uitstulping

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

uitstulping

Bericht door noteborn »

weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?
op alle hoeken een vreemde uitstulping.

rob
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: uitstulping

Bericht door Kjelt »

Plaatje werkt niet, je wilt de link uit de gallerij grbruiken, deze dus

21955
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: uitstulping

Bericht door rien1959 »

Waarschijnlijk temperatuur en/of snelheid te hoog.
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: uitstulping

Bericht door noteborn »

temp 200 gr en snelheid 60 mm/sec is toch zo gek nog niet voor pla
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: uitstulping

Bericht door serum »

Krijg geen beeld van de schaalgrootte van je foto.

-mechanica die niet netjes werkt en een flinke naslinger geeft (heb je verder last van ringing)? hoewel 60mm/sec niet hoog lijkt, kan je gebruikte firmware een te hoge jerk setting hebben die alsnog ringing veroorzaakt)
-Kallibratie van je extruder (xmm filament feed = xmm daadwerkelijk doorgevoerd) Als er teveel filament doorheen gaat, krijg je dit effect ook, met name op de hoeken.
-misschien een extruder multiplier in je slicer aangezet en die vergeten
-misschien een groot onderdeel dat geen goede hechting heeft en omkrult op de hoeken en zo iedere keer je hotend raakt en afgeplat/uitgesmeerd wordt.

Het maar een 3d printertje, moeilijk kan het niet zijn. :mrgreen:
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: uitstulping

Bericht door hardy »

Kjelt schreef: 22 nov 2020 16:30 Plaatje werkt niet, je wilt de link uit de gallerij grbruiken, deze dus

21955
Acceleratie en jerk is hier verandwoordelijk voor, het duurt aan het einde van een beweging te lang voordat er weer gestart wordt naar een volgende versnelling met het gevolg dat er in de hoek relatief teveel filament uitgespuugt word. Dit is gewoon een kwestie van spelen met die waarden en googlen, dit is een veel voorkomend probleem, kan ook opgelost worden met linear advance indien de printer hiervoor de juiste motor drivers heeft.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: uitstulping

Bericht door serum »

hardy schreef: 23 nov 2020 09:10 Acceleratie en jerk is hier verandwoordelijk voor, het duurt aan het einde van een beweging te lang voordat er weer gestart wordt naar een volgende versnelling met het gevolg dat er in de hoek relatief teveel filament uitgespuugt word. Dit is gewoon een kwestie van spelen met die waarden en googlen, dit is een veel voorkomend probleem, kan ook opgelost worden met linear advance indien de printer hiervoor de juiste motor drivers heeft.
Linear advance is niet afhankelijk van de motor/driver, maar van de gebruikte firmware. Sommige slicers hebben hier ook oplossing voor. In s3d is dat coasting.

In modernere firmware (smoothieware, marlin 2.0) is de aanpak voor jerk weer junction deviation.
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: uitstulping

Bericht door hardy »

serum schreef: 23 nov 2020 10:57

Linear advance is niet afhankelijk van de motor/driver, maar van de gebruikte firmware. Sommige slicers hebben hier ook oplossing voor. In s3d is dat coasting.

In modernere firmware (smoothieware, marlin 2.0) is de aanpak voor jerk weer junction deviation.

Linear advance is niet afhankelijk van de motor/driver, maar van de gebruikte firmware. Sommige slicers hebben hier ook oplossing voor. In s3d is dat coasting.

In modernere firmware (smoothieware, marlin 2.0) is de aanpak voor jerk weer junction deviation.
Dat is niet hetzelfde, linear advance werkt daarom alleen maar met b.v. tmc2209 als driver, coasting hebben de meeste slicers wel, soms iets anders genoemd, linear advance is ook een aparte instelling in marlin, onafhankelijk van junction deviation, maar het zijn natuurlijk ook wel tevens instellingen die bedoeld zijn om dit soort fouten te verbeteren.
Hier even een wat duidelijker uitleg.
https://www.youtube.com/watch?v=n3yK0lJ8TWM
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: uitstulping

Bericht door serum »

Iedere driver is ermee compatible, je hebt volgens mij alleen te maken met een kortere pulslengte. (maar die kan je ook weer in de firmware aanpassen) (marlin 2.0)

Lineair advance is niet afhankelijk van de gebruikte driver of motor. Het is een strategie om het niet lineaire gedrag van een extruder te compenseren over tijd en beweging. (je hebt te maken met een temperatuursafhankelijke viscositeit en elasticiteit van je filament) bij mijn weten is linear advance een methodiek om de 'rek' te compenseren bij de de niet direct mechanisch gekoppelde extruder (je drukt een stukje filament ergens in, druk wordt opgebouwd en als je de feed stopt, blijft de druk nog even bestaan. Je hebt altijd vertraging in reactie van wat er uit je nozzle komt tav de feed die je op je extruder zet. Bij mijn weten is linear advance niets anders dan een compensatie op de elasticiteit van je extrudie gedrag over tijd tav eerdergenoemde elasticiteit. (en niet afhankelijk van de gebruikte drivers). Bij bowden wordt het sowieso afgeraden omdat dat helemaal een onvoorspelbaar iets is.

Ik zet ook niet dat de firmware oplossing hetzelfde is als de slicer, ik bedoel dat het ruwweg voor hetzelfde doel geldt. Ik heb lineair advance uitvoerig getest en getweaked en was er niet van onder de indruk.
hardy
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2011 14:27

Re: uitstulping

Bericht door hardy »

serum schreef: 23 nov 2020 14:05 Iedere driver is ermee compatible, je hebt volgens mij alleen te maken met een kortere pulslengte. (maar die kan je ook weer in de firmware aanpassen) (marlin 2.0)

Lineair advance is niet afhankelijk van de gebruikte driver of motor. Het is een strategie om het niet lineaire gedrag van een extruder te compenseren over tijd en beweging. (je hebt te maken met een temperatuursafhankelijke viscositeit en elasticiteit van je filament) bij mijn weten is linear advance een methodiek om de 'rek' te compenseren bij de de niet direct mechanisch gekoppelde extruder (je drukt een stukje filament ergens in, druk wordt opgebouwd en als je de feed stopt, blijft de druk nog even bestaan. Je hebt altijd vertraging in reactie van wat er uit je nozzle komt tav de feed die je op je extruder zet. Bij mijn weten is linear advance niets anders dan een compensatie op de elasticiteit van je extrudie gedrag over tijd tav eerdergenoemde elasticiteit. (en niet afhankelijk van de gebruikte drivers). Bij bowden wordt het sowieso afgeraden omdat dat helemaal een onvoorspelbaar iets is.

Ik zet ook niet dat de firmware oplossing hetzelfde is als de slicer, ik bedoel dat het ruwweg voor hetzelfde doel geldt. Ik heb lineair advance uitvoerig getest en getweaked en was er niet van onder de indruk.
Je hebt gedeeltelijk wel gelijk met de beschrijving voor wat er gebeurt en wat er gecompenseerd moet worden (daarom moet het bij elk materiaal eigenlijk weer opnieuw gebeuren), maar in Marlin werkt het in ieder geval alleen met een driver die via uart aangestuurd kan worden, dit komt omdat de TMC drivers tevens een programmeerbare controller aan boord hebben die hiervoor geprogrammeerd is, ik krijg zelf in ieder geval linear advance niet werkend met een standaard TMC2208 op de extruder, op de X/Y heb ik wel 2209's.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: uitstulping

Bericht door serum »

hardy schreef: 23 nov 2020 19:14
serum schreef: 23 nov 2020 14:05 Iedere driver is ermee compatible, je hebt volgens mij alleen te maken met een kortere pulslengte. (maar die kan je ook weer in de firmware aanpassen) (marlin 2.0)

Lineair advance is niet afhankelijk van de gebruikte driver of motor. Het is een strategie om het niet lineaire gedrag van een extruder te compenseren over tijd en beweging. (je hebt te maken met een temperatuursafhankelijke viscositeit en elasticiteit van je filament) bij mijn weten is linear advance een methodiek om de 'rek' te compenseren bij de de niet direct mechanisch gekoppelde extruder (je drukt een stukje filament ergens in, druk wordt opgebouwd en als je de feed stopt, blijft de druk nog even bestaan. Je hebt altijd vertraging in reactie van wat er uit je nozzle komt tav de feed die je op je extruder zet. Bij mijn weten is linear advance niets anders dan een compensatie op de elasticiteit van je extrudie gedrag over tijd tav eerdergenoemde elasticiteit. (en niet afhankelijk van de gebruikte drivers). Bij bowden wordt het sowieso afgeraden omdat dat helemaal een onvoorspelbaar iets is.

Ik zet ook niet dat de firmware oplossing hetzelfde is als de slicer, ik bedoel dat het ruwweg voor hetzelfde doel geldt. Ik heb lineair advance uitvoerig getest en getweaked en was er niet van onder de indruk.
Je hebt gedeeltelijk wel gelijk met de beschrijving voor wat er gebeurt en wat er gecompenseerd moet worden (daarom moet het bij elk materiaal eigenlijk weer opnieuw gebeuren), maar in Marlin werkt het in ieder geval alleen met een driver die via uart aangestuurd kan worden, dit komt omdat de TMC drivers tevens een programmeerbare controller aan boord hebben die hiervoor geprogrammeerd is, ik krijg zelf in ieder geval linear advance niet werkend met een standaard TMC2208 op de extruder, op de X/Y heb ik wel 2209's.
Ik had alleen met linear advance een probleem met de 2208 dat de pulsbreedte niet goed was, en dat hierdoor de extruder nauwelijks bewoog na het activeren hiervan. (je kent het wel, je past, tegen beter weten in, meerdere dingen tegelijk aan en vervolgens moet je uitzoeken waar het probleem zit). Dit is volgens mij opgelost in een latere release van 2.0 of ik heb de minimale pulsbreedte aangepast. Ik zag een duidelijk verschil in de aangepaste waarden tijdens de callibratie. Maar wat je zegt kan alsnog kloppen betreffende de UART, ik gebruik overigens de SKR 1.3 met de 2208's in UART.

De optie zou gewoon los van de UART moeten kunnen werken. Ik vind er ook niets over op het internet dat dit het geval is, maar als jij een andere ervaring hebt, zal je er ook de nodige (zoek)tijd op kapot geslagen hebben.. ;-)

Ondertussen draait Marlin 2.0 stabiel en voorspelbaar icm octoprint. De UBL voor verschillende temperaturen is ook echt fantastisch. Aanzetten en werken is goud waard bij zo'n apparaat.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: uitstulping

Bericht door rien1959 »

Leuk hoor, al dat geneuzel over welles en nietes, enz. Hier schiet niemand iets mee op.

@noteborn : heb je een passend profiel voor je printer geladen in Cura of heb je het zelf uit moeten zoeken ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: uitstulping

Bericht door serum »

Er zijn vragen gesteld in mijn eerste post waar geen antwoord op is gegeven en Hardy geeft een goede toevoeging.

Wanneer je een fruitautomaat hebt waar je verwacht te winnen met het goede antwoord zit je op het niveau 'betaalde support'. Op een forum werkt dit anders.

Begrijp niet goed dat je er een welles nietes discussie in ziet, ik zie valide argumenten en een onderbouwde uitleg met wederzijds respect. Fijn als je op een dergelijke manier kan babbelen? ik vind (persoonlijk) een welles/nietes discussie een negatieve lading hebben.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: uitstulping

Bericht door DaBit »

Te weinig informatie. Alleen een detailfoto waar geen schaal uit blijkt, geen informatie over de gebruikte printsettings.
Voor wat het waard is: dat plasticdeel ziet er goed doorbakken uit. Daar beginnen je problemen al.
serum schreef: 23 nov 2020 14:05 Ik heb lineair advance uitvoerig getest en getweaked en was er niet van onder de indruk.
Da's toch eigenlijk hetzelfde als de 'pressure advance' van RepRapFirmware? Eerst de extruder jerk aan de hoge kant instellen, pressure advance tunen en dan de retractie tunen (want die kan vervolgens lager) heeft bij mij toch wel wat effect. Nadeel is dat je dat eigenlijk voor elk merk/type filament moet doen en daar ben ik te lui voor.
(eigenlijk zou de filamentaandrijving zo'n beetje in de heatbreak moeten zitten. Probleem opgelost)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie