De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door motormuis »

Nylon kan met mierenzuur heel goed verlijmd worden
Hans
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

motormuis schreef: 27 jan 2020 10:12 Nylon kan met mierenzuur heel goed verlijmd worden
Hans
Wat je dan wel met de wind in de rug buiten moet doen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door motormuis »

jip of met een wasknijper op ;-) je neus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 27 jan 2020 09:08 Ik bedoelde eigenlijk meer om een nieuw compleet werkstuk te maken, dat je de "dure" massieve delen zelf voorfreest en deze dan met de 3D printer aan elkaar "breit" maar dan zal de hechting denk ik niet echt super zijn ? Beter lijmen ?
Die hechting zal wel redelijk hetzelfde zijn als laag-op-laag van de 3D-printer. Zeg zuiguitdeduim 60% van de reguliere treksterkte.
Maar als je enkel gefreesde POM delen aan elkaar wil maken en niet wil bouten dan kun je ze ook wel lassen schat ik. Is met een hetelucht-soldeerboutje en wat vaardigheid best te doen door middel van 'pendulum-lassen'. En dat heteluchtboutje heb jij vast wel. Ik heb redelijk wat PE en PC gelast op die manier, al was mijn 'heteluchtbout' een oude Einhell verfbrander.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Kjelt »

Thanks 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ja, dat is al een betere manier dan parallel naast elkaar. Of een constructie die de ongebruikte spuitkop een stukje optilt, dat word ook wel gedaan.

Maar het beste blijft toch nog de ongebruikte extruder helemaal uit de weg, want vroeg of laat komt die 'ooze' toch los en op je print terecht. Als dat alleen andere kleurtjes zijn dan alla. Maar als dat bewust incompatibele materialen zijn dan is dat niet prettig. Gereedschapswisselaar of onafhankelijk bewegende spuitkoppen dus. Vooralsnog werkt vegen over de siliconenstrip en de inactieve kop ver afkoelen best goed met weinig materiaalverlies, het duurt alleen een eeuwigheid of twee per gereedschapswissel. Ik moet nog een keer een radiaalventilatortje bij die strip plaatsen om afkoelen te versnellen en iets pittigere verwarmingscartridges om opwarmen te versnellen, dan is het wel te doen.

Ik ga hetzelfde doen als met de frees en de draaibank: ik kijk het even aan. Sinds de kwaliteit van de prints toegenomen is na de verbouwing van de printer en het printen eigenlijk ook vrijwel altijd wel goed gaat print ik veel en veel en veel meer dan ik ooit gedaan heb. En naarmate de prints complexer worden en het poppetje handiger veranderen de wensen. Dat heb ik met frezen en draaien ook meegemaakt; wat ooit superhandig leek blijkt dat toch niet zo te zijn, wat in het begin onnodig leek blijkt later haast onmisbaar om de volgende stap te kunnen maken.

Zo heb ik inmiddels spijt als haren op mijn hoofd dat ik de verwarmde bouwkamer heb laten vervallen. En ik kom erachter dat alleen droog opslaan voor sommige filamenten niet goed genoeg is; ik zie toch bubbeltjes in polycarbonaat prints als ik heel goed kijk en de laatste PC print was (mede daardoor denk ik) ook aan de brosse kant. Daar mag nog wel ooit eens wat verwarming bij dus. En verder zou ik ook graag de wat lager op de ladder staande highend-plastics kunnen verwerken. PEEK of PAEK hoeft dan weer niet (zeg ik nu...), maar bijvoorbeeld PPS (Ryton), PEI (Ultem) en FEP zouden me goed van pas komen.

Ik zie er nog wel een keer een volledig stalen plasticpoeper komen die binnenin tot 120 graden kan en waarvan de onafhankelijk bewegende spuitkoppen tot 400 graden gaan. Met onafhankelijk bewegen kan ik ook 2x hetzelfde maken zolang het in de breedte past en het kost een lineair karretje, spilletje en motortje extra. Maar eerst nog even leren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Zoonlief kon zijn lego-robot echt niet afmaken, want daar moest hij toch echt meer tandwieltjes voor hebben. Jaja maat, wat jij van plan bent werkt met 1000 tandwieltjes ook nog niet, maar daar moet je zelf maar achter komen want als ik het tegen je zeg geloof je me toch niet.

Mooie gelegenheid om eens een 0,25mm spuitmondje te proberen, die ligt al eeuwen te verpieteren, dus dat ding erin geschroefd, de bouwplaat volgelegd met 28 tandwielen, de 15-euro-per-kilo rol ABS in de printer gestopt, op de groene knop geheid, en koffie gaan drinken. En nog een, en nog een...

Afbeelding

OK, ik had misschien even de extrusie moeten calibreren maar ik was lui. Anders dan dat: best handig om zo'n klein ding op voorraad te hebben.
En die boef heeft een zakje vol tandwielen. Nou jongen, daar gaat je smoesje, laat maar eens zien of je plannetje werkt, mhuuhaha.

Verder nog twee kleinigheidjes met de printer:
- De hoofd-extruder begint sloom te worden, en met de koelventilator aan heeft-ie voort moeite met 260 graden. De identieke extruder ernaast niet. Spul uit/in elkaar doet de truuk niet, PID's overnieuw tunen ook niet. Hmm, vreemd, die cartridges zullen toch niet al aan het verslijten zijn?

- Alleen een waterblokje op een niet-kritisch framebalkje doet de truuk niet om van de warmte af te komen. Bij dit soort lange prints (gaat met een 0,25mm spuitmond HEEL wat trager dan met 0,5mm) loopt de temperatuur van het koelwater op tot 40-50 graden. Moet toch het radiatortje weer terug in de lus. Weer een ventilatortje en anti-stofhap filtertje, bummer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door kawarider »

Mooi man. En idd , geen discussie. Laat maar zien.

Andere kant vh tandwiel is vlak?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

Jij had toch twee elementen in de kop zitten? Wel warm worden, maar niet genoeg klinkt als....(je weet wel 1 van 2)... Of als... (De NTC of wat je gebruikt, zit los, vuiligheid of breuk )
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Er zit nu standaard E3D spul in, dus maar 1x 30W cartridge per spuitmondje. Die eigenbouw had 2x40W, dat was wel luxe ja.
NTC lijkt het prima te doen; omgevingstemp klopt, en als de inactieve spuitmond hitte oppikt van de actieve spuitmond klopt dat over en weer ook wel redelijk.
Heb het spul met wat verse aluminiumpasta in elkaar gestoken, maakt geen verschil. Schroefjes van de printkroonsteen heb ik ook nog los en vast gedaan, maar daar zat het probleem ook al niet (wist ik eigenlijk al wel; als het daar mis gaat dan smelt dat connectortje wel van het bord af).

Ik denk dat ik maar een paar 40W of 50W cartridges bestel. Kost de wereld ook niet, en het mag van mij zowiezo wel een tikje pittiger dan die 30W.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door fluppie »

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ja, volgens mij wel, ik heb ze gewoon van Thingiverse getrokken in ieder geval. De 24T en 40T tandwielen is waar ik er een nestje van geprint had.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nu willen we ook nog een plaatje van de robot. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie