Printer aanschaffen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Printer aanschaffen

Bericht door serum »

Duet moederbord a 163,-
E3D hot end a 65,-
Drivers TMC 2130 4x19,50
Sunon ventilator 14,50
Duet filament sensor 47,50
BL Touch 34,50
Je hebt vanuit Kedichem geen toegang tot Aliexpress of Amazon begrijp ik? Duet is ook geen verplichting, een marlin 2.0 bordje is ook prima met de 2209's. (2130's? daarover gesproken; ik heb er nog 8 liggen, mogen van mij weg voor 40e, per 8 stuks)

Ik heb o.a. een Sapphire coreXY en dat ding is verrassend goed gebouwd voor de 270e die ik ervoor betaald heb. zeer soepele lineaire geleiders, degelijk gefreesde aluminium top-plaat. Ik heb de V1, de V2 is dezelfde prijs en heeft al wat nuttige upgrades achter de kiezen. (en ik was een euro of 80 a 90 kwijt aan de voor mij nuttige upgrades). De tijd die je er echter in moet investeren. Die V2 is al wat efficienter qua tijdsverkwisting.

Maar zet het allemaal af tegen de tijd dat je ermee aan het kloten bent om de perfecte print te krijgen. FDM printen, ik vind het eigenlijk nog steeds maar niets. Maar stiekem ben ik er best wel enthousiast over (Ik zal toch niet zonder kunnen, want voor spacers, ducts, kabelgeleiders, kleine aanpassingen aan beslag voor meubelen etc is het verrekte handig) ik wil nog eens een zetbankje aanschaffen en als je ziet wat je met 3d geprinte onderdelen/vingers kan.. Ik gebruik het ook nog wel eens voor opspanningen voor de CNC, of een eigenaardig gevormd gereedschapje oid. Ik zie mijn beschikbare gereedschap als mijn multifunctionele zakmes. Die 3d printer moet er wel onderdeel van blijven. De mooiste dagen zijn die dat je je printer aanzet en dat je ineens kan printen zonder dat die print(er) je tijd opslokt omdat die eerste laag niet goed gaat, de spoel vast slaat, de nozzle verstopt zit) ondertussen is het allemaal al een stukje verder en zijn de dagen dat je tijd moet 'verklungelen' in het oplossen van de problemen steeds geringer.

Wat ik eigenlijk zeggen wil. Kijk eens naar de sapphire corexy.. Ben er goed over te spreken.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door Jasper »

Ik heb zeker toegang tot aliexpress sinds ze internet hebben aangelegd en de politie op het varken ontslagen is.

Maar ik kwam niet als eerste met 123-3d aan, vandaar dat ik daar gewoon de prijs had overgenomen.

Het maakt niet uit wat iemand voor printer wil kopen verder. Ik vertel alleen waar ik ervaring mee heb en wat iemand daar mee doet moeten ze zelf weten.

Blijft sowieso een eindeloze discussie zo iets.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door diepchess »

Jasper schreef: 05 aug 2020 12:12 Ja dan mag je beginnen met andere drivers, moederbord, motoren en hot end. Tel uit je winst.
Duet moederbord a 163,-
E3D hot end a 65,-
Drivers TMC 2130 4x19,50
Sunon ventilator 14,50
Duet filament sensor 47,50
BL Touch 34,50
Oh comeop man. Doe toch niet zo overdreven.

drivers koop je voor 1 dollar per stuk hooguit.
ventilatortje 1 dollar.
filament sensor 3 dollar en dan heb ik nog verschillende types om mee te experimenteren gekocht ook.
hotend 7 dollar.
BL 3D touch - 9 euro per stuk.
Zit je al op 400,- exclusief printer
Hoeveel kost je auto?

Zeker een ferrari testarossa met 5000 dollar per onderdeeltje?

ik print hier zowel met RAMPS als ook duet borden. Bij die kleine printertjes is er echt geen enkel verschil ALS JE ZO'N RAMPS MAAR MET EEN COMPUTER AANSTUURT.

Komt er ook bijna spuitgegoten uit bij RAMPS.

Duet is pas een verschil als je dus wifi erbij wilt hebben of als je klunzige motortjes hebt gekocht die te veel ampere vreten en dus te heet worden.

Kijk het enige argument en dat is waarom Prusa er dus 100k+ verkocht heeft is dat hij een KANT EN KLAAR WERKENDE 3d printer verkoopt.
Maar dan zou ik een ultimaker 2+ o.i.d. pakken en niet een prusa i3 als ik het in dat budget zocht.

Als we het echter over KITS hebben dan zul je toch alles zelf moeten doen.

Met zo'n prusa is ABS lastig om te 3d printen. Met zo'n ultimaker stuk simpeler. Gesloten box.

Als ik echter een maakbedrijf was en al dat amateuristische gepruts niet wil van bovenstaande printers maar iets professioneels - tja da's wel wat duurder - dan zou ik inzetten op de 3d printer die ik ga uitbrengen. Maar nog geen releasedatum helaas.

Ultimaker en Prusa die delen allemaal hetzelfde goedkope stangetjes van 1.50 euro de meter waar alles aan bungelt. Dat mensen zo willen 3d printen - tja - pak dan een kit van 150 euro en post als je probleem hebt dat dan op een forum ergens :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 04 aug 2020 08:16 Als ik zie welke kwaliteit prints er van zo'n Prusa i3 af komt en hoe consistent goed die kwaliteit blijft print na print, maand na maand, dan is dat ding imho zijn centen echt wel waard.
Dabit - het enige echte argument wat Prusa heeft - en dat is een heel HARD argument - dat is dat hij een KANT EN KLAAR WERKEND PRODUCT verkoopt en wel vanuit binnen de EU ook nog.

Bij al mijn 3d printers geldt. Je zet 'm aan. Je warmt 'm op. extrude beetje plastic. Start de print en hop er komt prima print uit.
Dat geldt zowel voor mijn heel oud reprapje - waar de plastic flow overigens niet zo heel goed getuned was. Hij overextrude daar enorm omdat ik erg gefocussed was op sterke plastic objecten printen - met name van ABS voor de robotica. Lees: TANKS.

Dat geldt ook voor mijn all metal prototype 3d printer. Die je kwalitatief niet kunt vergelijken met een prusa natuurlijk. Prusa da's totaal amateurleague.

Maar voor alle printers geldt : iemand die goed met zo'n 3d printer overweg kan en 'm goed op het filament weet te tunen - die trekt er geweldige prints uit.

Die 4 kleuren cartridge van prusa - dat werkt dubieus. Is totaal niet foolproof. Hoor je niemand over want niemand gebruikt 'm. Dat iemand 'm hier benoemt vertelt mij dat die persoon er nooit mee geprint heeft.

Dat zegt mij dat de doelgroep van Prusa dus is Miep die kant en klare 3d printer wil hebben die het gewoon doet en dat heeft Prusa geniaal aangevoeld. Wat ook helpt bij 'm is de vele bijna gratis marketing die hij krijgt. Van een kitbouwer die paar dozijn kits verkocht naar meer dan 100k verkoop voor een kant en klaar werkende 3d printer.

In dat opzicht is 3d printer wereld gewoon heel snel volwassen aan 't worden.

Wat je niet kunt zeggen is dat het een professionele 3d printer is voor de standaarden van nu. Voor de standaarden van nu is het een amateurprinter die voor de amateur prima kan printen zonder overdreven veel moeite te doen. Voor de professionele doelgroepen die gewend waren eerst printers te kopen van kwart miljoen voldoet hij totaal niet. Wat die dan wel kunnen kopen - kijk daar zie je door de bomen het bos niet meer. Hoop daar ook een boompje bij te poten - die hopelijk niet te ver in het bos verscholen ligt en daar te weinig water krijgt :)

De lat voor de maakindustrie ligt nu veel hoger dan toen.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Printer aanschaffen

Bericht door chimaerion »

Hier ga ik wel mee akkoord. Kwaliteit van 3D printers kan en moet heel veel verbeterd worden.
De huidige printers voor de consumentenmarkt werken wel, maar toch niet van op een knop drukken en wachten tot print klaar is.

Ik heb nog vaak dat zelfs na een goed geleveld bed layer en goede settings bog mislukte prints krijg.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Printer aanschaffen

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: 05 aug 2020 22:11 Prusa da's totaal amateurleague.
Aan een apparaat dat een prima kwaliteit aflevert, makkelijk te bedienen is en lange tijd consistente kwaliteit uitspuugt is niks amateurleague, ook al was-ie van papier-mache en walvissnot gemaakt. Het eindresultaat, de consistentie van dat eindresultaat en het gebruiksgemak telt, niet hoe het ding geconstrueerd is. Als Josef Prusa dat voor elkaar krijgt met 1,50/meter asjes en tieraps dan kun je enkel concluderen dat hij blijkbaar een constructeur is die een prima balans tussen productiekosten en kwaliteit/functionaliteit weet te raken.

Ik zie bij veel bedrijven meerdere Prusa's of Ultimakers staan, en die zijn allemaal lekker volcontinu onderdeeltjes of hulpstukken uit aan het spugen zonder dat iemand continu die dingen moet babysitten. Rol plastic erin, bed volproppen in de slicer, op de groene knop heien, en als het ding bliep zegt de delen van het bed af halen. Je kunt uiteraard printers kopen die het complexere deel van de prints beter kan doen, maar net zoals frees- en draaidelen is 99% van het 'productie'-printwerk gewoon knap simpel en daar voegt een FDM printer van >10k weinig zinnigs toe. Dan kun je beter 10 printers van 1000 euro neerzetten. En die resterende 1% van de prints? Dan kunnen die paar tientjes per print er meestal ook wel vanaf, dus dan bestel je lekker een printje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Printer aanschaffen

Bericht door QupiX »

Het gaat naar mijn idee bij een Prusa ook niet om de hardware; die is goed. Niet meer dan dat. Niet bijzonder. Waar het wel om gaat is gebruiksgemak, en juist daarin zijn de prusa's steeds beter geworden. Op mijn werk hebben we een Mk3 staan, en het verschil in gebruikservaring met mijn Mk2 is enorm. Een filament sensor die automatisch je print stopt wanneer je filament op is. Stroomuitval detectie. Het feit dat de machine vrijwel geen geluid maakt. Het afneembare printbed. Etc etc etc.
Natuurlijk, er zijn meer printers met deze features. Echter, Prusa heeft zoveel mogelijk van deze features voor een goede prijs in zijn printers gestopt en daarbij komt; de features werken. Bij goedkopere printers is dit zeer gebrekkig. Kortom, de gebruikerservaring is gewoon compleet anders en dat is goud waard. Bij iedere goedkope printer blijf je bezig omdat je niet zeker weet of je print er goed uit komt. Prusa heeft dat risisco geminimaliseerd waardoor de uren die je zorgeloos kunt printen, zonder grote hoeveelheden verspild filament, veel hoger liggen.
Een iPhone is zijn prijs ook niet waard qua hardware. Wel qua gebruiksgemak, kwaliteit, etc. En daar betaal je voor. En ja, ook ik vind dat de prijs van die telefoon veel te hoog ligt. Maar het is te verklaren.. en het werkt ook nog want ze verkopen als een tiet. Net als de Prusa's;)
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: Printer aanschaffen

Bericht door hardy »

Het is toch allemaal ook een beetje een marketing verhaal, ik ken verschillende verhalen waar men hopeloze problemen met b.v ultimakers hebben en ook prusa's ( gewoon even diverse fora bezoeken), maar dat wordt toch geaccepteerd omdat er veel geld uitgegeven is, beide firma's hebben het wel beide goed voor elkaar zolang je maar niet afwijkt van hun eigen aanbevelingen, wanneer je meer geld uitgeeft dan ga je ook meer op het advies van de fabrikant uitdoen, apple doet daar nog een schepje boven op door het syteem gesloten te houden, waardoor er door derden niet direct iets fout kan gaan, zij bepalen hoe soft/hardware eruit moet zien om te mogen gebruiken.
Bij de goedkopere chinese (rommel) moet je het zelf maar uitzoeken, maar daar zijn ook plenty voorbeelden van die 24/7 draaien zonder problemen. Wanneer er dan toch iets fout gaat dan wordt er gezegt, had je maar iets meer geld uit moeten geven.
Dit is overigens gewoon zoals ik het zie, hoeft niet de waarheid te zijn natuurlijk. :roll: :oops:
Laatst gewijzigd door hardy op 10 aug 2020 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Printer aanschaffen

Bericht door serum »

Met FDM en een slicer met 1001 instelmogelijkheden blijf je afhankelijk van de gebruiker voor een stabiel draaiende machine. Die eerste laag is essentieel, dan heb je een factor warping, snelheid. En verwacht vooral niet dat je op 200mm/s dezelfde kwaliteit hebt als op 80mm/s.

En vele, vele andere factoren.

Er bestaan vermoedelijk meer ongeschikte gebruikers dan printers.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Printer aanschaffen

Bericht door bartL »

Ik kaap even dit topic omdat ik min of meer met dezelfde vraag rondloop.
Op dit moment is een kennis van me voor een paar kralen want printjes voor me aan het maken. En ondanks dat hij het leuk vind om te doen heb ik er eigenlijk een hekel aan om het te vragen. Bij mij is het meestal, hooguit 2keer hulp en daarna koop ik het zelf. :lol:
Zodoende kwam ik op dit topic uit en heb eens wat zitten zoeken naar die prusa mk3. Leuke machine alleen vraag ik me af of er niet een vergelijkbare machine is met een iets groter werkbereik?

Daarnaast zullen mijn prints vrijwel allemaal "rapid prototyping" zijn. Dus ook functioneel inclusief bijbehorende belasting ingezet worden. Welk materiaal is daar het beste geschikt voor en kan deze machine dat ook?
Voor de duidelijkheid, ik heb al heel veel geprint maar daar werd de materiaalkeuze altijd gedaan door de persoon die binnen die bedrijven de printjes verzorgde.

Dan nog een laatste vraag. Is deze machine nog steeds de beste keuze in deze prijscategorie of is er inmiddels al wat beters op de markt?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Printer aanschaffen

Bericht door serum »

Ik heb nu een sapphire plus met aangepast binnenwerk en klippper. En daarmee ramt ie er nou behoorlijk vlot printjes uit die ik voorheen nog niet op 1/3e van de printsnelheid met nog geen 1/8e van de acceleratie kon evenaren qua kwaliteit. Als je de uren bij elkaar optelt is het zelf beunen aan een printer echt niet rendabel. Als enige nadeel heeft de prusa dat ie wat last kan hebben van VFA, maar er zijn topics met settings te vinden die met andere stappenmotoren dat probleem tackelen. (kwam het tegen in mijn speurtocht om VFA's tegen te gaan)

Voor het geld vind je weinig anders dat uit de doos zo netjes print als de prusa.

Ik gebruik hem nog veelvuldig voor de voor mij handige onderdeeltjes.

Ik vind zelf ABS+ fijn printen. Maar PETG en PLA+ kent ook zijn plaats.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Printer aanschaffen

Bericht door bartL »

serum schreef: 07 nov 2021 17:36 Ik heb nu een sapphire plus met aangepast binnenwerk en klippper. En daarmee ramt ie er nou behoorlijk vlot printjes uit die ik voorheen nog niet op 1/3e van de printsnelheid met nog geen 1/8e van de acceleratie kon evenaren qua kwaliteit.
Tsja, eerlijk gezegd gaat het mij puur om de kwaliteit. De snelheid boeit me minder. Grote series gaan het toch niet worden (zeg ik nu :mrgreen: )
serum schreef: 07 nov 2021 17:36Als je de uren bij elkaar optelt is het zelf beunen aan een printer echt niet rendabel.
Oh, maar dat was ik sowieso al niet van plan. Daarvoor heb ik er te weinig verstand van.
serum schreef: 07 nov 2021 17:36Als enige nadeel heeft de prusa dat ie wat last kan hebben van VFA, maar er zijn topics met settings te vinden die met andere stappenmotoren dat probleem tackelen. (kwam het tegen in mijn speurtocht om VFA's tegen te gaan)
En VFA's zijn kleine afwijkingen toch? Waar moet ik dan aan denken? Trillingen die je terug ziet? Stappenverlies? ...?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Printer aanschaffen

Bericht door serum »

VFA zijn verticale lijnen in je print door een repeterende afwijking van de stappenmotoren/mechaniek op die specifieke plek. Dusdanig repeterend dat ze een patroon als resultaat hebben. Kan de snelheid van de steppermotor zijn die marginaal varieert omdat de motor wat sterkere torque dents heeft, dan draait de motor op dat ene punt wat sneller, schiet van piek naar piek toe en het resultaat is een net iets onevenredige snelheid. (meeste VFA's zijn eigenlijk variaties in dikte van je extrusiebreedte, bij mij althans toen ik de extrusie wat nauwkeuriger ging meten).

Het is marginaal hoor, gerommel achter de comma zeg maar. Maar wel zichtbaar.

Juist die kwaliteit is enorm omhoog te krikken met klipper tav de conventionele marlin en consorten, door wat slimmigheden die ringing tegengaan. Bijkomend voordeel is dat je dan sneller kan zonder kwaliteitsverlies.

Ik zou echt die Prusa adviseren. Is al jaren een referentie voor een goede combinatie van gebruiksgemak en software. Ben persoonlijk geen fan van de gebruikte hotend (is een pestding om aan te sleutelen, mocht het nodig zijn). Maar daar zijn zoveel opties voor te vinden online dat je dat later prima kan upgraden.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Printer aanschaffen

Bericht door bartL »

serum schreef: 07 nov 2021 19:36 VFA zijn verticale lijnen
Aha, nooit geweten dat dat specifiek om verticale lijnen ging.

Bedankt voor je input, die Prusa is wellicht een goede optie. Daarnaast heb ik ook contact gehad met Rien over de Ultimaker, even afwachten dus wat het gaat worden. Ik vond van beide machines het werkbereik wat klein, maar nu ik de onderdelen heb bekeken welke ik als laatste heb laten printen dan blijken die allemaal op beide machines te maken te zijn.
Plaats reactie