Printer aanschaffen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Printer aanschaffen

Bericht door Kjelt »

Als straks de corona het land en hopelijk de wereld uit is, dan komen al die grote lappen plexiglas vrij op de markt.
Bouw je een deftig schermpje voor om al het mdf stof uit de rest van de ruimte te houden ;-)
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Printer aanschaffen

Bericht door motormuis »

Kjelt schreef: 28 jul 2020 13:52 Als straks de corona het land en hopelijk de wereld uit is, dan komen al die grote lappen plexiglas vrij op de markt.
Bouw je een deftig schermpje voor om al het mdf stof uit de rest van de ruimte te houden ;-)
lukt niet
enige kans van slagen ruimte delen en de ruimte waar je geen stof wil onder druk zetten net als in een chemisch fabriek voor schadelijke en of explosieve gazen
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 19 aug 2019 23:33 Mij lijkt die Prusa ook wel wat maar zie ik nu goed dat je die alleen online in de UK kunt kopen?
Dan moet ik opschieten met sparen ivm de Brexit anders wordt ie plots 30% duurder :shock: Of zijn er nog lokale mogelijkhrden?
Dit is in principe een prusa i3 clone. Meer dan 150 euro mag zo'n bouwpakket niet kosten. Prusa die heeft die prijs enorm omhoog zitten werken. Het is die prijs niet waard simpelweg behalve als hij ook netjes in elkaar gezet is en geniaal functioneert. Dat is waarom prusa die prijs omhoog heeft zitten werken. De kitprijs van prusa slaag ergens nergens op. Dat in elkaar zetten is wel wat waard - dat lukt Miep niet.

https://www.123-3d.nl/3D-printers/Anet- ... 12867.html
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door Jasper »

Kwaliteit van de motoren, drivers, aansturing enz is totaal anders in die set. Ook de support is er nagenoeg niet en ben je afhankelijk van de verkoper of community.

Om het nog maar niet over de out of the box print kwaliteit te hebben.

Ik heb voor de Prusa MK3 ook zo'n clone gehad. Idee is leuk maar echt een wereld van verschil hoor.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door diepchess »

Grafjan schreef: 18 aug 2019 11:07 Beste mede hobbyisten,

Een paar jaar geleden heb ik een CNC machine gebouwd, en dacht dat mijn vrouw gillend weg zou lopen, dit was niet het geval. om haar nu echt op de proef te stellen heb ik een H-0 modeltreinbaan aangeschaft. En nu wil ik misschien een 3-D printer aanschaffen om muurtjes en zo te printen. heb in solid works een muur getekend van 70 mm hoog, kan de muur zo lang maken als straks de printer aankan. Nu mijn vraag: de muur is opgebouwd uit stenen van 6*2*3 mm, om voegen te creeeren heb ik aan de stenen een afschuining van 0.2 mm gemaakt, op het beeldscherm ziet dat er goed uit. maar is zo iets te printen? of is zo'n kantje van 0,2 mm te klein? of gaat het alleen met een hele dure printer? En als ik bv een muurplaatje van 70*100*3 mm zou printen hoe lang zou zoiets ongeveer duren?
Ik kijk uit naar de eventuele antwoorden.

Groeten Geert-Jan.
Het hangt er dus vanaf hoeveel tijd je erin wilt steken. Met zo'n prusa i3 lukt het wel als je stuk minder snel print. Pak dan wel een kit van 150 euro in plaats van de volle mep af te rekenen.
Wat wel belangrijk is is goed afstellen van de plasticflow in een goede extruder en hotend combinatie. Je zult bijvoorbeeld geen bowden willen hebben al kan het in theori wel met bowden maar bij zo'n klein object vallen alle slicers door de mand. Handig is gewoon wat support handmatig erbij tekenen en dat later eraf te vijlen.

Wat dus enorm uitmaakt is goede kwaliteit filament. Nu zegt elke fabrikant: "oh ik heb geweldig filament" maar ik heb daar heel andere ervaringen. Iets als real-filament daar is 50% van de rollen dus echt hoofdletter K met peertjes en dan zeg ik 't netjes.

Ik had 2e hands fiks wat rollen gekocht waarop staat www.3ddivision.nl en die printen wel heel goed. Het verschil in kwaliteit zit hem vooral bij PLA. Nu zul je fiks wat modeltreinonderdelen juist willen printen met ABS - dus mogelijk moet je je extruder upgraden - dat kan ik op grond van 1 fotootje van een kit niet goed beoordelen. Dan is het feit dat je object niet erg hoog is juist weer voordeel. Als ik daarvan PLA 3d print op 0.16 mm laagdikte bij een nozzle van 0.4mm diameter dan ziet dat er geweldig uit qua printkwaliteit. Vooral de grijze rollen of 'silver' rollen er van. Let wel: daarvan foto's nemen is juist weer heel lastig (of zegt meer over mijn talent als fotograaf vermoed ik - terwijl bij rood of groen filament dat wel simpeltjes lukt).

Bij prusa i3 als je erg netjes wilt printen kun je rekenen op 9 gram per uur ongeveer. Dan haal je wel het maximale uit de prusa i3 qua snelheid overigens maar dat geldt dus voor grotere objecten en 70x100x3mm en dan neem ik aan dat dat vlak op het bed ligt - dat is dan dus heel erg goed te doen. Bij kleine objecten wil je juist de snelheid en versnelling enorm omlaag brengen. Dan lukt alles. Bij ABS wil je wel allerlei hulpvlakken eromheen zodat het goed aan het bed plakt. Een bus hairspray die bijna op was en die bepaald persoon al wilde wegsmijten is dan de oplossing. Ik doe bij ABS daar alles met l'oreal extra forte hairspray. Bij testen van hairsprays werkt ongeveer 50% van de hairsprays geniaal en 50% totaal niet. Zal dus wel bepaald ingredient zijn.

ABS is 1.0 kilo per liter en PLA dus 1.3 kilo per liter ongeveer.

ABS valt enorm goed te bewerken na afloop en als je zou willen ook prachtig op te poetsen waarna het spuitgegoten glad is. ABS plakt ook goed zo kun je ABS plakken met plasticlijm. PETG is daar een probleem - ander soort type lijm nodig.
van PetG ben ik niet zo kapot daarom en is nooit mijn 1e keuze om mee te 3d printen behalve voor heel specifieke toepassingen. Of ik pak PLA of ik pak ABS meestal.

Nu gebruikt LEGO ook ABS dus waarom daarmee dan ook niet 3d printen.

Zo'n creality cr-3 met van die wieltjes dat print veel sneller - maar dat gaat voor kleine objecten veel lastiger zijn om daar heel netjes mee te printen - want dan moet je de snelheid en vooral versnelling ineens belachelijk terugbrengen. Bij Marlin wordt dat dan weer de firmware overnieuw compileren en uploaden naar de Arduino...

Wat enorm uitmaakt bij kleine objecten met PLA is ook hoe je het object koelt terwijl je het net aan het printen bent. Dat is voor overhangs belangrijk - maar die wil je bij modelbouw dus juist vermijden door je objecten in stukken te snijden en ze handig in elkaar te lijmen. Dat is ook waarom ik ABS zou pakken voor alle objecten die qua Z-hoogte niet meer dan millimeter of 15 zijn. Daarboven PLA.

Bij fiks wat fabrikanten zit niet zo'n enorm verschil in de ABS kwaliteit. Dus een chinese rol ABS is vaak net zo goed als een dure rol ABS.
Het kwaliteitsverschil zit hem met name in PLA.

Als je echt spuitgegoten wilt printen dan ga je het niet redden met zo'n prusa i3 clone natuurlijk - maar da's ook de vraag niet.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door diepchess »

Jasper schreef: 03 aug 2020 15:57 Kwaliteit van de motoren, drivers, aansturing enz is totaal anders in die set. Ook de support is er nagenoeg niet en ben je afhankelijk van de verkoper of community.

Om het nog maar niet over de out of the box print kwaliteit te hebben.

Ik heb voor de Prusa MK3 ook zo'n clone gehad. Idee is leuk maar echt een wereld van verschil hoor.
Kits gebaseerd op gladde asjes van 1.50 euro de meter die zijn 800 euro gewoon niet waard.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door Jasper »

Als het je enkel om de assen gaat,..

Vergelijk ze maar een naast elkaar, hotend is trouwens ook een heel stuk beter dan die clone.

Koop anders de spullen eens los op Ali en een hotend van E3D wel van de zelfde kwaliteit en kijk maar wat voor bedrag je op uit komt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Printer aanschaffen

Bericht door DaBit »

Als ik zie welke kwaliteit prints er van zo'n Prusa i3 af komt en hoe consistent goed die kwaliteit blijft print na print, maand na maand, dan is dat ding imho zijn centen echt wel waard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Printer aanschaffen

Bericht door serum »

Ik deel die gedachte. De prusa is een doordacht concept. De printkwaliteit is nog steeds een benchmark. Als je zelf een printer bouwt waarvan de afdrukkwaliteit de prusa evenaart ben je goed bezig.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Printer aanschaffen

Bericht door chimaerion »

diepchess schreef: 03 aug 2020 16:06
Grafjan schreef: 18 aug 2019 11:07 Beste mede hobbyisten,

Een paar jaar geleden heb ik een CNC machine gebouwd, en dacht dat mijn vrouw gillend weg zou lopen, dit was niet het geval. om haar nu echt op de proef te stellen heb ik een H-0 modeltreinbaan aangeschaft. En nu wil ik misschien een 3-D printer aanschaffen om muurtjes en zo te printen. heb in solid works een muur getekend van 70 mm hoog, kan de muur zo lang maken als straks de printer aankan. Nu mijn vraag: de muur is opgebouwd uit stenen van 6*2*3 mm, om voegen te creeeren heb ik aan de stenen een afschuining van 0.2 mm gemaakt, op het beeldscherm ziet dat er goed uit. maar is zo iets te printen? of is zo'n kantje van 0,2 mm te klein? of gaat het alleen met een hele dure printer? En als ik bv een muurplaatje van 70*100*3 mm zou printen hoe lang zou zoiets ongeveer duren?
Ik kijk uit naar de eventuele antwoorden.

Groeten Geert-Jan.
Het hangt er dus vanaf hoeveel tijd je erin wilt steken. Met zo'n prusa i3 lukt het wel als je stuk minder snel print. Pak dan wel een kit van 150 euro in plaats van de volle mep af te rekenen.
Wat wel belangrijk is is goed afstellen van de plasticflow in een goede extruder en hotend combinatie. Je zult bijvoorbeeld geen bowden willen hebben al kan het in theori wel met bowden maar bij zo'n klein object vallen alle slicers door de mand. Handig is gewoon wat support handmatig erbij tekenen en dat later eraf te vijlen.

Wat dus enorm uitmaakt is goede kwaliteit filament. Nu zegt elke fabrikant: "oh ik heb geweldig filament" maar ik heb daar heel andere ervaringen. Iets als real-filament daar is 50% van de rollen dus echt hoofdletter K met peertjes en dan zeg ik 't netjes.

Ik had 2e hands fiks wat rollen gekocht waarop staat www.3ddivision.nl en die printen wel heel goed. Het verschil in kwaliteit zit hem vooral bij PLA. Nu zul je fiks wat modeltreinonderdelen juist willen printen met ABS - dus mogelijk moet je je extruder upgraden - dat kan ik op grond van 1 fotootje van een kit niet goed beoordelen. Dan is het feit dat je object niet erg hoog is juist weer voordeel. Als ik daarvan PLA 3d print op 0.16 mm laagdikte bij een nozzle van 0.4mm diameter dan ziet dat er geweldig uit qua printkwaliteit. Vooral de grijze rollen of 'silver' rollen er van. Let wel: daarvan foto's nemen is juist weer heel lastig (of zegt meer over mijn talent als fotograaf vermoed ik - terwijl bij rood of groen filament dat wel simpeltjes lukt).

Bij prusa i3 als je erg netjes wilt printen kun je rekenen op 9 gram per uur ongeveer. Dan haal je wel het maximale uit de prusa i3 qua snelheid overigens maar dat geldt dus voor grotere objecten en 70x100x3mm en dan neem ik aan dat dat vlak op het bed ligt - dat is dan dus heel erg goed te doen. Bij kleine objecten wil je juist de snelheid en versnelling enorm omlaag brengen. Dan lukt alles. Bij ABS wil je wel allerlei hulpvlakken eromheen zodat het goed aan het bed plakt. Een bus hairspray die bijna op was en die bepaald persoon al wilde wegsmijten is dan de oplossing. Ik doe bij ABS daar alles met l'oreal extra forte hairspray. Bij testen van hairsprays werkt ongeveer 50% van de hairsprays geniaal en 50% totaal niet. Zal dus wel bepaald ingredient zijn.

ABS is 1.0 kilo per liter en PLA dus 1.3 kilo per liter ongeveer.

ABS valt enorm goed te bewerken na afloop en als je zou willen ook prachtig op te poetsen waarna het spuitgegoten glad is. ABS plakt ook goed zo kun je ABS plakken met plasticlijm. PETG is daar een probleem - ander soort type lijm nodig.
van PetG ben ik niet zo kapot daarom en is nooit mijn 1e keuze om mee te 3d printen behalve voor heel specifieke toepassingen. Of ik pak PLA of ik pak ABS meestal.

Nu gebruikt LEGO ook ABS dus waarom daarmee dan ook niet 3d printen.

Zo'n creality cr-3 met van die wieltjes dat print veel sneller - maar dat gaat voor kleine objecten veel lastiger zijn om daar heel netjes mee te printen - want dan moet je de snelheid en vooral versnelling ineens belachelijk terugbrengen. Bij Marlin wordt dat dan weer de firmware overnieuw compileren en uploaden naar de Arduino...

Wat enorm uitmaakt bij kleine objecten met PLA is ook hoe je het object koelt terwijl je het net aan het printen bent. Dat is voor overhangs belangrijk - maar die wil je bij modelbouw dus juist vermijden door je objecten in stukken te snijden en ze handig in elkaar te lijmen. Dat is ook waarom ik ABS zou pakken voor alle objecten die qua Z-hoogte niet meer dan millimeter of 15 zijn. Daarboven PLA.

Bij fiks wat fabrikanten zit niet zo'n enorm verschil in de ABS kwaliteit. Dus een chinese rol ABS is vaak net zo goed als een dure rol ABS.
Het kwaliteitsverschil zit hem met name in PLA.

Als je echt spuitgegoten wilt printen dan ga je het niet redden met zo'n prusa i3 clone natuurlijk - maar da's ook de vraag niet.
PETG is juist veel aangenamer, gemakkelijker,... dan ABS om te printen. PETG kun je zien als PLA 2.0. Hogere temperatuursbestendigheid en zeer gelijkaardige mechanische eigenschappen.

Om ABS te printen heb je een heated bed en belangrijker een heated chamber nodig. Met die open zelfbouwkits zonder aanpassing is het niet eenvoudig om mooie ABS printjes te krijgen.
Je moet echt een goede machine hebben om goed ABS te kunnen printen. Drempel ligt wat hoger.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Printer aanschaffen

Bericht door DaBit »

Ik ben het met Diepchess eens dat ABS (of het iets modernere broertje ASA) een veel handigere plasticsoort is als je wil lijmen en nabewerken. PETG is niet te vaporsmoothen, het schuurt niet fijn, verlijmt voor geen meter tov ABS, en als je dat belangrijk vind: het is aan de prijs want hoge kostprijs per kilo en hoge dichtheid. Maar ik gebruik het toch regelmatig tegenwoordig.

ABS printen in een open printer is opzich geen ramp zolang de vorm zich er maar toe leent en het niet te groot word. Een baby-Yoda of Rapberry-Pi behuizingkje zal best goed gaan, al is die laatste al kritiek. Een ijshockeypuck gaat niet lukken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Printer aanschaffen

Bericht door serum »

Ik heb net een paar rollen PLA+ besteld.

Ik denk niet dat je kan zeggen dat 'dat kunststof beter is dan dat' net als een statement roepen 'dieselmotoren zijn beter dan benzinemotoren, want diesel is zuinige

Fit for purpose. Ik had een veerachtige constructie nodig als lineaire geleider voor een resonator, heb er ~1800 uit PETG geprint en ze zijn nog steeds in gebruik.. PLA of ABS vielen direct af. Voor andere dingen gebruik ik weer PLA of ABS. Of TPU.. Net wat je wilt. Heb geen voorkeur.
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: Printer aanschaffen

Bericht door hardy »

diepchess schreef: 03 aug 2020 16:09
Jasper schreef: 03 aug 2020 15:57 Kwaliteit van de motoren, drivers, aansturing enz is totaal anders in die set. Ook de support is er nagenoeg niet en ben je afhankelijk van de verkoper of community.

Om het nog maar niet over de out of the box print kwaliteit te hebben.

Ik heb voor de Prusa MK3 ook zo'n clone gehad. Idee is leuk maar echt een wereld van verschil hoor.
Kits gebaseerd op gladde asjes van 1.50 euro de meter die zijn 800 euro gewoon niet waard.
Die tijd dat de chinezen slecht materiaal gebruiken is al lang voorbij, en een Prusa zit ook maar(gedeeltelijk) met tyrerips in elkaar, je kunt op internet ook over de Prusa wel dezelfde problemen lezen als bij zo'n clone, er zijn niet voor niets zoveel upgrades in omloop, maar de support en vooral de firmware is bij de Prusa goed voor elkaar en als je daarbij ook nog eens Prusa filament gebruikt heb je perfecte prints out of de box, zo gauw je alleen al filament van anderen gebruikt, moet je ook all gaan tunen.
Voor de mechaniek, doe mij maar gewoon een goedkope clone, maar daar moet je zelf nog met de software verbetering in aanbrengen, waarna je ook wel dezelfde kwaliteit kunt krijgen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door Jasper »

Ja dan mag je beginnen met andere drivers, moederbord, motoren en hot end. Tel uit je winst.
Duet moederbord a 163,-
E3D hot end a 65,-
Drivers TMC 2130 4x19,50
Sunon ventilator 14,50
Duet filament sensor 47,50
BL Touch 34,50

Zit je al op 400,- exclusief printer

Quote van de website:
De Anet A6 is een hackable 3D printer er zijn vele upgrades toepasbaar.
Heb je nog geen gates riem maar standard en is het dr vraag of je powersupply van voldoende kwaliteit is om je bed en nozzle op temperatuur te houden.

Enige wat er met tyraps vast zit zijn de assen waar het bed op heen en weer gaat. De lagers zitten al lang niet meer met tyraps vast maar met een beugeltje.
Ik print altijd het goedkoopste filament van Hobbyking en kwaliteit is vrij goed.

Tunen moet je sowieso bij ander filament want je kent de dikte enz niet. daarom maakt Prusa het zelf nu ;)

De hoeveelheid upgrades valt reuze mee, Iedereen kan wel iets verzinnen om een printer te verbeteren maar voor een clone begin je al met upgrades zoals je zelf zegt.

Ik ben begonnen met een Wanhao Duplicator i3 dus ik weet echt wel waar het over gaat,. En ik heb geen aandelen Prusa dus verder maakt het mij niet uit. Al had ik de 500 euro die ik aan de Wanhao had uitgegeven achteraf beter aan filament kunnen spenderen zodat ik andere dingen kan maken die stof vangen ipv een printer op de kast.
Plaats reactie