Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door FSSF »

Onlangs heb ik een 3d printer gekocht, soort van tegen beter weten in. De resultaten die ik op internet voorbij zag komen gaven mij nou niet echt inspiratie om bruikbare dingen te maken. Na wat gespeeld te hebben met de printer is het nog steeds een beetje ''mwah'' maar op zich is het wel geinig en het wordt steeds meer uitdaging om een print zo perfect mogelijk te krijgen.

Afbeelding


Dus toch even wat vraagjes, die op internet al diverse keren voorbij zijn gekomen, maar ik ben toch even benieuwd naar de tips van hier.

- Brim of een raft? Ik heb begrepen dat een brim meer een rokje om de print heen is en een raft echt een soort van onderlegger. Toch krijg ik bij een brim ook een laag onder het product die, zeker met maar één laag, lastig te verwijderen is. Het verwijderen van de brim/raft met mesjes etc. kan natuurlijk wel maar het wordt er nooit mooier van. Hoe kan ik dit oplossen?

- De printer die ik heb betreft een Flashforge Creator Pro met een soort van hechtingsticker voor op het bed. Dit werkt denk ik vrij goed maar misschien geeft een glasplaat als bed een beter resultaat? Zowel qua afwerking als hechting.

- Hoe ga ik warping tegen op de hoeken en randen van het product zelf wanneer ik abs print?

- De software die ik nu gebruik is Flashprint, ga ik veel verbetering hebben/merken als ik overga op 3Dsimplify?

Hoor het graag als iemand tips heeft.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door diepchess »

FSSF schreef:Onlangs heb ik een 3d printer gekocht, soort van tegen beter weten in. De resultaten die ik op internet voorbij zag komen gaven mij nou niet echt inspiratie om bruikbare dingen te maken. Na wat gespeeld te hebben met de printer is het nog steeds een beetje ''mwah'' maar op zich is het wel geinig en het wordt steeds meer uitdaging om een print zo perfect mogelijk te krijgen.

Afbeelding


Dus toch even wat vraagjes, die op internet al diverse keren voorbij zijn gekomen, maar ik ben toch even benieuwd naar de tips van hier.

- Brim of een raft? Ik heb begrepen dat een brim meer een rokje om de print heen is en een raft echt een soort van onderlegger. Toch krijg ik bij een brim ook een laag onder het product die, zeker met maar één laag, lastig te verwijderen is. Het verwijderen van de brim/raft met mesjes etc. kan natuurlijk wel maar het wordt er nooit mooier van. Hoe kan ik dit oplossen?
Poeh lastige vraag. Het ene zit vast aan het object en het andere ligt op een afstandje van het object over het algemeen en als je dan weer iets groter object hebt of meerdere maken de meeste slicers er maar wat van. Kwestie van experimenteren.
- De printer die ik heb betreft een Flashforge Creator Pro met een soort van hechtingsticker voor op het bed. Dit werkt denk ik vrij goed maar misschien geeft een glasplaat als bed een beter resultaat? Zowel qua afwerking als hechting.
Hangt af van welk materiaal je wilt printen. Normaal vlak glas werkt hier van geen meter voor ABS, maar de meeste spiegeltjes van de ikea kan ik direct op printen. Misschien iets ander soort type glas? Geen idee - maar het lukt stuk beter op die spiegels - dus zonder iets op die spiegels eerst te leggen. Wel voor elke print zorg dat die spiegel heel erg schoon is.

De ene ABS soort is ook de andere niet. Enorme verschillen daar, ook in extrusietemperatuur. Die ligt tussen de 220 en 250C. Het zwarte ABS wat ik hier heb is 245C.
- Hoe ga ik warping tegen op de hoeken en randen van het product zelf wanneer ik abs print?
1 van de lastigste dingen. Je kunt natuurlijk een fikse rand rondom je object printen van millimeter of 6+. Dan snelle simpele oplossing is tijdens het printen wat simpele papier-tape (vooral niet al te sterke) op die rand eromheen plakken. Dat doe ik soms al als de 1e laag print.

De hechting is dan dus niet zo sterk voor het object direct op de spiegel.

Als je groots belangrijk abs print - dan is het handig om betere hechting te creeren. Dat doe je dan met haarlak. Sommige sterke haarlakken werken niet andere wel. Rond de 50% werkt hier prima. Even op glasplaat of spiegel spuiten. Geen dikke laag nodig. Vluchtig even spuiten is genoeg. Dan wachten tot het is opgedroogd en dus goed plakt en dan gaan printen.

Is lastig die haarlak er later weer af te krijgen onder de hete kraan met een sopje. Ik ben tegenwoordig zo van: "goh we spuiten nog een paar keer haarlak en dan tot ziens met de spiegel want hij koste maar een eurootje".

- De software die ik nu gebruik is Flashprint, ga ik veel verbetering hebben/merken als ik overga op 3Dsimplify?

Hoor het graag als iemand tips heeft.
Ja in 3d printer wereld slice je eerst, meestal een STL, naar gcode. Dan firmware/CAM software voor het daadwerkelijke printen. In de CNC freeswereld wordt weinig onderscheid daar gemaakt en wordt al die software 'cam' genoemd.

Er zijn ontzettend veel slicers. Maar moet eerlijk bekennen geen ervaring (nog) met Flashprint noch 3Dsimplify. Wat wellicht aanrader voor je is om mee te experimenteren is slic3r. Is gratis.

Wel moet je fiks wat settings goedzetten in slic3r. Mij een raadsel waarom de default instellingen ronduit knullig zijn (laatste keer dat ik checkte).

Slic3r heeft 1 heel duidelijk nadeel. Het focussed op met zo min mogelijk plastic een redelijk sterk object te printen. Dat betekent simpelweg stuk meer printtijd dan CURA, die weer focussed op zo snel mogelijk printen.

Zoals dabit opmerkt geldt voor alle slicers dat ze heel snel lagen wegbezuinigen. Dus een object van 9.90mm hoogte wordt bij wijze van spreken zo maar 'afgerond' naar 9,70 mm en dan komt eventuele krimp van het plastic daar nog bovenop - door 1 laag weg te bezuinigen was de print natuurlijk sneller klaar, terwijl je vast liever 10.00 mm geprint had en dan met wat krimp van object zit je dichter bij die 9.90 dan met 9.70.

Er zijn in dat opzicht vast allerlei settings mogelijk in andere slicers dan de 'bekende' in Nederland (CURA en slic3r) die sommigen vast weer boeiend danwel interessant vinden.

Helpdesken van fiks wat licer fabrikantjes zijn maar zo zo. Ik heb sommigen afgelopen jaren wel eens belangstellende e-mail gestuurd - maar zelfs de meest simpele vragen krijg je geen antwoord op - terwijl sommigen zo maar 100+ dollar vragen.

https://www.youtube.com/watch?v=FHHAVyz_He8

30 minuten video over verschil simplify3d versus CURA, maar de infill die simplify3d daar gebruikt kun je in CURA ook gewoon instellen. Dan iets meer plastic extruden en volgens mij krijg je zelfde resultaat dan hoor :)

Firmware/CAM toch belangrijker in samenhang met de slicer dan de slicer op zichzelf. Het verschil tussen de slicers wordt pas stuk groter als je in meerdere kleuren wilt printen...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door diepchess »

Ja nog iets over betere hechting - heel belangirjk is de afstand van de nozzle naar printbed in de 1e laag. Die komt bij ABS veel nauwkeuriger dan PLA. Slijp daar gewoon 0.01mm steeds vanaf (kan in meeste slicers softwarematig gecorrigeerd worden) tot 1e laag beter hecht of je echt zeker weet dat hij nu met moeite gaat. (je wilt dus niet dat het met moeite gaat dus geef je 'm dan weer iets meer dikte).

Dus de printer goed tunen eerst in Z-hoogte. Dat doe je met hete nozzle dus en heet printbed (gezien uitzetting bij sommige printers aldaar). Da's dus zo'n 110C voor het bed bij de meeste ABS soorten en rond de 245C hier voor zwart ABS. Na afstellen stel ik dan softwarematig in slic3r in -0.06mm voor de 1e laag. 1e laag bij 0.4mm nozzle pak ik 0.2mm of 0.25mm. Meeste prints doe ik hier resterende lagen op 0.2mm maar in toenemende mate ook meer op 0.10mm laagdikte.

CURA doet daar default 0.27 mm voor 1e laag meen ik (meestal).

Dat is lang zo'n gek idee niet 0.27mm (al dan niet voortgekomen uit de maximum laagdikte mogelijk zo'n beetje). Objecten van 10mm dikte kunnen dan bij grote stappen snel thuis toch vaak geprint worden op 9.97 mm in theorie.

Maar bovenop al die diktes komt dan nog de dikte van dat papiertje. Dus die trek je er dan softwarematig af bij ABS. Bij PLA hoeft dat echt niet.

Naarmate je een dikkere 1e laag print voel je natuurlijk de dikte van dat papiertje minder bij PLA en ook de doorbuiging van de stangetjes waarover de extruder zich beweegt. Die bij sommige printertjes behoorlijk significant kan zijn...
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door flex »

Ik heb mijn FFCP2016 geupgrade met een plaat keramisch glas (ff beter dan borosilicaat qua temp doorgifte en stabiliteit) Ik heb daartoe de sticker van het bed gehaald zodat het glas er direct op lag.
Op 1 plaat heb ik zo'n blauwe FFCP sticker opgeplakt. de ander experimenteer ik nog mee. pritstift, haarlak, abs slurry. geen idee nog.

Ik gebruik er de Simplify3D slicer bij. Werkt goed.
Wat hoekjes geprint om het glas op z'n plek te houden.
Kijk ook op Thingiverse. daar staan diverse upgrades en info over de FFCP2016.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door FSSF »

Bedankt voor de reacties.

Het warpen op het bed is ondertussen redelijk bekend, mij gaat het meer op warping op de hoeken en randen van het product op x hoogte. Voornamelijk met ABS, de printkop duwt het materiaal met elke gang dan wel weer een beetje naar beneden maar fraai wordt het niet. Kwestie van te warm/koud printen?

De correct nozzlehoogte voor een goede hechting op het bed ben ik ondertussen redelijk bekend mee. Maar mij lijkt het wel praktisch wanneer een brim enkel gebruikt kan worden rondom het product en niet ook nog eens onder het product met als gevolg een lelijke bodem.

De zwarte ABS deed het bij mij juist weer beter op een wat lagere temperatuur terwijl groen juist weer wat heter mocht voor een mooier resultaat. Nu zijn de rollen ABS die ik hier heb liggen niet nieuw dus misschien dat dat ook wel van invloed is.

Ik zal eens kijken voor een plaat keramisch glas, zou tevens wel makkelijk zijn zodat het bed afneembaar is om de print te verwijderen. Maar hoe ga ik de nieuwe correct Z-as hoogte instellen wanneer hier een glasplaat van enkele mm`s aan wordt toegevoegd?

Stiekem heb ik trouwens wel de 3Dsimplify software maar echter zonder de correcte postprocessor voor Flashforge, ik kan dus enkel Gcode creëren en geen goedwerkende xg3 code.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door serum »

Warping; Sterk afhankelijk van het filament dat je gebruikt. En de temperatuur van je bed. Ik print tegenwoordig op kapton. PLA, PLU, PLE, PETG en ABS.

Kromtrekken van ABS; het loskomen van de hoeken blijft een dingetje Juiste temperatuur van je bed, de koeling van de laag die je erop legt en de laagdikte, allemaal hebben ze invloed op het kromtrekken.Essentieel is een goede verdeling van de warmte van je heated bed. Gros van de bedden worden in het midden warmer dan op de buitenkant, waardoor hechting in het midden beter is. Daarnaast is de vlakheid van je bed cruciaal. De eerste laag bepaald heel veel. Maar je kan dat stronteenvoudig zien door de print van je bed te pakken en de onderkant te bekijken.

Zorg dat je je bed goed vetvrij hebt.

Ik werk met simplify3d, en het bevalt mij perfect. Daarna komt slicer, maar met afstand is simplify3d beter.

Raft zou ik niet gebruiken. Een skirt is in slic3r bedoeld om de nozzle te primen. Een raft, daar print je bovenop en een brim (dat is wat je wilt voor een optimale hechting aan je bed) zit aan je print vast. Bij s3d kan je een skirt instellen op 0mm, wat dan weer neerkomt op een brim.

beste tip die ik je kan geven; print een testcubus van 20x20x100mm. Open de gcode in notepad++ of iedere andere variant van teksteditor en pas om de 10mm hoogteverschil te temperatuur aan. Vaak print je te heet met alle nadelige gevolgen van dien.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door FSSF »

Heb ondertussen diverse rollen premium bladiebla ABS, PLA en PET besteld, geeft wat meer zekerheid. Misschien moet ik het geen warping noemen maar gewoon het omhoog kromtrekken van de(kleine) hoeken tijdens de opbouw van een print.

Ik zal het nog eens proberen met een brim, misschien dat ik het verkeerd gezien heb de vorige keren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door serum »

Met real filament van 123-3d heb ik beroerde ervaringen. (erg veel vocht, slecht hechten. Keurig geregeld hoor, rollen geretourneerd en een compensatie gekregen) eersteklas service. En goede balpennen..
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door FSSF »

Deze rollen zijn ook van 123-3d maar dan uit de Jupiter serie. Maar overgenomen van iemand anders dus een onbekend verleden, zowel qua opslag al aankoopdatum.



Plaatje van een zwart printje van deze week die zonder problemen ging.

Afbeelding

Afbeelding
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door flex »

Ter compensatie van de glasplaat zijn er op thingiverse ook diverse vulplaatjes te vinden voor de Z-as schakelaar.
Het komt er op neer dat je om de linker glijstang een plaatje steekt van gelijke dikte als je glas.
https://www.thingiverse.com/thing:1773785
mijn glas hoek en vulplaat.
Zelf heb ik de tafel afstel schroefjes een stuk verder ingeschroefd waardoor ik al een deel van de glas dikte had gecompenseerd.
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door Jfwiet »

serum schreef:Met real filament van 123-3d heb ik beroerde ervaringen. (erg veel vocht, slecht hechten. Keurig geregeld hoor, rollen geretourneerd en een compensatie gekregen) eersteklas service. En goede balpennen..
Zit redelijk dicht op het vuur bij Real Filament, de kwaliteit van Real Filament is echt wel prima in orde. Word geproduceerd in Amsterdam bij een bedrijf wat al tig jaren ervaring heeft. Ik mag Real dan weer verkopen :) dus vandaar dat ik er wel wat ervaring mee heb.

Ga niet zeggen dat er geen fouten gemaakt worden, maar als ik zie waar wij allemaal mee printen dat Real wel aan de bovenkant van het spectrum.

Dan nog stukje toevoeging vanuit mijn ervaring. Warping is een temperatuur ding. Een goed verwarmt bed voor de eerste lagen en daarna vertrouwen op het materiaal wat je gebruikt wat de boel laat plakken. Je bed temperatuur kan dan weer wat omlaag. Verder zou ik zorgen voor een gesloten kastje er omheen zodat temperatuur niet schommelt.

Voor het laten plakken van je object heb ik goede ervaringen met plaksel van de action, met zo'n speciale build surface, 3dlac, kapton tape, etc. Allemaal prima manieren om de boel te laten kleven.

De brim en raft zijn naar mijn mening juist bedoelt voor ABS. De raft tilt je product op en voegt lagen toe aan de onderkant (vervelend met nabewerken) zodat je onderste randen niet vervormen of verkleuren. Verkleuren kan gebeuren door hoge temperatuur en als je print gewoon >15 uur is. De brim is dan de betere oplossing, dit geeft je print meer oppervlakte en het is mijn ervaring dat dan meestal de brim opkruld en niet het object.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door diepchess »

FSSF schreef:Heb ondertussen diverse rollen premium bladiebla ABS, PLA en PET besteld, geeft wat meer zekerheid. Misschien moet ik het geen warping noemen maar gewoon het omhoog kromtrekken van de(kleine) hoeken tijdens de opbouw van een print.

Ik zal het nog eens proberen met een brim, misschien dat ik het verkeerd gezien heb de vorige keren.
Ja dat is een hechtingsissue waar je dus een scala aan maatregelen voor wilt inzetten om dat te verbeteren.
Goed de afstand van bed naar nozzle tunen is 1.
raft/brim/skirt is er 1
dan een dikke vette 1e laag op printbed, maar niet meer dan de maximale dikte die de nozzle kan leveren.

En als dat ook nog niet helpt bij een object dan haarlak.

Wat mij nog nooit geholpen heeft is printbed temperatuur varieren. Een constante temperatuur werkt daar voor mij beter dan laag 1 een hogere temperatuur dan de rest. De glasstransitie temperatuur van een bepaald materiaal is nu eenmaal de glasstransitie temperatuur van dat bepaalde materiaal. 1e laag of n-de laag maakt daarbij niet uit.

Zelf doe ik het meestal zonder haarlak overigens. Gewoon hop direct op de spiegel - maar dat lukt alleen bij de iets beter (gebouwde) 3d printers. Kwaliteit van dit printertje kan ik niet inschatten vanaf een klein fotootje in dat opzicht.

De scala aan opties zouden moeten werken...

Zelfs dan is er realistisch gesproken nog steeds een maximumhoogte waarop je ABS op een sterke manier kunt printen voor elke printer. Bij open printers ligt dat meestal op rond de 2 centimeter. Al zijn er wel wat ABS soorten die op lagere temperatuur extruden (vanaf 220C) waarbij je iets lagere temperatuur printbed ook hanteert - waardoor daarmee hoge objecten printen bij open printertype niet zo'n probleem is.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door diepchess »

Overigens het kromtrekken van de hoekjes gebeurt hier soms ook pas na het 3d printen. Dus print afgelopen, het ding koelt af en BATS een hoekje trekt krom.

Dat is dus dan hechtingsissue geweest aan bed. Als hij beter had vastgeplakt in die hoek met een skirt, dan was hij netjes afgekoeld vastgeplakt op bed en al solide gestold nog voor het kromtrekken en ergo dan niet kromgetrokken.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Flashforge 3d printer tips & tricks gevraagd

Bericht door diepchess »

Modder gooien richting filamentfabrikanten vind ik niet op zijn plaats. Het verleden is het verleden. Het gaat erom wat je nu in de brievenbus krijgt aan filament en over een heel breed wijd spectrum is het filament enorm verbeterd.
Van Europa tot de verste uithoek in China :)

JAMMER ALLEEN DAT HET NIET GOEDKOPER IS GEWORDEN.
Plaats reactie