De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Nou, mijn mooie beiteltje wist ik met het bijwerken mooi te verknallen; ik schoot uit en raakte de radius. Grmbl :x

Nouja, dan maar interpoleren met VCGT wisselplaatje. 0,4mm neusradius, 0,5mm radius interpoleren met 3 snedes.
Programmaatje ingeklopt, kabouter de sporen gegeven, en tadaa:

Afbeelding

Niks te klagen, prima gelukt. Dit keer maar niet op 2500rpm draad gesneden :lol:
Blijft toch een fijn maatje wisselplaat om in de la te hebben liggen, die VCGT.

Voor de rest zat het niet heel erg mee. De afgelopen olie had ik voor het jaareinde al naar de stort gebracht, dus geen oude olie meer in de schuur die ik kan gebruiken om te harden. Verse olie wel, maar 10W60 volsyntheet vind ik wat prijzig voor het doel. Morgen maar een flesje zonnebloemolie ofzo halen en iets verwarmen dat het wat dunner word. Of doet water de truuk ook voor het afschrikken?

Tweede geintje is dat blijkbaar een van de kaboutertjes hier in huis de kraan van de zuurstoffles opengezet heeft. Zelf ben ik het niet geweest want ik zet flessen alleen of vol open, of vol dicht, maar nooit er tussenin. Dat kan goed al 2 jaar geleden gebeurd zijn want zoveel zuurstof gebruik ik niet meer. Maar de voorraad zuurstof is dus exact 0. Nouja, zo groot is het niet, met propaan/lucht is het ook wel op temperatuur te krijgen.

De radius van deze trommel is 10mm. Voelt als je handmatig de staalkabel er omheen draait nog krap; laat de kabel los en hij springt er vanaf.
Mocht het niks zijn, dan heb ik nog een plan B:

Afbeelding

Dat is 100% kevlar touw, en dus bruikbaar op 150 graden. Maar liever staal want dat is toch nog een aardig stuk stijver.

Verder, alles van staal is magnetisch aan het worden in de schuur. De schuifmaten, de boren, de parallellen, noem het maar op.

Afbeelding

Hier had ik al met duim en wijsvinger het meeste grut vanaf getrokken. Hoe dat nou weer kan? Daar heb ik nooit zoveel last van gehad. Sinds de verbouwing met de vloerverwarming blijft de CV-watertemperatuur wel laag waardoor het in het hok nog meer richting buitentemperatuur gaat dan normaal, maar dat zal toch niet de oorzaak zijn?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met water harden kan wel, maar is wel een risico. Dat de barsten er in vliegen. Dus zo snel mogelijk ontlaten kan het risico beperken.
Slaolie, zal wel lekker ruiken als je er een hompje staal van 800 graden in laat zakken. Geen idee wat de verdere effecten zijn. Harden heeft alles met afkoelsnelheid te maken.

Zou dat Keflar dat ongeharde staal zo hard doen verslijten denk je?
O ja, je ging eerst met staalkabel aan de gang.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn ervaring is dat het met zilverstaal wel Ok is, als er maar geen scherpe overgangen in zitten.. in wezen is dit onderdeeltje een "draadeindje" met een gat erin.. niet heel spannend..

Ontlaten doe je doorgaans toch meteen na het harden..
Als je't met water desondanks niet aandurft.. doop em gewoon in de frituur.. :lol: :)

in de Gereedschapmakerij hadden we een zoutbad.. die stond op 250°C voor het eerste afschrikken, en dan ging ie naar 180°C voor't ontlaten.. Dat haalt je Frituur ook wel.. die 250°C was voor het afschrikken van 1.2379, dat kun je niet vlamharden..

en.. als je die verse motorolie nou te duur vind, dan tap je toch iets af uit een motor?.. gebruik je dat.. en gooi je de nieuwe olie aan de bovenkant in het blok.. #omdenken.. :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2021 19:11 Slaolie, zal wel lekker ruiken als je er een hompje staal van 800 graden in laat zakken. Geen idee wat de verdere effecten zijn. Harden heeft alles met afkoelsnelheid te maken.
Afgewerkte motorolie ruikt ook niet erg lekker als je daar heet staal in mikt. Zowiezo een klusje om buiten te doen of met de garagedeur wagenwijd open.
Zou dat Keflar dat ongeharde staal zo hard doen verslijten denk je?
O ja, je ging eerst met staalkabel aan de gang.
Kweenie. Kevlar is ook een rotzak hoor. Probeer een matje van dat spul maar eens met een gewone schaar te knippen, veel succes. Als je er al doorheen komt is je schaar sneller bot dan wanneer je blik gaat knippen.
Staalkabel heeft nog steeds de voorkeur vanwege 2x de E-modulus.
Arie Kabaalstra schreef: 30 jan 2021 19:15 in wezen is dit onderdeeltje een "draadeindje" met een gat erin.. niet heel spannend..
Ik heb ook nooit gezegd dat het een heel spannend onderdeel was :lol:
Ontlaten doe je doorgaans toch meteen na het harden..
Als je't met water desondanks niet aandurft.. doop em gewoon in de frituur.. :lol: :)
Da's hier een airfryer, schiet niet op. Hoewel, wel voor het ontlaten :lol:
en.. als je die verse motorolie nou te duur vind, dan tap je toch iets af uit een motor?.. gebruik je dat.. en gooi je de nieuwe olie aan de bovenkant in het blok.. #omdenken.. :lol:
Is net zo duur, want in de lente krijgt het spul toch zowiezo verse sapjes. Dan zit er zoveel benzine en vocht in van het winterrijden dat ik dat het beste moment vind.
En ik moet morgen toch boodschappen doen. Kan die 59 cent voor een litertje slaolie er ook wel vanaf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's hier een airfryer, schiet niet op. Hoewel, wel voor het ontlaten :lol:
Tja.. daar heb ik zelf eerlijk gezegd geen ervaring mee.. we hebben in de Gereedschapmakerij wel eens een stuk "luchthardend" staal gehad.. dat werd al knetterhard als je het gewoon aan de lucht liet afkoelen.. moet je het wel op strippen zetten.. want als je het vlak op een koude stalen werkbank legt, dan trekt ie als een banaan..
We moesten wel.. 't ding pastte niet in het zoutbad..'t ontlaten hebben we toen wel weer in de Oven gedaan.. 'k neem aan dat je thuis ook wel een oventje hebt.. werkt denk ik beter dan de Airfryer..

't ding was over de 60 HRc.. en omdat ie aan de lucht moest afkoelen, zat er ook een flinke oxidehuid op.
'k zie op Youtube nog wel eens filmpjes waarbij het hele onderdeel (meestal een klein onderdeeltje voor een klok ofzo) in staaldraad gewikkeld wordt, en rondom in de Borax geschmotzt wordt, zo hou je de zuurstof weg, en krijg je ook geen oxide huid..

Wat wij dan weer deden tegen een oxide huid, was het inpakken in "hardingsenveloppen" envelopjes van staalfolie.. als je in de oven je onderdeel verwarmde, dan bond de zuurstof zich met hetgeen wat het eerste roodheet stond.. de enveloppe.. 't onderdeel bleef dan redelijk blank, er zat in elk geval geen oxide huid in.. maar dan moest je ze wel met enveloppe en al in het zoutbad mikken..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Sja, wat ik tot nu toe gehard heb (en da's niet zo gek veel) had toch een aardige smeerboel op het oppervlak zitten. Deels oxide, deels zal dat ook wel uit de afgelopen olie gekomen zijn. Nu ben ik er zoeen die denkt 'als het mooi had willen blijven dan had het maar door moeten leren voor koelkast', maar lastig te verwijderen rotzooi in de schroefdraad en oxide die een stuk dikker is dan het originele metaal heb ik dan weer liever niet. Misschien is een beetje borax nog zo'n verkeerd plan niet. Baat het niet dan zal het ook wel niet schaden. Hooguit dat dat spul dan weer lastig weg te halen is, maar wat kokend water en een staalborsteltje doen de truuk meestal wel.

We zien het vanzelf. Als de familie me meer dan een paar tijdssloten van 20 minuten aaneengesloten geeft zal ik de boel morgen eens warm stoken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jij maakt zo snel een 2e, dat ik gewoon lekker verder zou bouwen met die ongeharde, en op een later tijdstip, als dat nut heeft, een andere ga harden.
En of je nu borax moet schoonmaken, of zwartgeblakerde rommel, staalborsteltje, scotch brite, doet het allemaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Linki »

Voor dit soort onderdeeltjes zou een stukje maraging staal wel handig zijn.
De warmte behandeling om te harden is heel eenvoudig, is maatvast en heeft op bijna alle vlakken superieure eigenschappen.
Is relatief duur, maar voor kleine onderdelen....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 30 jan 2021 17:55 Verder, alles van staal is magnetisch aan het worden in de schuur. De schuifmaten, de boren, de parallellen, noem het maar op.
Misschien dan eens een kompas gebruiken om te kijken of er ergens een sterk magnetisch veld wordt opgewekt, neodymium magneten door je eigen biologische kabouters onder de werkbank geplakt of een nieuw lasapparaat met transformator ( of een mri scanner vd stort ;-) ).
Sinds de verbouwing met de vloerverwarming blijft de CV-watertemperatuur wel laag waardoor het in het hok nog meer richting buitentemperatuur gaat dan normaal, maar dat zal toch niet de oorzaak zijn?
Hoe hoger de temperatuur des te minder magnetisch het materiaal wordt maar om het te neutraliseren zit je rond de Curie temperatuur en voor ijzer is die pak m beet 700 oC . Hoe heet was het hiervoor in die schuur? :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door serum »

Volgens mij wekken bewerkingen ansich al magnetische velden op? draaiende boren in staal ed. ik heb altijd de blinde aanname gedaan dat het over tijd magnetisch wordt. (boren, slijpen) Soms lijkt het erger dan anders, maar er is geen wetenschap mee gemoeid. Leek mij altijd een logisch gevolg dat je de magnetische deeltjes in staal orienteerd als je ze zo dicht langs elkaar blijft bewegen dat het materiaal verwijderd. De bewerking gaat constant in dezelfde richting. (ook hier, geen vorm van wetenschappelijke onderbouwing, maar puur een persoonlijke aanname).

Feynman zou zich omdraaien in zijn graf over deze aanname gok ik. (ik ben te snel tevreden met een antwoord)..

'how does a person answer why something happens'
https://www.youtube.com/watch?v=MO0r930Sn_8
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 jan 2021 09:49 Jij maakt zo snel een 2e, dat ik gewoon lekker verder zou bouwen met die ongeharde, en op een later tijdstip, als dat nut heeft, een andere ga harden.
Veel werk is het inderdaad niet, zeker nu de instructies voor de kabouter klaarstaan heb ik met een halfuur een nieuwe. Voor de kevlar moet ik ook nog een tweede maken, maar dan met kleinere diameter en bredere groef (kevlartouw is 0,2mm breder dan het staal). Met kevlar kan een kleinere diameter uit kwa buigradius en dan is de belasting wat beter aangepast aan de motor. Lagere koppelvraag dus nauwkeurigere aspositie, en meer stappen per millimeter.

Maar een beetje spelen met vuur is wel leuk, ik wil wel eens weten wat voor 'oeps' ik nou weer tegenkom, en ik wil meten aan het geheel; het Mitutoyo glaslineaaltje dat ik ooit van benkr had hangt inmiddels al aan een encoderingang van de draaibank en komt LinuxCNC binnen.
Dat meten heeft het meeste zin als er zoveel mogelijk delen in hun uiteindelijke bedrijfstoestand zijn.
Linki schreef: 31 jan 2021 10:01 Is relatief duur, maar voor kleine onderdelen....
Dan bedoel je zoiets denk ik. Je ontkomt dan niet aan een oven, maar zoals gezegd weet ik een paar straten verderop iemand te zitten die ik wel eens lief aan kan kijken.
Dat spul is inderdaad stevig aan de prijs, 240 euro ex voor een half metertje rondstaf van 25,5mm :shock:
Kjelt schreef: 31 jan 2021 10:25 Misschien dan eens een kompas gebruiken om te kijken of er ergens een sterk magnetisch veld wordt opgewekt, neodymium magneten door je eigen biologische kabouters onder de werkbank geplakt of een nieuw lasapparaat met transformator ( of een mri scanner vd stort ;-) ).
Elektronica met kompas erin wijst prima het noorden aan, dus niks raars wat dat betreft.
Blijft vaag. Maar irritant is het wel.
serum schreef: 31 jan 2021 11:09 Volgens mij wekken bewerkingen ansich al magnetische velden op? draaiende boren in staal ed. ik heb altijd de blinde aanname gedaan dat het over tijd magnetisch wordt.
Ja, maar waarom schuifmaten en schroevendraaiers dan opeens ook terwijl ze dat de 5-10 jaar hiervoor niet deden?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je meestal met aluminium en kunststof werkt, valt het ook minder op. :lol:
Vervelende magnetische spaantjes (op schuifmaat e.d.), ik gebruik meestal plakband om ze te elimineren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Muis »

Heb daar een demagnetiseer apparaat voor (eenvoudig ding) werkt op 230v eigenlijk een halve transformator o.I.d. maar werkt uitstekend. Door het wisselende magnetisch veld (bij ons stroom net 50 x per sec.) is mijn gereedschap weer vrij van aan hangend krullen en ijzer stof.
Of je deze methode kunt/mag gebruiken op een digitaal instrument weet ik niet zeker.

Magnetisme in gereedschappen komt volgens mij o.a. van gebruik in de buurt van magneet velden en mogelijk vallen van het gereedschap.
Door een staaf ijzer op een andere hart oppervlak te slaan blijkt de moleculen structuur zich te richten waardoor de staaf enigszins magnetisch wordt.

Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Afbeelding

Ging wel prima, stelde niks voor eigenlijk. Ding zo heet gestookt dat het in het volle licht buiten nog oranjerood kleurde, dat is zeker heet genoeg. Afkoelen in een pannetje met zonnebloemolie, schoonmaken, oven op 250 graden gezet, ding erin, en flink stuk gaan wadlopen, euh, wandelen in de polder want het zonnetje was te mooi en ik zit voort 90% van de tijd op m'n kont.

Een vijl heeft er geen grip op dus hard genoeg voor mijn doel. De zonnebloemolie (slaolie was op) levert een stuk minder rommel op dan afgelopen motorolie, eigenlijk bijna niks.

Spul gemonteerd, maar superlekker werkt het niet. Veel stappenverlies, ook als ik de snelheden en acceleraties halveer en de motorstroom nog een tikje ophoog.
Dat zou de kou kunnen zijn; het is knap fris in mijn hok en het vet in de lagers is bij de huidige lage temperaturen nogal aan de stugge kant. Of de kabel klemt te hard; ik heb het idee dat de groefjes smaller geworden zijn. Reken ik de daadwerkelijke verplaatsing per omwenteling om naar diameter dan kom ik op 21,14mm per omwenteling uit wat ook veel te hoog is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie