De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Kjelt »

Spoed 20mm bij jve komen van pick and place machines.
Hij had er ook met de lineaire wagen en soort van rails er nog aan vast.
Zijn wel iets van 70cm ofzo dus beetje lang.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

Als ik ergens bruikbare kogelomlopen kan vinden voor een leuk bedragje doe ik het misschien ook nog wel, want een bergje DXF's naar de lasersnijder sturen of iemand met een plasmasnijder hier lief aankijken kost hoogstwaarschijnlijk ook de kop niet.
JVE heeft 20 mm spoed 15 mm KO spindels liggen voor redelijk weinig geld, inclusief lagertjes als je de juiste kiest.
Je loop alleen kans dat hij nog in Spanje vertoeft, hij ging daar altijd overwinteren.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door lordprimoz »

Hij is nog gewoon in nederland. Gister nog bij hem langs geweest, altijd gezellig even kletsen voor je door de spulletjes gaat rommelen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 31 dec 2019 12:11 Spoed 20mm bij jve komen van pick and place machines.
Hij had er ook met de lineaire wagen en soort van rails er nog aan vast.
Zijn wel iets van 70cm ofzo dus beetje lang.
Hmm, door jullie krijg ik nou de kriebels :lol:

Enig idee wat zoiets ongeveer moet kosten bij hem? Orde van grootte? Ik zag op MP een tijdje terug ook 15mm diameter/20mm spoed kogelomlopen, maar die moesten iets van 125 euro per stuk kosten. Mij teveel voor 'leuk'.

Die 70cm zou geen drama zijn. Vastlager/loslager eraf, en je houd 65cm over. Op de brug: 10cm brede slede dan is de slag 55cm. Zeg dat ik dan aan 'gang-tooling' zou willen doen met verschillende 'tools' aan weerskanten en afvalbakjes voor die tools dan is die 15-25cm extra ruimte ook zo op.
Voor de tafel-as is het wel wat veel; 30cm slag is daar voldoende en veel meer eigenlijk ook niet heel gewenst.

Maargoed, inkorten is makkelijker dan verlengen...
lordprimoz schreef: 31 dec 2019 13:16 Hij is nog gewoon in nederland. Gister nog bij hem langs geweest, altijd gezellig even kletsen voor je door de spulletjes gaat rommelen.
Ik zal eens kijken, ik heb deze week nog vakantie..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Kjelt »

Ik heb er destijds eentje van hem overgenomen maar die was een beetje roestig nog, ik dacht dat het rond de 60-70 euro was wat ik destijds heb betaald maar de prijzen bij hem zijn flexibel.
Ook de verkeerde kant soms op, dat je bij een volgend bezoek opeens voor hetzelfde ding meer moet betalen omdat ze opeens snel weg zijn gegaan. :lol:
Maar er valt altijd met hem te onderhandelen en zijn prijzen zijn altijd goed.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

Volgens mij waren ze maar 50 Euro of zelfs nog minder. Hij had hele lange met een onbruikbaar stuk en wat kortere, een van beide was flink goedkoper.

Even op zijn website gekeken, 50 Euro voor deze: NSK W1505N-1G-C7T, maar hij heeft zelfs op de website nog meer staan:

http://www.jve-shop.nl/kogelomloopspindel.html

Maar bij Jan moet je altijd even babbelen en zoeken, je blijft nieuwe dingen tegenkomen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Kjelt »

Dat zal dan alleen de losse KO spindel met moer en lagers zijn zoals op de webpagina, de mijne had een lineaire rails er onder maar was nog wel vies en beetje roestig.
Overigens klopt er niet veel meer van die website van hem, hij is de toegang kwijt geraakt en kan hem niet meer updaten ofzo.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Met de filamentbak en filamentaanvoer op z'n plek kan ik me ook eens bezig houden met multi-extrusie. Eerste testje:

Afbeelding

Dat is met wit en zwart ABS; eerst maar eens testen en tunen met goedkoop filament voor ik de dure rol oplosbaar support-filament monteer, of 2 totaal verschillende materialen (zoals ABS en TPU voor de overmold).
Is maar een klein ding dat in een paar minuten print wat negatieve zaken versterkt, maartoch, het is nog niet helemaal wat het wezen moet.

Het valt me ook niet mee om het spul geconfigureerd te krijgen zoals ik wil. Met 2 extruders wil ik eigenlijk de actieve- en standby-temperaturen doorgeven aan de machine, wat je met een G10 commando doet op die Duet2, en M116 om te wachten tot de temperaturen bereikt zijn. De aloude M104/M109 voldoen eigenlijk net niet voor dit doel. Ik krijg het die slicers alleen niet wijsgemaakt dat ze dat moeten doen. Met Cura kom ik helemaal nergens, met PrusaSlicer (Slic3r maar dan iets doorontwikkeld) kom ik een eindje:

Code: Selecteer alles

..
..
M190 S100 ; set bed temperature and wait for it to be reached
M104 S245 T0 ; set tool 0 temperature. Deze word automagisch uitgespuugd en kan ik alleen voorkomen door geen temperatuur in te vullen bij het filament
M104 S240 T1 
G28 ;Home
G29 S1 ; load mesh calibration
M83 ; relative extruder moves
M109 S245 T0 ; Deze idem. !@#$# slicers :(
M109 S240 T1 
G21 
G90 
T0
; ABS Filament gcode
G10 P0 R200 S245                 ; Jaaaa, deze moet ik hebben. 200 graden standby, 245 active voor tool 0. Alleen dan gewoon voor beide tools aan het begin
G1 E-0.80000 F1500.00000
G1 Z0.300 F13200.000
G1 X105.455 Y101.701
..
Zal wel een postproces-scriptje moeten worden dan.

De toolchange zelf doet met behulp van wat macro's redelijk wat-ie moet doen. Naar een plekje buiten het bed, de extruder die inactief gaat worden 'rammen' (even heel snel extruderen om gesmolten plastic zoveel mogelijk uit de spuitkop te krijgen, en dan snel terugtrekken zodat er zo min mogelijk plastic achterblijft, de inactieve extruder afkoelen, de volgende extruder opwarmen, en een veegbeweging maken over een afveegstrip die ik nog niet heb. Da's naast het calibreren van de afstand tussen de spuitkopjes het volgende punt van aandacht, ergens siliconenstrip zien te vinden of gieten.

Tweede dingetje is de beveiliging. Lastig te achterhalen hoe dingen precies werken. Ik kan extra 'protection instances' aanmaken die reageren op extra thermistors, bijvoorbeeld eentje op het koelblok van de printkop. Het is alleen vrij vaag hoe dat allemaal precies moet. Verder heb ik een PS_ON pin op die Duet die de voeding aan- en uit kan schakelen via een relais. En met veel vragen ben ik er achter dat verwarmingsfouten (te heet, niet op temperatuur komen, oscillatie buiten de grenzen) die pin ook kunnen triggeren, dus het is wel zinvol om een relais in de 230V te zetten die gestuurd word door die pin met een drukknopje om 'm te overbruggen om de printer aan te zetten. Kan het apparaat zichzelf compleet uit zetten als-ie ene fout detecteert, en aangezien SSR's en MOSFET's de neiging hebben om te falen naar een kortsluiting is dat best gewenst. De zelfontbrandingstemperatuur van PLA is maar 380 graden ofzo, en die van ABS niet heel veel hoger; dat halen de verwarmingen wel als er een MOSFET ploft.

Maarja, die 'zet de boel uit als de verwarming faalt' beveiliging werkt alleen als de printer aan het printen is, en niet als die staat te wachten. Dat is het 'm toch ook weer net niet. Toch maar eens kijken of ik ergens lief kleine thermische zekeringen kan vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Kjelt »

Toch maar eens kijken of ik ergens lief kleine thermische zekeringen kan vinden.
Ik zou voor brandpreventie dan gaan voor de permanente "thermal cutoff fuses" zoals bekend uit de koffiezetapparaten maar dan met een hogere temperatuur. Die in serie zetten met een inschakelpower relais of e-stop circuit en klaar. Kosten een euro en zijn zo klein als een 1/4W weerstand. De enigste vraag is waar je ze moet positioneren en welke temperatuur exact de beste is. Voor brand zou 200 C of zelfs nog wat hoger goed genoeg zijn en dan heb je marge tov de printertemperatuur die je voor abs etc toch wel op 50C wilt houden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Die dingen bedoel ik inderdaad. Ik plak ze dan wel tegen de verwarmingen aan. Een graad of 200 voor het bed, 350 ofzo voor de hotends.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Kjelt »

Heb jij trouwens al een luchtverwarming, iets om de ruimte van de printer constant op 50C te houden ?
Zit nu te denken aan een hotairgun maar beetje overkill en de temperatuur te hoog.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Die had ik, tot 90 graden zelfs. Leverde meer gedoe met kromtrekken enzo op dan lol, dus ik ben er vanaf gestapt bij de verbouwing en heb de filamentrollen op de plek van de verwarming gezet. Het verwarmde bed een tijdje op 100 graden laten stoken met het deurtje dicht voor ik een ABS/ASA/PC print begin werkt beter; dan word het binnenin ook 50 graden. En dan heb je geen ongewenste luchtstromen die de buitenkant van de print harder afkoelen dan de binnenkant.

Ik heb inmiddels een succesvolle ABS print van ca. 170x120x80mm gedaan, dus het deurtje dat weer dicht kan is wel een zegen. Ik heb er alleen geen foto van.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

De filamentbak doet z'n werk. Blijft zo rond de 18% hangen op de Chinese hygrometer.
Ik heb ook eens gewone (calciumchloride) vochtvreter gebruikt in plaats van silicagel. Dat spul kan veel meer vocht opnemen per kilo en het heeft minder last van de balans die je uiteindelijk met silicagel krijgt.

Afbeelding

Verder eens een experiment met een siliconenstrip als afveegding voor de spuitkoppen:

Afbeelding

Het zit met magneetjes, een reststukje aluminiumstaf en dubbelzijdig klevend plakband in elkaar; makkelijk aan te passen en wat dingen te proberen. Maar het lijkt vooralsnog het werk wel goed te doen.

Afbeelding

Het afval van het printen van zo'n amuletje:

Afbeelding

Is met 28mm filament per wissel toch een stuk minder dan de 'waste towers' die je soms ziet. Zoals deze, van een Prusa i3 MMU

Filamentwissel in actie:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hainjedaf »

bakje om de troep op te vangen?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie