Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Martijn1964
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2017 11:49

Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Martijn1964 »

Hoi,

Ik heb een CR - 10 3D Desktop DIY Printer printer gekocht en binnen gekregen (plaatje printer)
Hou niet zo van reclame maar hier een http://www.gearbest.com/3d-printers-3d- ... 41282.html
Mocht je ervaring met deze 3D-printer hebben hoor ik het graag!

Groet, Martijn
johan21
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2014 21:06

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door johan21 »

Vandaag net een besteld.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Zee&Zee »

En hoe bevallen ze ? Ik wil er misschien eentje aanschaffen..
CNC you later
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door rien1959 »

Sinds een week heb ik een CR-10 staan. Op het eerste gezicht ziet het er redelijk uit. Toch zitten er nogal wat rammelende constructies in. Ik heb het hele ding uit elkaar gehaald en opnieuw afgesteld om alles spelingsvrij en recht te krijgen. Printen doet het ding overigens erg goed, alleen is hij in vergelijking met mijn andere printers erg traag. De constructie van één spindel voor de Z-as is tenenkrommend en erg zwak. Afgelopen weekend maar direct een ombouwset besteld voor 65 euro. Ook begaf de verwarming van de nozzle het na 2 uur. Dat bleek een algemene klacht te zijn. Met behulp van een element uit een Hephestos 2 het probleem opgelost. Hij blijkt nu ook sneller op te warmen. Voor beginners zou ik dit ding niet aanraden. Voor mensen die al langer met 3d-printers werken en veel sleutel ervaring hebben, is hij wel geschikt. De verwarming van het bed is ook erg zwak en als je kijkt wat er onder zit dan begrijp je waarom. Intussen heb ik hem verkocht aan een collega en hij staat nog bij mij in de werkplaats met een testobject. Zodra de ombouwset binnen is gaat hij weg. Ik moet er niet aan denken om met dit apparaat iets groots te printen. Dat ding doet er dan rustig een week over ...
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Jfwiet »

Ik heb net via aliexpress een CoreXY machine gekocht met lineaire rails op de X en Y en ronde geleidingen op de Z. Ben er nog wel even zoet mee, o.a. de stroom voorziening is waarschijnlijk niet helemaal goed (zware voeding via te zwakke aansluiting).
Heb er €340 voor betaald en zou in theorie een printbereik moeten hebben van 30x30x30. Maar het zou me niks verbazen als dat ergens niet te halen is.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Zee&Zee »

Hey Rien,

als je op youtube rondkijkt lijken de print snelheden nog wel mee te te vallen (in positieve zin) ? Waar vergelijk jij het mee ?

Bed en enkele Z zijn bekend. (Beetje) sleutelen maak ik me niet druk om ( verwacht niet anders voor die euro's ) dus opnieuw assembleren had ik al ingecalculeerd alsmede de Z en de upgrades van thingiverse. Kheb geen zin om de euro's te betalen voor een topmachine, en ook geen zin om er zelf 1 te bouwen van de grond af. Dit leek me een leuke om eens mee te spelen, in de wetenschap dat het absoluut zijn gebreken heeft maar wel iets mee te printen valt. En het bouwvolume van 300x300x400 spreekt me erg aan vergeleken met andere alternatieven in dezelfde prijscategorie.

Printkwaliteit wordt alom geprezen ( zeker voor de prijs) vandaar de interesse.

Ps.
Mocht je collega er vanaf zien of er iemand anders zijn in NL die er vanaf wil; let me know.
CNC you later
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door rien1959 »

Zee&Zee schreef:Hey Rien,

als je op youtube rondkijkt lijken de print snelheden nog wel mee te te vallen (in positieve zin) ? Waar vergelijk jij het mee ?
Ik vergelijk de snelheid met alle printers die ik heb gehad en/of nog steeds heb. Ik print nooit op hoge snelheden omdat ik hele hoge eisen stel aan de oppervlaktekwaliteit. Ik stuur alle printers aan met Simplify3D en opvallend aan de Creality is dat hij 25 % langer over een werkstuk doet dan is berekend. Het is ook zo op het oog te zien. De CR-10 heeft ook allerlei wachttijden in zijn systeem zitten (standaard instellingen) Als je geen belang hebt bij een lange printtijd dan is het allemaal geen probleem. Als je zoals ik met precieze levertijden werkt is het een teleurstelling. Voor de rest kun je er een goede printer aan hebben.
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Jfwiet »

Klinkt heel erg als instellingen, maar zou net zo goed ook je processor kunnen zijn? Je zou de chipset eens kunnen googlen, kijken of ze daar op bezuinigd hebben.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Zee&Zee »

Vermoedt zelf ook met instellingen/modden veel te kunnen doen aan dat nadeel, maar kan me voorstellen dat je geen zin in hebt te pielen als je het zakelijk gebruikt.

Ander bordje kan, maar op de facebook groep zijn er ook truuks om de firmware te flashen, las ik al.

Ik vindt alle 3d printers na 1 minuut al niet meer interessant :mrgreen: , tis toch een beetje verf die opdroogt kijken... dus of hij er dan een uur langer over doet maakt me nu niet zoveel uit, ik ga toch andere dingen doen. En het is nu voor de hobby.

Als het spelenderwijs de moeite blijkt ( ben benieuwd hoeveel je zoiets nog daadwerkelijk gebruikt voor nuttige zaken na de eerste maand(en) vol met fluitjes en vazen) dan moet ik zowiezo iets anders overwegen.

Voor zakelijk gebruik vindt ik zelf de filament printers overigens niet interessant, en besteed ik wanneer nodig uit aan bedrijven met -voor mijn sporadische 3d print behoefte- in de aanschaf veeeeeeel te dure sls/slm machines.

Ps. waar had jij je machine gekocht ? Gearbest is momenteel behoorlijk aan het kloten qua levertijden begrijp ik her en der. Overweeg nu Banggood.
CNC you later
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door rien1959 »

Ik heb hem bij Gearbest gekocht. Werd binnen tien dagen geleverd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door serum »

je printer doet al gauw langer over een opdracht dan dat s3d je doet vermoeden (tenminste, bij mijn machine parkje)

Ik zou het zoeken in jerk, acceleratie en deze optimaliseren voor je printsnelheid. Vergeet niet dat een snelle print doorgaans een minder mooie print is. ringing is 1 van die hinderlijke dingen die optreden bij hogere jerk/acceleratie/printsnelheid.

banggood zou ik even links laten liggen; je betaalt momenteel gegarandeerd invoerrechten, omdat ze een nieuwe inpakdienst/transporteur hebben die er geen bal van snapt; ik bestelde onlangs iets van 20 dollar, incl verzenden en de losse onderdeelprijzen klopten keurig, maar de som kwam op ~45usd uit, waardoor er ineens onterecht invoerrechten betaald moesten worden. Pakket geweigerd en laat ze het maar uitzoeken. Ik bestel er meer dan geregeld iets en een aantal vrienden van mij ook en deze hebben allemaal hetzelfde probleem.

Als je iets besteld, doe het dan met een 'luxe' vervoerder, je betaald dan zeker weten invoerrechten, maar je hebt je product en snel en de invoerprijs klopt.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door rien1959 »

serum schreef:je printer doet al gauw langer over een opdracht dan dat s3d je doet vermoeden (tenminste, bij mijn machine parkje)
Mijn ervaring is dat de berekening altijd behoorlijk nauwkeurig is. De CR-10 is een uitzondering. Het maakt me niet uit omdat ik hem eigenlijk voor privé gebruik had aangeschaft. Maar ook daar stel ik hoge eisen ..... Voor de zaak is het wel van belang. Niet dat we voor derden printen maar puur voor onze productieafdelingen. Met de krappe planningen en soms haastklussen erbij moet ik geen machine hebben die heel traag is. Verder denk ik dat deze printer in mijn werkplaats binnen 3 maanden uit elkaar valt van slijtage. De meeste printers halen bij ons 2000 uur en pas geleden één 4000 uur draaitijd maar dan zijn ze ook echt op. Twee weken geleden liep er zelfs een lineaire blokgeleiding vast ! Ja, dat krijg je bij korte bewegingen. Kogels gaan op elkaar slaan en de boel gaat kapot. Zolang de totaalprijs redelijk is gooi ik de complete machine gewoon weg (nee, geen zonde) Reviseren kost meer dan het opbrengt. Het laatste wat ik over de CR-10 wil zeggen is dat ik die kunststof wieltjes wel erg fragiel vind. Hij heeft bij mij al zo'n 100 uur gedraaid en de slijtage is al goed te zien. Bijstellen kan niet dus je weet wat er komt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Ballegooijen »

Zolang de totaalprijs redelijk is gooi ik de complete machine gewoon weg
Als je nog eens een keer gooit, gooi hem dan deze kant op. Altijd leuk om mee te spelen :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met CR - 10 3D Desktop DIY Printer?

Bericht door Swets »

ik weet niet waar die woon, maar misschien ben ik minder ver gooien?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie