De DaBit-3D-kitspuit
Moderator: Moderators
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Nylon kan met mierenzuur heel goed verlijmd worden
Hans
Hans
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 11973
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Wat je dan wel met de wind in de rug buiten moet doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: De DaBit-3D-kitspuit
jip of met een wasknijper op je neus
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Die hechting zal wel redelijk hetzelfde zijn als laag-op-laag van de 3D-printer. Zeg zuiguitdeduim 60% van de reguliere treksterkte.
Maar als je enkel gefreesde POM delen aan elkaar wil maken en niet wil bouten dan kun je ze ook wel lassen schat ik. Is met een hetelucht-soldeerboutje en wat vaardigheid best te doen door middel van 'pendulum-lassen'. En dat heteluchtboutje heb jij vast wel. Ik heb redelijk wat PE en PC gelast op die manier, al was mijn 'heteluchtbout' een oude Einhell verfbrander.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Thanks
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 11973
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Ja, dat is al een betere manier dan parallel naast elkaar. Of een constructie die de ongebruikte spuitkop een stukje optilt, dat word ook wel gedaan.
Maar het beste blijft toch nog de ongebruikte extruder helemaal uit de weg, want vroeg of laat komt die 'ooze' toch los en op je print terecht. Als dat alleen andere kleurtjes zijn dan alla. Maar als dat bewust incompatibele materialen zijn dan is dat niet prettig. Gereedschapswisselaar of onafhankelijk bewegende spuitkoppen dus. Vooralsnog werkt vegen over de siliconenstrip en de inactieve kop ver afkoelen best goed met weinig materiaalverlies, het duurt alleen een eeuwigheid of twee per gereedschapswissel. Ik moet nog een keer een radiaalventilatortje bij die strip plaatsen om afkoelen te versnellen en iets pittigere verwarmingscartridges om opwarmen te versnellen, dan is het wel te doen.
Ik ga hetzelfde doen als met de frees en de draaibank: ik kijk het even aan. Sinds de kwaliteit van de prints toegenomen is na de verbouwing van de printer en het printen eigenlijk ook vrijwel altijd wel goed gaat print ik veel en veel en veel meer dan ik ooit gedaan heb. En naarmate de prints complexer worden en het poppetje handiger veranderen de wensen. Dat heb ik met frezen en draaien ook meegemaakt; wat ooit superhandig leek blijkt dat toch niet zo te zijn, wat in het begin onnodig leek blijkt later haast onmisbaar om de volgende stap te kunnen maken.
Zo heb ik inmiddels spijt als haren op mijn hoofd dat ik de verwarmde bouwkamer heb laten vervallen. En ik kom erachter dat alleen droog opslaan voor sommige filamenten niet goed genoeg is; ik zie toch bubbeltjes in polycarbonaat prints als ik heel goed kijk en de laatste PC print was (mede daardoor denk ik) ook aan de brosse kant. Daar mag nog wel ooit eens wat verwarming bij dus. En verder zou ik ook graag de wat lager op de ladder staande highend-plastics kunnen verwerken. PEEK of PAEK hoeft dan weer niet (zeg ik nu...), maar bijvoorbeeld PPS (Ryton), PEI (Ultem) en FEP zouden me goed van pas komen.
Ik zie er nog wel een keer een volledig stalen plasticpoeper komen die binnenin tot 120 graden kan en waarvan de onafhankelijk bewegende spuitkoppen tot 400 graden gaan. Met onafhankelijk bewegen kan ik ook 2x hetzelfde maken zolang het in de breedte past en het kost een lineair karretje, spilletje en motortje extra. Maar eerst nog even leren.
