De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ohja, of een geintegreerd bakje+siliconenstrip maken, of..

Eerst nog even wat spelen en kijken hoe het spul zich in de praktijk houd, en tot die tijd doet een kartonnen doosje het vast wel prima.
Soms lijken dingen leuk te zijn, maar tegen de tijd dat de nieuwigheid eraf is doen ze toch niet helemaal wat je ervan verwacht en moet je terug naar de tekentafel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

Ik ben vandaag nog bij JVE geweest, hebben we het nog even over die 20mm spoed KO spindels gehad, helemaal compleet, incl. vast lager en los lager voor 50 Euro, en als je er meer wilt dan is de prijs nog wel wat onderhandelbaar. Hij heeft er b.v. ook nog enkele liggen die gebroken zijn, maar als ze toch korter moeten dan maakt dat natuurlijk niet uit. Gewoon eens langsgaan op een doordeweekse dag en gezellig babbelen, koffie drinken en spulletjes zoeken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik wacht er nog heel even mee denk ik. Nog even leren van dit apparaat. En als ik zo eens grof reken word ik er toch al snel weer 1000 euro armer van en ik word geacht wat extra te sparen voor een verbouwing.
Maar grotere ABS/ASA dingen zijn nog steeds niet makkelijk, en de vervorming van de boel als het op temperatuur komt kan ik niet helemaal plaatsen:

Afbeelding

Maximale afwijking is (los van een Z-offset door een uitzettend bed) 0,11mm, dus de heightmap vergroot de boel wel aardig uit. De meshcompensatie kan er wel mee omgaan dus ik hoef me niet druk te maken. Maar toch, de vorm; dat er iets begint te buigen snap ik, maar dat het bultig word snap ik nog niet helemaal. Je zou de probe kunnen verdenken want die warmt ook op zo boven het 100-graden bed, maar als ik een lijn print met 0,2mm dikte dan lijkt die het toch wel bij het juiste eind te hebben.

Verder is 2 spuitkoppen vast naast elkaar niet ideaal. Het is toch knap lastig om te voorkomen dat de inactieve zo af en toe een minidrupje lekt, behalve door 'm heel ver af te koelen en daar worden de gereedschapswissels weer ontzettend traag van.
Verder slijten messing spuitmondjes rond af, ook met 'normaal' filament. Geen probleem als je er maar eentje gebruikt, maar met 2 naast elkaar krijg je dan hoogteverschil, en 0,05mm merk je goed. Toch maar eens aan de hardstalen spuitmondjes.

Binnenkort komt de RepRapFirmware met conditionele G-code in beta, dan kan ik in ieder geval wat slimmer omgaan met opwarmen/afkoelen. Een extra ventilatortje bij de afveegstrip om de gedeactiveerde spuitmond sneller af te koelen (of de boel wat meer warmte laten lekken naar het koelblok) en een wat krachtigere verwarmingscartridge om de geactiveerde spuitmond sneller op temperatuur te laten komen zou de pijn wel wat kunnen verzachten.


Huidige status:

Afbeelding

Ik heb inmiddels een extra 5V voedingkje gemonteerd dat de Raspberry Pi (die toch al in het voorpaneel zat) en de Duet2Wifi voed. Verder een mechanisch relais dat de 230VAC naar de rest van de printer schakelt, aangestuurd door de Duet. Als de Duet nu klaar is met printen kan-ie mooi de boel uitzetten, en dat kan-ie ook als er een fout met de verwarmingen gedetecteerd word. De Duet controleert of de temperatuur wel op wil lopen als de heater aangaat, of dat volgens verwachting gaat, of de sensoren zinnige informatie geven, of de temperaturen niet oploopt als de heater niet aanstaat, en of het binnen gestelde grenzen blijft. Dat is al beter dan niks, maar een hangende processor vang je er niet mee af.

Ik heb gevraagd om een chargepump-signaaltje, ik ben niet de enige die dat wil, dus ik verwacht dat die wel komt. Dat is me echter nog niet genoeg, dus toch nog maar eens achter thermische zekeringen aanjagen in een formaatje waar ik wat mee kan.

Op de Pi draai ik de Duet Web Control in kiosk-mode, en die start automatisch als service op als de Pi start. Dat werkt redelijk ondanks de lage resolutie van het Pi schermpje (800x480):

Afbeelding

Virtuele toetsenbordje is ook bruikbaar en zit niet vreselijk in de weg:

Afbeelding

Het is niet mijn idee van hoe een besturingspaneeltje in elkaar zou horen te zitten, maar het is goed genoeg bruikbaar.
Wat me nog niet gelukt is, is chromium-browser wijsmaken dat-ie klik-en-sleep moet gebruiken om te scrollen. Ik heb gespeeld met --touch-events, --touch-devices en een paar plugins voor chrome/chromium, maar zonder succes.

Nog eens kijken of ik een langer kabeltje voor een Pi cameraatje heb liggen, kan die Pi ook meteen webcam spelen. Ik had wat IP-cameraatjes gekocht met black friday, maar die vallen wat te groot uit, doen het niet geweldig op korte afstand, en het lensje van die dingen is niet te verstellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geen idee hoe die dubbele printkop van jouw er uit ziet, maar als je een mogelijkheid verzint om die kop een graad of 10 te zwenken, zit de ongebruikte nozzle toch best een redelijk stukje hoger en is 1 van de uitdagingen weer wat minder.
Je zou dat door een beweging naar links-aanslag of rechts-aanslag kunnen bereiken (soort van gereedschap wissel positie), en met een toggle veer de boel op positie houden. Kost het niet echt veel massa op je bewegende kop.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Die ziet er zo uit:

Afbeelding

Het plasticdraad-pad is: aandrijfwieltjes extruder -> PTFE buisje -> RVS heatbreak -> spuitmond.

Dat trapeziumvormige blok alu is een waterblok. Onderin dat blok zitten de heatbreaks, die zijn aan de koude kant puur cylindrisch, schuiven in een redelijk nauw passende boring en worden geborgd met een schroefje. Door ze meer of minder ver in het waterblok te schuiven stel je de onderlinge hoogte en kun je de twee spuitmondjes gelijk stellen.

Heatbreak:

Afbeelding

De warme kant van de heatbreaks eindigt in een aluminium verwarmingsblokje met doorlopend M6 draad. De spuitmond heeft eveneens een M6 draad, en je word geacht deze twee bij een hogere temperatuur dan je uiteindelijk toepast tegen elkaar aan te draaien zodat bij lagere temperaturen de krimp van het aluminium zorgt voor een vloeistofdichte afdichting. Daarom zie je op de foto de zeskant van de spuitmondjes ook net niet aanliggen tegen het verwarmingsblokje.

Het is een redelijk compacte constructie met relatief kort filamentpad tussen aandrijfwieltjes en smeltzone (mijn vorige eigen brouwsel was nog veel korter overigens..), maar die zodanig wijzigen dat je ze onder een hoek kunt draaien is niet triviaal. Wat eventueel wel zou moeten kunnen is de spuitmondjes verticaal bewegen. Zou zelfs onder druk van het filament zelf moeten kunnen denk ik; de krachten zijn best aanzienlijk.
Maar dan nog hou je het probleem dat je de inactieve spuitmond af moet koelen tot onder het punt dat het plastic zelf langzaam uit de spuitmond kruipt. En die temperatuur ligt best laag, met ABS moet je dan toch al onder de 140 graden zijn.
En dat die twee spuitmondjes uiteindelijk op dezelfde hoogte uit moeten komen en blijven komen ondervang je er ook niet mee; als er eentje 0,05mm hoger hangt dan de ander dan word je laagje van 0,1mm opeens 0,15mm wat een stevige onder-extrusie oplevert. Andersom word je laagje 0,05mm, wat 100% overextrusie oplevert. Je kunt het dan wel in software compenseren.

Dat gedonder is de reden dat veel fabrikanten het filament wisselen voordat het uberhaupt de spuitkop in gaat. Bijvoorbeeld met een Y-stukje: filament A terugtrekken tot voorbij het Y-stuk, filament B toevoeren, en vice versa. Als de materialen op elkaar lijken (meerdere kleuren van hetzelfde materiaal bijvoorbeeld) en niet de neiging hebben om draden te trekken die de boel verstoppen (wat je hetelijm-pistool doet, zeg maar) best een prima methode.
Nog mooier kan ook: snij het filament na de Y af, trek het niet-gesmolten stukje filament A terug, en duw met B het reststukje door de extruder. Voorkomt problemen met draden en gesmolten klonten plastic in de koude delen van het systeem. Zou ik allemaal ook kunnen doen door het waterblok te vervangen door een eigen brouwsel waar die Y en eventueel mes (ponsnippel met elektromagneet?) in zit.

Maar met verschillende materialen is het tricky. Het duurt na toevoeren van filament B best lang voor echt alle restanten filament A verdwenen zijn. Als materiaal A een hard plastic is en materiaal B een wateroplosbaar of incompatibel filament is dan is het laatste wat je wil dat filament A bij extrusie gecoat word met een dun laagje B, want dan hou je geen hechting van lagen onderling meer over.
Verder wil je eigenlijk 2 verschillende openingen van de spuitmondjes. 0,4-0,8mm voor het 'hoofdplastic' zodat je nog enig volume per uur kunt neerleggen. 0,25-0,3mm voor het 'hulpplastic'; een dunnere supportstructuur laat minder markeringen na, gebruikt minder prijzig materiaal en is sneller te verwijderen.


Al met al heb ik inmiddels de mening dat je voor meerdere materialen in 1 print van extruder moet kunnen wisselen. Of met een gereedschapswisselaar, of door meerdere onafhankelijk (in ieder geval over 1 as onafhankelijk) bewegende extruders te gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou je het merken als die nozzle 5 graden scheef staat ?
Anders zouden dus de nozzles onder 5 graden in het koelblok geboord moeten, is volgens mij ook wel op te lossen.
Wanneer je het hele ding dan +/- 5 graden laat omklappen kun je lekker uit de voeten. Bij slijtage zou je zelfs met een aanslagschroef(voor de hoek) dat ook nog kunnen compenseren.
Zit even te rekenen, volgens mij is +/- 1 graden al meer dan genoeg. Heb je 1 mm hoogteverschil.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

De actieve spuitmond moet haaks op de print staan. Het platte stuk rondom het gat waar de plastic uit komt zit er niet voor niets; er word een bredere streep gelegd dan dat het gat groot is; om plastic aan elkaar te lassen heb je zowel temperatuur als druk nodig. Als je spuitmond onder een hoek staat levert dat ongeveer het oppervlakte-effect op van iets vlakfrezen met een bolkopfrees, en het puntje pakt ontzettend veel rotzooi op.

Maar als je ze onder een hoek van 1 graad monteert en je roteert +/- 1 graad, dan staan de spuitmondjes gewoon netjes haaks op het oppervlak. Veel ruimte heb je ook niet nodig; als de inactieve 0,2mm omhoog komt is het meer dan voldoende.
1 graad lijkt wel weer weinig voor een klik-klak veer (dat vind ik wel een leuk idee eigenlijk). Misschien is een tikje meer handiger voor wat dat betreft, dan kun je ook siliconen flapjes monteren zodat de inactieve spuitmond afgedicht word.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat klikklak veertjes kan ook met een magneetje opgelost worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Daar zat ik dan zowiezo al aan te denken, misschien zelfs 2 permanente magneten en 1 elektromagneet (met polen aan weerskanten) in het midden, want eigenlijk wil je dat het 'kantelmechanisme' niet van slag raakt bij de volle lineaire kracht die de XY-stage kan genereren, maar hij moet toch om kunnen klappen waar je met een veer meer kracht voor nodig hebt..
Grofweg:

Code: Selecteer alles

+-    |  -+
|N   NS  N|
+-    |  -+
Pool de stroom in de elektromagneet om en het ding klapt zelf al om, want als de afstand tussen electromagneet en permanente magneet vrijwel 0 is stoot het heel aardig af. Andersom kan overigens ook, elektromagneet aan weerskanten, permanent in het midden.
Zou allemaal niet zoveel hoeven te wegen en kan aardig compact blijven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met een drukveertje op de juiste plek blijft die kop volgens mij makkelijk op z’n plek.
19766
Maar met een elektromagneet, kun je op elke positie een wissel doen, kan ook een voordeel zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Je beweegt maar een klein stukje, en daar werkt de cosinus niet mee. Bij 1 graad is de 'kantelkracht' nog geen 2% van de druk. En dan heb je waarschijnlijk nog een langere arm richting spuitmond en korte arm van veer naar draaipunt omdat dat een logische plek is voor het kantelmechanisme (omgekeerd van jouw tekening dus). Hoeft niet perse en is onwenselijk, maar ik voel wat aan m'n water.
En de krachten op de spuitmond kunnen nog best aanzienlijk zijn als een tiental solide onderste lagen wat rommelig worden aan de bovenkant vanwege net op het randje van overextrusie zitten en je spuitkop er met 250mm/s een ondiepe voor in trekt omdat-ie ergens anders heen wil.

Ik denk dat je dan stiekum nog een verdraaid sterk drukveertje nodig hebt.

Het is wel lekker simpel, en ik hou van simpel :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 897
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Tonybryden »

En ik maar denken een leuke en makkelijke printer te
Kopen.
Of ik ben zo achterlijk🧐🧐 dat ik het niet meer kan volgen😂.
Of jullie zijn zo verdomd goed thuis in deze materie.
Zullen we het maar op het laatste houden😂😂😂😂
Dabit je heb er weer een mooie printer van gemaakt en hij zal en moet doen wat jij wil,,, toch?😊
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, ik zat aan een kantelpunt ongeveer midden tussen de spuitmondjes te denken, en dat armpje dan een mm of 50 er boven. Dus de arm van je spuitmondjes is dan misschien 15mm (mondjes 30mm hart op hart ?)
Als je de spuitkopjes dan toch onder een hoek gaat monteren kun je ook wel 5 graden nemen. Dan is het hoogte verschil gelijk al 2.6mm.
En dat veertje bovenop die arm van 50 krijgt het stukken makkelijker.

Misschien dat je van dit filmpje leuke ideeën krijgt.https://youtu.be/97t7Xj_iBv0 Dan kun je het zelf printen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Tonybryden schreef: 14 jan 2020 08:22 En ik maar denken een leuke en makkelijke printer te
Kopen.
Of ik ben zo achterlijk🧐🧐 dat ik het niet meer kan volgen😂.
Als je een auto wil kopen om er gewoon in te rijden dan hoef je je niet druk te maken over hoe het onder de motorkap precies in elkaar zit en hoef je ook geen weken bezig te zijn met kleine prestatieverbeteringen. Tegen de tijd dat je er zelf eentje wil ontwerpen en bouwen zal dat wel moeten.

Idem met die plasticpoepers; iets van een Ender 3 kost de wereld niet en doet het best prima. Moet het beter en mag het meer kosten, dan kom je bij dingen zoals de Prusa i3 en Ultimakers uit. Daarna een beetje spelen en oefenen en je kunt je ding doen, en goed ook. Voor de kosten hoef je het ook niet te laten; een printer bouwen is net zo duur of duurder als eentje kopen.

Wil je echter snappen hoe die dingen nou precies werken en welke problemen je allemaal mee te maken hebt, dan moet je er zelf eentje bouwen.
Dabit je heb er weer een mooie printer van gemaakt en hij zal en moet doen wat jij wil,,, toch?😊
Precies! :lol:

Maar vooralsnog steeds minder te klagen. Een stukje van een print in ASA plastic, toch zeker niet het makkelijkste spul:
Afbeelding

Daar word ik dan best vrolijk van dat een eigenhandig in elkaar geprutst stuk mechaniek dat soort dingen doet. Als ik zo'n apparaat gewoon koop heb ik dat niet, toch minder leuk.
hugo stoutjesdijk schreef: 14 jan 2020 09:10 Ja, ik zat aan een kantelpunt ongeveer midden tussen de spuitmondjes te denken, en dat armpje dan een mm of 50 er boven. Dus de arm van je spuitmondjes is dan misschien 15mm (mondjes 30mm hart op hart ?)
Een keer wat prutsen in Fusion on te kijken hoe het uitpakt. De mondjes zitten 20mm hart-op-hart.
Als je de spuitkopjes dan toch onder een hoek gaat monteren kun je ook wel 5 graden nemen. Dan is het hoogte verschil gelijk al 2.6mm.
En dat veertje bovenop die arm van 50 krijgt het stukken makkelijker.
Hoe minder hoe beter. Uiteindelijk moet het filament dan ook weer een bochtje van 5 graden maken tussen aandrijving en spuitmond. Dat levert toch weer extra frictie op. Zal vast niet veel zijn en alleen de flexibele filamenten hebben er problemen mee, maar je hoeft het ook niet weg te geven zonder er wat waardevollers voor terug te krijgen.

Verder zou ik de hele constructie laten draaien denk ik, dus inclusief de filament-aandrijving. Dan weet ik zeker dat de lengte en vorm van het filamentpad na de aandrijving constant blijft. Als je dat doet, dan moet je ook een ontzettende bos kabels en slangen meebuigen, en ergens moet je die toch wel vastzetten op de printkop. D'r gaan 27 draden en 4 slangen naar die printkop, alles bij elkaar een bundel van 15-20mm dik, meh. Minder is beter.

Laatste 'probleem' van enkel een veer is dat je wel graag wil dat-ie omklapt als dat de bedoeling is, maar niet als de spuitmond weerstand ondervind omdat een hoekje van je print omhoog trekt of je net een tikje teveel plastic extrudeert in de solide delen. Maar daar zou je nog de inertie van de bewegende massa voor kunnen gebruiken.

Maar eens wat kliederen in 3D; daar heb ik de printkop als complete assemblage toch al.
Misschien dat je van dit filmpje leuke ideeën krijgt.https://youtu.be/97t7Xj_iBv0 Dan kun je het zelf printen.
Ik ken die flexures wel:

Afbeelding
(dit spul heeft Arie-Kabaalsta-achtige afmetingen; de structuren in de veer zijn 0,3mm breed, die dikke buis is 1,5mm dik)

Dan Gelbart had er destijds ook een aflevering aan gewijd.

Maar voor dit spul? Gewoon een lagertje of bronzen busje voor het draaipunt, stukje verenstaal als omklap-veer. Het koelblok moet ik toch overnieuw maken met de heatbreaks onder een hoek erin, kan ik een deel van de draaicontructie er meteen in verwerken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie