De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door frank »

Welke printer is dat Jan?
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door janplastiek »

Breek de dag, frees een lijntje.
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

Dat is dus dezelfde als die wij onlangs hebben gekocht.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door janplastiek »

is echt wel een knappe machine, werk gebied iets van 400 x 355 en rond de 400mm hoogte, en door de startlaag op een pc plaat van 0,75mm op de vacuümtafel moet je niks liggen smeren, programma inladen, rollen plaatsen en gaan.

we zijn gedrieën technisch gericht, daarom is het meeste van ons werk (machine) onderdelen.
In volgorde van meest voorkomend werk hiervoor, onderdelen
1) die niet op voorraad zijn of niet meer te verkrijgbaar zijn
2) voor dringende vervanging van een kapot stuk.
3) prototypes allerhande

de scanner http://solutionix.com/rexcancsplus/ is voor printwerk ook een goede hulp, sneller klaar dan opmeten en voor de klant een wow gevoel, als je zo snel hun prototype kunt uitleveren, of een gebroken stuk, even met seconde lijm fixeren, scannen, de tekening wat aanpassen indien nodig en start, en dan is er koffie ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

janplastiek schreef: en dan is er koffie
Begin jij nu ook al ? :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Jongens, jullie drinken dan toch wel NC-kaffee he? Wil ik je anders best leveren hoor.

(Zo, als ik de verhalen moet geloven word ik nu bijna slapend rijk :mrgreen: )
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door janplastiek »

DaBit schreef:(Zo, als ik de verhalen moet geloven word ik nu bijna slapend rijk :mrgreen: )
kleine machientjes kleine verdientjes, grote machines grote.........miserie :lol: :lol:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Daarom doe ik maar 265x265x265mm, geen miserie :lol:

Vanavond eens wat gemeten aan m'n Chinese spulletjes:

Afbeelding

De gladde vrijloopwieltjes zijn 2x 0,00 afwijking en 1x 0,08mm afwijking op de rondloop.

De getande vrijloopwieltjes zijn er beroerder aan toe. Gemeten op de buitenkant van de tandjes zit de rondloop tussen de 0,08mm en 0,14mm. Hmm.

Komt ook grotendeels door de lagermontage denk ik:
Afbeelding

Zit er echt niet recht in, en ik tik 'm ook niet zomaar recht. Maar eens een persgereedschapje maken, kijken of dat scheelt.

GT2 riem heeft genoeg staal erin zitten:
Afbeelding

Dat maakt 'm niet vreselijk flexibel, maar het is tenminste niet van dat elastiek zoals 6mm GT2 rubber riem. Ik zou haast zeggen dat 20T poelies wat aan de krappe kant zijn voor die riem.

Voorraad is wat kleiner dan gedacht; er zit ook een ander systeem en dikker profiel bij:
Afbeelding

Bummer. Nouja, het spul kostte de wereld niet geloof ik.

Nog wat extra spulletjes:
Afbeelding

Ik had voordat ik ze in huis had nog een wat matig gevoel over die Rexroth railtjes, maar inmiddels ben ik knap enthousiast erover. Blijft toch vreselijk mooi spul, dat Rexroth, en dit is geen uitzondering.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Wij houden ons even stil, heb jij even tijd om te knutselen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik kom nog teveel ditjes en datjes tekort om een vliegende start te kunnen maken. Niet genoeg aluminium, niet genoeg frameprofiel, geen filament of PTFE slang om die extruder eens aan te sluiten, etc.
Ik kan inmiddels wel weer een beetje lopen, dus het begint te jeuken.

Ik heb wel nog even door de datasheets van die L6470 dSpin stepperdrives zitten neuzen. Mooi spul; dat ingebakken motion engine komt me goed van pas. Zowiezo geinig spul om eens mee te spelen, want ze hebben ook een groot broertje dat 80V/10Amp doet. Duur zijn die dingen ook niet, minder dan een tientje. Komt ook vanzelf op Chinese printjes terecht voor 10 dollar.
Da's voor deze printer niet interessant, maar als het nou met die dSpin drives goed uitpakt dan word een Raspberry Pi + touchscreen + aantal keertjes dSpin toch echt wel een leuke optie als compacte CNC-controller.

Ik heb wel een nadeeltje gevonden: het spul is programmeerbaar tot slechts 15625 steps/sec. Als het ding voor z'n bewegingen (je zegt tegen het ding dat-ie met snelheid X moet bewegen, of met geprogrammeerd acceleratie/deceleratieprofiel naar positie Y moet) wel de volle resolutie gebruikt ook al zet je 'm op fullstep dan is dat geen drama, maar dat kan ik uit de datasheet niet goed halen.
Aan de andere kant is het voor de 3D printer wel genoeg; ingesteld op 32 usteps haal ik alsnog bijna 100mm/min, wat genoeg is. En 32 usteps met voltage mode drive is alsnog vrijwel geluidloos en soepel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Toch nog alvast 2 dingen gemaakt. Veel Eerste Keren vandaag.

Trapeziummoer van POM. Draaien, tappen:

Afbeelding

Zoals Benkr al voorspelde: dat tappen van die draad valt knap tegen, en de tap moet er ook echt helemaal doorheen.

Moer afwerken met de boutgaten vond ik handiger om even op de frees te doen:

Afbeelding

Eindresultaat:

Afbeelding

Ding gaat soepel over de draad, en de axiale speling is minimaal; iets van 0,02mm als ik hard trek.
Bijna jammer dat ik straks een stukje van de flens af moet zagen om het pas te krijgen :lol:


Doorgegaan met de trapziumspindel:

Afbeelding

Dat was de eerste keer vierklauw gebruiken; dat ding zit nog in z'n af-fabriek-vet en ik ben de eerste die 'm uit de doos pakt. Ik moest zelfs nog draadeindjes monteren.
Busje PTFE-smeerspul is leeg, die eerst weer aanvullen voordat ik de klauw goed schoonpoets. Viel me niks tegen kwa ongemak, dat gebruik van een vierklauw. Ik denk dat ik 'm maar eens even laat zitten.

En daarna de eerste keer draadsnijden; ik had geen M12 snijplaat dus ik kwam er niet onderuit. Nouja, dat is op een CNC-machine lang zo spannend niet als op een handmatige machine. Ik heb de draad wel iets dieper moeten snijden dan officieel zou horen voordat de moer pastte. Ik heb er overigens een gewone M12x1,75 draad op gesneden; die moeren heb ik gewoon liggen en een nylock moertje zal de truuk in deze toepassing wel doen.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Volgens mij is dat het lot van de vierklauw. Ik heb een emcomat 8.6, ook met originele vierklauw, in ruwweg dezelfde staat als waar jij hem in hebt. (in fabrieksvet en zonder de draadeindjes gemonteerd) Inderdaad; het went, zo'n vierklauw.

Ziet er keurig uit, die moer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Voordeel van deze vierklauw is toch dat-ie veel groter is dan die 3-klauw. Materiaal word over een langere afstand ondersteund (bekken zijn 'dieper'), het word met een extra bek vastgehouden, dus je trekt het minder gauw scheef in de klauw. Gat in dat ding is ook groter.

Ik heb wel een foutje gemaakt zie ik nu: zoals de trapezium nu gedraaid is past-ie niet in het lagerblok zoals ik 'm getekend heb. Daarvoor zou ik een langer stuk blank 12mm moeten hebben want officieel moet-ie nog een keerring door. Nouja, ik pas het lagerblok wel aan; dat is toch nog niet gemaakt.

Dat schiet eigenlijk ook niet op, wel tekenen maar er vervolgens niet naar kijken :lol:

Voor de rest heb ik eerst wat CAM te doen. Maar ik heb wat ruzie met Fusion360; die vacuumtafel die ik laatst getekend had is spontaan verdwenen, en mijn cloud-library met gereedschapjes + kloppende toolnummers voor CAM vind ik ook nergens meer terug.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

breek mij de bek niet open over fusion aangaande missende tools. (ben nog geen tekeningen kwijtgeraakt, gelukkig) ik heb nu maar een export gemaakt van de tools, als ik ze mis dan importeer ik ze gewoon weer. Flauw.
Plaats reactie