Een leek wil een 3D printer bouwen.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

Ja ziet er goed uit voor een zelfbouwtje - en dat zeg ik niet snel.

verbaas me er wel over dat je corexy gebruikt overigens in combinatie met die rails. maar dat zal de pret niet drukken.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door vincent1971 »

Heb zelf pas geleden een Ender-2 gekocht ( nieuw voor €120,- ). De nodige mods geprint
Als ik nu de print resultaten vergelijk met de jouwe dan denk ik niet dat het nog loont zelf een 3D printer te maken.

Afbeelding

Afbeelding

( is een koppeling van 5mm naar 8 mm )
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

Goede printer bouwen en de printer in software tunen dat hij geniaal print, dat zijn 2 verschillende werelden.
Iemand die goed in bouwen is, die hoeft niet zo'n held te zijn in software gepeuter.

Maar zo'n 200 dollar flutding blaas je wel finaal weg natuurlijk.

Verder is er nog een andere constraint die iedereen altijd even lekker vergeet en dat is hoeveel tijd je neemt per print en methode van printen.

De dabit's hier die printen liefst ZO SNEL MOGELIJK, terwijl er altijd constraints zijn dat de objecten redelijk sterk dienen te zijn.

Zo'n 120 euro ding valt finaal uit elkaar als je honeycomb gebruikt op een beetje snelheid natuurlijk, terwijl jij 't object vast niet maatnauwkeurig nameet - terwijl je met de betere kwaliteit printers toch redelijk makkelijk, na fiks wat tunen, in de buurt komt van die 0.1mm afwijking. Dat geldt dan misschien iets minder voor overbruggingen hangende boorgaten, maar wel voor hele object.

Zo'n $90k 3d systems printer, toen ik specs ervan opzocht. Die garandeert niks maar noemt als typische afwijking 0.05mm per inch. Dus da's veel slechter dan 0.1mm - want gros hier is niet bezig met objectjes kleiner dan een inch. Dat zie je meer in de 3d printer wereld waar 'testers' natuurlijk grote stappen snel klaar willen zijn en iets inie mini's printen op takketrage snelheid om dan dat de showcasen.

Ja natuurlijk lukt alles met 3d printers als je 'm paar dagen de tijd geeft om iets te printen. Maar zoveel tijd heb ik meestal niet als ik iets wil 3d printen :)

Hij moet hier heel netjes printen op hoge snelheid :)

Het gemiddelde object dat ik af en toe print voor anderen, wat niet slechts is om 4 jarigen blij te maken, dat is groter dan 10x10 centimeter overigens. We praten dan over objecten die functioneel ingezet worden.

Toen ik net mijn 3d printer had, printte ik ook mijn eigen 'smoothrods' diameter 8mm van plastic (en heel kort). En dan denken dat dat goed lukt en sterk genoeg is om te gebruiken :)

Dat gedrag hield gelukkig niet lang aan. Koppelstukjes van een dollar per stuk - die koop ik uit de winkel natuurlijk. Die 3d print je niet zelf. Herinner me nog dat ik keer emailtje kreeg dat iemand thuis een koppelstukje voor waterkoeling printte. Dacht ik ook: "ja hoor eens even die haal ik hier aan 't einde van de straat bij de aquariumhandel".
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Goede printer bouwen en de printer in software tunen dat hij geniaal print, dat zijn 2 verschillende werelden.
Iemand die goed in bouwen is, die hoeft niet zo'n held te zijn in software gepeuter.
Daar ben ik het 100% mee eens. Ik kan redelijk een machine bouwen maar de software is voor mij altijd adacadabra!!!
Hier en daar hoor je eens wat en dat probeer ik dan uit maar verder dan dat kom ik niet. Echte fine-tuning gaat dus bij mij niet lukken zonder hulp van iemand anders.
Ik denk ook dan een printer van $120 niet kan tippen aan de mijne, al was het alleen al vanwege het printvolume!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

Ballegooijen schreef: 25 apr 2018 14:00
Goede printer bouwen en de printer in software tunen dat hij geniaal print, dat zijn 2 verschillende werelden.
Iemand die goed in bouwen is, die hoeft niet zo'n held te zijn in software gepeuter.
Daar ben ik het 100% mee eens. Ik kan redelijk een machine bouwen maar de software is voor mij altijd adacadabra!!!
Hier en daar hoor je eens wat en dat probeer ik dan uit maar verder dan dat kom ik niet. Echte fine-tuning gaat dus bij mij niet lukken zonder hulp van iemand anders.
Ik denk ook dan een printer van $120 niet kan tippen aan de mijne, al was het alleen al vanwege het printvolume!
Wat heel lastig voor mij is als het gaat om 3d printen is een goede foto na afloop van een object te nemen. Nu heb ik goedkoop cameraatje ervoor zonder al te goede lenzen, maar mijn kantoor kijkt ook nog eens uit op het noorden (dus geen direct zonlicht hier) en wat me ook opvalt is dat het enorm uitmaakt met welke kleur ik 3d print voor de kwaliteit van hoe het op de foto lijkt.

Heb hier paar prima ge3d printe stukken maar toen ik zelf de foto's ervan zag schrok ik wel, zo slecht zag het er ineens uit!

Zilver/grijs waar ik zowel in pla als abs het meeste van heb - dat lijkt 1 van de lastigere kleuren te zijn om te fotograferen met dit kleine cameraatje :)

Fotograferen van objecten is kunst apart die ik duidelijk nog niet beheers.

Dat wordt wat als ik een telescoop ontwerp met als bedoeling er astrografie mee te doen :)
Wat ik wel begrijp is dat je dan speciale camera ervoor moet kopen waar wat filters uitgesloopt zijn. Die aangepaste camera's kosten zo'n 1200 euro per stuk (de simpele bij astroshop.eu bijvoorbeeld).

Maar 3d printed objecten fotograferen nadat je ze geprint hebt is weer part 2 dus.
RetroAcad
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2018 14:17

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door RetroAcad »

Welke processor gebruik je om deze printer aan te sturen?

Zelf overweeg ik soortgelijke te bouwen met 2 watergekoelde extruders en processor Ultratronics Pro v1.0

Iemand ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik een Ardruno met een Ramps 1.4 bordje er op en de software van Marlin.

Is die Ultratronics Pro v1.0 beter dan de Ramps?
Ik wil nog een keer een extra extruder op de machine bouwen maar dat staat nog op de to-do list.
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 25 apr 2018 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

RAMPS 1.4 is echt meer dan zat hoor om een paar motortjes aan te sturen.

In werkelijkheid gebruik ik die watergekoelde Xeon machine die je elders op de foto ziet om mijn 3d printers aan te sturen. RAMPS draait alleen de firmware.

Maar het bord wat je daar laat zien ultronics, die draait op 84Mhz volgens specificatie - lijkt me meer dan zat - maar ben geen ervaringsdeskundige met ultronics. 100+ euro voor zo'n bordje vind ik wel heel prijzig. Wel mis ik zekeringen op het bordje.

Heb hier paar jaar terug gehad dat er keer iets mis ging met zo'n geintegreerd bordje zonder zekeringen, waardoor het moederbord van de computer gegrild werd door de 3d printer electronica.

Sindsdien dus ramps. Zitten 2 zekeringen op en voor heatbed heb ik nog aparte zekering en in de voeding (12 volt in mijn geval voor de 3d printer) zit de 4e zekering hier.

De oplossing die veel nerds gebruiken voor hun 3d printer is om octoprint via een r-pi achtige of r-pi kloon die 3d printer aan te sturen. Die werkt dan als een driver. Dus remote vanaf een andere computer op het netwerk kun je dan via die r-pi 3d printen. De r-pi is dan alleen doorgeefluik met octoprint erop. Als je de aansturing vanaf een PC dus doet of via een r-pi dan heb je als motorbordje niet zoveel nodig natuurlijk voor de firmware.

p.s. Als je octoprint gebruikt via zo'n r-pi heb je nog steeds een motorbordje nodig. Dus bijvoorbeeld zo'n ultronics of ramps met arduino.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Die Raspbarry Pi heb ik er ook aanhangen. Dit gecombineerd met Octoprint en een cameraatje is ideaal. Ik kan van de bank de printer aansturen en tevens kijken of alles goed gaat. Alleen als het mis gaat moet ik de trap op naar boven :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door vincent1971 »

diepchess schreef: 25 apr 2018 14:31 RAMPS 1.4 is echt meer dan zat hoor om een paar motortjes aan te sturen.

In werkelijkheid gebruik ik die watergekoelde Xeon machine die je elders op de foto ziet om mijn 3d printers aan te sturen. RAMPS draait alleen de firmware.

Maar het bord wat je daar laat zien ultronics, die draait op 84Mhz volgens specificatie - lijkt me meer dan zat - maar ben geen ervaringsdeskundige met ultronics. 100+ euro voor zo'n bordje vind ik wel heel prijzig. Wel mis ik zekeringen op het bordje.

Heb hier paar jaar terug gehad dat er keer iets mis ging met zo'n geintegreerd bordje zonder zekeringen, waardoor het moederbord van de computer gegrild werd door de 3d printer electronica.

Sindsdien dus ramps. Zitten 2 zekeringen op en voor heatbed heb ik nog aparte zekering en in de voeding (12 volt in mijn geval voor de 3d printer) zit de 4e zekering hier.
Er zijn veel betere boards dan een ramps..vooral als je een heated bed aan hangt kan je je lol niet op. Een heated bed op 12volt? Serieus? Hoelang duurt het niet voordat je heated bed op 70 C is?
Er zit een groot verschil in de motordrivers. Qua precisie en qua snelheid.

Wellicht eens de testkubus uitprinten?

https://www.thingiverse.com/thing:1278865

Afbeelding

Pak dan eens een micrometer cq schuifmaat en meet die op. De mijne
is in x-richting 20,1mm y-richting 20,1mm en z-richting 20,1mm. Vind het niet slecht voor een 'prut' ding van €120,- . Daarnaast heb ik geen behoefte aan een groot bouw volume. Als ik die wel zou hebben zou ik voor een cr10 gaan.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door vincent1971 »

Foto's van mijn testkubus geprint door een Ender-2 ( €120,-) ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door DaBit »

vincent1971 schreef: 25 apr 2018 01:20 Als ik nu de print resultaten vergelijk met de jouwe dan denk ik niet dat het nog loont zelf een 3D printer te maken.
Jawel, want dat is namelijk leuk en je word er weer een hoop wijzer van.

Met de printkwaliteit van die koppeling en kubus van jou zou ik niet lang tevreden zijn trouwens. Het golft alle kanten op. Dat doet het merendeel van de printers toch beter. En bij die heel goedkope printers is het ook altijd maar de vraag of ze het ook nog goed doen als ze een paar kilo filament uitgespuugd hebben. Dan kun je gaan modden, of tot de conclusie komen dat zo'n ding naar wens bouwen ook prima te doen is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door vincent1971 »

DaBit schreef: 25 apr 2018 15:17
vincent1971 schreef: 25 apr 2018 01:20 Als ik nu de print resultaten vergelijk met de jouwe dan denk ik niet dat het nog loont zelf een 3D printer te maken.
Jawel, want dat is namelijk leuk en je word er weer een hoop wijzer van.

Met de printkwaliteit van die koppeling en kubus van jou zou ik niet lang tevreden zijn trouwens. Het golft alle kanten op. Dat doet het merendeel van de printers toch beter. En bij die heel goedkope printers is het ook altijd maar de vraag of ze het ook nog goed doen als ze een paar kilo filament uitgespuugd hebben. Dan kun je gaan modden, of tot de conclusie komen dat zo'n ding naar wens bouwen ook prima te doen is.
Ben benieuwd naar jouw testkubus.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

Laat ik paar onderwerpen onderwerp voor onderwerp beantwoorden.

Mijn bed is in paar secondes op 70C natuurlijk. Ook ultronics kan maar 15A leveren voor het heatbed. Da's veel te weinig. Dat doe ik dus op een andere manier zoals al eerder is gepost hier.

Ook ultronics kan maar 7A voor de motortjes leveren. Als je zegt: dat is mij te weinig, dan is ramps of ultronics niks voor jou.

Een paar motortjes aansturen heb je echt niet veel voor nodig hoor. Ramps 1.4 is meer dan zat daar.

Die 12 volt is voor RAMPS dus en om het heated bed te triggeren. Heated bed staat bij mijn oude reprap op 12 volt. Op dit prototype op 230 volt. Vandaar ook de extra zekering.
Er zit een groot verschil in de motordrivers. Qua precisie en qua snelheid.
Maar geen 3d printer onder de ton ga je dat verschil mee merken. Zeker niet met zo'n flutding van 200 dollar waar je al afwijkingen krijgt van vele tiendes, terwijl een motordrivertje met ramps dus, zoals we de uni nerds die 't hebben nagemeten, verklaren, toch effectief ongeveer 1 microstep extra naast de volledige stappen wel voor elkaar krijgt. Dat is dus 400 stappen effectief per omwenteling. De in China geproduceerde pulleys zijn met zekerheid slechter dan dat.
Wellicht eens de testkubus uitprinten?
Laat ik nu toevallig al wat testkubussen en andere kubussen hier uitgeprint hebben (heel erg snel voor bijna alle neefjes en nichten - letterkubussen overigens en andere dan jij hier citeert). Die vergroot ik dan eerst zodat ze wat makkelijker vast zijn te houden.

Ik meet op lengte en breedte afwijkingen op ongeveer 0.00-0.05 mm hier bij mijn 3d printer op 10 centimeter lengte ongeveer, met gemiddeld zo'n 0.02mm afwijking. Overbruggingen (overhangs) en boorgaten is afwijking veel groter natuurlijk, tot bijna 0.2 mm daar.

Alles op volle snelheid geprint. Kleine afwijkingen op volle snelheid op een groot printbed is waar je voor betaalt.

Een paar duizend euro voor een 3d printertje is niet zoveel. HP kwam onlangs nog met een 3d printer uit. 150k dollar. 150000 dollar dus ja.
Die is dan factor 5 trager dan die draadjes printer die ik hier bezig ben op de markt aan 't brengen en pak 'm beet bijna factor 50 goedkoper.

Bij dat uitprinten dien ik overigens op te merken dat ik grote kwaliteitsverschillen zie tussen PLA en PLA met name (verschil bij ABS kleiner) tussen de verschillende merken en kleuren filament - wat je in de prints ook duidelijk ziet. Dat zie je vooral bij overhangs. Bij dit kubusje heb je die niet natuurlijk.

Bij ABS zijn die afwijkingen net zo, behalve bij overhangs is de afwijking iets groter omdat het filament soms iets doorbuigt bij overhangs daar het niet snel genoeg is afgekoeld.

Wil daar nog eens experimenteren met ook daar wat lucht op blazen :)
Mijn tip is die kubus iets op te schalen naar 50x50 mm en 'm dan te printen.

Dan begin je te snappen waarom de meeste gasten die regelmatig 3d printen graag zo'n printer zouden hebben als Ballengooien gebakken heeft. Die kan namelijk op volle snelheid zo iets printen.

Micrometer hier natuurlijk. Als je maar paar honderdste afwijking wilt meten kun je niet zonder digitale micrometer :)

Hoe lang doe je over printen van die kubus op grootte 50x50 mm?

En dan moet je je even realiseren dat 1 van mijn nichtjes Hadewych heet. Dat zijn 8 grote kubusjes dus :)

3d printen is groot gebied joh. Deloitte verwacht dat in 2020 er 20 miljard dollar per jaar omgaat in 3d printing. Voor ieder wat wils daar!

Ik leg tegenwoordig zo'n printbed meestal vol met objecten neer. Druk op de knop en hij begint te printen. Dan is het erg lastig als hij de volgende dag 's ochtends nog bezig is.

20x20 centimeter vind ik wel heel erg klein voor een printbed hoor :)
Plaats reactie