De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1541
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door janplastiek » 27 jan 2018 20:35

ptfe is een zeer zachte kunststof, als je die in slang koppelingen steekt kan de koppeling de slang samendrukken zodat de binnenmaat verkleint, kijk daarom eens naar de doorgang ter hoogte van de koppelingen
Breek de dag, frees een lijntje.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7863
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit » 28 jan 2018 01:07

Met de slang los heb ik daar nog steeds voldoende speling.

Maar het probleem is zowiezo groter: met losse draadaanvoer stopt de extruder er ook mee na een cm of 30 aan filament. Aandrijfwieltje draait gewoon door, maar het filament is dan ter plekke van het aandrijfwieltje half weggevroten.

- Met de veervoorspanning van het aandrukwieltje gespeeld, zowel minder als meer: geen resultaat
- Temperatuur eens op 260 graden gezet: geen resultaat
- Aandrijftandwieltje goed schoongepoetst: geen resultaat.
- Nozzle vervangen door een verse: geen resultaat
- Heatbreak vervangen door een verse: geen resultaat
- PLA ipv ABS, geen resultaat, word het alleen maar erger van.
- Handmatig doorduwen: voelt gewoon prima, niet extra lastig.

Na vervangen van de heatbreak (wat bij mij een 2,0mm ID RVS buisje is met wanddikte 0,25mm) zag ik dat het gesmolten plastic dat buisje omhoog duwde. Ahja, daar moest ik nog wat op verzinnen.
Tijdelijk: gat in nozzle 90 graden afgeschuind, heatbreakpijpje ook, spul in de draaibank strak en recht tegen elkaar geduwd, en de heatbreak aan de nozzle gesoldeerd met wat zilver hardsoldeer:

Afbeelding

Zeker weten dat dat halfvloeibare plastic geen gleufje of onregelmatigheidje heeft om in te kruipen en te etteren. De heatbreak doet z'n werk ook aardig goed trouwens; met de nozzle nog zacht gloeiend kon ik het spul gewoon bij het RVS pijpje vastpakken.

Maar enig effect? Nee. Werkt net zo goed / net zo slecht als losse heatbreak+nozzle.


Moet haast toch iets zijn met dat aandrijfwieltje lijkt me. Maar die ziet er op het oog normaal uit en met de nagel voel ik niks. Toch maar eens loshalen.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2504
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen » 28 jan 2018 09:48

Het probleem met het stoppen van de filamenttoevoer heb ik ook gehad. Ik heb toen de Bondtech feeder gekocht en sinds die tijd is de toevoer precies 0 keer gestopt. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7863
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit » 28 jan 2018 10:28

Het lijkt inderdaad het aandrijfwieltje te zijn. De tandjes zijn een beetje plat/bot op de plek waar ze het filament raken.
Ik heb de maximale snelheid en acceleratie van de extrudermotor een aardig eindje teruggehaald (8mm/sec maximaal, 200mm/s^2 acceleratie) en nog maar eens een print gestart op een trage 40mm/sec met 235 graden extrudertemperatuur (ABS). Makkelijker kan ik het dat ding niet maken, eens kijken of het zo wel lukt. Ik heb de boeven toch beloofd wat spullen voor de carnaval te maken.

Anders kan ik nog kijken of ik dat wieltje een millimetertje op de stepperas kan verschuiven zodat ik verse tandjes heb, maar de bende moet dan wel uit elkaar om bij de steppermotorschroefjes te komen. Ook niet handig met die 5 kilo kabels en slangen.

Maar grrr, ik ben dat Geeetech spul helemaal zat. Het hotend was al niks, maar het coldend lijkt dus ook niet probleemvrij en dit soort gedoe kan ik niet goed tegen. :evil:

Misschien toch eens op zoek naar wat beters. Als ik wat rondgoogle lijkt die Bondtech extruder inderdaad wel aardig te wezen. Die drijft in ieder geval het filament aan 2 kanten aan en schijnt sterk genoeg te zijn om het filament gewoon stuk te trekken ipv te slippen.
'Kost een paar centen' is nog voorzichtig uitgedrukt, maar iets dat veel geld kost doet een keer pijn, iets dat niet werkt blijft pijn doen, en als het een tientjes kost en niet werkt is het pas duur.

Waar heb jij dat ding gekocht? Op die bondtech.se website?

De heatbreak aan de nozzle solderen vind ik achteraf trouwens eigenlijk ook wel een leuke. Ik denk dat ik dat bij de andere nozzles ook eens ga doen. Want het is maar weinig werk en eigenlijk is het toch wel handig als je per plasticsoort zowel de nozzle als de heatbreak wisselt.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2504
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen » 28 jan 2018 10:57

Ik heb de mijne in Engeland gekocht. https://emvioeng.com/product-category/bondtech/
Als het zakelijk kan is het ook zonder BTW.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
frank
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door frank » 28 jan 2018 15:53

Waar heb jij dat RVS buisje vandaan gehaald?
Do or do not. There is no trying. "Yoda"

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7863
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit » 28 jan 2018 20:14

frank schreef:
28 jan 2018 15:53
Waar heb jij dat RVS buisje vandaan gehaald?
Die RVS buisjes heb ik ooit wat stukken in diverse maten van een forumlid gekregen. Geen idee waar je ze kopen kunt, maar voor dit doel is het knap ideaal spul. Perfect naadloos en glad aan de binnenkant, zo goed als geen warmtetransport. Mijn overgang warm-koud is heel kort; 1,5mm retract is met PLA al genoeg om voor problemen te zorgen als de printer een forse afstand met lage snelheid af moet leggen. En het feit dat ik het spul kon hardsolderen en daarna direct uit de opspanning kon pakken zegt ook al genoeg.

Kwa printen: tussen twee verjaardagen door de stappenmotor met wieltje losgehaald, de tandjes van het wieltje met een driehoekvijl wat aangescherpt, en een millimetertje verschoven op de as gemonteerd.

Resultaat: 2 van de 3 delen gelukt, derde deel faalde weer. :evil:
Tot grote ergernis van de eindgebruiker die met hard staren probeerde het proces te bespoedigen:

Afbeelding

(Wow pap, ik kan hier wel uren naar blijven kijken. Dan gaat-ie langzaam en dan is het net een drilboor)


Wat is het verschil tussen die Bondtech QR en de BMG? Zit nogal een prijsverschil tussen en ik vind niet zo gek veel informatie. Gebruikt die QR ook plastic tandwielen in de (planetaire) reductie?

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2504
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen » 28 jan 2018 20:50

De QR is de versie met Quick Release.
Ik heb de Universele versie, geen idee welke tandwielen er in zitten. Heb hem nog niet open gehad.
https://emvioeng.com/shop/3d-printing/3 ... h-qr-1-75/

Als je een BTW nummer hebt:

Gallerij Link
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 28 jan 2018 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
frank
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door frank » 28 jan 2018 20:52

Die QR heeft een overbrengverhouding van 1:5 en die andere 1:3.
Volgens mij zijn de tandwielen van de QR van staal maar ik weet het niet zeker. Daarnaast speelt het gewicht in de inbouwruimte natuurlijk ook een rol.
Ik ben zelf die extrudertjes van E3D aan het testen. Die zijn ook niet slecht maar ik denk dat de bondtech extruders beter zijn (maar ook duurder)

Offtopic: Heeft iemand een idee waar je RVS naadloze pijp met een binnen diameter van 2 mm en een wanddikte van 1 mm kunt kopen?
Do or do not. There is no trying. "Yoda"

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6240
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door hugo stoutjesdijk » 28 jan 2018 22:04

Mooie stukjes buis vind je vast wel bij de apotheek. Naalden in alle soorten, lekker dunwandig. Of als ze daar niet zulke dikke hebben misschien bij de dierenarts.
Ik heb wel wat liggen, moet ik morgen eens meten hoe dik, ergens tussen 1.5 en 2 mm. in.
(ik neem aan dat die lengte ruim genoeg is)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7863
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit » 28 jan 2018 22:08

D'r is toch iets meer mis met die aandrijving dan alleen het wieltje. Nog een poging gedaan, hij kwam niet eens voorbij de skirt. Heb het aandrukgedeeltje ook maar eens losgehaald en vol vet gekliederd. Dat was weer een frustrerende ervaring; ovale gaten voor de veer-aandruk-schroeven, wieltje dat duidelijk aanloopt tegen de vaste wereld.

Ik ben klaar met dat ding; die hele Geetech krijgt vliegles naar het ronde archief, of ik geef 'm zonder waarschuwing kado aan iemand die ik niet aardig vind (of met waarschuwing aan iemand die ik wel aardig vind :lol: ).

En verder: 'Thank you. Your order has been received'. Heb die QR maar gekozen. Een vuilnisbak vol plastic kost ook geld. Maar niet voor de hogere overbrenging; het huidige direct-drive steppertje mist eigenlijk ook geen stapjes maar vreet gewoon het filament kaal.

Nog wat anders; ik heb ook eens met Simplify3D gespeeld. Opzich leuk spul. Geen Z-scar te vinden en die blobjes in de buitenwand die ik bij slic3r nog wel eens tegenkom heeft-ie ook geen last van. Maar wat me opvalt is dat een Slic3r print zowat onverwoestbaar is en bij fors doorbuigen uiteindelijk gewoon breekt, maar dat Simplify3D prints met zoveel mogelijk identieke instellingen (temperatuur/snelheden/laagdikte/retract/extrusiebreedte/infillpercentage/recilinear infill/bla) een stuk zwakker zijn. Bij fors doorbuigen laten de lagen onderling los. Iemand nog meer die ervaring?

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2504
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen » 28 jan 2018 22:17

Nee, geen ervaring met Simplify3D. Ik gebruik Slic3r en daarvan kan ik idd de lagen niet los van elkaar krijgen. Als ik ga buigen dan breekt het idd.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

ruudderooy
Donateur
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door ruudderooy » 28 jan 2018 23:37

Hoi DaBit,

de infill gaat vaak anders bij simplified 3d die zijn niet overall even dik dit doen ze om zoveel mogelijk door te printen dus minder retracks binnen 1 laag.
hierdoor had ik bij deze print die eigenlijk maar uit 1 laag had mogen bestaan met wat infill versteviging het probleem dat mijn 3d geprinte rc vliegtuig te zwaar werd.
dus heb ik hem met cura geprint dat ging stuk beter, dus dat is ook nog een optie.
en ik had ook het probleem wat jij vertelde dat de lagen minder aan elkaar goed vast zaten ik eb toen een paar blokje met 100% infill gemaakt in cura en in simplified 3d en het bleek dat het blokje met cura 6%zwaarder was.
die 4% heb ik toen bij simplified bij de extrusion multiplier opgeteld toen gaven ze hetzelfde resultaat.(op de infill na bj niet 100% volle prints).


Gallerij Link

Gallerij Link

Gr Ruud

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7863
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit » 29 jan 2018 09:30

Raar toch, dat er bij 100% infill en dezelfde buitenmaten gewichtsverschil in zit?
'Bij de extrusion multiplier opgeteld'. Had jij die al hoger dan 1 staan?

Cura vind ik een dramapakket, het is me nog niet gelukt om daar vriendjes mee te worden. En ik heb er nog geen betere resultaten mee behaald als met Slic3r, dus de noodzaak is er ook niet zo.

Dan nog zoiets: het aan elkaar bevestigen van objecten geprint in meerdere delen. Ik kan het spul verlijmen met een normale hardplasticlijm of met een aceton+ABS slurry. Welke werkt het beste?

En wat ik ook kan doen is een stuk filament en wat hete lucht nemen en de delen aan elkaar lassen. Heeft iemand dat ooit geprobeerd?

Plaats reactie