info over 3D printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

info over 3D printer

Bericht door tonyolena »

ik ben even gaan rondkijken voor een 3D printer nu heb ik vele site bezocht en ook YouTube gaan bekijken en voor mij komt de ulitmaker er zeer goed uit.
nu is de vraag aan hier de ervaren mensen die al zeer lang bezig zijn met 3D printen wat zijn de voor en de nadelen van deze ulitmaker persoonlijk zie ik niet veel nadelen.
mvg
Tony
Grafjan
Berichten: 730
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: info over 3D printer

Bericht door Grafjan »

Persoonlijk voor mij is de prijs nogal een nadeel😃
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: info over 3D printer

Bericht door tonyolena »

dat klopt deze is niet echt goedkoop maar ik vermoed dat je dan wel iets ervoor in de plaats hebt en dat deze zijn werk goed doet .
Leeuwinga
Berichten: 2975
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: info over 3D printer

Bericht door Leeuwinga »

Echte aanrader, prima printer voor een zeer lage prijs.
https://www.123-3d.nl/3D-printers/Creal ... 15117.html
Print er zelf ook nu al een week mee, perfect.

TIP
Print op glazen plaatje, vooraf voorzien van wat 3DLAC.
Erg belangrijk als je gaan beginnen is om te zorgen dat je bed overal je juiste afstand heeft
Afstellen met een stukje normaal papier
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: info over 3D printer

Bericht door Caesar »

De nieuwe creality schijnt een verademing te zijn. Geupgrade versie komt binnenkort uit, met wat basis verbetering. Goede prijs kwaliteit verhouding.

Zie deze review en de reacties;

https://tweakers.net/reviews/7936/creal ... rijgt.html
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: info over 3D printer

Bericht door hardy »

Of gewoon een prusa, top printer voor veeel minder dan een ultimaker met toch dezelfde service, en als je eventueel zelf graag ook nog wat wilt sleutelen, dan gewoon een ender3 of 5, print kwaliteit is van al deze printers wel gelijk, alleen moet je misschien bij de ender wat meer moeite doen om hem zover te krijgen, maar dan heb je wel een oerdegelijk ding voor een fraktie van de prijs van een ultimaker.
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: info over 3D printer

Bericht door tonyolena »

alvast bedankt voor de goede info ik heb wel wat ervaring met cnc freeswerken maar ik denk niet dat jij het kunt vergelijken met 3D printen het afstellen met het papiertje dat is ook nog zo bij mijn cnc doe ik nog steeds er zijn nu wel andere hulpmiddelen ondertussen maar dat is voor mijn volgende cnc. ik heb al zeer veel gelezen ook ook al op een paar plaatsen gaan kijken bij mensen die met de merken werken dat jullie voorstellen en daar ga ik een keuze uit maken de ulitmaker gaat het alvast niet worden als je voor minder geld tot het zelfde resultaat kan komen natuurlijk is er dan een beetje werk aan om zover te komen maar dat moet lukken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: info over 3D printer

Bericht door Ballegooijen »

Volgens mij is de Raise3D een van de allerbeste op dit moment.

https://www.raise3d.com/products/e2/
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
tamara.hogenhout
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2020 14:22

Re: info over 3D printer

Bericht door tamara.hogenhout »

Over het algemeen betaal je bij Ultimaker en Prusa iets meer, maar dat zie je terug in de printprofielen en de software. Het printen zelf (of het starten met een ander materiaal) is dus gemakkelijker. Als je dan Ultimaker en Prusa naast elkaar zet, zou ik alle keren voor Prusa kiezen. Uiteraard omdat hij veel betaalbaarder is, maar Prusa gebruikt een de meestvoorkomende filamentdikte van 1.75. De 2.85 van Ultimaker gebruikt eigenlijk alleen Ultimaker nog. Als je dus add-ons wilt aanschaffen zit je dus vrijwel altijd aan Ultimaker add-ons vast. Daarnaast geeft 1.75 gewoon een beter, preciezer resultaat en breekt deze minder snel. Prusa heeft ook betere slicersoftware vind ik (Prusa Slic3r) t.o.v. Ultimaker (Cura).

In de goedkopere categorie is Creality absoluut de beste. Maar je moet inderdaad je eigen printerprofiel in de slicer zetten en als je een nieuw materiaal wilt gaan gebruiken moet je zelf de profielen van het internet af plukken (ook daar zijn forums voor). Het is best te doen hoor, maar het is minder plug&play dan bijvoorbeeld Prusa. Als je een exotischere zelfbouw neemt dan loop je het risico dat je zelf een printerprofiel moet gaan maken en printprofielen moet gaan ontwikkelen. (Dat zijn gewoon lijsten met instellingen die je in je slicer laadt, hier staat bijvoorbeeld het formaat van de printer in, waar z'n nul-punt is etc). Wat je dus ook kiest kijk dus vooral ook wat voor slicer erbij aangeboden of geadviseerd wordt en wat voor printprofielen er zijn. (let even goed op het verschil tussen een printerprofiel en een printprofiel, beiden heb je nodig. Het printprofiel is de printinstellingen die horen bij een bepaald materiaal gecombineerd met de gewenste printkwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan printsnelheid en printtemperatuur)

In de duurdere categorie vind ik Raise3D veruit de beste, maar dan is het echt plug and play. Ik sta nog steeds versteld van de printkwaliteit van Raise3D en hoe ongelofelijk simpel het is. Dat ding doet gewoon alles voor je, maar daar betaal je ook voor. Voor scholen en bedrijven zou ik dan eerder voor Raise3D gaan want personeelskosten zijn erg duur, dus het ding betaalt zichzelf snel terug. Daarnaast is het ding helemaal afgesloten en zit er een luchtsysteem met HEPA-filter in dus zo dek je jezelf als werkgever in tegen bepaald beroepsrisico's in (die dingen hebben toch een uitstoot en dat accepteren we nu, maar hoe lang blijft dat nog zo.. Afgelopen jaar moesten ook alle kopieermachines bij de werkplekken weggehaald worden van de ARBO ivm met de uitstoot..) Daarnaast geeft die afgesloten bouwkamer toch wel een mooier printresultaat ook.

Ik denk dat je gewoon even moet kijken naar je budget en dan de beste kiezen. De prijzen zijn ongeveer en even uit m'n hoofd hoor:
Exotische zelfbouw (150 - 200 Euro) -> Creality Ender 3 (180 euro) -> Prusa mk3 (700) -> Ultimaker 2+ (2500) -> Raise3D E2 (3000 Euro)
En met hoeveel materialen wil je tegelijkertijd kunnen printen:
Exotische zelfbouw (?) -> Creality Ender 3 (1 materiaal) -> Prusa mk3 (met upgrade max 4 materialen) -> Ultimaker 2+ (1 materiaal) -> Raise3D E2 (2 materialen)
En hoe grote dingen wil je kunnen printen:
Nee grapje ik weet het buildoppervlak van die printers niet uit me hoofd.

Succes met je keuze!
tamara.hogenhout
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2020 14:22

Re: info over 3D printer

Bericht door tamara.hogenhout »

Zo hallo zeg, lang verhaal.. Nou ja, wellicht val je dan straks makkelijker in slaap. Ik wel in ieder geval.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1002
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: info over 3D printer

Bericht door Markus »

Ik heb ervaring met de eerste Ultimaker en heb daarna een Zortrax m200 aangeschaft. De eerste (laser gesneden hout) Ultimaker was geen succes. Ik ga er trouwens van uit dat de nieuwere Ultimakers printers veel beter zijn dan hun eerste model. Heb de Zortrax toen aangeschaft omdat we een printer wouden voor bedrijfsmatig gebruik wat betekend dat het zo min mogelijk moeite moest kosten en zo min mogelijk failed prints. Kortom: zo min mogelijk gezeik waarbij er veel geprint moest kunnen worden.

De Zortrax m200 voldoet daaraan, prints mislukken bijna nooit, machine is betrouwbaar en de ene die ik nu heb zit al over de 800 print uren zonder echte problemen. Je moet natuurlijk zo nu en dan wat vet op de geleidingen doen en het bed levelen, maar dat is het dan ook. Nadeel is de aanschafprijs. De m200 is een verouderd model en als ik nu moest kopen kocht ik een Prusa mini erbij, wegens zeer goede prijs/prestatie verhouding en uitgebreide community. Als het geen backorder was dan stond ie er nu al.

Kijk eens naar 3D hubs --> https://www.3dhubs.com/best-3d-printer-guide/

Kies een printer --> https://www.productchart.com/3d_printers/

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: info over 3D printer

Bericht door DaBit »

tamara.hogenhout schreef: 27 jul 2020 22:33 Zo hallo zeg, lang verhaal.. Nou ja, wellicht val je dan straks makkelijker in slaap. Ik wel in ieder geval.
Volstrekt offtopic, maareuh: welkom Tamara!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie