Ik kan op mijn frees wel resonanties meten, maar dan moet ik het geweld aardig wat harder opvoeren dan 2000mm/s^2 en 300mm/s. En zoals eerder gemeld: die laten zich best prima onderdrukken.serum schreef:Je noemt het grootste probleem van stappenmotoren icm kogelomloop ook meteen op; resonanties, resonanties en nog eens resonanties :) ik weet niet of je eigen machine ermee werkt, maar ik heb er in mijn bf20 behoorrrrlijk last van. (600mm/s2 acceleratie en 70mm/s max snelheid)
Maar eerlijk is eerlijk: die kogelomlopen worden wel door servo's aangedreven.
Nu is een stappenmotor nog steeds niks meer of minder dan een 50-polige AC-servomotor, en die dingen kunnen ook netjes rond lopen, alleen niet met 'slechts' 16x microstepping. Daarom de interesse voor die L6470 driver-IC's; dan ben ik van die ellendige step/dir interface af en hun aparte manier van aansturen (voltage control) spreekt me ook wel aan.
Ik denk dat ik ergens van die 8mm stalen asjes op de kop tik die je anders voor de geleiding zou gebruiken. 8x1 koudgetrokken precisiebuis (hydrauliekbuis) is ook nog een optie; die kan ik gewoon lokaal kopen.Daarnaast weet ik niet van wat voor materiaal je de assen wilt hebben, ik ging voor de intertia even uit van aluminium. Ook niet geroemd om zijn stijfheid.
Ja, ik kwam op worst-case zo'n 30N trekkracht op de riem uit, en daar heb je dan 0,2Nm voor nodig. Da's natuurlijk ook maar een koppel van niks.Heb je bij je berekening ook rekening gehouden met de massa die je weer in beweging brengt?
Effectieve diameter 16mm kogelomloop is maar 13,nogwat millimeter he?8mm vs 16mm is ook nogal een verschil
Verder is zo'n KO al gauw 2x zo lang en dus 8x zo slap.
Yep!maar goed. Helemaal zelf weten, niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent.
helemaal zelf weten natuurlijk! jouw speeltuin!
Ik vertrouw enigzins op nummertjes, en die zeggen dat de invloed van de asjes verwaarloosbaar is ten opzichte van die van de riemen. Als jij nummertjes hebt die anders zijn hoor ik ze graag.
Is het niks, nouja, dan verzinnen we wel weer wat anders.