, want ik wil als controller LinuxCNC op een Raspberry gebruiken. Gaat me een hoop gezeik opleveren, maar dat is nou net de lol.

Ik zal het ding anders eens opstoken en laten extruderen. Die verwarming kan ook wel op zo'n industrieel DIN-controllertje. Zie ik het gauw genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie