De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik snap het. Ik wou de hele zijkant vullen in mijn geval. Als je dat doet dan past het wel, dan heb je bijv op de foto's die ik zie, aan de rechterkant een lichtbron van het gehele oppervlak. Het doet overigens niet zeer aan de ogen ofzo, je kan er recht in krijgen zonder vermoeidheid. Dat is omdat het licht egaal verdeeld wordt over de plaat ipv uit één punt komt. Die platen zijn overigens 10mm dik.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ja, maar dan straalt het meeste licht op de plek waar ik het niet nodig heb: onder het bouwplatform.
Diffuse verlichting van bovenaf, dat lijkt me het meest ideale. Wat dat betreft zijn die paneeltjes zo gek nog niet, alleen zou ik het dan moeten zoeken in de TFT-backlight paneeltjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot »

Ja dat komt op hetzelfde neer, ledstrips met een diffus paneel (lomp gezegd)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Mjah, of toch ergens wat strip oid te pakken zien te krijgen met echte LED's erop. Cree, Nichia, Lumiled, Panasonic, zoiets. Ik blijf het mezelf lastig maken met de mogelijk hoge temperaturen, maar met warmtegeleiding naar de bonk aluminium zou de schade mee kunnen vallen
(en Samsung heb ik niet voor niets niet in het LED-rijtje staan, heb ervaring met die LEDs)

Twee plaatjes, die doen het praatje wel:

Afbeelding

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot »

Klopt, ik wou het om die reden gaan combineren met een glasplaat er voor. (gehard glas) dus: Cabine, glasplaat (of dubbelglas), ledpaneel, frame
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

lichtgeleiders?
Kan die printer niet in het donker werken? of ga je er naar zitten kijken als je niet kan slapen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot »

Nee wist je niet dat printers bang zijn in het donker?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:lichtgeleiders?
Da's mij dan weer teveel werk :lol:
Ik kan ook good old politiek zeer incorrecte gloeilampjes/buislampen pakken, probleem opgelost. Wat dat aan warmte produceert hoeft de verwarming niet meer te doen.

De meest ideale plek is trouwens helemaal bovenin, dus nog boven de coreXY plaat.
Kan die printer niet in het donker werken? of ga je er naar zitten kijken als je niet kan slapen.
Ik kan me indenken dat een beetje licht best prettig is aan het begin van een print, zeker zo lang het apparaat nog moet convergeren naar iets werkends :lol: .
Als het apparaat bezig is mag het lampje best uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:Als het apparaat bezig is mag het lampje best uit.
Ik had ook al gedacht aan een drukknopje op de voorkant: licht op bestelling...
Licht op bestelling is er al.. knopje nog (lang) niet... Maar jij kan tijdens de bouw wel een knopje plaatsen..
(of een terugverend tuimelschakelaartje bijv..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik maak er eerst wel een virtueel knopje op het touchscreen van.
Dan zet ik bij opstarten van de software het lampje aan, kan ik 'm als de printopdracht loopt uitzetten, en als de opdracht dan klaar is zet ik het lampje weer aan of ik laat 'm eens in de zoveel tijd een keer knipperen ofzo; dat zie ik wel als ik binnen zit.

Als dan in de toekomst blijkt dat een fysiek knopje toch handiger is, dan monteer ik die en vervang ik het virtuele knopje door de echte.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Ik las laatst dit topic en kwam daar die flex3drive tegen. Ik had zoiets al eerder gezien, maar even op de 'boeiend, maar nog niet voor nu'-baan geparkeerd.

Maartoch, zoiets blijft door-etteren. Misschien vind ik het stiekum eigenlijk toch wel interessant. Audiomaniacs moest het motortje op zijn GT9S extruder al vervangen door eentje met vertraging, ik heb dezelfde, en als je toch dat soort geintjes uit moet gaan halen...

Als ik nou een kilometerteller-aandrijfkabel van een motorfiets pak (of in ieder geval de binnenkabel), een 1:40 wormwielsetje (gebruikt die flex3drive ook dus zal wel een soort van optimum zijn) en een paar stukjes ijzer en aluminium, dan ben ik er toch, zou je zeggen? Lijkt me geen ultiem drama om te fabriceren, of zie ik iets over het hoofd?

Dan kan ik die GT9S extruder gewoon monteren zonder het ding om te hoeven bouwen naar een Bowden-aandrijving, de boel ermee aan de gang brengen, en tegen de tijd dat het werkt de motor eraf pakken en verplaatsen naar een koeler plekje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Muis »

DaBit schreef:Als ik nou een kilometerteller-aandrijfkabel van een motorfiets pak (of in ieder geval de binnenkabel), een 1:40 wormwielsetje (gebruikt die flex3drive ook dus zal wel een soort van optimum zijn) en een paar stukjes ijzer en aluminium, dan ben ik er toch, zou je zeggen? Lijkt me geen ultiem drama om te fabriceren, of zie ik iets over het hoofd?
Wel een leuke, maar ben je niet bang dat je te veel last krijgt van de flexibiliteit van dat kabeltje waardoor je minder nauwkeurig print materiaal op het werkstuk krijgt. Denk aan soms zwevende km teller naald terwijl je constante snelheid rijd.

Gr. Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Leeuwinga »

zwevende km teller naald
Een naald is nooit! direct gekoppeld met de kabel er zit een koppeling tussen
Soms een magnetische,
Cees
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Muis schreef: Wel een leuke, maar ben je niet bang dat je te veel last krijgt van de flexibiliteit van dat kabeltje waardoor je minder nauwkeurig print materiaal op het werkstuk krijgt. Denk aan soms zwevende km teller naald terwijl je constante snelheid rijd.
Ja, dat is de hele vraag. Of eigenlijk is de vraag meer 'is die flex erger dan een bowden-constructie?', want die is ook niet flexibiliteit-vrij. Die as zal best wel een aantal graden torderen, maar dat word uiteindelijk met 1:40 gereduceerd. Die flex3drive schijnt het heel aardig te doen.

Ik ben er al wel achter dat je die flexibele assen in unidirectionele en bidirectionele variant hebt. Waar ik nog niet achter ben is of ik wel een bidirectionele nodig zou hebben; de kracht tijdens terugtrekken lijkt me vrijwel 0 dus dan is iets dat geoptimaliseerd is voor 1 draairichting (een kilometerteller-kabel...) beter.


Optie 3 is direct-drive houden met de motor aangekoppeld, de motor een jasje geven, en daar wat vloeistof doorheen laten circuleren zodat de temperatuur van die stepper enigzins binnen de perken blijft.
Dan heb ik het 'gewicht' van de motor nog bewegend en vroeg of laat wil ik 2 extruders dus dan heb ik het gewicht dubbel, maar aangezien die printer meer gebouwd is als een freesmachine dan als 3D printer moet dat volgens mij wel kunnen. Maar dat zien we vanzelf :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie