De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

serum schreef:Je noemt het grootste probleem van stappenmotoren icm kogelomloop ook meteen op; resonanties, resonanties en nog eens resonanties :) ik weet niet of je eigen machine ermee werkt, maar ik heb er in mijn bf20 behoorrrrlijk last van. (600mm/s2 acceleratie en 70mm/s max snelheid)
Ik kan op mijn frees wel resonanties meten, maar dan moet ik het geweld aardig wat harder opvoeren dan 2000mm/s^2 en 300mm/s. En zoals eerder gemeld: die laten zich best prima onderdrukken.
Maar eerlijk is eerlijk: die kogelomlopen worden wel door servo's aangedreven.

Nu is een stappenmotor nog steeds niks meer of minder dan een 50-polige AC-servomotor, en die dingen kunnen ook netjes rond lopen, alleen niet met 'slechts' 16x microstepping. Daarom de interesse voor die L6470 driver-IC's; dan ben ik van die ellendige step/dir interface af en hun aparte manier van aansturen (voltage control) spreekt me ook wel aan.
Daarnaast weet ik niet van wat voor materiaal je de assen wilt hebben, ik ging voor de intertia even uit van aluminium. Ook niet geroemd om zijn stijfheid.
Ik denk dat ik ergens van die 8mm stalen asjes op de kop tik die je anders voor de geleiding zou gebruiken. 8x1 koudgetrokken precisiebuis (hydrauliekbuis) is ook nog een optie; die kan ik gewoon lokaal kopen.
Heb je bij je berekening ook rekening gehouden met de massa die je weer in beweging brengt?
Ja, ik kwam op worst-case zo'n 30N trekkracht op de riem uit, en daar heb je dan 0,2Nm voor nodig. Da's natuurlijk ook maar een koppel van niks.
8mm vs 16mm is ook nogal een verschil
Effectieve diameter 16mm kogelomloop is maar 13,nogwat millimeter he?
Verder is zo'n KO al gauw 2x zo lang en dus 8x zo slap.
maar goed. Helemaal zelf weten, niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent.
helemaal zelf weten natuurlijk! jouw speeltuin! :mrgreen:
Yep! :mrgreen:

Ik vertrouw enigzins op nummertjes, en die zeggen dat de invloed van de asjes verwaarloosbaar is ten opzichte van die van de riemen. Als jij nummertjes hebt die anders zijn hoor ik ze graag.

Is het niks, nouja, dan verzinnen we wel weer wat anders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door benkr »

Omdat ik de discussie wel leuk vind heb ik afgelopen vrijdag van onze nieuwe 3D printer van ruim 150.000 Euro even wat plaatjes geschoten. Eigenlijk zie ik daar heel veel van Bart zijn ideeën terug.
Om een idee te geven, het gaat om deze 3D printer.
13310
De printer heeft een verwarmde vacuumtafel die omhoog en omlaag beweegt.
13316
Hij heeft bijna net zo'n X-Y aandrijving als die in dit topic gebruikte.
13317
Hij gebruikt hiervoor 2 stuks Nema 34 formaat motoren.
1331513314
Hij gebruikt speciale cassettes voor het filament en support materiaal die op perslucht of vacuum worden aangesloten om te voorkomen dat er vocht in de cartridges komt.
13311
Hij heeft een ingebouwde vuilnisbak waar met regelmaat stukjes filament in gedumpt worden.
13319
De hele printkop is een ding van ca. 15 x 15 cm waarop 2 extruders zitten, 1 voor het filament en 1 voor het supportmateriaal.
1331313312
De extruder voor het support materiaal heeft nog een extra servomotortje om deze naar het werk oppervlak te bewegen.
13318
En hij kan op dit moment 7 verschillende materialen printen, maar dat worden er snel meer.
Elk materiaal heeft b.v. zijn eigen temperatuur, voor zowel de extruder als voor de hele buildkamer.
En er staan continu 2 pompen (vacuum en/of perslucht) lawaai te maken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Wow Ben, gave foto's!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Ziet er goed uit! leuk om te zien dat ze hetzelfde principe toepassen als mijn initiële ontwerp voor de corexy; een breed uitgevoerd bewegend deel met 2 lineaire geleiders (en geen lange assen op de motoren :roll: :mrgreen: )

Best veel geld voor een thermische kitspuit trouwens.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door audiomanics »

Ja, daar kun je wat mee, Bart...
150000 euro is wel wat meer dan onze printers kosten...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door serum »

Is trouwens een h bot ipv corexy.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Een pure H-bot is het toch ook niet; dan zou die lus 'aan de achterkant' niet nodig zijn. Verder is de rek van de riemen toch een significante factor, en een H-bot heeft zowel meer riemlengte van extruder tot aan motor als een enkele riem ipv 2 stuks (wel in totaal minder riem).

Bij mij is het idee voor het bouwplatform inmiddels ook 'enkelzijdig opgehangen bak' geworden, 2 geleidingen aan 1 kant, enkele spindel voor de aandrijving. Moet uiteraard wel door simulatie gehaald worden voor wat betreft doorhangen en zo.
Ik maakte me zorgen om de verschillende uitzettingen van relatief koel frame en relatief warm bouwplatform. In die bak kan dan mooi wat steenwol isolatie, verwarming voor het bed, en de plaat die het verwarmde bed vormt.
Bovenop die plaat die het verwarmde bed vormt moet je dan eigenlijk nog los een 'werkstuk-plaat' kunnen leggen waar je ding op geprint word zodat je die plaat en eraan vastgeplakt werkstuk eruit kunt halen.

Ik vind dat vacuum van Stratasys eigenlijk wel een mooie manier om die 'werkstuk-plaat' vast te zetten. Ik heb nog een ieneniene vacuumpompje liggen. Zou de truuk moeten kunnen doen volgens mij want eenmaal vast heb ik geen lek meer en diep vacuum heb ik ook al niet nodig. Voordeel is dat de 'werkstukplaat' in ieder geval strak tegen de vlakke bedplaat getrokken word, en dus zelf niet perse stijf en vlak hoeft te zijn maar 'slechts' overal even dik.

[edit]
Incompleet plaatje bij het praatje:
Afbeelding
[/edit]
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door skillalot »

Waar komen de glaslinealen, die verwacht ik er bij Dabit wel op namelijk :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Als ik ze nodig heb dan zal ik het niet laten :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Uurtje met Fusion geprutst, ik zal jullie nog eens laten steigeren :mrgreen:

Afbeelding

Fatsoenlijke askoppelingen zijn nog best prijzig. Daarom het stijf/slap verhaal bij de motorbevestigingen maar eens omgedraaid: de askoppeling is star (busje 25mm lang, 16mm buitendiameter, asgat 8), de motorbevestiging een simpel stukje gebogen plaatstaal wat dus enigzins flexibel is. Behalve in rotatie om de motor-as, precies wat we hebben willen.

De motoren die de lange stangen naar de CoreXY aandrijven een tikje dikker plaatmateriaal omdat die lange as geen steunpunt is, de aandrijving van de Z wat dunner omdat die in feite aan het lager in het lagerblok hangt.
'dunner' is trouwens relatief; alsnog 3mm roestend ijzer. Toen ik mijn BF20 ombouwde had ik in de eerste instantie de motorbevestigingen ook zo omdat ik het moest maken met een decoupeerzaag en een accutol, en dat heeft altijd prima gefunctioneerd.

Bewust lagerblok en motorbevestigingbeugeltje voor de Z-as niet 1 deel gemaakt; mocht blijken dat ik een 2e trapeziumas nodig heb dan is het zo heel makkelijk omgebouwd naar een riem.

In dat lagerblok heb ik trouwens ruimte voor 4 boutjes om het 3201 lager te borgen, wat opzich een slechte constructie is. Maar in dit geval hoeven die hooguit aan te liggen of kunnen ze zelfs achterwege blijven, want het lager ziet eigenlijk toch alleen maar kracht 1 kant op. Ik denk dat als ik een mooie klempassing frees of draai dat die boutjes overkill zijn.
Laatst gewijzigd door DaBit op 05 mar 2017 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Zee&Zee »

Ik ben de eerste die hapt.
Ik zeg niet dat het niet zal werken, maar wel niet om de reden vermeldt.
Je plaatmateriaal steun zal maar over 1 as ( dus twee kanten) op noemenswaardig flexibel willen zijn. De kant van je buiging. De ander kant op zorgt de motor die je erop vastschroeft en de zetting zelf er namelijk voor dat er weinig meer in zal bewegen.

Verder is het draaipunt van je beweging eccentrisch tov je as, namelijk in je zetting ( of net ernaast zo je wilt ).
Je as wordt dus weggeduwd bij evt flex. Die koppelingen die je kunt kopen buigen wel in het hart v/d as zogezegd.

Maar goed in een ideale wereld, heb je nul speling, is alles optimaal uitgelijnd en heb je dus geen flex nodig. :lol:
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 21 nov 2016 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Damocles »

Zou best wel eens redelijk kunnen trillen met wat onbalans, flex in de steun zelf en in die lange 8mm assen. Persoonlijk zou ik dit niet kiezen. Bij de kogelomloop wordt die nog gesteund door een lagerblok, dat valt beter mee denk ik.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit »

Zee&Zee schreef:Ik ben de eerste die hapt.
Ik zeg niet dat het niet zal werken, maar wel niet om de reden vermeldt.
Ik was eigenlijk al tot dezelfde conclusie gekomen als jij; om enkel rotatie tegen te gaan zou je een reactiestang nodig hebben en geen L-plaat.
Nouja, een eerste idee is zelden het winnende idee.

Die reactiestang, hmm...
Maar goed in een ideale wereld, heb je nul speling, is alles optimaal uitgelijnd en heb je dus geen flex nodig. :lol:
Uh-huh :lol:
Uitlijnen lukt wel, maar uiteraard wel met toleranties en praktische lagers lopen nooit perfect rond.
Damocles schreef:Zou best wel eens redelijk kunnen trillen met wat onbalans, flex in de steun zelf en in die lange 8mm assen.
De steuntjes voor de motoren die de lange assen aandrijven zouden 5mm plaatstaal worden, maximale toerental is zuiguitdeduim 200rpm en de beoogde motordrives doen 128 microsteps. Dat zal niet hard trillen.
Maar een tweetal schoren toevoegen zodat-ie wel stijf is kan geen kwaad.
Het nut van flexibele askoppelingen zie ik bij die lange assen overigens nog niet; die hele as is een flexibele koppeling.

Verder zit ik kwa extruder toch aan een bowden-systeem te denken. Nog niet eens zozeer om het gewicht te reduceren, wel om de aandrijfmotor van de extruder de warme ruimte uit te krijgen en wat Benkr riep over die Stratasys dat-ie een cartridge heeft met printmateriaal en een met supportmateriaal klinkt ook wel als iets dat ik ooit zou willen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jij wilde dit: Afbeelding
bereiken, op zich niets mis mee, dik stuk rubberplaat waar je de motor mee monteerd doet hetzelfde. ( heb ik ooit van een voegenspatel gemaakt, toegepast om een constructie foutje op te lossen, en je moet wat als je ver van huis bent )
Je kunt dat haakse zetstuk ook asymmetrisch (huh?) maken, dan kan het wel 2 kanten op veren. ( en RVS 0.5 lijkt me meer dan dik genoeg )
Een nadeel van die bowden vervalt natuurlijk op het moment dat je een meetwieltje hebt zitten bij je extruder kop.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie