3D printer gekocht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Helemaal niet. Allemaal zelfstudie, en een stuk goeiekoper dan collegegeld betalen :mrgreen:

@geldof: Nondeju, die wielen zijn wat groter dan ik dacht. Ik had die wieltjes van dat 1:18 autootje van zoonlief in gedachten :shock:
Hier mijn quick&dirty resultaten voor je wieltje (even klikken voor de volle resolutie). Ik heb 25mm/s als snelheid aangehouden; als je die direct-drive extruder hebt kun je wel wat sneller dan dat.
Printtijden staan rechts onderin. Even PrusaSlicer gebruikt; die stond al open (ik gebruik Cura en PrusaSlicer door elkaar; soms is de ene beter, soms de ander. Voor de meer mechanische delen wint PrusaSlicer het meestal, voor baby-yoda's Cura)

Met een 0,35mm nozzle: 1 dag en 13 minuten geschat.
Afbeelding

Een grotere spuitmond scheelt. Dit is met mijn 0.5mm spuitmond: 20 uur. Had ik mijn best gedaan om de hoeveelheid plastic identiek te houden was het nog wat korter uitgekomen.
Je kunt voor dit soort prints nog best wat groter kwa spuitmond; 0,6mm is een hele handige maat om op voorraad te hebben. Nog groter en je hebt een hotend nodig dat sneller plastic kan smelten om er vol gebruik van te maken.
Afbeelding

Hier de adaptive layer hoogte in de praktijk. Waar nodig dunnere laagjes, waar het kan dikkere lagen. Zo kun je ook een stapje maken van 10.3mm hoog bijvoorbeeld, wat je met een vaste 0,2mm laaghoogte niet kunt. Cura kan dit ook.
Afbeelding

Kijk ook naar de kostprijs; dat is puur het filament. Is bij mij wat hoog; verzendkosten van een rol en een paar procent onbruikbaar zitten er ook bij. Zeg dat een 3D printer je 50 cent per uur kost aan slijtage en electriciteit, en kopen is een stuk voordeliger.

(of doe ik iets verkeerd? 430 gram voor een wiel is nogal wat..)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geldof schreef: 15 apr 2020 14:25 Ik ben net klaar met tekenen van de wielen, dat gaat hem niet worden,
Print tijd : 2 dagen 11 uur en 16 min :lol: :lol: :lol:
Heb je ze niet per ongeluk gewoon 1:1 voor de 'gewone' auto getekend? :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Bedankt voor het onderzoek, laten we zo zeggen het was leuk om te tekenen maar printen wordt het niet.
Misschien kan je ze verkleinen tot de schaal 1/18 voor je zoon :P

Zal de originele wielen eens wegen als de auto binnenkomt kijken wat het normale gewicht is.
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

@ Dabit,

Ik snap normaal best veel van computers en heb geen probleem om foto's te plaatsen maar hoe krijg jij je foto's zo dat ze full screen kunnen?
Ik verklein ze anders willen ze niet uploaden maar jou foto's zijn groot als ik er op klik.. :?: :?:

20477
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Jaaa eindelijk eens een bestelling binnen.

Bestellen is makkelijk, leveren schijnt moeilijk te zijn :|

Hacker Sky Carver met setup dus vandaag lekker bouwen. 8)

20481
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Geldof schreef: 16 apr 2020 14:09 @ Dabit,
Ik snap normaal best veel van computers en heb geen probleem om foto's te plaatsen maar hoe krijg jij je foto's zo dat ze full screen kunnen?
Ik speel een beetje vals; ik heb ze op een eigen webhost staan en ik link er alleen maar naartoe met [ img] en [ /img]. Ze staan niet hier in de galerij.
En sinds de forumupdate mag het ook een beetje groter zijn dan 640x480.
Geldof schreef: 16 apr 2020 14:26 Hacker Sky Carver met setup dus vandaag lekker bouwen. 8)
Ik heb nog nooit met een wing gevlogen. Zou ik ook eens moeten proberen of dat even leuk is als die vliegende camcorders met 4 wieken die hun batterij in 2-3 minuten leegstoken.
Daar moet ik trouwens ook eens aandacht in stoppen; ze hebben allemaal stukken en eentje stinkt naar brand. Waarom heb ik ook een beroep waarbij ik prima thuis kan werken? :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Een wing is iets wat ik al jaren vlieg omdat het niet kapot kan (alles is te lijmen) en het erg relaxed is naast heli's

Zeker na een 3D vlucht met een Logo 800 XXtreme of een Speed vlucht met een Henseleit TDR is ff raggen met een wing heerlijk.!

2-3 minuten? wat vlieg jij dan???? Heb toch best extreme heli's en vliegtuigen gehad maar 7 minuten is haalbaar.
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

En PS. de wing kost echt bijna niets.

Afbeelding

Voor een compleet ding :P met 2 accu's
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Grote foto's :lol: 8)

Thnx,,!

en als je het zakelijk koopt ben je ook nog van de BTW af :evil: :lol:
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Erggggg COOL maar beetje duur.

https://www.mosaicmfg.com/products/palette-2s
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Leuk voor multi-color. Voor multi-materiaal, meh. Ik heb inmiddels de mening dat er maar 2 manieren zijn om dat goed te doen: een toolchanger, of 2 onafhankelijk van elkaar bewegende extruders op de brug.
Bouw ik nog ooit een nieuwe printer, dan doe ik het laatste.

Voor multi-color kun je ook nog naar diamond-hotends, Y-splitters of de Prusa MMU2 kijken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Weer even aan het knutselen geweest.

Afbeelding

Afbeelding
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Eerste ritje met de Traxxas

https://youtu.be/0-1MiWKlRYQ

Toch nog een beetje instellen :mrgreen:

De Wheeliebar was krom uit de doos dus had een andere beugel geprint maar die was te lang. normaal komt hij zelf weer recht als hij op zijn kop ligt.
Heb de USB link naar me telefoon erbij dus moet nog een beetje spelen met de power als je wegrijd anders is hij niet te houden.
Click buy play
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Dingenman »

DaBit schreef: 10 apr 2020 21:14 Kwa flex filament: ik gebruik eigenlijk alleen het shore 98A TPU, en dat klinkt enger dan het is. Snelheid wat omlaag en het print gewoon prima.
@Bart: welke TPU98A filament gebruik jij? Bij 123staat zie ik bv. de Ninjatek Cheetah TPU98A maar ook de REAL TPU98A - die 'normaal' te printen zou zijn?
Ik heb een Prusa MKS3 maar bij het printen van flex filament 45shore raakt het spul steeds verstopt.. dus hoop ik dat TPU98 een beter resultaat zal kunnen geven..
Plaats reactie