De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Bij die van mij is het ver afgelopen. Vroeger waren ze zo trots als een pauw als ze een gaatje mochten boren of boutjes aan mochten draaien. Tegenwoordig, als ze al beginnen is het bij de eerste de beste tegenslag weer klaar. Ze zijn alleen nog in de schuur te vinden als er wat productiewerk moet gebeuren en er geld te verdienen valt met meehelpen afbramen/schoonmaken/inpakken/etc.

De geprinte tandwieltjes idem; die zijn allemaal gemonteerd, ze zijn erachter gekomen dat het plannetje niet werkt, en daar bleef het bij. Dan kun je proberen een opstapje te geven, maar de interesse is dan al weg. En doe je het eerder, dan 'snap je er helemaal niks van'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Eerste keer spelen met wateroplosbaar supportmateriaal. Dat spul had ik al eeuwen liggen, maar elke keer had ik zoiets van 'nee, dan moet het uit de verpakking en moet ik het droog zien te houden, en het is knap aan de prijs'. Mjah, dan heb je het eigenlijk ook voor niks, dus toch maar eens tevoorschijn getoverd voor een print in TPU waarbij supports extreem lastig weg te halen zijn, en supports met TPU zijn zowiezo <voeg favoriete krachtterm in>.

Een totaal succes kan ik het nog niet noemen:

Afbeelding

Spul print raar. Ik schat dat die rol toch knap vochtig is geworden, het dampt ook wat en de extrusies zijn veel dikker dan ze behoren te zijn. Misschien had ik met een wat simpeler teststukje moeten beginnen :roll:
Nouja, dat spul hoeft alleen maar te ondersteunen en niet mooi te zijn. Hopelijk is dat wel gelukt. Na een uurtje in het water soepen en wat TPU-haren wegbranden:

Afbeelding

Niet de beste print, maar ook niet vreselijk slecht. Telkens dat terugtrekken en naar de toolchangepositie gaan is bij TPU goed zichtbaar; dat spul is net gekookte spaghetti en dat retract niet lekker. Daar krijg je haren en blobjes van.

De onderkant is belangrijker. Kijken of daar de details bewaard zijn gebleven:

Afbeelding

Ja, dat wel. De diverse uitsteeksels en overhangen zijn wat rommelig, maar nog intact.
(en het mag nog iets langer in het water)

En de kleine details, zoals gaatjes voor tieraps?

Afbeelding

Ook die zijn er. Da's mooi! :mrgreen:


Al met al ben ik met de eerste poging niet helemaal ontevreden, maar toch ook nog niet helemaal tevreden. Zowiezo is de gereedschapswissel een vreselijk tijdrovend grapje. Beide materialen moeten naar een graad of 150-160 standby om niet te lekken, en dat afkoelen en opwarmen kost tijd. Vooral als het ruim 800 keer moet gebeuren voor zo'n print.
Tijdens die 800 keer wisselen en daarmee zeker een 5000x de spuitmondjes afvegen aan de siliconenstrip slijt de siliconen ook in, werkt het afvegen niet lekker meer, en blijven er klonten hangen. Ik heb voor zover ik weet in RepRapFirmware 3.1 nog geen random() functie of variabelen ter beschikking in G-code om die veegpositie te varieren. Toch eens om zeuren.

Een manier om het verbruik van het dure supportmateriaal en het aantal toolchanges wat te verminderen is werkstuk en ondersteuning beiden in werkstuk-plastic te printen en enkel een laagje van het oplosbare spul tussen de ondersteuningspilaar en werkstuk in te leggen. Dat krijg ik echter nog niet voor elkaar. Het PVA-achtige spul staat dan lang stil in de aanvoer, warmt op (het zit tenslotte boven een hete bouwplaat en hete extruders en een dichte doos), word blijkbaar zacht, en als het dan een keer nodig is frommelt het net na de aandrijfwieltjes op en blokkeert de boel. Zucht. Weer een puntje gevonden dat bij een eventuele volgende printer anders moet; zaken behoren verwarmd te worden of zaken behoren gekoeld te worden, maar niet 'niks'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie