Heatbreak aan hardstalen nozzle

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door rien1959 »

Een stalen nozzle heb ik wel eens gebruikt, maar het was geen succes.Volgens mij een gevolg van de slechtere warmtegeleiding. Ook een zelfgedraaide fosforbronzen versie werkte niet lekker. Later ook nog eens een RVS nozzle geprobeerd en dat was een drama (logisch). Dat solderen zou ik met zilversoldeer proberen. Voor mij nog steeds het beste hardsoldeer. Maar wel duur ....
Om heel eerlijk te zijn : ik ben wel klaar met dat 3D-printen. Ik werk nu beroepsmatig met 6 Ultimakers ( 4 maal Ultimaker 2+ en 2 maal Ultimaker 3) en dat zijn voor mij tot nu toe de beste printers die ik ooit heb gehad. Betrouwbaar en onverslijtbaar. Toch heb ik het idee dat we geen stap verder komen met deze techniek. Intussen ben ik weer voor een deel terug naar het cnc frezen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Heatbreak aan hardstalen nozzle

Bericht door DaBit »

rien1959 schreef: 19 mei 2019 11:06 Een stalen nozzle heb ik wel eens gebruikt, maar het was geen succes.Volgens mij een gevolg van de slechtere warmtegeleiding.
Ik heb altijd gedacht dat de warmtegeleiding van het filament zelf de meest beperkende factor is, ook het staal is veel beter dan dat. Maar eigenlijk weet ik het niet. Nouja, we zullen zien.
rien1959 schreef: 19 mei 2019 11:06 Dat solderen zou ik met zilversoldeer proberen. Voor mij nog steeds het beste hardsoldeer. Maar wel duur ....
Idee achter puur lood of zink waren de smeltpunten (327 graden voor lood, 420 graden voor zink). Hoeft het niet naar de ~700 die nodig is voor dat 40% zilver hardsoldeer. Het zal z'n sterkte wel aardig verliezen bij printtemperaturen, maar zolang het genoeg is is het genoeg. En zilversoldeer duur, ja, dat wel. Maar ik heb het nog en ik heb maar een splintertje nodig.

Ik pak wel zilversoldeer en kijk wel waar het schip strand. Is ook een stuk makkelijker RVS aan staal verbinden dan 'gewoon' solderen. Is het niks dan ben ik weer wat wijzer geworden.
rien1959 schreef: 19 mei 2019 11:06 Om heel eerlijk te zijn : ik ben wel klaar met dat 3D-printen.
....
Toch heb ik het idee dat we geen stap verder komen met deze techniek. Intussen ben ik weer voor een deel terug naar het cnc frezen.
Het is wat het is. Ik vind vooral de filamenten beter worden. Puur ABS gebruik ik alleen als ik puur ABS nodig heb, anders heb ik liever een voor FFF gemodificeerde variant. Krimpt minder, gladdere wanden, blijft netjes vast liggen. En dat geld eigenlijk voor alle basisplastics wel.
Het is gewoon een extra stuk gereedschap wat je kunt gebruiken om te maken wat je hebben wil. Het is geen vervanging van de CNC-frees, maar naast de CNC-frees past-ie prima.

Maar dit soort dingen kan ik niet eens frezen al zou ik het willen:
Afbeelding

Teveel verborgen dingen aan de binnenkant waar je toch echt een 5-asser en opspanmal voor nodig hebt (en dan kun je het nog niet zo maken als de kitspuit kan), flexibel spul verspaant niet fijn, en eerst een set maldelen frezen, daar een siliconenafdruk van maken en die vervolgens volgieten met polyurethaan is stik wat meer werk dan een STL uploaden, op de startknop drukken en de volgende dag eens kijken wat het geworden is. Om over kostprijs nog maar niet te spreken; voor een euro kun je al best wat aardigs printen.
Aan de andere kant print ik ook wel eens wat, dat gaat dan 2x stuk, en dan zet ik de frees in een blokje HMPE of POM.

Ik wil de kitspuit toch wat beter hebben; die begint zowiezo wat slijtageverschijnselen te vertonen. Maar daarover zal ik wel in mijn kitspuit-topic berichten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie