Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Roderick05
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2017 23:38

Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Bericht door Roderick05 »

Beste CNC / 3d fans,

Ik heb een leapfrog creatr die niet naar mijn zin werkt, plan is om een en ander serieus up te graden.
Bedoeling is om een snelle (lichte) dual-head printer te maken die high-temp en flexibel materiaal kan printen.
We hebben duidelijk niet bespaard en inmiddels binnen :

Een leapfrog creatr dual : https://www.lpfrg.com/nl/products/printers/creatr-1/
Flex3drive direct drive : https://flex3drive.com/flex3drive/f3d-dda/
Flexion extruder (high temp bundle) : https://flexionextruder.com/shop/dual/
Printbite bed/sheet : https://flex3drive.com/printbite/
JWS600 Voeding 648 W/24 V/27 A: http://nl.farnell.com/tdk-lambda/jws600 ... dp/1184615
Simplify 3d software : https://www.simplify3d.com/

Nu nog :
Lagers : (IGUS ?)
Aansturing : beter alternatief dan de leapfrog arduino 2560 ?
Koeling : fans and ducts
Nieuw te ontwerpen / frezen carriage om dit alles op zijn plek te houden....

Wie o wie heeft er zin om mee te brainstormen / ontwerpen/ bouwen en wellicht mee te sleutelen !

(heb een SIEG KX3 cnc frees met Tormach TTS (op lucht) , compleet zover, maaarrrrr die moet ook nog geconfigged worden (mach3) met hier en daar wellicht een kleine aanpassing aan de switches (home / end stop)...
Ook daar is hulp welkom ! : viewtopic.php?f=6&t=14299
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Bericht door andrefc101 »

Aparte manier van voorstellen...
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Bericht door rien1959 »

Ik heb zelf met zo'n Leapfrog gewerkt en het ding uit pure ellende aangepast. Uiteindelijk bleef het een onbetrouwbaar apparaat en daarom aan de kant gezet en afgebroken. Als ik zie wat jij allemaal hebt gekocht zou ik een totaal nieuwe machine bouwen en niet op basis van de Leapfrog werken. Je vervangt al bijna alles dus waarom niet de laatste stap ?
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Bericht door Swets »

volgens mij heb je geld te veel....


wat koste die voeding?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Roderick05
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2017 23:38

Re: Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Bericht door Roderick05 »

De voeding kost bij rs € 1091,- en bij Farnell 850,- op dit moment.
Ik heb hem voor een heel stuk minder over kunnen nemen, de persoon had er geen toepassing meer voor..

Mooie stabiele voeding die het makkelijk gaat krijgen , en zo blijft de spanning en hot end temp. lekker stabiel.
Zou zelfs kunnen overwegen om een nieuw heater block te maken en die dan van twee 24v verwarmingselementen te voorzien als dat nodig zou zijn.

Heb nooit echt serieuze problemen gehad met de Leapfrog, als de machine goed staat afgesteld en het PLA goed droog is (vocht is een recept voor problemen) werkt hij echt wel goed.
Groot nadeel is het massale gewicht van de wagen vanwege de twee fikse direct drive motoren van de extruder.
Buiten de massa is de wagen ook topzwaar en bij bruusk afremmen is er een kantelmoment wat je ook weer terug ziet in je werk. Je snelheid moet daardoor flink terug, waardoor je ook weer aanpassingen in je temp moet gaan doen (nozzle te lang op 1 plek is ook niet goed voor de temp in je werkstuk)
Ik heb nu even een enkele extruder gemonteerd met een flexion en die dwars tussen de glijlagers gelegd en dat is op zich al een verbetering.

Echter staat de vooruitgang niet stil en komen de mooiste filamentsoorten langs die we dan moeten laten schieten.
Doel is om flexibel (ninjaflex etc.) , high temp tot 290 graden(pet / nylon) te kunnen printen.

Zou natuurlijk super zijn als je ninjaflex en bijv pet in 1 werkstuk kan combineren !

De behuizing is sterk en ruim genoeg, door het gebruik van3 kogelomloopspindels en een NEMA 23 is de z-as stabiel. Het werkoppervlak is ruim en het verwarmde (glas) bed is ok.
De y-as loopt over 2 stabiele 12 mm assen, aangestuurd door 2 NEMA 17 motoren, ook daar geen problemen.
De x-as is een ander verhaal , de wagen is zwaar en loopt over twee 8 mm assen (naast elkaar) aangestuurd door 1 NEMA 17. Dat deel is te zwak.
Door de zware wagen , krijg je een kantelmoment en zelfs buigen de assen door als de wagen in het midden staat.
Ging er eerst van uit dat mijn bed niet egaal was , omdat de assen los uit het apparaat op het eerste gezicht geen afwijkingen vertonen.
Dacht dat dat wellicht met opwarmen en afkoelen van het bed te maken had maar na het verwijderen van 1 motor en extruder ging het al rap beter....

Die wagen moet dus een stuk lichter , vandaar de motoren er af , maar wel de direct drive behouden in verband met te printen flex materiaal.

Althans... dat waren mijn gedachten voor een betere machine.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Bericht door DaBit »

Ik ben benieuwd; ik zie zo'n flex-drive ipv bowden inmiddels eigenlijk ook nog wel zitten voor mijn 3D-printer in aanbouw.

Volgens mij heeft die flex3drive nog een hoop plastic aan de 'extruder-kant'? Of is dat deel puur metaal?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Roderick05
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2017 23:38

Re: Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Bericht door Roderick05 »

De flex3drive is deels ge print inderdaad.... in de geprinte delen zijn schroefbussen aangebracht waar nodig.
Op zich is daar niks mis mee, tijd zal leren of het naar wens blijft werken.
gerkon
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jan 2009 15:06
Locatie: lisse
Contacteer:

Re: Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Bericht door gerkon »

ik heb ook een creatr en heb al enige verbeteringen proberen aan te brengen, maar hij blijft onbetrouwbaar.
ik heb wel een van de eerste printers degene zonder kogelomloop spindels voor de z as en met de losse arduino en drivers.
ik heb inmiddels een hele nieuwe gebouwd die hetzelfde is maar met een aantal verbeteringen
dikkere assen, digitale motor driver ,1 kogelomloop en 2 geleide assen voor de z as en beter geconstrueerd x en y as lagers.
de direct drive exstruder's zijn inderdaad aan de zware kant, als je uit de voeten kan met de flexibele as van de flex3drive is dat denk ik een goed alternatief.
ik gebruik de software van simplify3d naar volle tevredenheid ik gebruik ook nog steeds de arduino ,alleen jammer dat hij dan niet standalone kan printen.
ik ben nu nog volop bezig met de exstruder double gear en een goed werkend hotend met water cooled filament guiding tube.
ik heb hiervan de prototype klaar en moet ermee gaan testen .
mocht je specifieke problemen hebben dan wil ik daar best met je over brainstormen.
groetjes Gert
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Bericht door Swets »

[quote="Roderick05"]De voeding kost bij rs € 1091,- en bij Farnell 850,- op dit moment.
Ik heb hem voor een heel stuk minder over kunnen nemen, de persoon had er geen toepassing meer voor..

Mooie stabiele voeding die het makkelijk gaat krijgen , en zo blijft de spanning en hot end temp. lekker stabiel.
Zou zelfs kunnen overwegen om een nieuw heater block te maken en die dan van twee 24v verwarmingselementen te voorzien als dat nodig zou zijn.

quote]

mijn voeding heb ik via ebay... was 2 tientjes.... en daar heb ik er 2 van , en draait al 5 jaar zonder problemen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Bericht door andrefc101 »

Swets schreef:mijn voeding heb ik via ebay... was 2 tientjes.... en daar heb ik er 2 van , en draait al 5 jaar zonder problemen?
Dus? De een wil een Mercedes, de andere een Lelijke Eend, geen probleem toch....
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Bericht door Swets »

andrefc101 schreef:
Swets schreef:mijn voeding heb ik via ebay... was 2 tientjes.... en daar heb ik er 2 van , en draait al 5 jaar zonder problemen?
Dus? De een wil een Mercedes, de andere een Lelijke Eend, geen probleem toch....
het gaat er meer om of het dan ook super goed is... toch?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Bericht door andrefc101 »

Da's bij Mercedes ook niet altijd zo hoor ;-)
Roderick05
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2017 23:38

Re: Leapfrog Creatr ombouw / upgrade wie-o-wie

Bericht door Roderick05 »

Ik weet het , het is een belachelijke overkill voeding, het is meer om dalijk makkelijker oorzaken van mogelijke problemen te vinden: aan de voeding zal t bijna zeker niet liggen....
Plaats reactie