Een leek wil een 3D printer bouwen.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door vincent1971 »

Hoe hoger de snelheid hoe slechter de kwaliteit. Print net als velen anderen op een snelheid van 60mm/sec. Hoef voor mij ook geen grote dingen te printen. Gebruik die voornamelijk voor elektronica kastjes en wat koppelingen en voor mijn kas. Maar goed print ook eens die testkubus uit op 20x20x20mm zou ik zeggen. Ben benieuwd!
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

vincent1971 schreef: 25 apr 2018 15:37 Hoe hoger de snelheid hoe slechter de kwaliteit. Print net als velen anderen op een snelheid van 60mm/sec. Hoef voor mij ook geen grote dingen te printen. Gebruik die voornamelijk voor elektronica kastjes en wat koppelingen en voor mijn kas. Maar goed print ook eens die testkubus uit op 20x20x20mm zou ik zeggen. Ben benieuwd!
Van een prototype printer de resultaten laten zien, heb je gaatje in je hoofd?
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door vincent1971 »

diepchess schreef: 25 apr 2018 16:08
vincent1971 schreef: 25 apr 2018 15:37 Hoe hoger de snelheid hoe slechter de kwaliteit. Print net als velen anderen op een snelheid van 60mm/sec. Hoef voor mij ook geen grote dingen te printen. Gebruik die voornamelijk voor elektronica kastjes en wat koppelingen en voor mijn kas. Maar goed print ook eens die testkubus uit op 20x20x20mm zou ik zeggen. Ben benieuwd!
Van een prototype printer de resultaten laten zien, heb je gaatje in je hoofd?
Even quoten van een voorgaand bericht van je....
..
Het gemiddelde object dat ik af en toe print voor anderen, wat niet slechts is om 4 jarigen blij te maken, dat is groter dan 10x10 centimeter overigens. We praten dan over objecten die functioneel ingezet worden.

Toen ik net mijn 3d printer had, printte ik ook mijn eigen 'smoothrods' diameter 8mm van plastic (en heel kort). En dan denken dat dat goed lukt en sterk genoeg is om te gebruiken :)
...

Vreemd je kan wel printen??? HUH?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

Weet niet in welke wereld jij leeft, maar ik ben hier bezig met een commerciele printer.

Ondertussen claim je zelf dat een printer van 200 dollar die gebaseerd is op aluminium extrusies die zo maar een millimeter afwijking per meter kunnen hebben. Sommige van die extrusies uit China, die zijn zo krom als een banaan. Maar dat vind je de meest geniale oplossing voor jezelf,
terwijl de doorbuiging aan het einde van die armen zo maar paar tiende is alleen al op grond van doorbuiging,
maar over elektronica praat je wel graag mee en electronica-afwijkingen van meer dan 0.01 mm op grond van pololu stepstick drivertjes vind je kennelijk te veel. Dus je ziet liever een elektronicabord welke al duurder is dan de prijs van je hele printer.

Wat zo'n printer qua verkoopprijs dan 500 euro duurder zou maken.

p.s. dan reken ik nog maar factor 5 overhead op productieprijs. De meeste 3d-printerfabrikanten zitten eerder op factor 10 of meer. Dus een printer geproduceerd voor 190 euro ligt voor 1900 euro in de winkel dan.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door vincent1971 »

diepchess schreef: 25 apr 2018 17:04 Weet niet in welke wereld jij leeft, maar ik ben hier bezig met een commerciele printer.

Ondertussen claim je zelf dat een printer van 200 dollar die gebaseerd is op aluminium extrusies die zo maar een millimeter afwijking per meter kunnen hebben.
Waar staat dat ik dat beweer? Enige dat ik beweer is dat ik een testkubus geprint heb, de maten genomen heb en vergeleken heb met wat de testkubus zou moeten zijn.
En waar zeg je hier dat je bezig bent met een commerciële printer? Heb het gewoon over printen van een test kubus op je (prootype/commerciele/in werking zijnde/toekomstige) 3D printer.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

Met boter op het hoofd redeneren, kijk eens aan.

Natuurlijk print ik vanalles op mijn prototype. Daar is het prototype voor.

Ergens meen ik gelezen te hebben dat autofabrikanten bij uitkomen van hun release versie alle prototypes shredderen. Die worden 100% omgesmolten. Zodat geen enkele klant - en met name niet idioot die een concurrent kan helpen met foto's van zo'n prototype - iets over het prototype kan horen noch zien. En ik snap heel goed waarom ze dat doen.

En houd in je achterhoofd dan dat de gemiddelde 3d printer fabrikant veel meer winst per printer maakt dan op de gemiddelde auto aan winst gemaakt wordt door autofabrikanten... Meestal is dat namelijk een negatief getal als het om de autoindustrie gaat...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Breaker »

Kunnen jullie niet gaan PM'n of een nieuw praathoek onderwerp openen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Nou nou, ben ik ff weg staat m'n draadje helemaal vol :roll: ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door diepchess »

Ja geef ik je een prachtig compliment over je geweldige zelfbouw 3d printer met heuse geleidingen - komt iemand je even bot afkraken dat zijn 120 euro printertje beter printen zou en blijft dan bot soortgelijke zaken pennen.

Laat ik dus overnieuw beginnen: ZIET ER TOF UIT DIE PRINTER! Wel verbaas ik me erover dat je corexy gebruikt. Hoe bevalt de corexy voor je?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Eigenlijk ben ik best tevreden over de core xy maar ik heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal. Toen ik de printer ging bouwen ben ik gaan zoeken wat de mogelijkheden waren. Het draadje van Dabit heeft me daar bij geholpen dus ben ik maar begonnen. Ik zou nu nog niet weten wat het in theorie het beste principe zou moeten zijn.
Ik moet wel zeggen dat het aanpassen van de geleidingen best een verbetering is.
Ben nu overigens bezig om de test cube te printen :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FSSF
Berichten: 879
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door FSSF »

Niet iedereen hoeft het met elkaar eens te zijn, een forum is er toch voor om een beetje te sparren over onderwerpen waar verschillende meningen over zijn? Ik zie van jou altijd heel veel theoretische informatie en antwoorden Diepchess, kan uiteraard waardevol zijn. Maar als je dan voor het eerst eens een plaatje van iets post, is het een tupperware bak volgeprakt met smeltlijm... Zet jouw antwoorden niet heel veel kracht bij :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door Ballegooijen »

Zo, er was zo veel te doen over de "Cube" dat ik er eerst zelf eens een heb geprint, en wel op 200% De cube moet dan dus 40x40x40 zijn. Hieronder de resultaten.

16815

16816

16817

Eerlijk gezegd vindt ik het zelf niet slecht.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door vincent1971 »

Als ik die testkubus zie valt mij 1 ding op. Hoe hoger de kubus komt hoe hoger de lijndikte is. Misschien zie ik het verkeerd. Heb je ook een verticale koeling?

Zie b.v.
Afbeelding
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Een leek wil een 3D printer bouwen.

Bericht door QupiX »

Ik zou dat dan weer eerder onder de noemer 'perspectief' plaatsen. Zelfs bij inzoomen kan ik, in ieder geval niet op deze foto's, die laagdiktes waarnemen die jij benoemt. De afwijking vind ik dan weer zéér netjes, zeker voor een zelfbouw-printer. Bravo!
Plaats reactie