3D printer gekocht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Krijg het niet voor elkaar dus bouw de printer weer terug naar de oude lawaai print om weer te kunnen printen.. ga er mee verder als ik meer snap van dat Marlin gezeur.

Dus om de verveling te vermijden heb ik maar een 2e printer besteld :lol: Heb alle upgrades bijna binnen maar heb weer een nieuw idee dus ga lekker bouwen.
De Ender 5 plus krijgt een aanbouw aan het frame voor een heated filament box en een apart elektronica gedeelte geheel van plexiglas dus moet alles mooi maken.

Net maar weer eens een bestelling gedaan (vrouw moet toch een rede hebben om te zeuren haha)

Zal de bouw een beetje bijhouden hier voor de liefhebbers.

Aantallen geeft de bestelling niet door maar het zijn meerdere profielen voor de aanbouw.

Afbeelding
Click buy play
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3D printer gekocht

Bericht door hfjbuis »

Geldof schreef: 08 jul 2020 20:28 Zie ook dat er maar 1 byte is geschreven dus daar moet ik nog naar kijken.
Nee, dat is de laaste fase waarbij de fuses (1 of 2 bytes) worden geschreven en gecontroleerd. Een paar regels hoger staat 131072 bytes verified, dat is het eigenlijke programma. Je kunt met een terminal programma een "?" sturen naar de controller dan krijg je vast response. De terminal opstarten en dan op de reset van de controller drukken laat meestal ook heel wat informatie zien.

Ik ben niet bekend met marlin, maar bij alle "grbl" clonen moet je ergens in de config.h aangeven welke extra opties dat je hebt. Marlin en ik dacht ook bigtreetech, hebben een uitgebreide WiKi, moet je maar eens in zoeken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printer gekocht

Bericht door serum »

Geldof schreef: 08 jul 2020 20:28 @ Dabit, en de rest natuurlijk ook 8)

Vandaag de USBasp gekregen en toch maar even tijd gemaakt om het te testen.
Met de video die ik je stuurde naast de pc alle stappen gevolgd en ik geloof zowaar dat ik contact heb met het bordje.
Alleen nog een issue met de marlin versie denk ik, zie geen printers in de marlin folder maar dat zoek ik nog wel uit.

na alle stappen "burn bootloader" aangeklikt en toen zag ik een hoop tekst gaan en kreeg "Thank you" in beeld.

Helaas na opstarten van de printer nog geen beeld op het scherm of andere info maar wel een stap verder denk ik.
Zie ook dat er maar 1 byte is geschreven dus daar moet ik nog naar kijken.

Vrijdag ben ik vrij en ga ik er mee verder, kijken of ik er dan iets uit krijg, als de bootloader werkt dan moet de rest met de USB kabel gaan volgens de kenners. Youtube :lol:
Ben je bezig met de 8 of de 32 bits variant?

Ik heb net weer wat aanpassingen gedaan aan de SKR 1.3 32 bits variant, op een core xy. Anders scherm, (een mini fysetc 12864, die kennelijk de pinout van ext1 en ext2 volledig verdraaid heeft) nieuwste firmware (2.0.5.4), en het draait allemaal weer als een zonnetje, incl bltouch en UBL voor verschillende bed-temperaturen. Die 32 bits kaarten programmeer je met Atom. Je moet de eerste keer even door een 'dal van diepte en duisternis' om het uit te vogelen.Je kent het wel, als je om 0330 naar bed gaat om 'toch maar wat te slapen, terwijl je eigenlijk al een uur of 3 a 4 eerder had moeten stoppen.. Op de volharding en het doorzettingsvermogen.

Atom installeren en welke randzaken je aan moet voldoen staat veel over op youtube, daar kom je wel uit. En zonder youtube en google kan niemand Marlin draaiend krijgen volgens mij, los van de ontwikkelaars die het gemaakt hebben. Scherm 180 graden draaien? tuurlijk kan dat, maar niet op de plek waar je het zou zoeken.


Over de SKR

In de platformio.ini geef je aan wat voor processor er op je bord zit (LPC1768, voor de 1.3 en de 1.4, de turbo heeft de LPC1769), vervolgens zoek je in boards.h het moederbord op (/marlin/src/core/boards.h), dat geef je op in 'configuration.h' onder #define MOTHERBOARD BOARD_XXXXXXXXXXXX en je loopt rustig door de configuration.h en de configuration_adv.h voor alle instellingen die je aan wilt passen.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Was bezig met een Creality 1.1.5 silent board maar ben het ding zo zat dat ik vanmorgen vroeg de oude print er in heb gezet., deze probleemloos naar de nieuwste versie heb geüpdate en nu weer lekker aan het printen ben.
Met het losse board nog wel even gespeeld maar er zit gewoon iets niet goed, wou eerst de Ender 3 software er op zetten die voor het 1.1.5 bordje is gemaakt maar dat wil ook niet.
Misschien toch de bootloader niet goed of iets anders maar ik ga het niet meer uitzoeken.

Morgen komt de Ender 5 plus binnen en daar ga ik dan de SKR 1.4 Turbo in bouwen (hier staat een hele goeie stap voor stap handleiding voor op youtube) dus mag aannemen dat dit beter gaat.
Atom ken ik nog niet? maar zal er zeker even naar kijken. Marlin begin ik steeds meer te begrijpen maar het was leuk geweest als het ook gelukt was en ik kon zien of mijn aanpassingen ook juist waren.

Nu lekker genieten van een dagje vrij en de E3D Hemera eens goed bekijken.
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Vandaag weer een mooi pakje binnen :lol:

En ja mijn vrouw was "not amused" 2 enorme dozen onder het afdak..
1ste doos vol met alu profielen en verbinders,
2e doos de Ender 5 plus 8)

Nu alleen nog het Exoslide systeem (maar dat ligt bij de douane dus zal wel bijbetalen worden)

Om de profielen te zagen heb ik eigenlijk niets wat echt mooi zaagt, iemand tips? anders moet ik weer een aluminium afkortzaag kopen.
Na veel lezen en filmpjes te hebben gekeken heb ik besloten de SKR 1.4 turbo op Reprap te gaan aansturen net zoals de Duet 2 wifi bordjes.
Maar eerst een mooi frame naast de Ender 5 plus maken en alles gesloten maken met electronica er naast.

Afbeelding
Click buy play
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3D printer gekocht

Bericht door hfjbuis »

Geldof schreef: 13 jul 2020 16:30 anders moet ik weer een aluminium afkortzaag kopen
Met een "gewone" afkortzaag krijg je de zaagsneden niet zuiver genoeg.
Als het precies moet en je hebt geen "echte zaag", dan kun je zagen en als afwerking frezen. Met een aanslag op de freesmachine krijg je de profielen zuiver en op de juiste lengte.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Ballegooijen »

Waarom koop je geen echte printer? :roll: :lol: ;-)

https://www.raise3d.com/products/e2/
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Ballegooijen schreef: 13 jul 2020 16:40 Waarom koop je geen echte printer? :roll: :lol: ;-)

https://www.raise3d.com/products/e2/
Dat is zo saai, als je niets kan bouwen en je niet kan ergeren aan de instellingen. :lol:
Wel een mooi ding maar ook wel een dikke prijs en niet eens direct drive.
Click buy play
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3D printer gekocht

Bericht door hfjbuis »

Ik heb even gegoogeld, maar volgens deze video, hoeft er niets gezaagd te worden. Kwestie van netjes monteren!?
https://www.youtube.com/watch?v=-BFUf8S6-FE
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Ballegooijen »

Geldof schreef: 13 jul 2020 17:03
Ballegooijen schreef: 13 jul 2020 16:40 Waarom koop je geen echte printer? :roll: :lol: ;-)

https://www.raise3d.com/products/e2/
Dat is zo saai, als je niets kan bouwen en je niet kan ergeren aan de instellingen. :lol:
Wel een mooi ding maar ook wel een dikke prijs en niet eens direct drive.
Ja, is een heel mooie printer. Komt ook heel goed uit allerlei testen! Maar ja, er hangt wel een prijskaartje aan :shock:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

IDEX.... Dat word mijn eventuele volgende ook...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Ballegooijen »

DaBit schreef: 13 jul 2020 22:51 IDEX.... Dat word mijn eventuele volgende ook...
Ja, ik vindt het ook wel een heel mooie machine! Dubbele nozzle met terugtrek syteem. Deze heeft eigenlijk alles wat ik zou willen hebben ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Bij mij gelukkig nog niet... ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Vandaag kwam er nog een klein pakje uit Amerika :P Het Exoslide systeem..

Ik had een doos verwacht maar het was een enveloppe A4 formaat met wat onderdelen., viel een beetje tegen!
Maar na dat ik het douane tape had los gekregen en over de irritatie van de 59 euro douane kosten heen was (totaal 119 euro op factuur) zag het er toch wel mooi uit.
Het zijn een paar slides en wat hardware maar als je het voorbeeld ziet moet het volgens mij erg mooi lopen.

Nu is dus alles binnen voor de opbouw van de Ender 5 Plus en kan ik gaan bouwen.
Enige wat ik mis is tijd maar dat komt wel goed eind deze maand.
Als ik ga bouwen zal ik nog een aantal plexiglas platen nodig hebben maar dat meet ik wel in tijdens de bouw. (misschien nog een beroep doen op een laser snijder hier)

Maar eerst mijn hok weer eens opruimen, is een beetje een bende geworden zonder tijd om dingen uit te pakken of te bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Click buy play
Plaats reactie