De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hainjedaf »

Schitterend kerel. En het is weer echt motor weer.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Soms luister ik wel eens naar jullie: nieuw getekende steppermounts voor de CoreXY motoren:

Afbeelding

Word gemaakt uit 3mm staalplaat, 4 delen (nema23-deel, frame-deel, 2 schoren) en met een paar laspuntjes aan elkaar gezet. Of althans, da's de bedoeling.

Met die schoren kan ik bij alle boutjes, ook als ik ervoor zou kiezen om geen flexibele montage voor de stappenmotor te gebruiken, en ook met de tussenplaat op z'n plek. Verder kost me dat geen extra breedte; ik heb maar 1,25mm speling tov het frame.
Koppeling met de stangen is nog steeds vast; de flexibiliteit zit in de flexmount van de motor.

Als ik nu niet misgegrepen had op 3mm staalplaat dan lag het nu onder de frees; ik wil die CoreXY onderhand wel eens zien bewegen :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Wie zei er ook al weer dat een HF spindel in de toerenkelder geen koppel heeft?

Afbeelding

Dat was een 8mm HSS boor op 2000rpm die op 65mm diepte een probleempje had met spanenafvoer :shock:

Gelukkig moest het gat door en door, dus ik kon vanaf de andere kant een 5mm gaatje boren en het restant er zo uit tikken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Metalen 'afdichting' van het lager:

Afbeelding

Ik meende nog een koppelingetje te hebben, maar nee dus. Nouja, stukje benzineslang doet de truuk ook; dat spul buigt wel maar torderen doet het niet gauw, en kracht komt er niet op.

Afbeelding

Ik moet alleen nog wat leukers verzinnen voor die slangklemmen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:Ik moet alleen nog wat leukers verzinnen voor die slangklemmen.
Een koppeling misschien?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Hmm, weet ik nog niet. Naast het feit dat die brandstofslang uitstekend werkt voor dit doel heb ik ook nog het kleinigheidje dat die trapeziumspil warm word. Dat stukje slang kan dat uitstekend hebben (zit normaal ook tegen een hete motor aan geplakt) en transporteert amper warmte naar de stappenmotor.

Alleen die wormklemmen is niks, maar dat wist ik al toen ik ze monteerde. Eens kijken of ik nog van die knijpklemmetjes heb.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door assink »

Een zgn "oldham" koppeling lijkt mij wel geschikt voor deze toepassing.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

Je moet eigenlijk van deze dingen zien te vinden:
Afbeelding

Hoe ze precies heten weet ik niet, ik zou ze uitschelden voor krimpklem, maar de pneumatiek/hydroliek-boer zal het wel hebben, denk ik..
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Linki »




Dit lijkt mij ook wel een handig tooltje.

Is universeel voor alle maten, en ook eenvoudig zelf te maken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Als het goed is heb ik dit soort klemmetjes nog wel ergens in de motorfietsrommelbak, precies de maat voor die benzineslang:

Afbeelding

Die zijn nog simpeler, kun je gewoon met een nijptang of niet al te gek scherpe zijkniptang knijpen.
Is volgens mij het oudere systeem dat ooit vervangen is door die 'clic' slangklemmen.

Oldham koppeling kan ook nog altijd. Maar ook al is het lowtech: zo'n stukje gewapende slang is een prima askoppeling voor lage koppels (en da's hier het geval; platformpje weegt nagenoeg niks, kunststof moer geeft weinig frictie en hoge snelheid/acceleratie heb ik eveneens niet nodig. Een Nema23 motor op deze plek is volstrekt overbodig).
Redelijk soepel in buigen, maar torderen kost veel meer kracht. Zeker met buitendiameter 15mm en overbrugde afstand 10mm.

Die balg-RVS-slang heeft die eigenschap nog veel sterker, en dat spul heb ik ook nog wel. Dan moet ik alleen busjes draaien die erin passen en die solderen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik had inderdaad nog een paar van die klemmetjes:

Afbeelding

Weliswaar eigenlijk een millimeter te klein, maar dan kost het alleen wat meer zweet om ze op de plek te krijgen.
Mocht het de truuk alsnog niet doen dan is dat tooltje in de video van Linki nog wel een leuke.

Verder ben ik na mijn oproepje op het forum weer royaal voorzien van staalplaat in zowel 3mm als 4mm. Het ontwerp voor de CoreXY stappenmotor-beugeltjes was voor 3mm, dus de 3mm plaat gepakt:

Afbeelding

De DeWalt z'n ding laten doen (hier vreet-ie echt met een bloedgang doorheen, blijft een geinig apparaat), de frees z'n ding laten doen, en dan de laatste stap: een paar laspuntjes:

Afbeelding

Eerste schoor op z'n plek, ik kijk nog eens goed en denk 'huh, die had toch tussen de gaten moeten vallen?'. Maar dat past ook niet. En het kwam nog wel zo braaf uit CAM? Da's raar....
Nouja, morgen maar eens kijken waar de (gebruikers)fout zit.
(uh, ik zie 'm al, de verticale plaat moet aan de andere kant. Net een halfuurtje te lang doorgegaan dus)
Laatst gewijzigd door DaBit op 15 apr 2017 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door FSSF »

DaBit schreef:Ik had inderdaad nog een paar van die klemmetjes:
toch tussen de gaten moeten vallen?'. Maar dat past ook niet. En het kwam nog wel zo braaf uit CAM? Da's raar....
Nouja, morgen maar eens kijken waar de (gebruikers)fout zit.
(uh, ik zie 'm al, de verticale plaat moet aan de andere kant. Net een halfuurtje te lang doorgegaan dus)
:lol: Bekende probleempjes. Worden wel lekker simpele en toch leuke beugeltjes 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik hou van simpel 8)

Nouja, die laspuntjes krijg ik met een Dremeltje wel los; die zijn aardig minimaal om kromtrekken te voorkomen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Nog even gauw m'n hok in gevlucht. Duurde niet lang voor ik er weer uitgetrokken werd, maar toch nog het probleempje opgelost:

Afbeelding

Het 'laswerk' is niet meer dan een paar van dit soort puntjes:
Afbeelding

TIG-elektrode lekker scherp slijpen, korte boog, redelijk wat stroom, en dit soort puntjes komen ruim 2mm diep. Meer dan genoeg voor het groffe geweld dat een 1,9Nm stappenmotor levert, en kromtrekken doet het staal niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie