3D printer kopen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: 3D printer kopen

Bericht door Caesar »

Foto's Ben! We zijn benieuwd
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

Ik ben vanmiddag een paar uurtjes met de printer aan het stoeien geweest, ik kom er toch wel achter dat er aan de opbouw toch echt wel heel veel mankeert, er klopt van alles niet, zit scheef, los of vreemd.
Hier een paar foto's:

Span / omkeer wiel, as staat echt flink scheef
22091

Extruder zit los, hier de achterkant
22090

Extruder zit los, hier de voorkant
22089

Motor van de Z-as is echt scheef gemonteerd, één van de beide schroeven moet nog ca. 2mm verder vast
22088

Bij die Z-as motormount zitten 2 schroeven elkaar in de weg, ze komen elkaar erg snel tegen als je ze vastzet
22092
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

Ik kwam ook nog een limit switch tegen die echt vreemd gemonteerd zat, toe ik probeerde om die switch een beetje in de gewenste richting te duwen brak de hele schakelaar in tweeën dus die zal ik moeten bestellen voordat de printer uberhaupt in bedrijf kan, maar los daar van zal dat toch wel een tijd gaan duren, ik heb nog zo veel andere dingen waar ik ook mee bezig wil zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

Nog even een vraag aan de 3D experts:

Hoe zetten jullie die extruder kop vast?
Ik zit te denken om er een paar hardpapieren ringetjes er tussen te doen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer kopen

Bericht door DaBit »

Hoe bedoel je met vastzetten?

Het hete deel word meestal met een RVS, titanium of PEEK buisje verbonden met het koude deel zonder extra support. Bij dat E3D spul van me word je geacht de nozzle tegen die buis aan te draaien in dezelfde M6 binnendraad als het spul op bedrijfstemperatuur is, en die spanning zet de boel vast.

Al met al zijn 3D-printers knap simpele apparaten. Je komt er wel uit hoe het hoort te zitten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 11 dec 2020 22:17 Hoe bedoel je met vastzetten?

Het hete deel word meestal met een RVS, titanium of PEEK buisje verbonden met het koude deel zonder extra support. Bij dat E3D spul van me word je geacht de nozzle tegen die buis aan te draaien in dezelfde M6 binnendraad als het spul op bedrijfstemperatuur is, en die spanning zet de boel vast.

Al met al zijn 3D-printers knap simpele apparaten. Je komt er wel uit hoe het hoort te zitten.
Als je kijkt op de 2e en 3e foto dan zie je dat het ding gewoon niet vast zit, dat bedoel ik.
De boutjes zitten muurvast, maar er is nog steeds schroefdraad over, dat wil ik opvullen met ringetjes. Of ik kan de boutjes wat korter maken, maar ik zelf denk dat een paar hardpapieren ringetjes er tussen/onder beter is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer kopen

Bericht door DaBit »

Ah, zo.
Dat hoeft zelfs niet eens hardpapier te zijn; gewoon nylon of staal is ook prima. Dat deel word niet warm.

Misschien is het ook niet heel onverstandig om dat pas te doen als de boel in elkaar zit en ipv ringetjes wat kneedbaar staal te pakken (schoefjes effe in de siliconenolie); kun je de spuitmond meteen mooi haaks op je bouwplaat zetten. Als ik de rest zo bekijk vraag ik me af of dat anders wel het geval gaat zijn. Volgens mij heb je de China-loterij gewonnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 12 dec 2020 16:39 Ah, zo.
Dat hoeft zelfs niet eens hardpapier te zijn; gewoon nylon of staal is ook prima. Dat deel word niet warm.

Misschien is het ook niet heel onverstandig om dat pas te doen als de boel in elkaar zit en ipv ringetjes wat kneedbaar staal te pakken (schoefjes effe in de siliconenolie); kun je de spuitmond meteen mooi haaks op je bouwplaat zetten. Als ik de rest zo bekijk vraag ik me af of dat anders wel het geval gaat zijn. Volgens mij heb je de China-loterij gewonnen.
Inderdaad, en nog de hoofdprijs ook.
Maar goed, heb ik meteen weer wat te doen.
En ik heb vooral geen haast.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer kopen

Bericht door DaBit »

Als je 'm wint heb je automatisch de hoofdprijs :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D printer kopen

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 12 dec 2020 21:32 Als je 'm wint heb je automatisch de hoofdprijs :mrgreen:
Goh, wat ben jij wakker zeg.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 3D printer kopen

Bericht door Tolp2 »

De printer is ondertussen aangekomen in Rotterdam.
benkr schreef: 11 dec 2020 18:46 Extruder zit los, hier de achterkant
22090

Extruder zit los, hier de voorkant
22089
Dit heb ik opgelost door 2 veerringen M3 op het moertje te doen. De extruder zit nu goed vast, ook als hij warm wordt.

Ook een nieuw probleem ontdekt: de koppen van de bouten van het portaal steken verder uit dan de rubber voetjes. Het is een wipwap; de printer staat niet stabiel. Met 4 deurstoppers van de Gamma/Praxis/Karwei is dit probleem ook opgelost.

De CTC A13 is een Ender 3 kloon. Maar het is wel eentje met beperkingen, maar we gaan zien hoe ver we er mee gaan komen. Problemen met deze kloon zijn:
  • Het heated bed wordt verwarmd met een element van 10 x 10 cm, bij een originele Ender wordt het gehele bed verwarmd. Dit betekent dat de randen van het print-bed eigenlijk niet goed op temperatuur te regelen zijn. Aangezien primair met PLA wordt geprint, verwacht ik niet dat dit tot onoverkomelijke problemen gaat leiden.
  • De constructie beperkt het print oppervlakte tot 200 x 175 mm. Door onhandig geplaatste bouten kan niet de volledige travel gebruikt worden.
  • Vlakheid van het printbed heb ik zo mijn bedenkingen bij. Op deze versie kan geen BL Touch worden geïnstalleerd.
  • Onderdelen passen niet: het deksel van de electronica behuizing is breder dan de ruimte tussen het portaal en de y-as. Dit moet aangepast worden met een vijl om het netje passend te krijgen.
  • De ophanging van de PSU moet aangepast worden. De PSU is namelijk niet origineel of ze hebben het ontwerp van de Ender aangehouden (met een dunnere PSU), maar een standaard PSU er ingezet.
  • De bevestiging van de Y-as is fragiel met een viertal klinknagels die niet erg strak zitten. Een paar bouten er doorheen jagen zou dit kunnen verhelpen.
Is er dan niks goed dan? Ja wel:
  • De bediening van de printer met de draaiknop en het LCD scherm is een verademing ten opzichte van mijn Anet A8. Het werkt snel en intuitief;
  • De printer is stil, stiller dan ik ooit had verwacht van een goedkope kloon;
  • Het geïntegreerde board werkt super en ziet er goed uit (ok, een silksreen had kunnen helpen bij het in elkaar zetten). Het heated bed is standaard voorzien van een externe MOSFET driver, wat compleet overkill is vanwege het kleine oppervlakte van het heated bed, maar toch.
Van de CTC A13 zijn ook weer kloons gemaakt. Ja: een kloon van een kloon... Heb een aantal reviews gezien van de printer waarbij de bouwkwaliteit nog veel slechter is dan wat dit ding is. Denk dan aan niet ronde geleiderollen enzovoort. Dus ik ben blij met wat het is geworden.

Wat het printresultaat is van de printer, dat kan ik nog niet zeggen. Ergens heeft die printer een harde landing gehad, wellicht al bij de eerste gebruiker of tijdens de post. Hierdoor is de pneufit koppeling van de extruder afgebroken. Het restant heb ik er uit weten te peuteren, maar moet nog een nieuwe bestellen (of weet iemand een stenen winkel in Rotterdam waar die dingen zo te halen zijn). Ik zal mijn ervaring met jullie delen.

Het doel van de printer is uiteindelijk een basisschool hier in de buurt. Je kan namelijk niet vroeg genoeg met technieklessen beginnen....
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: 3D printer kopen

Bericht door hobbycnc23 »

23599
Heb er ook eentje op MP gekocht voor weinig geld.
Nog geen tijd gehad, maar tzt ga ik posten of ik hem aan de praat krijg.
Ben me nu af en toe aan het inlezen. Het is toch ff wat anders dan een cnc portaalfrees
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 3D printer kopen

Bericht door hainjedaf »

Na het debacle BF25 heb ik besloten om beproefde producten te kopen.

Heb vorige zomer een Prusa Mini gekocht en tot op heden geen spijt.
Ja hij was duurder dan een Anet of andere prusa kloon maar hij heeft
van meet af aan goed gefunctioneerd en garantieclaims zijn snel en
probleemloos afgehandeld.

Ik hoop binnenkort een grotere printer te kopen omdat
180x180x180 net iets te klein is voor mijn doelstellingen
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 3D printer opknappen

Bericht door Tolp2 »

De printer doet het. Althans, er komt gesmolten plastic uit en de printkop beweegt. Helaas is het printbed zo krom als een hoepel (orde grootte 1 mm in het midden doorgezakt), waardoor daar de print natuurlijk niet wilt blijven plakken.

Sta in dubio:
  • Ga ik een glasplaat (boorsilicaat) er op leggen om dit op te lossen (€20);
  • Een nieuw printbed er op, zodat deze over de volledige oppervlakte wordt verwarmd en hopen dat deze wel vlak is (€20);
  • Een BL-Touch installeren zodat het bed ingemeten kan worden. Hierbij moet wel gelijk de printplaat worden aangepast en nieuwe firmware en wordt het toch nog een dure bedoeling (€100 of meer)


Tips?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie