3D printer gekocht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printer gekocht

Bericht door serum »

Hmm, misschien wil ik ook een duet.. iet er chique uit, Bij mij hangen de printers allemaal aan octoprint op een pi, kan niet meer zonder eigenlijk. Maar dit ziet er smakelijk uit zeg. Heb zelf de indruk dat de stealth mode van marlin minder goed is.. Zie alsnog wat vibraties terug die ik niet terug kan brengen naar de mechanica.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Zat er ook nog even snel naar te kijken maar ben dan toch weer € 270 euro kwijt voor Duet wifi + scherm en dat Creality bordje was maar € 43 euro dus hou het hier toch even bij.

En is leuk voor Dabit kan hij Marlin leren :lol:
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Die PanelDue zou ik zowiezo niet direct kopen. Ik heb wel de Duet Web Control op de Pi draaien die toch al in de printer zat toen het nog een LinuxCNC machine was, maar in de praktijk gebruik ik het amper.

Prints starten doe ik of vanuit de normale pc (als ik geen rol hoef te wisselen is het gewoon op 'print' drukken en klaar), of ik had de webinterface toch al op de telefoon tevoorschijn getoverd om alvast de verwarming aan te zetten en te homen voordat ik fysiek bij de printer ben.

Duet ontwerp is trouwens open source, zowel de software als de hardware. Genoeg Chinese klonen als de centen echt niet op te brengen zijn en je toch zo'n ding wil.

Doe een goed bod op mijn duet2 wifi, en ik upgrade naar de duet3 trouwens. Niet nodig, wel leuk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

DaBit schreef: 13 jun 2020 16:25 Die PanelDue zou ik zowiezo niet direct kopen. Ik heb wel de Duet Web Control op de Pi draaien die toch al in de printer zat toen het nog een LinuxCNC machine was, maar in de praktijk gebruik ik het amper.

Prints starten doe ik of vanuit de normale pc (als ik geen rol hoef te wisselen is het gewoon op 'print' drukken en klaar), of ik had de webinterface toch al op de telefoon tevoorschijn getoverd om alvast de verwarming aan te zetten en te homen voordat ik fysiek bij de printer ben.

Duet ontwerp is trouwens open source, zowel de software als de hardware. Genoeg Chinese klonen als de centen echt niet op te brengen zijn en je toch zo'n ding wil.

Doe een goed bod op mijn duet2 wifi, en ik upgrade naar de duet3 trouwens. Niet nodig, wel leuk.
Is dat met scherm? of kan die op het creality schermpje van de CR-20
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Allebei nee. Ik bleek die PanelDue niet hard nodig te hebben, dus nooit gekocht.
Creality schermpje past niet; alleen de Maestro ondersteunt een LCD-display voor zover ik weet (kan in principe ook op de Duet2 en 3 met een klein beetje extra hardware en aangepaste firmware, maar dan ben je weer terug bij af)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

De ombouw is begonnen.

Gister de printer uit zijn hokje gehaald en de BL-Touch er op gezet, draadjes netjes door de sleeve en toen de bodem opengemaakt. (allemaal nog makkelijk)
toen het oude bordje er uitgehaald (alles gemerkt natuurlijk)en het 1.1.5 bordje er in.
Aansluiten was op zich makkelijk (1 kabeltje moest aangepast omdat het een connector was en draad moest zijn)
Om het scherm aan te sluiten heb ik "female > female patchkabels nodig" die had ik natuurlijk niet alleen male male maar die komen morgen binnen hoop ik.

Verder met de BL-Touch dacht ik toen maar pffff elke video hier over zegt weer iets anders :shock: dacht dat het me wel zou lukken maar twijfel nog.
Moet eerst iets doen met die USB ISP stick maar nog niet duidelijk wat? daarna een hoop in de code.

Hoop dat ik hier uit ga komen en dat er alleen code aanpassen overblijft.

Ik heb een paar foto's genomen voor als iemand anders het ook gaat doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Click buy play
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

leuke trekveer :lol:

Die ader-einden zijn toch niet vertind hè?
En waarom zit alles vastgeplakt met silicone of warme lijm? Als die draadjes onder dat schroefje vandaan komen weet je tenminste waarom je een storing hebt.
Maar als de draadjes wel vertind zijn, weet ik wel waarom ze loskomen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 jun 2020 09:46 leuke trekveer :lol:

Die ader-einden zijn toch niet vertind hè?
En waarom zit alles vastgeplakt met silicone of warme lijm? Als die draadjes onder dat schroefje vandaan komen weet je tenminste waarom je een storing hebt.
Maar als de draadjes wel vertind zijn, weet ik wel waarom ze loskomen.
Ik heb niets vertind maar de voeding was zo en heb ik niet aangepast, wel heel goed vastgezet.
Het stock bordje had overal lijm op de connectoren (voor transport zeggen ze) maar dit heb ik weggehaald.

En ja trekveer haha leek me de makkelijkste oplossing. :lol:

Maar iemand nog iets zinnigs te zeggen wat ik met die USB ISP moet doen? als dat goed zit en de patchkabeltjes binnenzijn dan kan hij weer dicht en is hij klaar voor Marlin geneuzel waar ik gelukkig hulp bij krijg :mrgreen:
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Die USB In System Programmer is handig om de verse firmware die we met PlatformIO/Arduino IDE gebouwd hebben in het bordje te schieten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

DaBit schreef: 15 jun 2020 10:24 Die USB In System Programmer is handig om de verse firmware die we met PlatformIO/Arduino IDE gebouwd hebben in het bordje te schieten.
Oke nou dan wacht ik op de patchkabels "dupont female>female" en dan maar eerst het scherm en de printer laten werken daarna de BL-Touch.

3D printer uit elkaar wachtend op onderdelen
Cnc frees uit elkaar wachtend op onderdelen

Hmm dan ga ik maar gamen :lol:
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Kon het toch niet laten om zelf te proberen. 8)

Display draden allemaal gesoldeerd volgens het voorbeeld wat ik op internet gevonden heb.
BL-Touch alle stappen doorlopen en daarna aangesloten (ging volgens mij goed)
En toen voor het eerst in me leven in Marlin gedoken... pfff wat is code niet mijn ding zeg! vanaf 10:30 tot nu 18:00 uur bezig geweest met lezen en typen enz.
Helaas zonder resultaat :x wat ik ook doe ik blijf een foutmelding krijgen met upload naar 3D printer.
Echt geen idee wat ik niet goed doe heb de code gegoogeld maar wordt er niet wijzer van.

hier nog een paar foto's, nu wachten op HULP :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Click buy play
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geldof schreef: 15 jun 2020 09:56
hugo stoutjesdijk schreef: 15 jun 2020 09:46 Die ader-einden zijn toch niet vertind hè?
Maar als de draadjes wel vertind zijn, weet ik wel waarom ze loskomen.
Ik heb niets vertind maar de voeding was zo en heb ik niet aangepast, wel heel goed vastgezet.
Dan zou ik die vertinde eindjes maar afknippen als ik jouw was, en zo onder de schroefjes klemmen (alles beter dan vertinde uiteinden, dat heel goed vastzetten werkt bij vertinde uiteinden nl. niet)
Je kunt er (op de losse litze) natuurlijk ook adereindhulsjes op krimpen
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Had dit al aangepast, zit nu allemaal zoals ik het wil.

Probleem is nu Marlin en het gebrek aan kennis. :cry:

Heb altijd FBL units, heli's esc's vliegtuigen, jets etc. ingesteld en kwam er altijd wel uit maar dit is niet mijn ding merk ik.
Dabit wil helpen maar ik dacht dat het me wel zou lukken als ik alles goed gelezen had maar dat "arduino achtige geprogrammeer is niet iets waar ik in thuis ben"
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Ik ook niet :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie