De DaBit-3D-kitspuit

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1086
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess » 21 feb 2018 00:02

Stef ik heb iets oudere e3d voor die oude reprap hier - die heeft geen ptfe. Da's een latere cheapskate editie ervan.
Deze hier zijn all metal. PTFE wilde ik destijds juist vanaf :)

p.s. voor eigen design printer natuurlijk een custom ontworpen hotend/extruder.

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot » 21 feb 2018 00:36

Met wat nuance; Er zijn twee versies van de V6 hotend, de gewone (geen PTFE) en de lite (met PTFE). Het heeft voor en nadelen, voordeel zit in gebruiksgemak bij lagere temperaturen. Nadeel is dat je beperkt wordt in je maximale temperatuur en daarmee ook de materialen die je kan printen. Ik kan mij ook voorstellen dat het niet wenselijk is als je filament hebt dat meer schuurt zoals carbon of metaal.

Dat voordeel van het PTFE zit hem vooral in dat het plastic er niet aan zal plakken als het afkoelt en stolt. Maar dat heb je natuurlijk ook niet als de binnenkant van de heatbreak en nozzle tot een spiegel gelapt zijn.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7874
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit » 21 feb 2018 09:36

stef stuntpiloot schreef:
20 feb 2018 23:35
Bedankt, dat helpt een boel! Overweeg dat stukje PTFE weer eens terug te plaatsen. Dat is voor de E3D hotend die ik heb een essentieel deel, zonder loopt ie binnen de eerste 5 minuten vast. Had je geen problemen toen die er wel in zat?
Ik heb die PTFE er nooit in gehad. 1 recht buisje vanaf het extrudertandwiel tot aan de nozzle leek me beter dan overgangen.
Al met al hebben we het over ca. 50mm vanaf extrudertandwiel tot 0,4mm gat in de nozzle. Daarvan zou ik hooguit zo'n 20mm door PTFE kunnen vervangen; niet superzinvol lijkt me; wil je dan toch een test doen met PTFE dan ook maar gewoon van bovenin helemaal naar de nozzle.

Wat ik eventueel ook nog eens zou kunnen doen kwa extruder-test is een ander hotendblokje frezen en met een stukje PEEK de aansluiting maken naar de extruder. Volgens mij werkte dat PEEK prima totdat iemand vond dat het niet meer modern genoeg was.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7874
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit » 23 feb 2018 16:10

Rol eSun ABS+ 5 uur in de oven gehad op een graad of 70:

Weer die 3DBenchy geprint, wat best een gemene rotzak is. Ze noemen 'm niet voor niets de 3D-printer torture test. Ik heb er voort een hele vloot van :mrgreen:
Slic3r 1.3.0-dev, laaghoogte vast 0,2mm, extrusiebreedte 0,4mm, 60mm/s, 230 graden extrusietemperatuur (wat aan de hoge kant is, maar problemen met blobjes komen dan veel nadrukkelijker naar voren), velocity-mode aansturing voor het filament, geen nozzledruk-compensatie ingeschakeld.

Detailfoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Op de plekken waar de lijntje opeens ophouden nog kleine blobjes. Kan met een klein beetje coasting wel opgelost worden denk ik. En wat doorzakken; dat ligt voornamelijk aan de 230 graden. Voor dit soort kleine objecten in hun uppie op het bouwplatform heb ik eigenlijk laagkoeling nodig, zeker op 230 graden extrusietemperatuur. Of nog beter: een enkelwandig torentje ernaast zetten.

Ik weet 1 ding: de rollen filament gaan voortaan netjes in een gesloten container met een berg calciumchloride erbij....

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot » 23 feb 2018 16:41

Cool mooi dat het met zoiets simpels opgelost is! Oven op hetelucht stand neem ik aan?

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2516
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Ballegooijen » 23 feb 2018 17:42

Das best een groot verschil. En dat alleen door een beetje vocht. Je zegt 5 uur in de oven, dat is best lang. Is die tijd echt nodig denk je?
Een andere vraag die opborrelt is of je de vochtigheid van het filament ook zou kunnen meten?? Ik heb een vochtmeter en ga dat eens proberen.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7874
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit » 23 feb 2018 20:26

stef stuntpiloot schreef:
23 feb 2018 16:41
Cool mooi dat het met zoiets simpels opgelost is! Oven op hetelucht stand neem ik aan?
Ja. Ideaal is anders; zo'n huistuinenkeuken-oven slingert nogal in temperatuur. De kast van de baas was een beter plan geweest maar ik had het wat druk en het alarm gaat in dat deel van het gebouw er eerder op dan wat normaal einde werkdag is voor mij.
Een aangebroken rol PLA heeft er ook in gelegen, ik hoop maar dat die nog bruikbaar is. Dat plastic is toch wel erg flexibel geworden ondanks temperatuurinstelling net onder de 50 graden.
Ballegooijen schreef:
23 feb 2018 17:42
Das best een groot verschil. En dat alleen door een beetje vocht. Je zegt 5 uur in de oven, dat is best lang. Is die tijd echt nodig denk je?
PrintDry geeft hele korte tijden in hun apparaat, wat je elders leest is langer. 4-6 uur op 70-80 graden lees je toch vaker. Die 5 uur was misschien wat aan de bovenkant dus, maar zowiezo is het geen ABS maar ABS+, een of ander eSun plasticmengseltje met circaplusminus vergelijkbare mechanische eigenschappen maar onbekende droog-eigenschappen. En als ik wil weten of het effect heeft moet ik wel enigzins zeker weten dat het goed gebeurd is.

Verder vreet het geen brood, de enige tijdslimiet is thuiskomst van de rondborstige directie die stellig van menig is dat keukenapparatuur enkel voor eten is of kindjes die 'niet tegen mamma vertellen he?' opvatten als 'de seconde dat ze thuis is moeten wij vertellen dat pappa een boefje is'. Voor de energie hoef je het niet te laten; als die oven eenmaal warm is stookt-ie niet veel meer bij op die lage temperaturen.

Of je het vocht kunt meten in het filament? Met een apparaat voor hout zal dat tegenvallen denk ik, maar nooit geschoten is altijd mis.

Tonybryden
Berichten: 437
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door Tonybryden » 23 feb 2018 22:11

Ik heb hier ook nog een deeltje van de vloot liggen, alleen mijn kleinkind wilt het niet meer terug geven :P
De nieuwe print ziet er goed uit .

diepchess
Berichten: 1086
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess » 24 feb 2018 15:58

Dabit - vreemd dat dat water zoveel uitmaakt voor je - weet je zeker dat je geen andere settings veranderd hebt?

Overigens zie ik in eindresultaat nog steeds glasheldere overextruding. Zet je E-value bijvoorbeeld 1% naar beneden. Niet meer - en kijk of 't beter is bij ander object.
Dit scheepje in ABS printen is geen fijne oefening. Feitelijk is het mooi printen van dit scheepje het tegenovergestelde van een object sterk en mooi op maat printen.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7874
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door DaBit » 24 feb 2018 18:33

diepchess schreef:
24 feb 2018 15:58
Dabit - vreemd dat dat water zoveel uitmaakt voor je - weet je zeker dat je geen andere settings veranderd hebt?
Ja, ik had nog een ander bootje geprint met dezelfde instellingen in de firmware en zelfde G-code file waar de buitenkant 1 groot drama was en er in het schuine dak gaten zaten.
Overigens zie ik in eindresultaat nog steeds glasheldere overextruding. Zet je E-value bijvoorbeeld 1% naar beneden. Niet meer - en kijk of 't beter is bij ander object.
Leek mij eigenlijk wel mee te vallen? De horizontale vlakken zijn mooi glad en dicht zonder 'korreltjes' of zut die aan de nozzle blijft hangen. Magoed, ik zal wel eens een keertje printen en tijdens het printen die E terugschroeven, eens kijken wat het brengt.
Dit scheepje in ABS printen is geen fijne oefening. Feitelijk is het mooi printen van dit scheepje het tegenovergestelde van een object sterk en mooi op maat printen.
Vast wel, maar het is een gemeen ding waar je veel aan ziet. Schuine cylinders, gekromde wanden, gaten, kleine details, overhang, etcetera. Als testobject doet-ie de truuk prima, en welke waarde je aan welke feature knoopt kun je alsnog bepalen.
Maatvoering heb ik niet zo heel veel over te klagen. Contour klopt, gaten zijn meestal iets aan de krappe kant.
(en voor sterk is de 3D-honeycomb van Slic3r werelds)

kawarider
Berichten: 505
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door kawarider » 24 feb 2018 18:39

Die laatste opmerking is interessant genoeg om je topic weer eens te vervuilen. 3D-honeycomb van slic3r zou beter zijn dan simplify? Beetje kort door de bocht misschien maar valt er iets zinnigs over te zeggen?

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1404
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door stef stuntpiloot » 24 feb 2018 19:26

S3D heeft twee honeycomb methoden, Fast honeycomb(niet volledig maar wel vlot) en full honeycomb (die is gelijk aan die van slic3r)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door stef stuntpiloot op 24 feb 2018 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.

diepchess
Berichten: 1086
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess » 24 feb 2018 19:27

Heh kwaadrider - volgens mij zegt Dabit helemaal niks over s3d. Overigens kost s3d dus 150 dollar en is slic3r dus enorm verbeterd. Het voordeel paar jaar terug van s3d was met name dat hij in 2 kleuren kan printen - maar dat gaat net zo makkelijk en op dezelfde onhandige manier als in s3d bij slic3r.

De default infilsetting van slic3r tegenwoordig is overigens niet honeycomb maar Stars. Zelf gebruik ik veel de trianglesetting maar moet nog bepalen hoe goed die is. Idee bij mij was dat als het een versimpelde vorm is wat werkt voor ruimtevaarttuigen van ondermeer NASA, SpaceX etc, dat het dan ook voor mijn objectjes ok hoort te zijn - maar honeycomb is en blijft een megasterke manier om dingen te printen maar wel enorm TRAAG.

diepchess
Berichten: 1086
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De DaBit-3D-kitspuit

Bericht door diepchess » 24 feb 2018 19:40

Dabit - probleem van overextruding is dat je pas weet hoe erg het is als je iets heel mooi weet te printen. Weet niet hoe 't bij jouw printer daar is en met name je kurkdroge filament, want tenslotte zijn de settings enorm materiaalafhankelijk - maar bij mij kan ik objecten pas heel mooi krijgen als ik de ABS print op 0.1 mm laagdikte. Dan doe ik 6 lagen onder en boven en als infill denk ik maakt 't wat minder uit terwijl ik 0.4mm voor de perimeters forceer (niet voor de overige settings).

Wat ik niet weet is wat jij doet met retractie - da's iets wat mogelijk bij mij slechter werkt daar ik ABS standaard op 245C extrude.

Voor het scheepje zijn deze settings weer dodelijk daar het ding alleen om overhangs gaat. Mocht je een kritiek object hebben met enorm veel overhangs dan is er wel een professionele oplossing voor. Da's ander materiaal knikkeren in je 2e extruder en in CAD even paar blokjes neerzetten en daar je bootje vanaf trekken. Dan met dat 2e materiaal print je dat allemaal. Na afloop leg je je objectje in bak met water en dag erop heb je prachtig geprint object.

Vandaar dat ik me niet zo focus op objecten met overhangs.

Dabit, lijkt me idee voor je om met 0.1 mm te printen - dan zie je je overextruding beter. Je zoekt een prachtige finish en die heb je totdusverre op nog niet 1 object gehad.

Plaats reactie