Een leek wil een 3D printer bouwen.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

De laatste tijd print ik nogal eens wat met PETG filament. Ik heb nu 2 verschillende merken gebruikt maar bij beide heb ik het fenomeen dat er regelmatig een soort "vuilklont" neergelegd wordt. Het is donker van kleur en hard. Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt wordt??

16692

16693
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door QupiX »

Zit er niet toevallig een ophoping van filament aan het aluminium blok waar je nozzle in zit? Misschien dat dit met wat hogere temperaturen loskomt en in je print gaat zitten? Ik heb het ook wel eens gehad, en dat was meestal met filament dat ik op 260 graden oid moest printen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1125
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Bjornski1976 »

ik zou de koeling van je cold end eens nakijken.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Denk je dat hij misschien meer moet koelen Bjorn?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door DaBit »

Pfoe, dat zijn nog flinke klonten ook. :shock:

Misschien toch eens je hotend net warm genoeg stoken dat je het filament eruit kunt trekken, en eens koekeloeren wat er allemaal nog meer in zit
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1125
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Bjornski1976 »

Ja mijn maatje had laatst ook vreemde problemen, voornamelijk vast lopers. Dit bleek te komen door het cold end. Deze werd te warm waardoor het filament al zacht begon te worden met gevolg van vast lopen.
Dit doet me hier een beetje aandenken. De klodders die je ziet lijken erg of vast gekoekt filament wat ergens vanuit je extruder loskomt. Moet er wel bij vermelden dat dit met PLA was.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Vannacht heeft hij nog een stukje geprint waarbij ik de temperatuur heb opgeschroefd naar 240 graden. In het werkstukje kon ik geen klonten meet terugvinden. Ik zeg iet dat het de oplossing is maar ik ga het eens even proberen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diber
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:12
Locatie: Oegstgeest

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diber »

Heb ook dat probleem gehad met PETG. Heb toen op het internet gevonden dat het inderdaad te maken heeft met te koel te printen: er steken dan dunne filamentresten uit het werkstuk die door de buitenkant van de nozzle worden opgepikt. Als je naar de nozzle (buitenkant, niet binnenkant) kijkt zie je dan inderdaad langzaam een blob PETG vormen die er vroeg of laat terug afkomt, met klonters in je werkstuk tot gevolg. Hogere temperatuur helpt, maar heeft bij mij het probleem nog niet helemaal verholpen (heb ook nog ergens gelezen dat voor PETG, de nozzle eigenlijk iets hoger moet tov het werkstuk, maar dat is mij nog nooit goed gelukt). Ik check regelmatig de nozzle en indien nodig haal ik restmateriaal eraf voordat zo'n klonter vormt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Dat klinkt bekend Diber. Die hele dunne draadjes kom ik ook tegen. Ik heb daarom de retraction van het filament iets groter gemaakt. Ik heb dit nog niet getest maar ik zal het hier melden wat de resultaten zijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door DaBit »

Mijn tweede PETG print, is nu nog bezig:

Afbeelding

(eerste poging kwam los van het bed)

En ik heb ze ook. Lijkt inderdaad te komen door draadjes en 'ooze' die door de buitenkant van de nozzle opgepikt word, verbrand, en uiteindelijk een keer eraf dondert. Temperatuur staat op 240 graden.

Tot nu toe (jahaa, met 30 gram plastic achter de kiezen) vind ik het nog geen makkelijk plastic. Het is wat stroevig en trekt niet heel lekker door m'n PTFE slangenwinkel. En de druk op de aandrijfwieltjes is vrij kritisch. Te weinig en het word aan stukken getrokken, teveel en het filament vervormt teveel (als het vastloopt met die Bondtech dan zit het ook _echt_ vast...). Verder veert het best veel vanaf aandrijfwiel naar nozzle; misschien iets meer retract toepassen inderdaad.

Maar het voordeel van een mislukte print is dat je wat te slopen hebt om te kijken wat het lijden kan, en dat is helemaal niet onaardig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Met de temperatuur zit ik inmiddels op 245 graden. Het lijkt hiermee wel iets beter te gaan. Ook de iets grotere retract heeft een positief effect gehad op mijn laatste print.

Inmiddels heb ik weer een ander probleem; Ik had de lagers vervangen door glijlagerbussen van Igus. Loopt heerlijk stil maar was niet stevig genoeg. De bussen had ik vastgezet met tyraps maar ik zag tijdens het printen dat de nozzle geen haakse bochten maakte maar ietwat "overdwars" ging bewegen. Rondjes werden dan geen rondjes meer maar ovalen.
Ik heb nu 12 mm Hiwin geleidingen besteld. Deze ga ik er op zetten i.p.v. de ronde geleidingen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

Ja me dunkt dat je niet nog een keer iets bij igus bestelt net als ik. Hoofdprijs betalen en hoppa 1+ maand levertijd en dan nog maandenlang doodgegooid worden met e-mails van igus.

Nee, bedankt!

Overigens... ...nog niet zoveel ervaring met petg hier - had er 1 keertje mee geprint hier - maar niet zoveel problemen mee als je schetst hier. Print echter ABS hier ook op hoge temperatuur, dus dat viel voor petg niet zo op.

Wel vraag ik me af wat de voordelen van petg zijn boven PLA of ABS - die zijn er vast - maar ben benieuwd naar de ervaringen daar.

Voor mijn gevoel is het zo dat als je heel netjes wilt printen dan pak je PLA.
En als je alleen functioneel wilt printen of als het onderdeel is wat bij weer en wind moet werken, vooral bij heter weer,
dan pak je voor de rest ABS.

Voor mij is ABS supermateriaal daar.

Alleen overhangs lukken mij er iets minder mee - maar wil daar nog experimenteren - heb daar nog wat ideeen.

ABS is dan ook nog redelijk licht met 1.0 kilo per liter dus ideaal om mee te experimenteren voor robotica en waar op papier PLA heel sterk is, tja... Als ik breektesten doe hier voor sterk geprint ABS versus PLA, dan is het ABS net zo sterk als het PLA. Die veel hogere printtemperatuur maakt het loeisterk. Ik beweer niet zoals spuitgegoten objecten - want daar zit het nog ver van uit de buurt natuurlijk - maar PLA zit heel ver uit de buurt van zijn theoretische sterktes daar.

We wachten keertje op universiteitsnerd daar die de breektesten met een simpel 3d printertje organiseert met metertjes erbij etc.

Voor mijn simpele testjes hier was ABS even sterk als PLA, alleen stuk lichter. Enorm voordeel in robotica.

Je hebt dan nog wat duurdere filamenten natuurlijk zoals Polycarbonaat en carbonfiber wat je tegenwoordig ook kunt 3d printen.
Dat is weer andere discussie.

De petg versus PLA/ABS is interessant :)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb dit 1 keer gehad, toen was de oorzaak dat de nozzle niet goed vast zat waardoor er tussen het heaterblock en de nozzle gesmolten plastic geperst werd. Dit kwam in klodders op het werkstuk op het moment dat het groot genoeg was om contact te maken met het werkstuk.
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door QupiX »

Nou heb ik nog nooit met dit materiaal geprint maar als ik DaBit moet geloven is het dus enigszins flexibel. En volgens mij is het bij echt flexibel filament zo dat je dit heel langzaam dient te printen (anders hoopt het op daar waar het maar kan) en zou retraction uit moeten staan omdat het dan alleen maar uitrekt ipv teruggetrokken wordt. Misschien iets om (in mindere mate dan) te proberen? Verder is flexibel filament printen met een bowden tube ook een ramp (teveel weerstand dus weer in elkaar drukken van het filament) dus misschien dat alles bij elkaar ervoor zorgt dat het gewoon niet lekker wil.

Verder heb ik ook igus lagers op mijn prusa i3 zitten en daar heb ik geen enkel probleem met ovalen etc. Ja, er zit wat speling op als je het met de hand beweegt maar dit is absoluut niet terug te zien in de print. Het gevaar van 12mm hiwin geleiders is een beetje dat de toleranties om deze soepel te laten lopen heel klein zijn, er hoeft maar iets scheef te zitten en dan merk je dat meteen. Dus hopelijk krijg je dit netjes! Zo ja, dan heb je wel een hele vette printer.. ik wil ze er eigenlijk ook op ;-)
Plaats reactie