3D printer gekocht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Zoiets zal het moeten worden naast de printerkast.

Afbeelding
Click buy play
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Caesar »

Ik ben zelf bezig om een commerciele 3d printer (closed source) om te bouwen naar een open source printer zodat alles zelf in te stellen en te programmeren is en ik heb toevallig bijna alle benodigde upgrade onderdelen deze week besteld.

Mijn keuze is ook op de Bigtreetech V1.4 gevallen, samen met de TMC2208 stepper drivers (die de motoren stil aansturen). Het lijkt een groot verschil te maken als ik de filmpjes op youtube zie van mensen die van de oude drivers naar de nieuwe overgestapt zijn.

Ik zit zelf nog een beetje te tobben welk hotend (ik wil perse direct feed + beide feedwielen aangedreven); de beste lijkt mij de de Slice Engineering Mosquito te zijn, maar 170 euro voor de hotend, plus 85 voor de extruder plus 30 voor de nozzle +40 voor de thermistor & verwarmingselement is net iets teveel van het goede.

Volgende stap lijkt mij de Hemera, maar die is op dit moment nergens meer te krijgen, jammer, ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaring ermee.

Stap daarna lijkt mij de wel bekende E3D V6, maar ik denk dat ik zelf liever even wacht op de beschikbaarheid van de Hemera i.p.v. nu 70 euro uitgeven en dan opnieuw geld uitegevwen als de Hemera uit is. Ik ga proberen huidige hotends die bij de Cubex komen (die zijn niet slecht, maar zeker niet goed) wat te optimaliseren.

Ik heb daarnaast een Anycubic Ultrabase bed gekocht, dat schijnt toch wel heel fijn werken te zijn, dus ik ben heel benieuwd. Die zal gevoed worden door een mosfet van Ebay plus 12V, hoewel ik de rest op 24V wil gaan laten lopen. Ook een BLtouch is wel handig om te hebben. Voor die 30 euro ga ik niet met een blaadje/hand volledig bed levellen.

De techniek voor de betere extruders, een goed verwarmd bed en de BLTouch maken dat ik toch weer een stap in de 3d print wereld zet. In verleden mee gepield, maar het gepruts om de eerste laag goed te krijgen (prittstiften, dubbelzijdig tape, te warm/te koud, kromtrekken, lekkende/verstopte hotend door te grote warmte barriere) ben ik er eigenlijk vanaf gestapt.

Leuk om te zien i.i.g dat je zelfde soort plan hebt als ik, ongetwijfeld dat we wellicht wat ideeen kunnen sparren.

FYI, Alles komt op deze basis:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Ik ben erg nieuw met 3D printen en probeer zoveel mogelijk te lezen en filmpjes te kijken.
Printen gaat goed en heb bijna geen mislukte prints meer nu ik Cura een beetje snap.

De CR-20 is nog helemaal stock op de Capricorn tube na en een glazen bed.
Heb met PLA wel dat ik de deur open moet laten van de kast omdat het volgens mij te warm wordt en dan krijg ik problemen met de extruder (filament loopt vast) als de deur open is geen probleem.

Wacht nog steeds op de Hemera en BL touch en nog een aantal dingen maar als dit binnen is met de zending van Bigtreetech dan helemaal ombouwen.
Als ik er uitkom met het ombouwen en alles een beetje snap dan misschien een grote printer zelf bouwen. (800x800x400mm)

Maar eerst maar eens kijken of ik de Bigtreetech met de Hemera aan het werken krijgt als ze binnenkomen.
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Beste 3D mensen :mrgreen: ik heb een vraagje:

Ik heb 3 dingen klaar liggen voor de CR-20

Creality 1.1.5 silent bordje
BL-Touch
CR-20 printer

Nu moet dit allemaal met elkaar gaan werken en ik heb dit nog nooit gedaan en geen idee hoe dat qua software werkt.
Is er iemand die zin en tijd heeft om dit met mij samen te doen?

Als ik dit allemaal een beetje snap dan kan ik daarna een Ender 5 plus bestellen waar dan de volgende dingen opkomen die ook binnen moeten komen binnenkort:
Bigtreetech SKR V1.4 Turbo 32bit board met TCM2209 drivers en een TFT35-E3 V3.0 scherm
E3D Hemera
Exoslide

Maar eerst deze maar proberen :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het moet werken met het standaard scherm op de CR-20 als je snapt wat hieronder staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Geldof schreef: 12 jun 2020 12:29 Nu moet dit allemaal met elkaar gaan werken en ik heb dit nog nooit gedaan en geen idee hoe dat qua software werkt.
Is er iemand die zin en tijd heeft om dit met mij samen te doen?
Ik heb het ook nog nooit gedaan, maar ik kom er wel uit als het spul voor m'n neus gelegd word en er een PC naast staat met Google. Uur, anderhalf uur rijden is niet naast de deur, maar nog te doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Als je er zin en tijd voor heb dan heel graag, ik wil ook wel met de spullen naar jou komen, of ik vergoed je benzine.

zeg maar wat jou het best uitkomt.
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

Bij jou is het handigste denk ik, daar staat alles. Alleen even kijken hoe het nou zit met Belgie binnen komen. Zal wel na 15 juni worden dan schat ik zo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 3D printer gekocht

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 12 jun 2020 22:11 Alleen even kijken hoe het nou zit met Belgie binnen komen. Zal wel na 15 juni worden dan schat ik zo.
Welnee man, je rijdt nu zo naar binnen, niets aan de hand. Vandaag nog gedaan 🤗
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

OK, dat wist ik niet. Nouja, van het weekend word het toch niks en dan is het al de 15e.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3D printer gekocht

Bericht door serum »

Ik heb een sapphire core xy voorzien van een nieuw moederbord,, 2208's of 9's marlin 2.0, bltouch en UBL, je mag mijn config bestanden er wel bij hebben, ik heb alle wijzigingen gekenmerkt, zodat je erin kan zoeken. Mocht dat handig zijn voor wat huiswerk, Bart?

Zal even controleren of hij überhaupt nog wil compileren met deze configuratiebestanden, want dat 'beta' van 2.0 houdt kennelijk in dat ze alles zo overhoop kunnen gooien dat je zo af en toe niet kan compileren door wat kleine wijzigingen in de beschikbare parameters.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

DaBit schreef: 12 jun 2020 22:11 Bij jou is het handigste denk ik, daar staat alles. Alleen even kijken hoe het nou zit met Belgie binnen komen. Zal wel na 15 juni worden dan schat ik zo.
De grenzen zijn weer open maar officieel maandag dus na de 15e is prima!
Als je een datum heb wanneer het schikt dan hoor ik het graag :P
Ik zal dan alvast de BL-Touch monteren dan kunnen we samen het moederbord en de bekabeling doen en dan het software gedeelte.



@ Serum, omdat ik nog nooit in de config bestanden heb gezeten is dit misschien ook wel handig naast google.
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Nog een video gevonden voor de BL-Touch, schijnt dus toch moeilijk te zijn ivm chip grote. :shock:
Waarom is het niet gewoon plug en play.? printen is leuk maar om nou gelijk half IT'er te moeten gaan spelen...

https://www.youtube.com/watch?v=WA_qXQuJt0U&t=361s
Click buy play
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer gekocht

Bericht door DaBit »

serum schreef: 13 jun 2020 07:32 Ik heb een sapphire core xy voorzien van een nieuw moederbord,, 2208's of 9's marlin 2.0, bltouch en UBL, je mag mijn config bestanden er wel bij hebben, ik heb alle wijzigingen gekenmerkt, zodat je erin kan zoeken. Mocht dat handig zijn voor wat huiswerk, Bart?
Altijd. Ik heb 0 verstand van Marlin, dus voor mij word het training on the job.
Geldof schreef: 13 jun 2020 10:26 Nog een video gevonden voor de BL-Touch, schijnt dus toch moeilijk te zijn ivm chip grote. :shock:
Waarom is het niet gewoon plug en play.? printen is leuk maar om nou gelijk half IT'er te moeten gaan spelen...
Ik zei toch al: koop nou zo'n Duet bordje.. Daar word alles via G-code geconfigureerd, en er is een nette configuratie-tool die 98% van het werk voor je doet.

De hardware is bovemgemiddeld kwa kwaliteit en die webinterface werkt ook niet verkeerd:

Bruikbaar statusoverzicht:
Afbeelding

Mooi lijstje met de printfiles en printtijden, die overigens vanuit de slicer automagisch overgestuurd worden naar de printer:
Afbeelding

Het beeld van de webcam integreert ermee:
Afbeelding

En de configuratie werkt puur via G/M-codes. Je kunt die configuratie zelfs tijdens het printen nog wijzigen. Als de boel teveel bonkt zet je gewoon de acceleratie en/of jerk iets lager, bonkt het niet genoeg dan zet je 'm wat hoger. Bijvoorbeeld.
Afbeelding

Ik heb de print die nu bezig is gewoon vrolijk van achter mijn computertje gestart. Al met al doet het de truuk uitstekend, en dat de elektronica dan een paar tientjes meer kost ben ik na een week alweer vergeten. In dit geval is het hooguit 'veel geld', wat iets fundamenteel anders is dan 'duur'. Als je wil printen ipv hobbyen met het apparaat dan is zo'n Duet echt geen verkeerde keuze.

Magoed, daar heb je nu allemaal niks aan :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: 3D printer gekocht

Bericht door Geldof »

Haha nee eerst dit proberen dan maar anders kan ik altijd nog zo'n duet kopen.
En voor de volgende printer heb ik ook al een ander bordje gekocht die van Bigtreetech maar die zijn duidelijker zeggen ze in de filmpjes.
Als het niet werkt met de Creality 1.1.5 staat die zo weer in de verkoop., moet gewoon lekker werken en stil zijn dat is het belangrijkst.
Click buy play
Plaats reactie