De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik heb recentelijk ook interesse gekregen in het proces. Deels om die smurven van me van dingetjes te voorzien; 'even wat frezen' blijft toch lastig. En deels omdat een vriend van me die ik nogal hoog inschat er erg leuke dingen mee doet (oftewel: hee, je kunt er dus echt meer mee dan ronde vrouwen printen).

Het overnemen van en extruder van audiomaniacs versnelde het proces. Initieel was het nog de bedoeling om die extruder gewoon op de freesmachine te monteren (die haalt de gewenste snelheden met gemak), maar als ik er nog eens goed over nadenk is een los apparaat eigenlijk handiger. Kan de diodelaser ook daar naartoe.

Het plan hangt wat af van wat ik ter beschikking krijg en verandert vast nog wel een keer, maar is ongeveer:
- Werkbereik ongeveer 260x260x260mm.
- Vierkante geleidingen 'rondom'. Dat worden 'wide, low friction' Rexroth types van 24mm breed.
- CoreXY voor de XY stage. Gewoon omdat ik dat interessant vind, en omdat ik daarmee ook vrij makkelijk de motoren iets koeler kan plaatsen zodat de bouwruimte verwarmd kan worden.
- Verwarmd bouwplatform, op en neer bewogen door trapeziumspindels (die heb ik nou eenmaal).
- Extruder: geeetech GT9S.
- Besturing: Raspberry Pi, LinuxCNC, 7" touchscreen. Eigenlijk ook weer omdat ik dat interessant vind.

Eerste digitale kladje:

Afbeelding

Poelies kloppen nog niet; ik heb poelies, vrijloopwieltjes en 10mm GT2 riem met staalgordel besteld in China, en de tekening pas ik aan als ik dat spul daadwerkelijk in handen heb.
Locatie van die poelies kan ook nog wel wat optimaler.

Nu eens zien hoeveel van dat vierkante profiel ik heb.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 283
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door frank »

Leuk project Dabit.
Ik heb ook pogingen gedaan om op mijn Bridgeport freesbank te printen en ja het gaat. De snelheden van het printen haal je met gemak maar ik vond het toch niet prettig om naar te kijken. Vandaar dat ik heb besloten om onder Edingcnc een deltaprinter te maken. Vorig jaar daarmee op de cnczonedag gestaan. Ik gebruik hem dagelijks om mijn ideeën te materialiseren. Frezen gaat ook maar in veel gevallen is printen ook wel tof omdat het uiteindelijke ding toch nog drie keer verandert.
Ook leuk dat je voor het coreXY systeem kiest. Niet omdat het moet maar omdat het kan. 8)
Al bij al zul je ontdekken dat je met die 3D kitspuit toch hele leuke en nuttige dingen kunt maken.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

Niet dat 't ontzettend veel zal schelen, maar ik heb de "brug" van alleen de rails. Alleen op de uiteinden zit een stuk koolstofvezel (dikte 4mm) om de rails te ondersteunen en de wagentjes van de Y-as te bevestigen..
Het CoreXY systeem is niet zo breed ondersteund als bijv Delta hoewel het rekentechnisch gezien een stuk eenvoudiger is.. tenminste ik zie het weinig in de specs van de diverse software staan... Ga je de software zelf schrijven?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

frank schreef:Leuk project Dabit.
Ik heb ook pogingen gedaan om op mijn Bridgeport freesbank te printen en ja het gaat. De snelheden van het printen haal je met gemak maar ik vond het toch niet prettig om naar te kijken. Vandaar dat ik heb besloten om onder Edingcnc een deltaprinter te maken.
Ja, bij mij ongeveer dezelfde beweegreden. Vermogensconsumptie van de frees begint ook aan te tikken als je lange printjobs hebt, en er een verwarmde printruimte of afzuiging op bouwen is ook niet makkelijk.

Als ik d'r een los apparaatje van maak dan is dat voor de diodelaser ook niet onaardig; dat produceert stiekum toch ook wel wat dampen.
Ook leuk dat je voor het coreXY systeem kiest. Niet omdat het moet maar omdat het kan. 8)
Al bij al zul je ontdekken dat je met die 3D kitspuit toch hele leuke en nuttige dingen kunt maken.
Dat denk ik ook wel ja. En kwa werk scheelt het blokje afzagen, inklemmen, nullen, frezen, schoonmaken, etc.
audiomanics schreef:Niet dat 't ontzettend veel zal schelen, maar ik heb de "brug" van alleen de rails.
Heb ik ook aan zitten denken, maar uiteindelijk schaad een beetje overdaad niet. Ik druk de kosten wel door andermans afval te recyclen en niet door te bezuinigen op de kwaliteit van de onderdelen.
De rail is maar 8mm dik dus daar hoef ik niet veel buigstijfheid van te verwachten (die extruder weegt tenslotte ook niet niks), en ik heb met CoreXY maar weinig momentkrachten, maar niet 0 mommentkrachten.

In massief alu is de dwarsbalk 400 gram, bij 1G acceleratie voegt dat 4N aan de benodigde kracht toe. Dat zou voor 10mm GT2 riemen met staalgordel toch niet echt spannend moeten wezen kwa extra rek. Die 1G zuig ik uit mijn duim overigens; geen idee wat normale acceleratiewaarden zijn voor een 3D printer. Het kan vast nog een heel eind harder, maar als het niet nodig is..

En als het dat wel is, dan kan ik er natuurlijk fors wat materiaal van verwijderen; dat ding kan bijna helemaal hol.
Het CoreXY systeem is niet zo breed ondersteund als bijv Delta hoewel het rekentechnisch gezien een stuk eenvoudiger is.. tenminste ik zie het weinig in de specs van de diverse software staan... Ga je de software zelf schrijven?
Het voordeel van LinuxCNC (of z'n broertje MachineKit) is dat ik wat dat betreft geen limieten heb, en zoals je zegt is het rekenwerk voor CoreXY erg simpel. Ik denk ook niet dat ik het via de kinematica ga spelen, maar simpelweg buiten de motioncontroller om motorA=X+Y, motorB=X-Y doe.

De triviale kinematica waar de X-as een motor is, de Y-as een motor, etc. heeft toch zo z'n voordelen. Zo maakt LinuxCNC onderscheid tussen 'joints', wat de motoren zijn, en 'axes', de XYZABCUWV die je in je G-code propt. Bij een PUMA of delta-robot hebben 'joints' limieten en moeten ze homen, hier heb ik daar geen last van en dus enkel hinder als ik vroegtijdig al onderscheid ga maken tussen joints en assen.

De nadelen zijn echter ook niet mals: de efficiente trajectplanner doet het maar voor enkel XYZ, ga je er ook nog een A/B/C-as bij pakken dan schakelt-ie terug naar de originele. En die is niet zo best in vooruit kijken.
Nu lossen ze dat probleem bij LinuxCNC op door een model van de extrusie te koppelen aan de beweging. Dus het duwen en terugtrekken van het filament word door een model geregeld dat uitrekent hoeveel plastic er uit de extruder komt. Opzich vind ik een fysisch model van een extruder gebruiken ook een betere manier van werken, maar voor het naar tevredenheid aan de pruttel is zal er wel weer wat water door de Maas gestroomd zijn.

En zelf heb ik ook nog een paar ideetjes, met LinuxCNC heb ik alle vrijheid om die te proberen. Ik denk bijvoorbeeld niet dat ik het meetwieltje van Hugo nodig ga hebben, maar als ik denk dat dat zo is dan bouw ik 'm en implementeer ik 'm. Met andere hardware loopt het toch sneller vast op het feit dat de programmeur niet voorzien had dat iemand rare dingen zou willen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door jacksat »

Hier is een youtube link van een build log van iemand die een corexyz bouwt.

Voor de geïnteresseerden. Is wel in 13 episodes.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... tiwvvRGCzw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Wat me nog het meest verbaast bij dat soort buildlogs is dat je alles ziet bewegen. Motoren staan niet stil, de riemspanning varieert zichtbaar, etc. Maar toch komen die prints er allemaal best goed uit.

Ook vreemd dat er voor 'slechts' 80mm/sec en 2000mm/s^2 acceleratie al gekozen word voor aluminium buis, bowden extruders, etc. Als ik op mijn freesmachine aluminium frees met dezelfde parameters dan hebben de motoren het nog steeds niet erg druk. Ergens zit er nog een verschil tussen wat ik denk dat nodig is om voldoende nauwkeurig te kunnen positioneren en de praktijk.

Ga ik rekenen aan mijn positionering:

Positioneringsnauwkeurigheid is bij mijn opzet nog enigzins dubieus. Als je voor het gemak de CoreXY kinematica weglaat zijn de motoren gewoon X- en Y-as, maar dan is het assenkruis 45 graden gedraaid.
De 1,9Nm motoren worden voorzien van 20T GT2 poelies, dus per omwenteling 40mm.
Stappenmotoren zijn zowiezo niet veel nauwkeuriger dan +/- 5% van een stap, en dan heb je het over motoren van de echte fabrikanten zoals Berger Lahr, Oriental Motors, etc. Ik denk dat stellen dat je met normale drives en Chinese motoren zo'n 1000 posities per omwenteling kunt doen nog niet zo gek is. Er is zowiezo al bijna geeneen stappenmotorsturing die bij slechts 8x microsteppen de 32 vectoren met gelijke lengte en afstand in de circel (1 volle stap=90 graden, een volle 360-graden elektrische cyclus = 4 volle stappen) krijgt; daarvoor komt de stroomregeling rondom de nuldoorgang en op de toppen van de sinus/cosinus te nauwkeurig.

