De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: 10 jan 2021 16:31 Die gaasbandjes zijn leuk idee - wat ik hier zelf ook gebruik zijn tiewraps van staal. Die vallen op ebay te koop had ik daar gekocht. Dat is heel licht en supersterk. Alleen nodig om de bearings heen als je denkt dat temperaturen snel op gaan lopen anders zijn de normale plastic tiewraps meer dan zat.
Ja, alleen die moeten ook boven langs. Dat pastte me even niet, want daar zit weer ander spul.
Arie Kabaalstra schreef: 10 jan 2021 16:54 als je maar een paar stuks moet maken van die beugeltjes .. dan is een buigstempeltje zo gemaakt.. of je em nou freest uit een stukje plaat (kunststof of Aluminihilium) of uit de plasticpoeper haalt... dat kukelt er ook niet tegenan..
Neu, normaal had ik er een stukje aluminium of staal voor opgeofferd. Maar het werkt uit de plasticpoeper nog best prima eigenlijk, en dan is-ie bepaald niet massief geprint. De wandjes zijn wat dikker dan normaal, maar de binnenkant is nog steeds maar 20% plastic. Kosten aan plastic amper een euro.
Was wel leuk om een keer te proberen. En als mijn metaalfluisteraar geen tijd of zin heeft in die beugeltjes dan pers ik ze zelf wel inderdaad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door frank »

Dabit,

Even naar het begin van dit draadje betreffende het tandheugel verhaal: jij zet die twee rondsels naast elkaar op de tandheugel of heb ik het mis. Ik zat zelf te denken aan twee (halve hoogte) tandwielen op dezelfde as waarbij ze al dan niet door veerkracht iets verdraaid zijn ten opzichte van elkaar.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Ik heb in de extruderassembly-plaat weliswaar 2 plekken waar ik een NEMA17 kan monteren, maar dat is voor als ik nog een keer met een trommel en kabel wil spelen.

Plan is inderdaad om twee rondsels af te draaien naar 7,5mm lengte van het actieve deel (in plaats van 15) en die op dezelfde 8mm as te monteren. Als ik er dan kamertjes in draai kan ik daar ook nog wel een stukje verenstaal kwijt, aan de andere kant van het asje een M4-boutje en ringetje om het veerbelaste maar verder vrij op de 8mm as draaiende rondsel op de plek te houden. Die 8mm as kan vervolgens over de 5mm stepper-as en zelfs nog extra afsteunen tegen het sinterbronzen lagerbusje in het koelblok. Een borgboutje en eventueel een drupje Loctite 603 houd het niet-verende rondsel en de 8mm as wel op de stepper-as. Loctite 603 zakt bij 150 graden terug naar 20% van de initiele sterkte, wat het dus nog steeds knap degelijk maakt want vierkante millimeters heb ik genoeg (er zit ook nog een flens aan die rondsels).
Hoe het eruit ziet heb ik in m'n hoofd zitten, maar om het te tekenen ben ik te lui voor :lol:

Ik begin me wel licht zorgen te maken over het gewicht van de printkop. 400 gram hier, 500 gram daar, 100 gram zus, 50 gram zo, het tikt toch allemaal aardig aan. Ik ben heel benieuwd wat zo'n arm NEMA17 motortje daarvan gaat vinden. Op papier is het allemaal geen probleem, het onderbuikgevoel zegt toch wat anders. Misschien toch ook maar een 0,9-graad steppertje bestellen en straks testen met het echte spul in plaats van met een willekeurig 'als er rook uit komt dan boeit het niks' steppertje uit de diverse-motortjes bak. Uiteraard kan ik nog heel wat gaten in de stalen plaat prikken om 'm lichter te maken, maar als je daar 100 gram mee wint heb je toch al aardig je best gedaan en da's ergens tussen de 5 en 10% ofzo, meer puntjes op de i dan heel erg de moeite.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 11 jan 2021 14:18 Ik ben heel benieuwd wat zo'n arm NEMA17 motortje daarvan gaat vinden.
Vertragingsbakje er tussen ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Liever niet. Levert vast wel weer ergens gedoe op met die 150 graden (alle NEMA17 planetaire kastjes die ik heb gebruiken kunststof tandwieltjes), en anders wel omkeerspeling.

Op papier klopt het allemaal wel; zo'n 0,42Nm 400-staps/omw NEMA17 motortje mag dan misschien effectief misschien maar 0,3Nm aan koppel leveren, maar dat word wel via een arm van slechts 9mm (18T moduul 1 rondsel) omgezet in lineaire kracht. Verliezen niet meegerekend heb je dan 33N om je printkop mee te accelereren. Als het geheel 2kg weegt dan is dat goed voor 1,7G acceleratie. Nu hebben we uiteraard wel verliezen, maar dan nog moet een gezapige 0,25G acceleratie en zeg een 200mm/s assnelheid er wel uit te halen zijn, en dan is het zat.

Tot zover de achterkant van het bierviltje, maar als je het spul van de werkbank af tilt en bijna door je rug gaat voelt het toch heel anders ;-)
(ja, de kunst van het overdrijven beheers ik wel)

Gewoon eet-het-en-je-weet-het doen, en problemen oplossen als je er tegenaan loopt in plaats van je er op voorhand heel druk over te gaan maken. Wij zijn techneuten, die heb je niet zo makkelijk klem in de hoek.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door diepchess »

Heb hier ruim op voorraad Nema17 van 68+ NcM die 405 gram wegen per stuk (inclusief stukje draad) mocht je niet uitkomen met wat je nu plant te bouwen. Zorg dan wel dat hij iets langer mag zijn ze zijn iets langer dan de nema17 die je nu gepland had te gebruiken.

Online kloppen bij de manufacturers de gewichten niet van de steppermotortjes. Heb nog nooit ook maar 1x gehad dat 't exact klopte. Zo heb ik wel eens motortjes bestelt die best sterk zijn maar die bleken dan weer 300+ gram te zijn ipv de opgegeven 200 gram. En een nema23 die ik voor iets wilde gebruiken daar die op papier 500 gram zou moeten wegen die bleek dichter bij een kilo te zitten dan bij 500 gram.

Opmerking de 400 steps per rondgang motortjes die leveren minder kracht bij 't zelfde gewicht - die zou ik als extrudermotortje niet gebruiken. 200 steps is daar meer dan zat. Reken maar uit hoe nauwkeurig zo'n 200 steps stepper is bij zo'n wieltje met filament op 9mm afstand versus de botte manier van filament inschuiven wat met een paar primitieve tandjes werkt die het filament inprikken.

Heb wel eens gedacht over extruder die niet met tandjes werkt maar op andere manier - maar kon daar niks verzinnen wat niet zo zwaar als een goudstaaf ging wegen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Ik wil op de tandheugel (of kabel, dat idee blijft als plan B) X- en Y-assen 0,9-graad steppers hebben. 18T module 1 rondsel = 18*pi = ~56.5mm/omw. Wat best fors is, en dan is 18T nog aan de krappe kant ook. Veel lager durf ik niet te gaan; daar heeft de tandvorm teveel onder te lijden.

Vanwege de grote lagers met relatief stug vet erin (als het bij 150 graden moet blijven zitten is het bij 30 graden niet ultrasoepel) en het hoge gewicht kan ik zoals ik het nu zie (maar vraag het me over een tijdje nog maar eens) ook niet teveel op hoge microsteppingwaarden vertrouwen. Met een 1,8-graad stepper zou 1 volle stap 0,28mm zijn, voor enige resolutie moet je dan wel gaan microsteppen. Met 0,9 graad zit je dan op de helft: 0,14mm, dan hoef je er al minder op te vertrouwen.

Die 0,9-graad steppers zitten kwa pullout- en detent-koppels niet ver onder hun gelijkwaardige 1,8-graad broertjes voor zover ik zie, maar uiteraard lopen ze ook maar half zo hard voor het koppel in begint te kakken. Wat in mijn geval niet zo'n probleem is; als ik 200mm/s ijlgang haal ben ik al tevree, en dan doet die motor 212 toeren. Meer is meegenomen, maar niet noodzakelijk. Kwa printsnelheden zit ik er ook ongeveer zo in; als ik op 40mm/s een nette buitenste perimeter kan leggen en op 80-100mm/s een infill dan ben ik ook wel tevree. Als er veel plastic gepoept moet worden kun je beter een grotere spuitmond pakken, veel effectiever.

Extruder zit al een motortje en vertraging op, daar doe ik niks aan. Is ook niet zo nodig. De Z gaat straks met TR12x3, daar voldoen 1,8-graad steppers ook prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door serum »

Die schroefextruders zijn juist erg lichtgewicht te maken. Heb er wat itteraties van gezien, maar niemand die ermee doorgaat. Probleem is dat het filament rond is en wil draaien. Met vierkant filament zou dat opgelost zijn, (past er ook meer op de rol) maar erg omslachtig. En in je hotend zorgt dat weer voor andere uitdagingen. Daarnaast is een orbiter dual gear extruder tegenwoordig dusdanig lichtgewicht incl. stappenmotor (140gr).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Zo, koelblokje onder de extruder ook gefabriceerd en het spul even in elkaar gezet om te kijken of alles past.

Afbeelding

Blijft toch leuk met CNC; alles valt haast automatisch in elkaar met 0 wiebelruimte.

Ik dacht trouwens dat ik weer wat speciaal fluorhoudends moest kopen kwa vet, en ik had eigenlijk al het plan om eens bij Kluber te kijken. Maar het blijkt dat een van mijn lievelingsprutjes ook goed genoeg is.
Da's Bel-Ray Waterproof Grease, daar ben ik zo dol op dat ik altijd wel een pot op reserve heb staan en dat spul nog het liefste op m'n brood zou smeren ook nog. Prop dat spul in de balhoofd/achterbrug/wiellagers van je motorfiets, doe een grote snorkel op, en je kunt door het kanaal naar Engeland rijden zonder dat die dingen ook maar iets te lijden hebben. Smeer het op de scharnieren van je tuinpoort, en na 4 jaar weer, wind en regen is het enkel de groene kleur kwijt.

Volgens de datasheet loopt het bruikbare temperatuurbereik tot 177 graden (oftewel een mooi ronde 350F; blijft Amerikaans).
Hoe het met de oxidatiestabiliteit zit bij die temperturen valt nog te bezien, daar kom ik vanzelf wel achter. Ik heb netjes met een injectiespuitje wat van dat spul aangebracht in de kogelbanen van de LM20GA lagers, grofweg 0,5cc per lager. Enig andere manier om die lagers te smeren heeft meneer de Chinees niet in voorzien.

De volgende klussen gaan zijn het op maat maken van die assen, maar daarvoor moet ik even kijken wat voor bed ik nou precies wil gebruiken. Eigenlijk zou ik het bed zelf het liefste op de Besselse punten ondersteunen, maar dan zit je met je siliconenheater wel klem.
De Keenovo heater voor een Ender 5 heeft wel extra gaatjes, doet 0,72W/cm2, maar die is wel weer groot. Dan word het geheel een knap groot machientje.
Die voor de Ender 3 heeft ook gaatjes, maar de vermogensdichtheid is nog lager dan die bovenstaande. Misschien die mannen maar eens een mailtje doen.
Aan de andere kant: als je ook de bouwkamer opstookt zou het verwarmingsvermogen dat je bed nodig heeft best wel eens mee kunnen vallen.

Verder heb ik hier nog een klusje:

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door kawarider »

Wordt het een printer of een freesbank?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Zou me niks verbazen als-ie straks stijver is dan veel aluminium-snelbouwprofiel-freesmachines :mrgreen:

Maar dat moet ook. Relatief zware printkop heeft ook een relatief degelijke support nodig. En aangezien het op de printkop na toch praktisch stil staat hoeft het ook allemaal niet zo licht mogelijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door frank »

DaBit;
Even Off Topic: Ik ben onder de indruk van jouw Freecad plaatjes. Heb het pakket een tijdje links laten liggen maar ik zie nu toch wel vooruitgang. Deze week maar eens gedownload en een beetje gaan spelen. Je loopt wel tegen een paar kleine dingen aan zoals bij mij in ieder geval de Add-onn manager niet werkt. Versie 19 doet dat weer wel dus daar speel ik nu wat mee.
Twee vragen: Welke assembly werkbank gebruik jij? en die screenlayout krijg ik in 19 niet zo voor elkaar, hoe heb jij dat gedaan?
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Die add-on manager schijnt een bekend probleem te zijn, ik heb er gelukkig geen last van gehad. Ik draai ook met 0.19 overigens, vooral vanwege die assembly-workbenches.

Kwa assembly-workbench: ik ben begonnen met Assembly3, want die sluit het meeste aan bij wat 'we' gewend zijn. Als je een lager op een as moet plaatsen breng je een constraint aan dat de boring van het lager en de as concentrisch moeten zijn, en eentje dat een vlak van het lager identiek is aan een vlak van de schouder op die as. De 'mates' / 'joints' zoals we ze kennen van Fusion/Solidworks.

Naarmate de hoeveelheid componenten toenam werd dat echter steeds trager en soms zei de boel 'floep'; er zit tenslotte een 3D solver achter die alle constraints moet oplossen, en ik zag de bui al hangen. Omdat het toch een probeer/leer traject is overgestapt op Assembly4 die op een compleet andere manier werkt. Daar moet je referentieobjecten aanmaken die je gebruikt om te assembleren. Dus bijvoorbeeld een lokaal coordinaatsysteem met z'n oorsprong in het hart van de boring van een lager, en eentje in het hart van de as bij de schouder. Vervolgens maak je bij assembleren die twee coordinaatsystemen identiek, en het spul plopt in elkaar. Dingen laten bewegen doe je dan met variabelen en expressies en eventueel de constraintsolver van de sketcher.

Ergens bevalt die Assembly4 manier me wel. Je word gedwongen om beter te plannen en na te denken over waar en hoe welke delen met elkaar interfacen, wat een Goed Iets is. Ook kun je zo nog prima open laten hoe je iets gaat implementeren. Stel dat ik een bromfiets-motorblok ontwerp dan kan ik met een sketch best vastleggen waar de kettingaandrijving komt te zitten en waar de bevestigingen. Dan kan ik al best de ketting en frame op de plek zetten zonder dat ik het motorblok al af heb. Of ik die as waar het kettingwiel op zit met een kogellagertje of een glijlager af ga steunen hoef ik nog niet te defineren, als het lokale coordinaatsysteem maar op de goede plek zit.
Zou ik in Fusion joints in een kogellager hebben zitten en ik wil daar een glijlager van maken dan licht de hele history geel en rood op.
Nadeel is dat dat extra planwerk en aanbrengen van die referentieobjecten ook extra tijd kost.

Zowiezo probeer ik de manier van tekenen/opbouwen een stapje vooruit te brengen door de hele boel zoveel mogelijk te sturen vanuit spreadsheets, formules (breedte asbok = asdiameter + 2x diameter boutkop + nogwat, bijvoorbeeld) en schetsen die in het 2D-vlak definieren wat waar zit. Want ik ben er wel achter gekomen dat bij een hele machine alles maar aan elkaar 'maten' voor grote ellende zorgt als je een keer wat wil wijzigen, en je ook vaak onderdeel B nog niet kunt tekenen en inpassen want A is er nog niet, maar A kun je eigenlijk ook niet afmaken want daarvoor heb je B nodig.

Maar ik heb nog niet echt een goede modus gevonden in dit soort '3D-tekenen, de speeltuin voorbij'. Moet ik die definieer-in-de-ruimte schetsen nou per subassembly doen? Een component maken waar ik ze in stop en die meelinken in een assembly? Enzovoorts.


Kwa screenlayout: dat is de 'Glass' add-on. Ik heb een hekel aan dat 'werken op een postzegel' omdat er aan alle kanten menu/status/whateverbalken rondom je werkvenster zitten. Dat leek met die Glass-addon minder te zijn. Maar zo ideaal als-ie eruit ziet is-ie echter niet, want geometrie onder die boom kun je niet aanklikken, maar waar je nog wel en niet kunt klikken zie je nu ook niet meer met al dat transparante, euh, glas.

Behalve dat het er iets moderner uitziet win je er dus niet zoveel mee imho.


Dan de kitspuit zelf: ik kwam er gisteren achter dat ik een foutje in mijn zijplaten heb zitten. Die dingen zouden symmetrisch moeten zijn, maar door een stupid-user-error bij het tekenen zijn ze dat niet. Daardoor past de tandheugel niet zomaar, grmbl. Nouja, extra sleufgat trekken en het moet in ieder geval voor nu wel kunnen voldoen.

Verder nog bezig geweest met het asje waar de twee rondsels op komen te lopen, dat zat ook niet helemaal mee. Geharde en geslepen as is toch echt wel heel erg onpraktisch hard, geboorde gaten zijn toch echt niet nauwkeurig genoeg aan de maat, en ruimen kan ik ook niet bij gaten die niet doorlopend zijn. Ik moet toch eens een keer wat leuks verzinnen voor binnendraaiwerk < 8mm zeg maar, dat is bij mij het moment dat het enkel nog foezelen en aanklooien is.

Verder is het idee van een kamertje draaien in de tandwielen en daar een torsieveer in stoppen best leuk, maar zoveel ruimte heb ik eigenlijk helemaal niet en die veer moet stiekum nog best sterk zijn. Ik zat ook al wat te denken aan een kogelbaantje op de as als soort van 'schakelwals' zodat ik makkelijk met een schotelveer een drukkracht om kan zetten in een draaikracht. Dan is vervolgens een moertje en een paar schotelveertjes genoeg en kan ik de voorspanning heel makkelijk varieren door die moer wat verder of minder ver aan te draaien.

Maar misschien is in de eerste instantie botweg de twee rondsels verdraaid tov elkaar vast op de as monteren zonder veer wel het slimste. Wat je ook doet om de boel voor te spannen bij kogelomlopen/tandwielen/lineairgeleidng/whatever; die voorspanning levert wrijving op die je ook in bewegen had kunnen stoppen, ik verwacht dat na initieel inlopen de boel niet zo snel meer slijt, en ik heb alleen maar 'laag genoeg' nodig kwa omkeerspeling en niet perse 0. Aangezien de boel zich toch eerst moet bewijzen kan ik ook die slede eens 5000 keer heen en terug sturen en daarna meten wat dat met de omkeerspeling gedaan heeft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Zee&Zee »

Beetje blauwsel op heugel kan ook interessant zijn bij dat inlopen van je.

Zie je of het over de lengte gelijk loopt ( ik vermoedt van niet ) klodder tandpasta kan je inlopen optimaliseren.
CNC you later
Plaats reactie