Printer aanschaffen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Printer aanschaffen

Bericht door Grafjan »

Beste mede hobbyisten,

Een paar jaar geleden heb ik een CNC machine gebouwd, en dacht dat mijn vrouw gillend weg zou lopen, dit was niet het geval. om haar nu echt op de proef te stellen heb ik een H-0 modeltreinbaan aangeschaft. En nu wil ik misschien een 3-D printer aanschaffen om muurtjes en zo te printen. heb in solid works een muur getekend van 70 mm hoog, kan de muur zo lang maken als straks de printer aankan. Nu mijn vraag: de muur is opgebouwd uit stenen van 6*2*3 mm, om voegen te creeeren heb ik aan de stenen een afschuining van 0.2 mm gemaakt, op het beeldscherm ziet dat er goed uit. maar is zo iets te printen? of is zo'n kantje van 0,2 mm te klein? of gaat het alleen met een hele dure printer? En als ik bv een muurplaatje van 70*100*3 mm zou printen hoe lang zou zoiets ongeveer duren?
Ik kijk uit naar de eventuele antwoorden.

Groeten Geert-Jan.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door hrscharft »

Als je graag wilt weten hoe lang zo iets duurt dan kun je vast een van de vele slicers downloaden en installeren.
Mijn ervaring met Cura icm de Ultimakers is dat de voorspelde tijden vrij aardig kloppen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door Tiny »

Als je een dag kunt wachten dan kan ik het morgen even voor je kijken en printen hoe het er uit ziet. Step model of stil heb ik dan wel nodig
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Printer aanschaffen

Bericht door Grafjan »

Tiny schreef: 18 aug 2019 12:15 Als je een dag kunt wachten dan kan ik het morgen even voor je kijken en printen hoe het er uit ziet. Step model of stil heb ik dan wel nodig
Heb tijd genoeg, zal wel een pb sturen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Printer aanschaffen

Bericht door Grafjan »

Tiny schreef: 18 aug 2019 12:15 Als je een dag kunt wachten dan kan ik het morgen even voor je kijken en printen hoe het er uit ziet. Step model of stil heb ik dan wel nodig
Heb die machine van u gegoogled, mooie machine, maar ik dacht er niet zoveel geld aan uit te geven.Eerst dat printje van U maar afwachten, om te kijken of het uberhaupt de moeite waard is. Het resultaat hoeft niet super strak te zijn,(juist niet) maar de steentjes moeten enig sinds zichtbaar zijn. Ik zat te denken om max 500 euro uit te geven.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door Benny_DS »

Ik ga de overduidelijke vraag stellen. Waarom frees je het niet?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Printer aanschaffen

Bericht door Grafjan »

Benny_DS schreef: 18 aug 2019 15:06 Ik ga de overduidelijke vraag stellen. Waarom frees je het niet?
Een vlak gemetseld muurtje frezen gaat nog wel maar een rond gemetselde pilaar word al moeilijker met maar 3 assen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Printer aanschaffen

Bericht door DaBit »

Als de printer nauwkeurig genoeg is dan is dat afschuiningkje van 0,2mm in zoverre een drama dat het in 2-3 laagjes geprint word, dus 2-3 stappen. Ik denk dat je eventueel nog iets wil nabewerken, maar niemand heeft ooit verboden om met een krabbertje even de groefjes na te lopen.

Kwa printer: ik zit er niet zo in en er zullen vast veel goede zijn, maar ik sta elke keer weer versteld van wat er aan printkwaliteit uit een Prusa i3 MK3 komt. In bouwpakketvorm net iets boven je budget, maar als het ding er eenmaal staat is de pijn geleden in plaats van dat die doorgaat, en het ding is voorzien van een hoop dingen die je aan een Chinese kloon eigenlijk toch wel wil toe wil voegen. Bondtech extruder, E3D hotend, bladiebla. Als ik ooit zo'n ding koop in plaats van zelf in elkaar pruts dan ga ik die toch heel sterk overwegen.

Verder is 3D-printen ook gewoon een kunstje wat net zoals CNC-frezen niet meteen de eerste keer perfect lukt, maar wat bij elke print een beetje beter gaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Printer aanschaffen

Bericht door serum »

Volledig eens met bovenstaande over de prusa. Ondanks de wat beun achtig ogende printer levert hij verbluffend strak printwerk. Het is echt een referentieprinter. Het is een zeer uitgekristalliseerd ontwerp, op de all metall hotend na, waarbij de heatbreak standaard geoptimaliseerd is voor de MMU, maar dat is oplosbaar met een andere heatbreak als je de mmu toch niet gaat gebruiken, direct bij de assemblage doen. (Je kan ook alleen petg gaan printen, dan speelt het probleem niet)

Ik heb een felix 3.1 printer, een zelfbouw delta en recent een Sapphire S printer gekocht en laatstgenoemde print ook standaard rete strak. Helaas met bowden, maar als je geen flex wilt printen kan dat prima. Geleverd met een closed source moederbord welke niet optimaal werkt met octoprint. Ik heb de mijne ondertussen omgebouwd naar een ander moederbord met tmc drivers en marlin 2.0. bltouch erop, direct drive Chinese bondtech extruder met een e3d v6, en voor krap 400e heb je dan een erg goede printer. Maar per saldo was een prusa i3 mk3s efficiënter geweest.

Wil je niets gaan doen met octoprint, of flex filaments, kan ik je de sapphire S van harte aanbevelen. Volgens mij had ik hem voor 270e thuis. En mocht je van een beetje knutselen houden kan je er altijd genoemde upgrades opzetten.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Printer aanschaffen

Bericht door Grafjan »

Pff even uitzoeken wat het een en het ander betekend. Bedankt voor de reacties.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door Jasper »

Wil je min of meer direct out of the box printen dan is de Prusa zeker een optie.
Ben er zelf zeer tevreden over.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Printer aanschaffen

Bericht door salautom »

wil verder geen reclame maken, maar ik ben ook heel erg tevreden over de Prusa i3 MK3 met MMU2S (inclusief PI zero en octoprint)
als kit gekocht en zelf in elkaar gezet, is heel erg goed te doen
zie anders het topic van stef: viewtopic.php?f=66&t=15787&hilit=prusa+i3
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door rien1959 »

Om een muurtje in schaal 1 : 87 te printen moet je geen FDM (filament) printer nemen. Hier moet je een SLA printer voor nemen. Dat werkt met UV hardende hars. Het stinkt een uur in de wind, maar geeft ongelofelijke details. En misschien dat je vrouw dan wel op de vlucht slaat ? :lol:
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Printer aanschaffen

Bericht door Grafjan »

rien1959 schreef: 19 aug 2019 20:37 Om een muurtje in schaal 1 : 87 te printen moet je geen FDM (filament) printer nemen. Hier moet je een SLA printer voor nemen. Dat werkt met UV hardende hars. Het stinkt een uur in de wind, maar geeft ongelofelijke details. En misschien dat je vrouw dan wel op de vlucht slaat ? :lol:
:lol:
Met die schaal neem ik het niet zo nou, een baksteen van 6mm lang is in werkelijkheid dan meer als een halve meter.
Tiny heeft een voorbeeldje geprint (waarvoor hartelijk dank) en ik vond het er goed uitzien! Als zo'n SLA printer zo erg stinkt , dan is dat geen optie.
denk dat ik voor die Prusa i3 MK3 ga sparen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie