Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door diepchess »

serum schreef:Ja, doorgaans werkt dat goed. sommige software is ingesteld op een offset van 0,1mm.

Maak het jezelf niet te moeilijk, ook bij dunne laagjes van bv 0,05mm (er zijn weinig printers die zo vlak zijn dat je op 0.05 een perfecte laag legt, voor deze tekortkoming wordt er vaak gecompenseerd/geëxtrapoleerd in de gcode, geen supernette oplossing, vlak bed heeft de voorkeur, tenzij je met een delta werkt) zet gewoon de eerste laag op 0,15-0,2mm. De eerste laag is cruciaal voor een goede print.Prime voor iedere print je kop met een skirt. Beetje afhankelijk van de grootte van de printopdracht, soms volstaat 1 lijn, soms heb je er 2 of 3 nodig. Helemaal bij printers met een bowden-extruder heb je veel aan dit primen.
Eerste laag zet ik bij 0.4mm nozzle op 0.25mm. Ik meen CURA pakt default 0.27mm daar.
0.15 is wel heel weinig voor eerste laag.

Als je begint met printen en je filament plakt niet goed op bed - dan is handigste dus even in software de nozzle nog iets lager laten printen. Bij meeste slicers kun je dat wel instellen. Bij slic3r staat standaard mijn instelling daar op -0.07mm - daar ik papiertje gebruik voor het meten of nozzle ver genoeg afzit van de ikeaspiegel en papier is ongeveer 0.07mm dik.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door diepchess »

serum schreef:PLA, PETG, TPU, TPE ABS, ik print alles op brandschoon kapton zonder verdere hulpmiddelen.

PLA op een graad of 30 (maar kan uit)
PETG op 68 graden
TPU op kamertemperatuur (anders trek je het kapton kapot)
ABS varieert met de grootte van het werkstuk.

Zo af en toe ontvet ik het kapton goed en ook bij grotere productieruns blijft het kapton goed. (ben er dus fan van, mocht je het niet doorhebben)

Kunst is dat de machine goed gekalibreerd is; als je een printje hebt gemaakt, kijk dan kritisch naar de eerste laag; de rijen moeten niet over elkaar heen liggen, maar er mag ook geen ruimte tussen zitten. In beide gevallen weet je wat je je moet doen.

Essentieel is dat je eerst de extruder callibreert, de meeste printers die ik ken doen aan een 10-30% overextrusie. Zorg dat 100mm op de e ook echt 100mm is.

Na deze callibratie de Z goed afstellen en dan printen. (op kapton, en probleemloos :)
Als je machine goed gecalibreerd is dan heb je helemaal geen haarlak noch kapton nodig. Want dan druk je dat ABS zo stevig op de spiegel dat het dus echt vastzit op die temperatuur.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door kawarider »

Loskomende print is einde verhaal. Datzelfde kan gebeuren bij vastzittende print. Inhet laatste geval ipv plexiglas beter glas of kapton gebruiken? Icm haarlak, dat hoor ik ook veel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door serum »

Wat voor materiaal? Zie mijn ervaring met kapton.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door diepchess »

kawarider schreef:Loskomende print is einde verhaal. Datzelfde kan gebeuren bij vastzittende print. Inhet laatste geval ipv plexiglas beter glas of kapton gebruiken? Icm haarlak, dat hoor ik ook veel.
nadeel van kapton is dat het lastig te bevestigen is en na een aantal prints dan komt de kapton van binnen los te zitten. Nu zal de ene handiger erin zijn dat te bevestigen dan de andere.

Kijk wat belangrijk is, is een printer hebben die vlak loopt over het bed heen. Een paar honderdste is het verschil tussen iets wat geweldig print op een blank spiegeltje (niks kapton, niks haarlak) en iets wat van geen meter vastzit en snel losraakt soms al in de 1e laag. Een bed wat niet vlak is of doorbuigende stangetjes over de X-as en je zit dus met probleem.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door diepchess »

serum schreef:Wat voor materiaal? Zie mijn ervaring met kapton.
zowel ABS als PLA print geweldig op een spiegeltje hier. Ik heb welgeteld 1 rol ABS van heb-ik-jou-daar-lik-me-het- vestje-chinese kwaliteit (rood ABS) - wat problemen heeft te plakken op zowel de spiegel als op haarlak als op kapton :)

ABS pellet materiaal is tenslotte erg duur, maar liefst 2 dollar per kilo - die Chinezen mikken er natuurlijk af en toe vanalles bij wat dan verkeerd uitpakt maar in elk geval stuk goedkoper is dan 2 dollar per kilo en dus die productieprijs omlaag haalt :)

De productieprocessen nu van vrijwel alle fabrikanten zijn veel veel beter dan jaar of 5 geleden...
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door carlo »

ik loop nu tegen een probleem aan
als de print ongeveer 30 min bezig is stopt de printer met bewegen maar op de display staat nog altijd printing
en dan natuurlijk een blob filament aan de nozzle

wie weet wat dat kan zijn?

mvg
carlo
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door serum »

Misschien een los gekomen stukje support, of infill wat niet goed vast zit en zo ophoopt. Blob kan ook komen als de print loskomt op de hoeken en hij het filament niet goed kwijt kan.

Blob kan ook komen als je printkopje een beetje lekt.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door carlo »

denk dat ik het al gevonden heb
heb de code in repeteir ingeladen en wat blijkt
de dode op de kaart is 21 min en tot op het punt waar de print stopte
dus heb het vermoeden dat er iets mis is met mijn micro sd kaartje

heb het nu juist in de pc gestoken en ik kan der niet veel mee doen
ga het eens formateren zien als het help
voor de veiligheid maar al een nieuw bestellen

mvg
carlo
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door serum »

Doe jezelf een lol, koop een raspberry in installeer octopi.. Weet niet welke slicer je gebruikt, maar Slic3r heeft een ingebouwde optie om rechstreeks tegen de API van octoprint aan te babbelen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door kawarider »

Serum. Keer op keer pla wat niet losgaat. Heated bed heb ik niet.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door serum »

Je print PLA op plexiglas? ik heb dit jaren geprint op schilderstape, maar nu op kapton.

Het mooiste is als je kapton hebt dat over de volledige breedte van het bed gaat, dan komt het niet los, zo is mijn ervaring. Als je de kapton lostrekt van je bed is de kans groot dat je of kleine strookjes kapton gebruikt of je laat het niet goed afkoelen voordat je de print verwijderd. Ik verwijder de prints met een kunststof spateltje met een mooie platte punt.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door carlo »

ben een serie over die octopi aan't kijken
man legt goed uit voor wat ik al gezien heb
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 4gZMMu_Qro
alles van wat je moet kopen, installatie, webcam als controle enz
ga dat even helemaal doorkijken
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door serum »

Webcam heb je niet echt nodig in mijn optiek, het automatisch uploaden gebruik ik standaard. Daar wil je niet meer zonder. Gemaakt door een Duitse dame.
Plaats reactie