Delta

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Delta

Bericht door kawarider »

Zo, ik heb weer wat. Een eeuwig gevecht met 3d printers lijkt het wel.

Vorig jaar op de open dag in Aalburg een Delta van Mosoft overgenomen. Mooie printer, echter na een update ging het niet meer lekker. Tractus3d naar laten kijken, opgelost. Lijkt het. Zij hebben er waanzinnig mooie prints mee gemaakt, ikke nie. Sterker nog, de armen eens losgehad en nu is het helemaal niets meer. Echt te stom eigenlijk om te durven vragen, maar iemand tips hoe je t best omgaat met een delta en zijn armpjes? Het lijkt nu te wringen als een gek!
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 283
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Delta

Bericht door frank »

De armen moeten sowieso precies even lang zijn om mee te beginnen. dit is (redelijk) eenvoudig te meten. Op het moment dat je alles gemonteerd hebt gedraagt het geheel zich als een mechanisme. Het bewegen van de extruder heeft tot gevolg dat de wagens over de kolommen gaan bewegen. Wanneer je dit met de hand doet moet dit soepel aan voelen en moet de boel niet gaan wringen. Is dit het geval dan zitten er maat verschillen in de scharnieren. Dit zal wel niet het geval zijn anders had de printer in eerste instantie al niet goed geprint.
Ik zit eigenlijk meer te denken aan de software. Zitten de afmetingen van de delta nog wel goed in de setup. Als dit niet goed is dan klopt er ook helemaal niets van de kinematics (het omrekenen van de hoogte van iedere wagen naar een verplaatsing van de extruder en vice versa)
Kijk ook even of je home schakelaars goed worden aangelopen
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Delta

Bericht door kawarider »

Dankje. Homeswitches zijn ok. Software idem denk ik althans.

Met plaatsen van armpjes wringt het al. Vet op manneten is ok of beter iets anders?
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 283
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Delta

Bericht door frank »

Als het bij het monteren al wringt dan is er iets niet goed in de afmetingen. Lopen de wagens recht over de kolommen?
De magneet koppelingen smeren met een beetje vet kan geen kwaad. De magneetkogels moeten uiteraard wel voldoende glad zijn
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Delta

Bericht door DaBit »

@kawarider:

Als jij of zoonlief verder niks verklooid hebt aan de software ben ik er redelijk zeker van dat dat deel zou moeten werken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Delta

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Magneten?
Weet je hoeveel slijpstof die dingen aantrekken?
Ik zou eens met schilderstape aan de gang gaan, opplakken en weer lostrekken, daar blijft heel wat aan plakken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Delta

Bericht door kawarider »

Magneten?
Weet je hoeveel slijpstof die dingen aantrekken?
Ik zou eens met schilderstape aan de gang gaan, opplakken en weer lostrekken, daar blijft heel wat aan plakken.
Beetje druk deze week. Geen tijd gehad om te controleren, maar waarschijnlijk ben jij de winnaar Hugo. Geen idee hoe dit van die magneten te halen. Zal van de week ook niet lukken ivm tijd.
Plaats reactie