De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik laat 'm eerst al die tandwieltjes eens monteren. Kijken wat voor constructie het word :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door fluppie »

Mogelijks heeft hij dit YT kanaal gezien: https://www.youtube.com/watch?v=umN2iHsw3UY
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maak dan ook een setje van deze voor hem.
https://youtu.be/WYcqJ5HdxA4
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

fluppie schreef: 17 feb 2020 13:43 Mogelijks heeft hij dit YT kanaal gezien: https://www.youtube.com/watch?v=umN2iHsw3UY
Neu....

Je kent die mensen wel he, die als puntje bij paaltje komt opeens niks kunnen omdat ze het benodigde gereedschap of de benodigde spullen niet hebben? Daar heeft die van ons ook last van.
Meneer wil een battlebot maken, en dan moesten we 'samen' maar eens een onoverwinnelijke robot bouwen uit ijzer, want dat is sterk. Dat 'samen' moet je dan zo zien: meneer kliedert 6 lijntjes op papier, gaat spelen bij vriendjes, pa mag spullen kopen en hobbyen, en als hij na het spelen niet te moe is dan plakt-ie er nog wel een sticker op.

Ik heb gezegd dat-ie eerst maar een werkende moet bouwen uit Lego om eens te zien of alle ideeen wel zo goed werken voor we er duur ijzer aan spenderen. Dat doen ze net zoals bij pa uiteraard niet, en dan kan het opeens spontaan allemaal niet omdat 'er niet genoeg tandwieltjes zijn'. Jaja, dat soort smoesjes maak ik heel rap korte metten mee :lol:
Het volgende euvel zal wel zijn dat hij motortjes te kort komt....
hugo stoutjesdijk schreef: 17 feb 2020 14:15 Maak dan ook een setje van deze voor hem.
Mhuuhaha, en dan tegen 'm zeggen 'sorry jongen, ze zijn een beetje mislukt. Kijk maar of ze werken' :mrgreen:


Kwa kitspuit: ik heb maar een tweetal verse 40W cartridges besteld. Die dingen zijn de kosten opzich niet, en een beetje meer verwarmingsvermogen kan geen kwaad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Kjelt »

Die van mij heeft daar ook last van maar is al de Lego leeftijd ontgroeid.
Ligt na school de ganse dag op bed naar YT te kijken naar series en hoe andere mensen gamen :shock:

Vraag ik een keer ga je mee zagen ? Ja hoor komt ie mee, ik zaag het eerste stuk als voorbeeld, geef de zaag aan hem en zeg nu mag jij.
Hij pakt de zaag nog niet eens aan en zegt: "ik vind het leuker om te kijken hoe jij het doet" :shock:
Ik weet niet of dit voor alle jeugd geldt maar maak me zorgen wie er over een tiental jaar nog iets kan en doet ipv naar een schermpje te turen.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

Die twee van mij zijn inmiddels beiden tussen de 35 en 40 jaar oud.
Ik heb ooit precies hetzelfde gedacht en ook mezelf afgevraagd of dit een verschijnsel was van alleen die van mij of dat dit toch een vorm van "normaal" was.
Ik kan nu uit ervaring zeggen dat het uiteindelijk wel goed komt, alleen dat goedkomen gebeurd pas veel later dan hoe dat in onze herinnering gebeurde.
Wij hadden geen (spel) computers dus we gingen puur uit verveling wel dingen ondernemen, tegenwoordig is dat echt anders geworden, welk kind speelt uberhaupt nog op straat? En zeker een hele vakantie lang?

Ik heb de TV zijn intrede nog zien maken in mijn jeugd, in het begin had één familie in de straat of buurt een TV en ging de hele klas of straat daar op de vrije middag TV kijken.
Telefoneren idem, naast de telefoon stond een schaaltje, daar stopte iedereen die zelf geen telefoon had wat in om de kosten te dekken, of dat ook dekkend was weet ik niet, ik weet wel dat er met regelmaat gebruik van werd gemaakt.

Welk kind heeft nu geen eigen Smartphone, geen eigen TV en geen eigen (spel)computer?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Kjelt »

Dat is ook zo en snap de uitdaging van virtueel massamoordenaar spelen in een uniform wel maar als je in het echt iets maakt dan is het ook echt en dat weegt niet op tov duizenden virtuele prestaties, maar ja .
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ach, linksom of rechtsom komen ze toch wel waar ze wezen willen en klagen over de jeugd deden de oude Grieken 2400 jaar geleden ook al.

Maar dingen leren doe je toch het snelste door zelf je neus te stoten. En als die kinderen met hun jeugdige overmoed dan toch op ramkoers met de muur liggen en de kans op blijvende schade nihil is ben ik helemaal niet te beroerd om nog een duwtje extra te geven. Wie weet vinden ze wel een creatieve manier om die muur te ontwijken. Zou niet voor het eerst zijn. En zo niet, dan help ik ze wel weer overeind.

Achja, we zullen eens zien hoe de lego-robot zich ontwikkelt. Maar wederom bleek die kitspuit een verrekte bruikbaar stukje gereedschap te zijn, en ik heb geleerd dat de meerwaarde van een 0,25mm spuitmondje vrij beperkt is maar niet nul.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Mhuuhaha, je zou zeggen dat een rol nylon vers uit de verpakking nog wel droog is. Dus niet, klinkt als een frietpannetje.

Dit is een in de lucht geextrudeerd stukje:

Afbeelding

Dat word dus drogen... Vind ik niet zo netjes van meneer Real. Koop lokale producten, zeggen ze dan.
Misschien toch eens overwegen om verwarming in de filamentbak te plaatsen.


Verder was het weer zo'n dag... :roll:
Blijkbaar was bij de vorige print de spuitmond wat los gaan zitten en is het plastic tussen de schroefdraad uit gekomen, met als gevolg dat echt alles onder de aangekoekte PETG zat. Onder het verwarmingsblok, boven het verwarmingsblok, naast het verwarmingsblok, in het verwarmingsblok... Ik vond die print al zo slecht gelukt, maar met lampje uit is het knap donker in de bouwkamer en dan valt al die zwarte prut niet op.

Dat E3D v6 systeem is ook echt niet ideaal. Je moet heet de spuitmond met M6 buitendraad tegen de RVS heatbreak met M6 buitendraad draaien zodat het vloeistofdicht is. Is niet eens een conische dichting, gewoon vlak op vlak. Geen goed systeem als het aluminium waar de binnendraad in zit telkens van 10 naar 260 graden en weer terug gaat.

Is er nou geen leuk verend dichtringetje te verzinnen dat tussen de twee delen zit? Structureel bij 260 graden het werk doen en incidenteel tot 280 graden plus knap hoge drukken is misschien wel een probleempje.

Goed, spul uit elkaar, troep opruimen, uitschieten met de schroevendraaier, temperatuursensor slopen, en erachter komen dat er wat speling te voelen was. Werkelijk elk boutje in de hele printkop dat niet tegen metaal zat was in meer of mindere mate los gelopen :shock: Nouja, hard aandraaien lukt niet met al dat plastic van die Bondtech extruder, dus maar de pot Loctite 243 tevoorschijn getrokken. Zou ik nou de enige zijn die last heeft van dat soort dingen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door andrefc101 »

Dag hoeveel van de quarantaine?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Teveel. Vooral voor de kinderen, en daarmee ook voor mij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 01 apr 2020 22:56 Teveel. Vooral voor de kinderen, en daarmee ook voor mij.
Je moet die kinderen niet gelijk overal de schuld van geven, die leren het meeste van hun Papa. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Van alle soorten en maten mensen zijn kinderen verreweg het minst geschikt voor social distancing. Voor jonge kinderen die nog niet zelf naar vriendjes kunnen is 6 weken zomervakantie eigenlijk al misdadig.
De eerste dagen ging het nog wel prima, inmiddels is het 1 grote gil-, schreeuw-, jank-, dram-, zeur-, stuiter-, vecht- en klierpartij en hebben die kinderen een rondje wandelen of fietsen voort ook wel gezien (en godzijdank is het dan in ieder geval nog lekker weer). Gek genoeg is het bij ons op het werk opeens kanondruk, komt er vanalles dat in de lucht hing tegelijk. En dan ook niet van die lekker-doorwerken klusjes, maar de types waar bij elke laag die je wegpelt de emmer stront toch nog een meter dieper blijkt te zijn dan je dacht.
Gevolg is dat het overdag de halve dag om de 10 minuten 'Pappa? Ja jongen, wat is er?' en politieagent spelen is, nog een deel van de dag met de kinderen spelen is, en ik vervolgens nog tot richting de nacht bezig ben om een minimaal acceptabel aantal effectieve uren te draaien voor degenen die indirect de hypotheek en eten betalen voor mijn gezin, en de leuke kant van het leven inclusief wat prutsen in de mancave praktisch stil ligt.

Dus ja, dag hoeveel van de quarantaine? Dag teveel+1. Ik kan het zelf prima hebben; ik train mijn halve leven al voor een lockdown. Maar dan moet je me wel met rust laten.

Maar als je dan tegen gedoe aan loopt begint het wel te ratelen, dat is niet anders.
De E3D-manier van 'afdichten' door 2 metalen delen in een boring tegen elkaar te schroeven is me al sinds ik het spul in elkaar zette een doorn in het oog. Daar zou eigenlijk gewoon een pakkingringetje tussen moeten, ik krijg zo gauw niks geschikts gevonden. PTFE en PEEK halen de temperatuur niet of in ieder geval niet langdurig, siliconen is wat zacht en heeft hetzelfde probleem, metaal zou toch iets verends moeten zijn om de werking van 3 verschillende metalen op te vangen.
Andere optie is een stalen busje in die heaterblocks zetten. Hardstalen spuitmond, RVS heatbreak, stalen buitenbus, dat zou onderling niet zo gek veel moeten werken.


Dan de verwarming van de filamentbak. Stiekum moet ik toch best regelmatig drogen. Een dichte bak met 10-15% luchtvochtigheid vertraagt het proces, maar stopt het blijkbaar niet. Je begint vochtopname al lang voordat er damp uit je spuitmond komt te merken aan kleinigheidjes zoals breekbaarder worden van PETG en polycarbonaat prints, meer lekken van de spuitmond, etc. Een uurtje of 8 op 70-80 graden vlak voordat je het gebruikt doet veel goeds met dat plastic. Ventilatortje, wat verwarming en aanvoer kleine hoeveelheden droge lucht inbouwen is misschien toch nog niet zo'n gek plan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Te herkenbaar allemaal. Social distancing is voor een hypernieuwsgierige 5 jarige doener niet echt een optie... Over dat 'knutselwerk met pa' is het sinds een jaartje zo dat ik zonder bijschrift defect speelgoed op het bureau vind. En sporadisch wordt gecontroleerd of je je taak al voltooid hebt. Kennelijk heb ik enige subtiliteit verdiend in de familie, want oma krijgt het snoeihard om de oren als er ergens stof of teveel wasgoed gedetecteerd wordt. Een weinig subtiele hint als 'dat is wel HEEL veel was, hè oma'?! Enige dat mij erg duur is komen te staan qua terloops geplaatste opmerkingen was een niet verlijmde eiken prototype tafeltje in de woonkamer. Tot het punt dat de lijmklemmen en de lijm op mij lagen te wachten. Het was tijd.

Als ik wat kunststof heb gefreesd en de afzuiging niet afdoende bleek dan komen de hulptroepen binnen met allerhande verschaald zwaar materiaal aandraven om de klus te klaren. Draaibank opruimen mogen ze ook graag doen.

Heb jaren geleden van mijn zwager een uitspraak meegekregen die ik graag ter harte neem. Jaag ze niet weg. Op een gegeven moment komen ze niet meer. Ik betrek ze (binnen de marges van het veilige) graag ergens bij.

Ze mogen zelf uitvogelen of ze het leuk vinden of niet. Stand van zaken is tot op heden dat we een baas bouwvakker (zo'n iemand die de tekeningen maakt) en een potentiële Freek Vonk met hoveniersambitie opvoeden. Van mij mogen ze nog wel even klein blijven. Maar dat opgroeien komt ook met verrassend leuke elementen..
Plaats reactie