Dan is alleen de regeling van de motoren al goed voor maximaal 0,04mm afwijking. Daar komt dan nog de rek van anderhalve meter elastiek en alle andere systeemafwijkingen bij. Kielekiele zou ik zeggen. Maar als ik zo naar de rest van de printers kijk is het ruim voldoende....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Weet iemand welk merk/type dit profiel is?

Afbeelding

De maat is 40x40mm.
Ik heb er ooit een bergje van gekregen, maar het zal erom spannen of er genoeg lange stukken bij zitten. En los daarvan zal ik ook nog een handjevol verbindertjes, moertjes voor in de sloten, etc. moeten hebben schat ik zo.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door joopbos »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Deels om die smurven van me van dingetjes te voorzien
Hm, de meest mensen maken er juist smurfen mee. :lol:
( en voor je het weet kunnen ze zelf wel wat tekenen op de laptop )

Kun je niet gelijk 2 'onderwerpen' bijhouden, één waarin wij commentaar en vragen posten, en de andere houd je als 'schoon' verslag. ( net als die open source freesmachine van audiomaniacs) (hoe zou je die 2 met elkaar kunnen koppelen?)
Want wij weten natuurlijk waar dit naar toe gaat. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

Dit profiel wordt oa geleverd door Boikon (Leek) en Item.. Het is een vrij standaard profiel dat ook wel door meerdere aanbieders geleverd kan worden..
Het is het lichte profiel:
https://webshop.boikon.nl/aluminium-pro ... lNr=114000
Ze hebben allerlei verbinders, maar je kunt er ook schroefdraad M8 in tappen en dan met een kopflens-inbusbout via een gaatje rond 6.5-7 de inbussleutel er door steken en dan goed vastdraaien. Want voor die verbinders moeten vrij speciale gaten gemaakt worden.. Dat doen ze daar ook.. Zo uit mijn hoofd kost een verbinder iets van 2,50 en het gat maken ook..
Verder heb je nog wat sleufmoeren 8 met kogel nodig zoals deze:
https://webshop.boikon.nl/aluminium-pro ... lNr=122320
Kan ook in M4, M6 en M8..
Voor prijzen moet je even een accountje aanmaken en inloggen..

Oh ja, Ik zou nog wel even wat effort steken in het keurig haaks en vlak afwerken van die kopse kanten want zoals op de foto wordt 't wat krakkemikkig..


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1125
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Bjornski1976 »

Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door michel pet »

bekent ontwerp.

led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Hm, de meest mensen maken er juist smurfen mee. :lol:
Dat spul plakt verder alleen lakens aan elkaar hoor :lol:
( en voor je het weet kunnen ze zelf wel wat tekenen op de laptop )
Dat duurt niet lang meer. Die oudste is zo stom nog niet en begint toch zo zoetjesaan z'n eigen dingen te verzinnen.
(de jongste is ook niet bepaald dom, maar die draait het liever zo dat een ander wat voor 'm doet)
Kun je niet gelijk 2 'onderwerpen' bijhouden, één waarin wij commentaar en vragen posten, en de andere houd je als 'schoon' verslag. ( net als die open source freesmachine van audiomaniacs) (hoe zou je die 2 met elkaar kunnen koppelen?)
Want wij weten natuurlijk waar dit naar toe gaat. :mrgreen:
3 dagen leesvoer over een jaar :lol:
Zal ik voor de volgende vraag eens overwegen, want van dingen zoals snelbouwprofielen enzo heb ik de ballen verstand en dat zal nog wel vaker voorkomen.
audiomanics schreef:Dit profiel wordt oa geleverd door Boikon (Leek) en Item.. Het is een vrij standaard profiel dat ook wel door meerdere aanbieders geleverd kan worden..
Mooi, voor de verandering eens een keertje niks aparts dus :lol:
Zo uit mijn hoofd kost een verbinder iets van 2,50 en het gat maken ook..
Dat tikt door. :shock:

Boutje d'r in doet de truuk ook wel, en ik ben zowiezo van plan om dat profiel dat ik heb liggen op te maken. Weer wat losliggend spul weg.

Heb ik alleen nog wat kruisverbindingen. Hoe doe je die het handigste? Hoekjes?
Oh ja, Ik zou nog wel even wat effort steken in het keurig haaks en vlak afwerken van die kopse kanten want zoals op de foto wordt 't wat krakkemikkig..
Dit was een klein stukje dat toevallig binnen pakbereik was. Profiel haaks afwerken en gaten maken doe ik wel op de frees.
Bjornski1976 schreef:Kan ook van Motedis zijn
Zijn die Boikon, Motedis, etc. eigenlijk ook voor particulieren? Of moet ik het viavia spelen?
michel pet schreef:bekent ontwerp.
Het is ook geen nieuw idee of ontwerp, dat CoreXY
(is de jouwe geen H-bot trouwens?)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:Zijn die Boikon, Motedis, etc. eigenlijk ook voor particulieren?
Boikon zeker.. Erg vriendelijke lieden ook...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie