Prusa

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Prusa

Bericht door danny vroonen »

Hallo
Ik heb een originele Prusa MK3 en heb een probleem met het hotend .Het warmt op tot 160 graden stopt dan en dan komt op het scherm error
De thermistor en verwarmingelement zijn nieuw en origineel alles is goed aangesloten en bij de zelftest en calibratie alles ok
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Prusa

Bericht door hainjedaf »

Ik neem aan dat je filament geladen hebt?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: Prusa

Bericht door danny vroonen »

Neen
Daarvoor moet hij eerst opwarmen en dat doet het niet
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Prusa

Bericht door Tolp2 »

Kun je de error met ons delen? Heb een donkerbruin vermoeden dat de error een 'Thermal runaway' betreft of iets in die trend. Dit gebeurd wanneer er wel energie naar de hotend gaat maar de temperatuur niet meer veranderd. Fysisch kan dat niet, dus neemt de printer aan dat er iets stuk is (thermistor of hotend) en dus schakelt uit.

Waarom gebeurd dit bij 160 graden. Zijn verschillende oorzaken voor:
  • de thermistor is niet goed geijkt (andere weerstand dan in de software staat). Hierdoor denkt de printer dat het hotend 160 graden is, maar in werkelijkheid is het veel hoger (richting 300 ) en kan niet meer hoger.
  • de tijdstap voor de delta T (verandering temperatuur) is te krap; de foutmelding komt te snel. Hoe warmer het hotend, des te langzamer warmt deze op.
  • onderbemeten voeding. De voeding kan niet genoeg energie leveren om de eindtemperatuur te behalen. Zou je kunnen meten of het voltage inkakt als het hotend warm wordt.
  • uitzettingsverschil. Het gaatje waar de sensor in zit wordt groter, wellicht maakt hij daardoor geen.goed contact meer?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: Prusa

Bericht door danny vroonen »

De weerstand van de themistor ok kamertemp is 104ohm
Alles is nieuw en origineel
Tot 140 gr gaat het snel dan gaat het zeer traag tot 160 gr ,na een tijdje komt er dan preheat error dan begint de voorste ventilator te draaien en na een tijd komt er dan error min temp
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Prusa

Bericht door hainjedaf »

Een prusaprinter hoort het, wanneer volgens handleiding/youtube gebouwd, meteen goed te doen met de megeleverde stukken filament.
Geen aparte procedures nodig. Gewoon volgen wat Hij in de Youtube video zegt.

Vanuit de doos, binnen 30 min bouwen en 2 uur printen een Benchy met de Prusa mini. Zal voor de i3 niet anders zijn.
Mij als noob op 3dprint gebied met een hoog 'ik maak alles kapot' gehalte, heb het ook voor elkaar gekregen zonder de boel te mollen.

Ik kan in de Prusa mini 2 dingen doen:
Filament laden: dan warmt hotend automatisch op tot 160graden en vraagt de printer op een bepaald moment om het filament te laden.
Pas na laden filament gaat het hotend naar de extrusietemperatuur voor het gewenste filament. Dan kakt hij een lading filament uit
en vraagt of het de juiste kleur is.

Anders kan ik in het settings menu zelf aangeven hoe heet ik bed en hotend wil hebben. Ik kan hier elke temperatuur tot 300 graden opgeven voor het hotend.
Het hotend en het bed zullen dan opwarmen tot de door mij opgegeven temperatuur.

Ik weet niet hoe de prusa i3 dit doet. Is denk ik ook deels firmware afhankelijk.

Heb je het settings menu al geprobeerd? Dus zonder via het menu filament te laden?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: Prusa

Bericht door danny vroonen »

Je kunt het filament niet laden zonder preheat en dan begint het mis te lopen
De thermistor geeft wel een heel andere weerstandsmeeting als wat normaal moet zijn
Ik heb een nieuwe hotend en thermistor besteld eens kijken wat dat geeft
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Prusa

Bericht door hobbybob »

Hi,

Ik heb zelf 2 prusa's (Mk2 en Mk3s).
Met de laatste firmware warmt de prusa tot 160 graden op, om dan (heet) de bedprobing te doen, en warmt dan door naar bedrijfstemperatuur.
Omdat ie precies richting 160 graden gaat vermoedt ik dat het zo iets moet zijn. Als je de pre-heat functie gebruikt uit het menu , wil die dan wel naar 200+ graden verwarmen ? Of geeft ie dan ook deze error ?
Als je dan je filament laad en het dan nog eens probeert , wat gebeurt er dan ?

Heeft de printer ooit wel geprint, of heb je hem gebouwd en nu meteen problemen ?
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: Prusa

Bericht door danny vroonen »

Ik heb de hotend en de thermistor vervangen door nieuwe het probleem blijft
ik heb de printer gebouwd als kit en heeft altijd normaal gewerkt
er was een print losgekomen en toen waren de kabels vol pla daarom heb ik alles vervangen en nu zit ik met dat preheat error probleem
ik heb nu de laatste firmware gedownload
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Prusa

Bericht door kevertje »

Werkt het inmiddels weer? Wat was de oorzaak/ waardoor is het probleem verholpen?
Goudgele
Berichten: 512
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Prusa

Bericht door Goudgele »

Als je ooit problemen hebt met een Prusa, ga naar de site en start een live chat met hun support. Zorg wel dat je eventuele foto's of video's van het probleem bij de hand hebt.

Mijn ervaring is dat die gasten echt kennis van zaken hebben en ze doen er alles aan om je te helpen. Heb pas nog 2u in zo'n chat gezeten. Ze bleven volhouden tot het probleem verholpen was.
Plaats reactie