Maar het beste blijft toch nog de ongebruikte extruder helemaal uit de weg, want vroeg of laat komt die 'ooze' toch los en op je print terecht. Als dat alleen andere kleurtjes zijn dan alla. Maar als dat bewust incompatibele materialen zijn dan is dat niet prettig. Gereedschapswisselaar of onafhankelijk bewegende spuitkoppen dus. Vooralsnog werkt vegen over de siliconenstrip en de inactieve kop ver afkoelen best goed met weinig materiaalverlies, het duurt alleen een eeuwigheid of twee per gereedschapswissel. Ik moet nog een keer een radiaalventilatortje bij die strip plaatsen om afkoelen te versnellen en iets pittigere verwarmingscartridges om opwarmen te versnellen, dan is het wel te doen.
Ik ga hetzelfde doen als met de frees en de draaibank: ik kijk het even aan. Sinds de kwaliteit van de prints toegenomen is na de verbouwing van de printer en het printen eigenlijk ook vrijwel altijd wel goed gaat print ik veel en veel en veel meer dan ik ooit gedaan heb. En naarmate de prints complexer worden en het poppetje handiger veranderen de wensen. Dat heb ik met frezen en draaien ook meegemaakt; wat ooit superhandig leek blijkt dat toch niet zo te zijn, wat in het begin onnodig leek blijkt later haast onmisbaar om de volgende stap te kunnen maken.
Zo heb ik inmiddels spijt als haren op mijn hoofd dat ik de verwarmde bouwkamer heb laten vervallen. En ik kom erachter dat alleen droog opslaan voor sommige filamenten niet goed genoeg is; ik zie toch bubbeltjes in polycarbonaat prints als ik heel goed kijk en de laatste PC print was (mede daardoor denk ik) ook aan de brosse kant. Daar mag nog wel ooit eens wat verwarming bij dus. En verder zou ik ook graag de wat lager op de ladder staande highend-plastics kunnen verwerken. PEEK of PAEK hoeft dan weer niet (zeg ik nu...), maar bijvoorbeeld PPS (Ryton), PEI (Ultem) en FEP zouden me goed van pas komen.
Ik zie er nog wel een keer een volledig stalen plasticpoeper komen die binnenin tot 120 graden kan en waarvan de onafhankelijk bewegende spuitkoppen tot 400 graden gaan. Met onafhankelijk bewegen kan ik ook 2x hetzelfde maken zolang het in de breedte past en het kost een lineair karretje, spilletje en motortje extra. Maar eerst nog even leren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Zoonlief kon zijn lego-robot echt niet afmaken, want daar moest hij toch echt meer tandwieltjes voor hebben. Jaja maat, wat jij van plan bent werkt met 1000 tandwieltjes ook nog niet, maar daar moet je zelf maar achter komen want als ik het tegen je zeg geloof je me toch niet.
Mooie gelegenheid om eens een 0,25mm spuitmondje te proberen, die ligt al eeuwen te verpieteren, dus dat ding erin geschroefd, de bouwplaat volgelegd met 28 tandwielen, de 15-euro-per-kilo rol ABS in de printer gestopt, op de groene knop geheid, en koffie gaan drinken. En nog een, en nog een...
OK, ik had misschien even de extrusie moeten calibreren maar ik was lui. Anders dan dat: best handig om zo'n klein ding op voorraad te hebben.
En die boef heeft een zakje vol tandwielen. Nou jongen, daar gaat je smoesje, laat maar eens zien of je plannetje werkt, mhuuhaha.
Verder nog twee kleinigheidjes met de printer:
- De hoofd-extruder begint sloom te worden, en met de koelventilator aan heeft-ie voort moeite met 260 graden. De identieke extruder ernaast niet. Spul uit/in elkaar doet de truuk niet, PID's overnieuw tunen ook niet. Hmm, vreemd, die cartridges zullen toch niet al aan het verslijten zijn?
- Alleen een waterblokje op een niet-kritisch framebalkje doet de truuk niet om van de warmte af te komen. Bij dit soort lange prints (gaat met een 0,25mm spuitmond HEEL wat trager dan met 0,5mm) loopt de temperatuur van het koelwater op tot 40-50 graden. Moet toch het radiatortje weer terug in de lus. Weer een ventilatortje en anti-stofhap filtertje, bummer.
Mooie gelegenheid om eens een 0,25mm spuitmondje te proberen, die ligt al eeuwen te verpieteren, dus dat ding erin geschroefd, de bouwplaat volgelegd met 28 tandwielen, de 15-euro-per-kilo rol ABS in de printer gestopt, op de groene knop geheid, en koffie gaan drinken. En nog een, en nog een...
OK, ik had misschien even de extrusie moeten calibreren maar ik was lui. Anders dan dat: best handig om zo'n klein ding op voorraad te hebben.
En die boef heeft een zakje vol tandwielen. Nou jongen, daar gaat je smoesje, laat maar eens zien of je plannetje werkt, mhuuhaha.
Verder nog twee kleinigheidjes met de printer:
- De hoofd-extruder begint sloom te worden, en met de koelventilator aan heeft-ie voort moeite met 260 graden. De identieke extruder ernaast niet. Spul uit/in elkaar doet de truuk niet, PID's overnieuw tunen ook niet. Hmm, vreemd, die cartridges zullen toch niet al aan het verslijten zijn?
- Alleen een waterblokje op een niet-kritisch framebalkje doet de truuk niet om van de warmte af te komen. Bij dit soort lange prints (gaat met een 0,25mm spuitmond HEEL wat trager dan met 0,5mm) loopt de temperatuur van het koelwater op tot 40-50 graden. Moet toch het radiatortje weer terug in de lus. Weer een ventilatortje en anti-stofhap filtertje, bummer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- kawarider
- Donateur
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
- Locatie: Drongelen
- Contacteer:
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Mooi man. En idd , geen discussie. Laat maar zien.
Andere kant vh tandwiel is vlak?
Andere kant vh tandwiel is vlak?
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Jij had toch twee elementen in de kop zitten? Wel warm worden, maar niet genoeg klinkt als....(je weet wel 1 van 2)... Of als... (De NTC of wat je gebruikt, zit los, vuiligheid of breuk )
Kees
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Er zit nu standaard E3D spul in, dus maar 1x 30W cartridge per spuitmondje. Die eigenbouw had 2x40W, dat was wel luxe ja.
NTC lijkt het prima te doen; omgevingstemp klopt, en als de inactieve spuitmond hitte oppikt van de actieve spuitmond klopt dat over en weer ook wel redelijk.
Heb het spul met wat verse aluminiumpasta in elkaar gestoken, maakt geen verschil. Schroefjes van de printkroonsteen heb ik ook nog los en vast gedaan, maar daar zat het probleem ook al niet (wist ik eigenlijk al wel; als het daar mis gaat dan smelt dat connectortje wel van het bord af).
Ik denk dat ik maar een paar 40W of 50W cartridges bestel. Kost de wereld ook niet, en het mag van mij zowiezo wel een tikje pittiger dan die 30W.
NTC lijkt het prima te doen; omgevingstemp klopt, en als de inactieve spuitmond hitte oppikt van de actieve spuitmond klopt dat over en weer ook wel redelijk.
Heb het spul met wat verse aluminiumpasta in elkaar gestoken, maakt geen verschil. Schroefjes van de printkroonsteen heb ik ook nog los en vast gedaan, maar daar zat het probleem ook al niet (wist ik eigenlijk al wel; als het daar mis gaat dan smelt dat connectortje wel van het bord af).
Ik denk dat ik maar een paar 40W of 50W cartridges bestel. Kost de wereld ook niet, en het mag van mij zowiezo wel een tikje pittiger dan die 30W.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Ja, volgens mij wel, ik heb ze gewoon van Thingiverse getrokken in ieder geval. De 24T en 40T tandwielen is waar ik er een nestje van geprint had.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 11973
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: De DaBit-3D-kitspuit
Nu willen we ook nog een plaatje van de robot.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.