Nieuw leven voor 3D printer.

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door Ballegooijen »

Mijn lasermachine nadert zijn voltooiing. Tijd dus om over een nieuw project na te denken ;-)
Nu had ik eerder al eens een 3D printer gebouwd (viewtopic.php?f=66&t=14990) maar die heb ik later weer omgebouwd voor gebruik met een 10 watt diodelaser. Inmiddels is hij voor een deel uit elkaar gehaald en de diodelaser heb ik niet meer nodig.
Nu begint het toch weer te kriebelen om een goed werkende printer te bouwen. Aangezien ik met de vorige bouwsels weer het nodige heb geleerd zou het deze keer toch tot een goed einde moeten kunnen komen.
Ik zal op deze plaats de bouw documenteren zodat jullie weer mee kunnen "kijken"
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door Jasper »

Ik zat juist te kijken om een oude printer om te bouwen naar een laser.

Veel plezier met de plannen, ik lees mee.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door Ballegooijen »

Ik zat juist te kijken om een oude printer om te bouwen naar een laser.
Nou, ik had dat dus al gedaan. Maar nu ik een grote CO2 laser heb staan is dat een beetje overbodig geworden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door Jasper »

Ja helaas bij mij voorlopig geen grote laser, was nu wat 6mm populieren multiplex aan het frezen en zou dit tzt graag laseren.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door Ballegooijen »

Zo als ik hiervoor al schreef krijg mijn voormalige printer een nieuw leven. De eerste onderdelen zijn binnen dus langzaam aan kan ik beginnen met het maken van nieuwe onderdeeltjes. De 1e aankoop is een e3d watergekoelde Multi Chimera.

19017
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door bbg »

Gaaf zo’n multi Chimara! Koop je die watergekoelde versie direct uit Engeland? Ik zie bij reprapworld alleen de lucht gekoelde versie.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door Ballegooijen »

bbg schreef: 27 aug 2019 10:15 Gaaf zo’n multi Chimara! Koop je die watergekoelde versie direct uit Engeland? Ik zie bij reprapworld alleen de lucht gekoelde versie.
Ja, ik heb deze rechtstreeks in Engeland gekocht. (Nu kan het nog :lol: )
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door Ballegooijen »

Voor de aansturing van de printer heb ik een Arduino met een RAMPS1.4 er op. Die RAMPS wil ik vervangen door de 1.6 (heb ik toch een kleine update hi hi.)
De vraag waar ik op dit moment mee worstel is welke drivers ik zal gaan gebruiken? Alle tips hierover zijn welkom.
Omdat de Y dubbele motoren heeft vraag ik me ook af of externe drivers misschien wel beter is. Wie geeft er een schot voor de boeg?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door Ballegooijen »

Ballegooijen schreef: 31 aug 2019 15:36 Voor de aansturing van de printer heb ik een Arduino met een RAMPS1.4 er op. Die RAMPS wil ik vervangen door de 1.6 (heb ik toch een kleine update hi hi.)
De vraag waar ik op dit moment mee worstel is welke drivers ik zal gaan gebruiken? Alle tips hierover zijn welkom.
Omdat de Y dubbele motoren heeft vraag ik me ook af of externe drivers misschien wel beter is. Wie geeft er een schot voor de boeg?
Het is erg stil met reacties. Ik denk nu de TB6600 te gaan gebruiken. Iemand die daar iets over wil roepen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door Jasper »

Heb ik geen verstand van, mocht je op Facebook zitten zou je het Joury Galis kunnen vragen.

Ik zou eigenlijk niet eens weten welke er in mijn Prusa MK3 zitten, plug en play is ook wel eens lekker.

https://www.facebook.com/groups/3DPrint ... andBelgie/

Of www.rcrestbench.nl
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door Jfwiet »

Je kan op die ramps ook gewoon aan de slag met trinamic 2130's en dat zijn heel prima steppers. Extern moet ook maar passen in je oplossing en ik vermoed niet dat je het verschil gaat merken tussen maximaal 2.5A of 3.5A met een 3d printer.

Maar als je met een originele Chimera aan het spelen bent, is het dan geen optie om een Duet Meastro te shoppen? Of via China een Duet kloon? Daar zitten 2.8A steppers op dacht ik (trinamic 2660) en dat is krachtig genoeg voor de meeste veeleisende 3d printers die ik gezien heb.

Edit: voordelen van de duet zijn naast 32 bits besturing (over het algemeen mooiere prints door betere aansturing) en het 24 volt verhaal (alles warmt wat sneller op).

Aan de andere kant; je kan volgens mij op Aliexpress TB6600's shoppen voor €10? Dus daar zal je geen buil aan vallen :)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door Ballegooijen »

Als die Duet Maestro inderdaad betere resultaten kan geven dan vindt ik dat best wel een optie. Ex btw kost die 104 euro en dat is wel te overzien. Zijn er meer die hier goede ervaringen mee hebben?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door DaBit »

Ik heb de Duet 2 Wifi. Zelfde familie, iets pittiger kwa specs. Ik heb NEMA23 motoren die nominaal 3 ampere lusten en de Z steppertjes willen ook 2 Ampere, dus ik 'moest' wel.

Tot nu toe doet-ie het prima, maar ik heb weinig vergelijk behalve met LinuxCNC. Ze trekken er wel hard aan daar bij Duet3D kwa softwareontwikkeling en hulp bij problemen/configuratie, alles instellen met gcode in macro's in plaats van een arduinosketch hercompileren heeft ook wel wat, en je hebt een web-interface die opzich goed bruikbaar is en op een computermonitor nog overzichtelijk ook (ik heb alleen iets tegen web-interfaces met heen en weer gescrol voor een machinesturing, maar dat kan ik Duet3D niet aanrekenen), en je kunt vanuit je slicer direct uploaden en een print starten. Kun je met een andere controller ook als je d'r een Raspberry Pi bij hangt oid, maar als je die Pi mee gaat rekenen is die Maestro niet eens zo heel duur meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw leven voor 3D printer.

Bericht door Jfwiet »

Ja, een reguliere duet heeft nog wat ruimere specs. De maestro is wat budget vriendelijker en omdat je met een vrij goedkope oplossing aan het plannen was leek me dat iets beter passen.
Plaats reactie