3D printer gekocht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3D printer gekocht

Bericht door benkr »

@ DaBit --> Wanneer gaan die twee van jou hiermee op pad?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door janplastiek »

dan is deze meer naar mijn tand ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=EIsZn6qaHow
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Prachtig, die kan een trotse Opa toch niet laten staan voor een (toekomstig) kleinkind. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 06 apr 2020 17:56 @ DaBit --> Wanneer gaan die twee van jou hiermee op pad?
Tegen de tijd dat ze 'm zelf bouwen.... :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Zo weer on topic :lol:

Gister nog even de kast afgewerkt met magneet slotje, knop, en verlichting.
Het filament bovenop ging niet lekker naar binnen door de hoek dus nu aan de zijkant (wordt een droogkast als er weer eens een winkel opengaat in Belgie)
Stickertje gesneden voor het leuke en nu weer lekker printen.

Temp voor ABS aangepast naar 260c en bed alleen op 100 bij de eerste lagen, daarna naar 50 omdat de onderkant uitzakte en krom trok.

20383

20384

20385

20386
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Heren 3D printer,

Ik probeer iets te printen maar duurt erg lang vind ik en ging al 2 keer mis met de overgang van support naar model.
Ik heb het cura bestand en fusion 360 bestand in wetransfer upload staan.
Als er iemand tijd heeft zou je dan eens kunnen kijken.

20388

Alvast bedankt.

https://we.tl/t-KcUnfb7A7a
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Na tig pogingen denk ik dat ik de fout heb gevonden..
Elke keer ging het fout bij de extruder die ging slippen, dacht eerst dat mijn filament vast had gezeten maar denk nu dat het de tube is naar de hot end.
Nu nieuwe tube besteld (komt zo binnen :) als het goed is) en dan weer in elkaar bouwen.
Had alles uit elkaar gehaald om te kijken wat er fout is en zag to mijn verbazing dat ik een full als hot end heb. ? dacht dat iedereen zei dat dit plastic was en daarom heb ik ook een nieuwe besteld..
Helaas komt dat uit china en zal nog wel even duren voor die bestelling binnen komt.

We zijn allemaal speelkasten aan het repareren voor een klant en nu moet ik rubber wielen die popcorn bakjes naar buiten duwen maken dus heb flex filament besteld.
Veel filmpjes gekeken maar denk dat dit ook nog een uitdaging gaat worden., heb gelukkig veel tijd omdat ik thuis zit :)

Hier een paar foto's van wat er gebeurde met het filament, mijn standaards hot end, het wiel wat ik moet gaan maken en de speelautomaten die we aan het maken zijn.

20404

20403

20402

20405

20406

20407

20408

20409

20410

20411

20412

20413

20414
Click buy play
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: 3D printer gekocht

Bericht door vincent1971 »

Als het een All-metal-hotend is ( kan je zien door te kijken hoever het teflon buisje erin gaat. Bij een all-metal-hotend zal die maar een heel klein stukje erin gaan ) dan zou ik als ik jou was eens de ventilator uit zetten. Als je die aanlaat dan zal de temperatuur erg gaan schommelen, raakt het een en ander verstopt. Ik zelf gebruik een all-metal-hotend wel eens als ik b.v. p.c. wil printen of Pet-G op 280 graden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Ik gebruik altijd een all-metal hotend. Die dingen zijn probleemloos vandaag de dag, mits goed gefabriceerd.

Als ik dat zo zie bij je; ABS printen, kastje bouwen, wil flexibel filament gebruiken.... Ik denk dat je jezelf een groot plezier doet als je een E3D Hemera met passend hotend en een paar goed fabrikaat fans (Noctua, Papst, etc.) op je printer knoopt. Niet heel goedkoop, en bij de constructie van dat E3D spul heb ik zo af en toe mijn twijfels, maar het werkt uitstekend en je kunt er op elke hoek van de straat onderdelen voor kopen.

Kwa flex filament: ik gebruik eigenlijk alleen het shore 98A TPU, en dat klinkt enger dan het is. Snelheid wat omlaag en het print gewoon prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Weer wat geleerd, mijn teflon buisje gaat er 25mm in dus niet all metal dus.

Wacht nog op de bestelling met de nieuwe als extruder de BL touch en een MK9 hot end.
Als dat niets is dan zal ik zeker naar de E3D Hemera kijken
Deze bedoel je dan toch?
https://www.123-3d.nl/E3D-Hemera-Direct ... mcQAvD_BwE

Gister kwam de levering maar helaas hadden ze alleen de nalevering en niet de complete order geleverd dus heb geen Capricorn tube en kan dus nog niet printen.

Wordt vervolgd :)
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Geldof schreef: 11 apr 2020 08:34 Weer wat geleerd, mijn teflon buisje gaat er 25mm in dus niet all metal dus.
Zolang je niet boven de 250 graden print is er niks mis met een teflonbuisje dat helemaal naar beneden loopt. En op 250 graden slijt het wat harder, moet je zo af en toe het stukje dat in het verwarmingsblok valt afsnijden.
In principe is het zelfs een beter systeem dan alles metaal; vloeibaar plastic hecht heel goed op metaal, teflon heeft daar geen last van.

Maar als ik voor mezelf spreek: ik zit vaker boven de 250 graden dan eronder. Als het ontwerp zich ervoor leent levert iets heter printen met iets bredere lijnen een stevigere print op.
Yup, die bedoel ik. En vergeet dan ook niet een stel van die siliconen sokjes mee te bestellen. De benodigde mounts voor je printer zijn ook wel op Thingiverse te vinden.
Ik zie jou weinig baby-Yoda's en uiltjes printen uit PLA dus ik denk dat je heel gauw vergeten bent wat-ie gekost heeft als-ie eenmaal op je printer hangt, zeker als je met TPU aan de gang gaat.
Gister kwam de levering maar helaas hadden ze alleen de nalevering en niet de complete order geleverd dus heb geen Capricorn tube en kan dus nog niet printen.
Ik heb een stukje Capricorn voor de filamentaanvoer uit de bak naar de extruder, maar ik vind het wat overrated. Weinig verschil met de gewone witte PTFE slang kwa glibberigheid, en of die boring nou zoveel nauwkeuriger is vraag ik me ook af.
Slag om de arm: ik gebruik het als aanvoerleiding dus het hoeft bij mij alleen maar weinig weerstand op te leveren. Misschien is het als echte bowdentube wel daadwerkelijk beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Met ABS zat ik op 260 graden maar kreeg het nog niet goed ingesteld in Cura, lijnen zichtbaar en laten los of draderig ineens.
Als ik de printer weer heb draaien dan ga ik er verder mee testen.

En nee je zal mij geen yoda's of andere onzin zien printen, ik heb hem gekocht voor nuttige dingen en oplossingen die ik niet anders kan maken.
Dus als het beter is bestel ik die E3D gelijk. wil er een zo goed mogelijke machine van maken die werkt met alle materialen.

Snap alleen niet waarom na 4 uur printen (PLA) elke keer het filament gestript werd in de extruder ? dit gebeurde 4 keer en ik dacht dat het door de teflon buis kwam maar als dat standaard goed werkt met PLA dan was dat het dus niet.
Zou het te warm kunnen worden in de kast voor PLA? dat het te zacht wordt voor het door de tube wordt gevoerd...

20404

Een keer kan maar 4 keer na 3 'a 4 uur is vervelend.
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

PLA word al gauw zacht, maar bij PLA zul je je bed toch amper verwarmen neem ik aan, en blijft het in die kast ook wel beneden de zuiguitdeduim 40 graden?
Of word de motor van je extruder zo warm dat het PLA zacht word? Aandrijfwieltje zit bij jou direct op de as, of niet?
Of heel veel retracties op een kort stuk filament, dat kan het probleem ook nog zijn.

Ik denk niet dat je teflonslang het probleem is, en als dat al zo is dan hooguit de onderste 15mm die telkens 250 graden word. Die kun je er eens afsnijden. Extrudermotor kun je eens koelen door er een ventilatortje op te mikken, kijken of dat wat uithaalt. Verder even googelen; er zijn zo ontzettend veel Creality printer-gebruikers; iemand moet haast wel tegen hetzelfde probleem aangelopen zijn.

Ik laat de aanvoer van het filament naar de extruder trouwens ook door een slang lopen, met de rol filament in een dichte bak. Houd stof tegen. Net zoals spanen heeft stof de vervelende neiging om zich vroeg of laat ergens te verzamelen en voor ellende te zorgen; als het goed is zijn de toleranties tussen buitendiameter filament en binnendiameter bowdenbuis maar klein. Dat stof en vocht zo'n invloed hebben heb ik ook door schade en schande moeten leren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Een slang naar binnen is iets wat ik ook wou doen, zag in het begin kleine stukjes MDF van de kast op het filament mee naar binnen gaan.
En ja er zitten wel veel retracties in dat stuk waar hij steeds stopt. zal dat eens aanpassen in de tekening of instellingen.

Bed staat op 50 graden met PLA kast wordt ook wel lekker warm maar mijn temp aflezing is nog niet binnen.
Hoop dat alle bestellingen er snel zijn dan kan ik alles upgraden.

Zit nu filmpjes te bekijken van de E3D en zie een hoop verschillende maar ziet er allemaal goed uit dus misschien maar gelijk dat ding kopen en de rest als het binnenkomt weer verkopen.

De eerste is ook wel mooi op de site :)

https://www.3djake.nl/e3d?
Click buy play
Plaats reactie