De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ja, en wat werkplaatspapier aan de zijkanten om de concentratie acetondamp nog wat verder op te voeren, maar zonder werkt ook, duurt alleen langer. Verder leg ik een glasplaat op die pan (of andere container) zodat ik kan zien hoe ver het gevorderd is.
Kwa duur: in de zomer is een kwartier in de acetondamp al te veel, met de temperaturen van gisteren duurt het veel langer.

Maar dit is wel een van de redenen dat ik puur elcheapo ABS, de soort zonder 'plus', 'easy', enzovoorts in de naam op voorraad hou. Al schijnt het met PLA en ethylacetaat als oplosmiddel ook te kunnen. Misschien eens proberen; ik heb het bestaan van PLA grotendeels genegeerd maar dat spul print toch eigenlijk wel makkelijk en mooi strak en een flesje ethylacetaat kost de wereld ook niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door chimaerion »

Abs vind ik een hatelijk materiaal om mee te printen. Zelfs met afgesloten en heated chamber lukken de prints niet altijd. Enige goede eigenschap is redelijke temperatuursbestendigheid en smoothen met aceton.
Voor de tensile strength of andere mechanische eigenschappen hoe je het niet te doen: zijn zwakker dan PlA of PETG.

Voor de rest print ik zelf alleen maar met PETG. PETG is PLA 2.0. Veel temperatuursbestendiger en print ook even gemakkelijk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Kwa ABS-is-een-drama kan ik je geen ongelijk geven. Geld overigens alleen voor puur ABS, voor de rest is de materiaalsoort die op de rol filament geschreven staat tegenwoordig nog hooguit een hint naar het hoofdbestanddeel. Filamenten als Formfutura Easyfil ABS, eSun ABS+, noem het maar op zijn een stuk makkelijker te printen, stinken niet zo hard, maar houden de belangrijkste eigenschappen zoals makkelijk na te bewerken en verlijmen. De stijfheid van ABS vind ik vaak ook precies goed; niet zo stijf dat het breekbaar word, stijf genoeg om niet, eh, slap te zijn.

Ik heb 1 rolletje PETG van eSun, maar dat vond ik nou juist weer niks, tenminste op de 'oude printer'. Het is mooi transparant blauw en daar zijn de kinderen dol op, dan hebben we het wel weer gehad met de voordelen imho. Tijdens het printen trekt het spinnerag-draden die de nozzle weer oppikt en die eindigen als zwarte klont in de print, het eindresultaat was veelal een stuks tijver dan ABS maar daarmee nog best breekbaar, en nabewerken door boren/schuren/verlijmen was ook niet zo lekker.
Maar eerlijk is eerlijk: ik had geen laagkoeling (nu wel, maar moet nog wat beter) wat deels ook de reden was om PLA te negeren en het rolletje was destijds ergens in de aanbieding. Zou best kunnen dat als ik nu een fatsoenlijke PETG probeer dat ik ook enthousiaster ben.

Ik heb alleen weinig goede redenen om dat te doen. ASA is hard op weg om een van mijn lievelingsfilamenten te worden. Alle voordelen van ABS plus nog een paar, minder nadelen. Moet het stijf of nog hittebestendiger dan is polycarbonaat wel prettig. En moet het echt robuust en kom ik weg met de lagere stijfheid dan ben ik tegenwoordig helemaal fan van TPU98A.

Kosten van filament kijk ik trouwens tot op zekere hoogte niet zo hard naar (al was dat Scaffold spul wel even schrikken met een kiloprijs van 130 euro ofzo). Ik heb eigenlijk nog nooit wat geprint waar die paar dubbeltjes meer of minder per ding significant waren. De benzinekosten zijn maar een deel van de bedrijfskosten van een auto, en hetzelfde geld voor filament.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik ben na een hoop gespeel bezig met een 'filament-bak', dat kan nu mooi onderaan in het frame. Daar kunnen de 4 meestgebruikte rollen in; met 0,75-1kg rollen 2 rollen in gebruik, 2 ernaast zodat ze vlot te wisselen zijn. Omdat ik het had liggen is het gemaakt uit gemalen boomlijken, wat opzich niet erg vochtdicht is.

Die bak moet wel 'luchtdicht genoeg' worden zodat een schep silicagel het filament 'een redelijke tijd' droog houd. Helemaal dicht is-ie toch niet, want je hebt altijd nog de slangen richting de printkop en met ene paar graden temperatuurverandering heb je dan al gauw transport in en uit de bak. Maar het silicagel in het bakje wat ik had hield het toch maandenlang vol tenzij ik vaak filament wisselde.

Nu heb ik nog een aardig stuk HPL liggen, zie bovenkant foto voor het smaakje.
Paar stukjes aan de binnenkant van die bak plakken werkt mooi af en lost gelijk het vochtdicht-probleem op hoop ik. Maar is dat spul wel enigzins dampdicht?

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Tonybryden »

Ziet er goed uit Bart 👍
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

Bart, mocht je nog HPL nodig hebben, stuur me de maten en de kleur maar (wit is het allermakkelijkst), dan breng ik het waarschijnlijk zaterdag mee. (als je er bent natuurlijk, anders stuur ik het op)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik heb nog genoeg om wel 20 van die filamentbakken te kunnen maken :lol:
De hamvraag is: is dat spul enigzins dampdicht of 'ademt' dat?

Ik hoop dat zaterdag nog even lukt, heel de dag in ieder geval niet. 2 handbalwedstrijden van de kinderen en een kerkdienst waarna ons pa het kruisje van mijn vorig jaar overleden moeder meekrijgt. Die heeft dan wel wat ondersteuning nodig en dat staat hoger op de prioriteitenlijst dan de CNC-zonedag (in tegenoverstelling tot die ##@@$% handbalwedstrijden, maar laat ze dat hier maar niet horen).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 866
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door zeeschuim »

hpl neemt vocht op
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Opnemen is niet zo erg, scheelt weer in de silicagel :mrgreen:

Maargoed, duidelijk. Ik lamineer wel een stukje aluminiumfolie tussen het HPL en het hout.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door carlo »

goeiemorgen

waarom geen verwarmingsmatje erin

mvg
carlo
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Wel overwogen, maar dan als keramisch PTC-heatertje, die kunnen niet zomaar gevaarlijk te warm worden.

Maar waarom zou ik eigenlijk? Dan moet je blijven stoken, en elke continue Watt kost op jaarbasis toch al gauw 2 euro. En als ik nou wekelijks de silicagel moest wisselen okee, maar zo af en toe een keer een half koffiekopje silicagel vervangen omdat een deel van de indicator van blauw naar roze kleurt is geen ramp. De kilo silicagel heb ik in de 15 jaar dat ik 'm heb 2x droog moeten stoken. Al met al geen veeleisend onderhoud dus, en mij het extra electriciteitsverbruik niet waard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Van 'afbouwen' is het nog niet veel gekomen. Teveel andere dingetjes tussendoor. Maar printen heb ik wel veel gedaan. Inmiddels alweer iets meer dan 3 kilo, compleet probleemloos op 1 klein bugje in die Duet firmware na.

Tot vanochtend:

Afbeelding

Niet alleen een spaghettimonster, ook een hoop schade. De glasplaat lag op de grond in stukjes, de BLTouch is afgebroken, de heatbreak van de actieve nozzle is verbogen, en dan zal er vast nog wel wat zijn wat ik zo gauw even niet gezien heb.

Grmbl!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En het ergste, als je niet kunt achterhalen wat de reden is geweest. :cry:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen »

Oei, das niet zo mooi Bart :oops: Weet je waar het door ontstaan is?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie