3D printer gekocht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Vrijwel alle plastics absorberen een bepaald gewichtspercentage aan vocht. Sommigen relatief veel; nylon kan zo 2,5% van zijn gewicht aan water opnemen bijvoorbeeld, polycarbonaat is ook een drama. Als dat plastic vervolgens in de nozzle terecht komt en verhit word tot 200-260 graden dan gaat dat water koken en zorgt voor kleine belletjes, brosheid en slechte hechting.

PETG valt wel mee kwa vochtopname; 0,1% ofzoiets. Maar dan nog: in 100 gram filament zit dan 0,1 gram water. Bij 260 graden en atmosferische druk is dat echter nog steeds goed voor 250ml stoom (dichtheid oververhitte stroom bij 260 graden is 0,408kg/m3). Dat is meer dan het eigenlijke volume aan plastic, en ruim genoeg om van je plastic op microscopische schaal bubbeltjesplastic te maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: 3D printer gekocht

Bericht door fluppie »

Voor mij was het het verschil tussen bruikbaar en onbruikbare prints.
Je moet dit filmpje maar eens kijken: https://www.youtube.com/watch?v=FAXUjZZER5E
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

We een handig filmpje. zal maar een paar kunststof bakken gaan halen (als er weer eens iets open is in Belgie)
Tot die tijd zal ik er af en toe eens naar kijken qua bubbels enz.

Moet wel zeggen dat ik de printer nu een week heb draaien en het ding nog niet heeft stilgestaan :P
Dacht eerst altijd ja leuk maar wat moet je printen maar nu hij hier staat heb ik een wachtrij aan G-code files klaarstaan en ideeen genoeg voor meer.

Daarnaast heb ik ook eindelijk tijd voor de Cnc frees dus het verplicht thuis zitten door de Covid-19 is niet zo erg :lol:
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Bij de 'normale' plastics is dat opnemen van water een kwestie van weken, maanden. Die bak hoeft dus niet per direct, maar ooit wil je 'm wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Kjelt »

Zijn er geen vacuum opties? Hersluitbare vacuum zakken of bakken ?
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

https://www.bol.com/nl/p/vacuum-opbergz ... ontent=api


Dit is misschien wel iets ? iemand ervaring mee.?
Click buy play
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door andrefc101 »

Geldof schreef: 25 mar 2020 14:40 https://www.bol.com/nl/p/vacuum-opbergz ... ontent=api


Dit is misschien wel iets ? iemand ervaring mee.?
Ja, ik doe daar mijn brood in ‘s-morgens, gaat prima 👍
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Altijd handig die tips ! en 50x70cm ?? nou snap ik die buik :mrgreen:
Click buy play
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door andrefc101 »

Geldof schreef: 25 mar 2020 15:46 Altijd handig die tips ! en 50x70cm ?? nou snap ik die buik :mrgreen:
Lange dagen he 8)
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Beste heren 3d printers,

Ik heb net mijn bestelling binnen met de glasplaat, hechtspray en een rol ABS en PETG. en een kapton sticker omdat ze zeggen dat dit goed is voor ABS.

Nu wil ik een beetje gaan testen wat de verschillen zijn qua materiaal, heeft iemand van jullie tips of Cura profiles voor ABS en PETG zodat ik niet bij 0 hef te beginnen met proberen 8)

PS.

Bij WIsh (china ofzo) heb ik ook een paar upgrades besteld omdat het toch wel wat scheelde.. Dit komt er aan voor nog meer fun met de 3D-printer.
Weet niet of het allemaal goed is maar we gaan zien.

Bestelling Wish.
20277

Vergelijkbaar in NL
20274

20275

20276

Hoor graag jullie mening.

Alvast bedankt.
Click buy play
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Tolp2 »

Voor PETG gebruik ik de volgende instellingen:
- hot end: 235 graden
- bed: 80 graden

Ben zojuist overgestapt naar een glazen plaat als printbed. Deze zet ik op 90 (!) graden voor PLA, dus dat is aan de hoge kant. Ik heb het vermoeden dat mijn bed een behoorlijke afwijking in temperatuur heeft en dat effectief nog wel eens enkele tientallen graden lager kan uitvallen.

ABS alleen printen met goede afzuiging vanwege de ongezonde dampen. Wel leuk dat je door COVID-19 / Corona thuis meer kan doen met CNC en 3d-printer, maar je hoeft natuurlijk niet ziek te worden van je hobby.

Met PETG heb ik wel vaak gehad dat de print loslaat van de plaat. Sinds ik een omkasting heb gemaakt voor mijn printer is dat probleem ook opgelost. De goedkoopste omkasting: een Ikea Lack-tafeltje met 4 stukjes Acrylaat van de Hornbach en een paar 3D-geprinte onderdelen. Voor 20 Euro kan je printer in een mooi huisje staan met afzuiging, zodat ook ABS veilig geprint kan worden. Als je wil, ik heb de stl-files volgens mij nog wel ergens liggen...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door K.J. »

PETG print ik tegenwoordig zonder bed verwarming op blauwe schilderstape. Werkt super.
Volgens mij ligt het ook aan het merk draad, PETG van Jupiter print ik op glas en fixatie met gleustick(print stift)
Maar het merk REAL blijft niet zitten op pritt en die print ik nu op blauwe schilderstape.
Maar beide zonder verwarmt bed.

PETG voor mooi resultaat 250° nozzle temperatuur.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Ik print PETG ook tussen de 250 en 260 graden. Daaronder is de laaghechting minder goed.
Kwa printoppervlak gebruik ik eigenlijk altijd glas met 3DLAC. Een setje van 4 spiegeltjes kost 3x niks bij bouwmarkt/xenos/ikea/whatever, een busje 3DLAC gaat ook lang mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: 3D printer gekocht

Bericht door fluppie »

Hier ook zelfde bevindingen met PETG 255 vanwege anders slechte hechting tussen 2 lagen. Glazen bed op 80gr. CHEP Profiles als basis en aangepast voor PETG.
Plaats reactie