De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Puik werk. En dan weer eens iets heel anders.. (omdat we niet vies zijn van een stukje off-topic gezwam) Wat voor TIG apparaat heb je? Zit voor een paar projectjes die ik in mijn hoofd heb ook te loeren naar zo'n apparaat. Autogeen/mig en booglassen heb ik in een grijs verleden nog wel eens gedaan, waarbij autogeen mij het beste beviel.

Dat dewalt cirkelzaagje lijkt mij ook een ideaal apparaat.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Dat is een oud beestje; een Fronius/Lastek 160A DC apparaat, type 'veul koper en ijzer, thyristoren formaatje gejat uit een tram'. Ik heb er ooit nog een AC inverter bij gebouwd voor het lassen van aluminium, maar inmiddels verrekt het apparaat om te ontsteken als die niet op een van de uiterste standen staat (100% elektrode positief of 100% elektrode negatief). Moet ik nog eens naar kijken, want soms is dat onhandig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik mocht nog even spelen vanochtend..

Koppelbusjes tussen de CoreXY motoren en de stangen. Toch maar gekozen voor klemboutjes; da's in dit geval makkelijker monteren in die kleine ruimte.
Kwam het luchttolletje op de draaibank wederom goed van pas:

Afbeelding

Die 8mm as is van INA, en die is door en door gehard. Was alleen in 2 stukken te hakken met de slijptol, en ook een poging doen om een kuiltje te boren voor het klemschroefje haalde niks uit. Vrijwel nog geen krasje op te zien:
Afbeelding

Nouja, dat dan ook maar met de slijptol.

De binnenkant mooi op maat maken heb ik met een ruimertje gedaan, wel zo handig. Maar ik moet nog steeds eens een lief klein binnendraaibeiteltje maken of kopen.
Afbeelding

Op de motoren:
Afbeelding

Daarna konden de motoren op de plek:
Afbeelding

Het past zowaar... Daarna de assen:
Afbeelding

Mooimooi. Die motoren op de plek voelt wel een beetje als 'mijlpaal'.

Volgende stap word de elektronica eens compleet maken; kan die plaat er weer onder. Ik heb nog wat extra 12V kanalen nodig voor diverse ventilatortjes, een relais voor de ventilator onderin, wat optocouplers voor de homeswitches, een flinke bult touwtjes, etc.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hainjedaf »

Netjes hoor!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

Da's is weer helemaal DaBit!
Vind die binnenkant wel erg witjes.
Wordt vast weer een topproduct.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Mijn leverancier had alleen spierwit :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

Hoef je tenminste ook niet zoveel ledstrips te plaatsen on dat donkere gat..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot »

Ziet er goed uit! hoe ga je hem verder isoleren overigens? En wat zijn de binnenmaten in het frame zelf? Voor verlichting zit ik zelf aan wat afwijkends te denken dat misschien ook wel wat voor jou is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

De binnenmaten van het frame zijn zo uit het hoofd 415x455mm.

Kwa verder isoleren: dat gaat wat armaflex-tape over het alu worden en verder geloof ik het wel even tot bewezen is dat het niet genoeg is. Ik heb nog genoeg HPL om eventueel wat platen roofmate oid te voorzien van hetzelfde gezellige witte kleurtje (ik vind het wel sjiek eigenlijk, maar ik ben heel gauw tevreden) en dan tegen de bestaande panelen te plaatsen.

Die verlichting ben ik nog niet helemaal uit. LED-strips zijn het meest handige, maar standaard LED-strips en hoge temperatuur is toch niet zo'n hele beste combinatie. Dan heb je in no-time dat er een paar niet meer werken.
Ik heb er in ieder geval een 24V kanaaltje voor gereserveerd, maar 12V kan ook.

Verder nog wat gesoldeerd (en wat touwtjes getrokken):
Afbeelding

Begint ook langzaamaan drukker te worden, dat controllerprintje. Maar volgens mij ben ik er kwa dat printje wel ongeveer. 3 thermistor-inputs, 2x 24VDC uitgang (extruder-heater, licht), 3x 12VDC uitgang (diverse ventilatortjes), 3x 230VAC uitgang (grote ventilator, bouwplatform/bouwruimte verwarming).
Dan moet ik nu nog eens een printje braaien met 3 optocouplers erop voor de homeswitches. Dat zijn weliswaar NPN types, maar toch durf ik ze niet hard direct op die stepperdrives aan te sluiten. Mij iets te storingsgevoelig.

En het word eens tijd voor een kokertje van 30x30mm ergens vinden voor de bos touw van onder naar boven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hainjedaf »

Ik heb nog 12v witte led strips voor je
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Die standaard LED-strip merk 'China' met 120 5050 LEDs/m heb ik zelf ook nog, in 24V zelfs. Ik vertrouw het alleen niet zo; de warmtehuishouding van dat spul is bij kamertemperatuur al kritiek.
Aan de andere kant: iets minder stroom doet wonderen en als het niet tegen de hoge temperaturen kan dan is wat anders gauw geplaatst.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

Ledstrips inbouwen werkt ook aardig: je neemt een stripje acryl van ca 13mm breed en 8mm dik met een lengte die je wenst, freest daar over de lengte een groef in van 3mm breed en 11,5mm diep, schuift daar de ledstrip in en kit dat af met heldere siliconen. Dat geheel plak je met min of meer warmte bestendige lijm tegen dat aluminium gedeelte boven in de box. Ik verwacht, ondanks de hoge temperaturen in de box, dat de temperatuur van dat aluprofiel de 60 graden niet zal overstijgen..
De strip rechtstreeks op dat profiel plakken kan ook, maar dan zou ik er ook zeker even een kapje voor frezen en dat er overheen lijmen/kitten.
De lichtopbrengst bij 20V is niet zo heel veel minder dan bij 24V, (In ieder geval voldoende om het verschil te maken tussen een zwart gat en een verlichte ruimte..) de warmteontwikkeling wel..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot »

Waarom ik het vroeg was omdat ik ledpanelen wil gaan gebruiken. Die geven mooi egaal licht en zijn er in ook in 30x30cm te krijgen. kosten ongv 20 euro per stuk. Ik heb daar een paar weken geleden de verlichting in mijn werkkamer mee geupgrade en ERG blij mee. zo erg dat het mij dus voor dit soort toepassingen ook wel wat lijkt.

Dit zijn de panelen (even voor het idee) deze zijn 30x120cm
Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Met 30x30cm kan ik niet zoveel; da's te groot. Zou eerder 5x30cm moeten worden, als is dat ook nog wel te krijgen.

Ik denk dat ik 'standaard' LED-strip op het alu van de CoreXY plak en voorzie van een kapje gemaakt door een sleuf te frezen in 'melkglas-plastic'. Dan kijk je toch niet meer rechtstreeks in die felle witte puntjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie