De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kawarider
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door kawarider » 14 jan 2020 14:42

Ja Tony. Erover praten is een, vervolgens gewoon efkes bouwen is een ander. Maakt Dabit allemaal niet uit geloof ik.
Is weer een mooie printer. Kun je al wat maken voor me?

DaBit
Donateur

Bericht door DaBit » 14 jan 2020 16:19

Ja hoor, stuur maar op wat je hebben moet.

kawarider
Contacteer:

Bericht door kawarider » 14 jan 2020 17:55

Zal eens wat in elkaar kliederen.

We hebben ook zon duet kaartje. Beetje lastig om te benaderen vanuit huis. Dat is eigenlijk mijn netwerkprobleem Dabit

DaBit
Donateur

Bericht door DaBit » 14 jan 2020 18:22

Ik kachel wel een keer na het werk jouw kant op. Wachten tot ik 'gewoon' een keer tijd heb schiet voor geen meter op. Ik app je straks wel even.

DaBit
Donateur

Bericht door DaBit » 19 jan 2020 12:03

Pi cameraatje in een huisje van plastic waar ik toch vanaf moet (ESUN PETG ooit in de aanbieding gekocht. Rommel; is bros, blobt en trekt draden. Gelukkig maar een halve kilo). De Pi hing er al sinds LinuxCNC, de camera had ik ook nog liggen.

Afbeelding

Toch handig, potmagneetjes en een stuk ijzer.
Kabeltje is wat aan de korte kant; ik had de camera graag nog wat hoger gehad.

Ik had verwacht nog een fisheye lens nodig te hebben, maar als je de hele sensor gebruikt (1296x972, wat de 2x2 binning variant is van de volle 2592x1944 sensor-resolutie) valt het genoeg mee met de beeldhoek:

Afbeelding

Toch verdomd prettig, zo'n cameraatje.

Verder inmiddels zo'n E3D Nozzle-X gemonteerd met een iets grotere opening (0,5mm); ik print toch vrijwel alleen mechanische delen waar ik niet al te gek veel detail nodig heb. 0,6mm had ik ook nog kunnen doen, maar op een gegeven moment is de hoeveelheid plastic die je per seconde kunt smelten toch de beperkende factor. Dat komt voornamelijk vanwege de warmtegeleiding door het plasticfilament zelf en niet eens zozeer door de warmtegeleiding van het spuitmond-metaal.

Die nozzle bevalt me tot nu toe prima, ook met regulier ongevuld plastic. Lekker degelijk, mooi gladde bovenste lagen en 10mm^3 per seconde aan ASA er doorheen duwen gaat feilloos zonder de temperatuur hoger in te stellen. 12mm^3/s zal ook nog wel lukken maar nog niet geprobeerd. Met messing spuitmondjes houd het zo ergens tussen de 12 en 15mm^3/s ook wel een aardig eind op in het standaard E3D hotend, of je moet de temperatuur flink hoger zetten.

Ik vraag me af of ik Ultem 1010 zou kunnen printen. De gewenste bedtemperatuur haal ik probleemloos, hotend moet met minimale wijzigingen de 400 graden ook wel kunnen halen. De temperatuur in de kamer is het pijnpunt; hoger dan 50-60 graden kom ik niet.
Zou me voor een werkgerelateerd prototype waar de temperatuur structureel boven de 120 graden is en op kan lopen tot zo'n 200 graden wel goed uitkomen; met holle structuren kan ik warmtegeleiding toch aardig minimaliseren. Een printje bestellen is waarschijnlijk het handigste, maar lang zo leuk niet.

Plaats reactie