TPU
Moderator: Moderators
TPU
Ik wil eens een rolletje TPU aanschaffen, hardheid shore 95A of iets in die richting, iets stugger zou niet erg zijn. Doel is dat het nog enigzins stabiel is, maar niet breekt als het een klap krijgt en verbogen word.
Dan heb je het welbekende Ninjaflex wat een stuk zachter is (85A meen ik) en een hoop 'eigen label'.
Weet iemand wat fatsoenlijk spul is en wat brol is?
Dan heb je het welbekende Ninjaflex wat een stuk zachter is (85A meen ik) en een hoop 'eigen label'.
Weet iemand wat fatsoenlijk spul is en wat brol is?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: TPU
Filament 1,75mm.
Aantal kilo's niet zo heel spannend, met een halve kilo kan ik al een aardige tijd vooruit. En minder om eerst een te proberen is ook prima.
Aantal kilo's niet zo heel spannend, met een halve kilo kan ik al een aardige tijd vooruit. En minder om eerst een te proberen is ook prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
- Locatie: Waanrode
Re: TPU
Kijk even in welk forum deel je zit. (3D printers)
- stef stuntpiloot
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18
Re: TPU
Als je het portaal als default pagina hebt staan kijk je daar snel overheen. Motormuis is behulpzaam en neemt initiatief dat is top!
Re: TPU
Ik vond de 'hoe lang' vraag al wat vreemd
Maar inderdaad, het gaat om om TPU filament voor de 3D printer. Flexibel spul dus dat kan buigen zonder breken, maar liefst geen 'elastiek'. Ik denk dat het Ninjaflex spul wat slapjes is.
Maar inderdaad, het gaat om om TPU filament voor de 3D printer. Flexibel spul dus dat kan buigen zonder breken, maar liefst geen 'elastiek'. Ik denk dat het Ninjaflex spul wat slapjes is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: TPU
Ik moest toch wat bij Amazon bestellen en met het verhogen van het bestelbedrag werd de verzending gratis. Ik heb dus maar een 250-gram rolletje 'Sainsmart' TPU besteld met shore-hardheid 95A.
Ik zie wel of het wat is.
Ik zie wel of het wat is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: TPU
Best bruikbaar, dat TPU. Print ook makkelijk.
Maar die Shore A95 is me eigenlijk toch nog wat te zacht. Maar volgens mij is de volgende stap meteen Shore D63 (Crystal Flex), of mis ik een filamentje?
Maar die Shore A95 is me eigenlijk toch nog wat te zacht. Maar volgens mij is de volgende stap meteen Shore D63 (Crystal Flex), of mis ik een filamentje?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: TPU
En nu zijn we toch benieuwd, wat is dat wat je hebt geprint?
Re: TPU
Oh, ik heb eigenlijk best wel veel geprint met dat TPU, rolletje is een aardig eind leeg. Vooral voor dat quadcopter-spul is het knap ideaal; met dat TPU kun je beugeltjes en piekekes maken die niet zo gauw stuk gaan (het buigt mee), trilingen dempen en het is knap schaafbestendig ook. Maar ook voor een simpel kapje of hoesje ergens omheen is het wel praktisch. Net iets te krap printen, en het zit als gegoten. Als handvat-materiaal of iets anders wat je vast wil pakken om eraan te draaien of iets anders mee te doen is het volgens mij ook knap ideaal, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Op de foto zijn het toevallig een setje arm-beschermers en kapjes voor de videozender-antennes voor dit quadcopter-frame:
Die mannen van Armattan Productions zijn zo 'dom' om levenslang garantie te geven op het carbon en het titanium. Als je het sloopt krijg je tegen $5 verzendkosten nieuw spul, na het doorlopen van een langdurige en uitgebreide aanvraagprocedure. Je moet de drempel niet te laag maken he?
Het titanium buisje vooraan had ik al eens gesloopt en maar zelf een verse gedraaid omdat dat verreweg minder werk was dan dat circus. De topplaat is al twee keer gedelamineerd en weer ge-epoxied dus ver einde levensduur, de onderplaat is inmiddels ook wat flexibeler geworden dan-ie ooit was, dus die heeft inwendig schade. Het carbon kan ik zelf ook wel frezen (ik heb het spul allang in CAD), maar 0/90-graden carbonplaat van fatsoenlijke kwaliteit is nog best aan de prijs. Meer dan $5 in ieder geval. Maar eens besloten om de garantie-procedure te doorlopen voordat het echt krak zegt dus.
Er is dus inmiddels vers titanium en carbon onderweg, dus maak ik ook maar vast een paar setjes verse arm-uiteinde-beschermers. Dat zijn slijtdelen. En de video-zender antennes was ik ook ver doorheen (vroeg of laat breekt de coaxmantel, net zoals een paperclip kun je dat ook maar een beperkt aantal keren buigen. Het stukje PA12 slang over de coax doet wel veel goeds), dus die ook maar 2 verse gemaakt. Die soldeer-SMA-connectoren kun je recyclen zolang niet de complete antenne weggetrokken word in een crash (dan ben je het pinnetje in de SMA kwijt), de RG401 coax heb ik nog een paar meter, de actieve delen van de antenne (3 printplaatjes) nog voor 150 stuks ofzo, en de kapjes zijn ook zo geprint.
Maar voor sommige dingen zou het nog een aardig eindje minder elastiekerig mogen zijn dan dat shore-A95 TPU, met behoud van de 'je kunt het dubbelvouwen en als je het loslaat springt het terug in vorm'-eigenschap. Geprint polycarbonaat, ABS en PETG hebben die eigenschap niet; flinke klap en het scheurt gewoon. Vooral van het PC had ik wel meer verwacht eigenlijk; dat kan kwa mechanische eigenschappen echt niet tippen aan PC plaat of staf.
Op de foto zijn het toevallig een setje arm-beschermers en kapjes voor de videozender-antennes voor dit quadcopter-frame:
Die mannen van Armattan Productions zijn zo 'dom' om levenslang garantie te geven op het carbon en het titanium. Als je het sloopt krijg je tegen $5 verzendkosten nieuw spul, na het doorlopen van een langdurige en uitgebreide aanvraagprocedure. Je moet de drempel niet te laag maken he?
Het titanium buisje vooraan had ik al eens gesloopt en maar zelf een verse gedraaid omdat dat verreweg minder werk was dan dat circus. De topplaat is al twee keer gedelamineerd en weer ge-epoxied dus ver einde levensduur, de onderplaat is inmiddels ook wat flexibeler geworden dan-ie ooit was, dus die heeft inwendig schade. Het carbon kan ik zelf ook wel frezen (ik heb het spul allang in CAD), maar 0/90-graden carbonplaat van fatsoenlijke kwaliteit is nog best aan de prijs. Meer dan $5 in ieder geval. Maar eens besloten om de garantie-procedure te doorlopen voordat het echt krak zegt dus.
Er is dus inmiddels vers titanium en carbon onderweg, dus maak ik ook maar vast een paar setjes verse arm-uiteinde-beschermers. Dat zijn slijtdelen. En de video-zender antennes was ik ook ver doorheen (vroeg of laat breekt de coaxmantel, net zoals een paperclip kun je dat ook maar een beperkt aantal keren buigen. Het stukje PA12 slang over de coax doet wel veel goeds), dus die ook maar 2 verse gemaakt. Die soldeer-SMA-connectoren kun je recyclen zolang niet de complete antenne weggetrokken word in een crash (dan ben je het pinnetje in de SMA kwijt), de RG401 coax heb ik nog een paar meter, de actieve delen van de antenne (3 printplaatjes) nog voor 150 stuks ofzo, en de kapjes zijn ook zo geprint.
Maar voor sommige dingen zou het nog een aardig eindje minder elastiekerig mogen zijn dan dat shore-A95 TPU, met behoud van de 'je kunt het dubbelvouwen en als je het loslaat springt het terug in vorm'-eigenschap. Geprint polycarbonaat, ABS en PETG hebben die eigenschap niet; flinke klap en het scheurt gewoon. Vooral van het PC had ik wel meer verwacht eigenlijk; dat kan kwa mechanische eigenschappen echt niet tippen aan PC plaat of staf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: TPU
Dabit, waarom lukt dat alles beter met TPU dan ABS?
Principe is gewoon dun plakkaat ABS, dat is vrij flexibel. Buig je iets rond zodat je halve cylinder hebt en het functioneert als automatische luchtdemper als 't tegen de grond knalt. Overleefde hier gemiddeld een half dozijn crashes voor 't scheurde en vervangen diende te worden.
Overigens is idee van autonome drones dat ze niet crashen :)
Al die drone races kun je handsdown het maximale uit de drone halen door met hand 1 rondje zelf te vliegen en dan in software de drone op automatische piloot zijn pad te laten optimaliseren.
Principe is gewoon dun plakkaat ABS, dat is vrij flexibel. Buig je iets rond zodat je halve cylinder hebt en het functioneert als automatische luchtdemper als 't tegen de grond knalt. Overleefde hier gemiddeld een half dozijn crashes voor 't scheurde en vervangen diende te worden.
Overigens is idee van autonome drones dat ze niet crashen :)
Al die drone races kun je handsdown het maximale uit de drone halen door met hand 1 rondje zelf te vliegen en dan in software de drone op automatische piloot zijn pad te laten optimaliseren.
- stef stuntpiloot
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18
Re: TPU
@diepchess: ABS en TPU zijn twee totaal verschillende polymeren, kan je toelichten in welk opzicht je ze gelijk vind? Of wat je bedoeld met "principe is gewoon dun plakkaat ABS"
ABS = Acrylonitril-butadieen-styreen
TPU = Thermoplastisch Polyurethaan
@DaBit: Ziet er uit als een leuk materiaal, ga eens kijken of ik aan een rolletje kan komen om mee te experimenteren!
ABS = Acrylonitril-butadieen-styreen
https://en.wikipedia.org/wiki/Acrylonit ... ne_styreneThe most important mechanical properties of ABS are impact resistance and toughness. A variety of modifications can be made to improve impact resistance, toughness, and heat resistance. The impact resistance can be amplified by increasing the proportions of polybutadiene in relation to styrene and also acrylonitrile, although this causes changes in other properties. Impact resistance does not fall off rapidly at lower temperatures. Stability under load is excellent with limited loads. Thus, by changing the proportions of its components, ABS can be prepared in different grades. Two major categories could be ABS for extrusion and ABS for injection moulding, then high and medium impact resistance. Generally ABS would have useful characteristics within a temperature range from −20 to 80 °C (−4 to 176 °F).[3]
TPU = Thermoplastisch Polyurethaan
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermopla ... lyurethaneProperties of commercially available TPU include:
high abrasion resistance
low-temperature performance
high shear strength
high elasticity
transparency
oil and grease resistance
The currently available TPUs can be divided mainly in two groups, based on soft segment chemistry:
polyester-based TPUs (mainly derived from adipic acid esters)
polyether-based TPUs (mainly based on tetrahydrofuran (THF) ethers). The differences between these two groups are outlined in the table below:
@DaBit: Ziet er uit als een leuk materiaal, ga eens kijken of ik aan een rolletje kan komen om mee te experimenteren!
Re: TPU
Vrij simpel: 'elongation before break: 600%' en 'high abrasion resistance'
Been there, done that. Maar dun ABS schaaft snel af en een constructie met lucht of meegeprinte ABS-veren word te volumineus. PETG is dan al praktischer, maar nog lang zo praktisch niet als elastische materialen zoals TPU.Principe is gewoon dun plakkaat ABS, dat is vrij flexibel. Buig je iets rond zodat je halve cylinder hebt en het functioneert als automatische luchtdemper als 't tegen de grond knalt. Overleefde hier gemiddeld een half dozijn crashes voor 't scheurde en vervangen diende te worden.
Verder: als het bij jou slechts een half dozijn crashes overleeft dan word het bij mij problematisch met een ruime halve kilo totaalgewicht en een snelheid van 50-100km/u. Nog los van het feit dat ik voor een half dozijn crashes vaak nog geen halfuurtje nodig heb
Desalnietteplus: op de microdrone gebruik ik voor een beschermingsbeugel een dunwandige ABS schil met epoxy/aramide kern. Dat werkt ook uitstekend. ABS buigt daar ver genoeg voor, het aramide vanwege de kleine doorsnede en grote buigradius ook, en de aramidevezels verdelen de impuls over de hele structuur. Ik zou voor dat soort dingen best eens een rolletje Dyneema roving willen hebben, maar dat vind ik echt nergens.
Ik heb voor pleziervehikels maar 2 wensen: meer vermogen dan ik redelijkerwijs kan gebruiken en zo min mogelijk computers tussen mijn ledematen en het medium waartegen het vehikel zich afzet. 'Autonoom' past niet in dat plaatje.Overigens is idee van autonome drones dat ze niet crashen :)
Met minder onzinnig vermogen en meer computers is het eindresultaat vast beter, maar het hart gaat er niet sneller van kloppen.
Ja, dat geld voor Formule-1 racen ook. Zo'n beetje alles waar je grijze massa simpelweg als PID-controller fungeert kan een computer beter. Je hoeft niet eens zelf te vliegen, gewoon de track programmeren.Al die drone races kun je handsdown het maximale uit de drone halen door met hand 1 rondje zelf te vliegen en dan in software de drone op automatische piloot zijn pad te laten optimaliseren.
Maar wat is dan de lol...
Het is zeker leuk spul! Als het buigt dan breekt het meestal niet, van tijd tot tijd is dat een knap handige eigenschap.stef stuntpiloot schreef: ↑04 dec 2018 12:23 @DaBit: Ziet er uit als een leuk materiaal, ga eens kijken of ik aan een rolletje kan komen om mee te experimenteren!
Printen ermee gaat wel traag overigens; bij 20-25mm/s houd het ver op als je ook nog wil dat de lagen degelijk aan elkaar zitten. Magoed, je print er geen hele grote dingen mee en als een print die je 's avonds start de ochtend erop klaar is dan is het vlot genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'