De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door benkr »

Hey, is de plasticpoeper al klaar? We horen niets meer, daarom trek ik maar eens aan de bel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Nee, daar komen de hele tijd zaken tussendoor.

Ik was bezig met het maken van de trommels voor de kevlardraad en het viel me op dat de groef niet klopte; de bodem van de U-groef was veel te plat. Tijdens het zoeken of het nou een rot programma of een mechanisch issue was werd dat gauw duidelijk, want de X-as van de Emco stopte ermee.

Het bronzen lagerbusje wat ik gebruikte bleek zodanig versleten te zijn dat er een ringetje brons losgekomen was wat tussen de moer was gaan zitten.
Afbeelding

Dat verklaart ook dat de vorm van de groef niet klopte. Bij gewoon langsdraaien heeft de servolus van de X-as (ik heb er een meetlint naast zitten) tijd genoeg om de positie goed te regelen en dan maakt het eigenlijk niet uit hoeveel speling erop zit (dat was een goeie anderhalve millimeter), bij het continu interpoleren niet.

Goed, nog even overwogen om toch eens een echt lager erin te werken, maar dan kom je al gauw tot de conclusie dat je het beter helemaal goed kunt doen. Tenslotte was de Emco CNC-ombouw destijds een quick&dirty oplossing en heb ik het ding in 2 weken tijd voor een ruime 200 euro omgebouwd naar CNC. Eerst leren draaien, dan een fatsoenlijke bank kopen of bouwen was het plan. Dat loopt echter ook telkens spaak op ruimtegebrek in het hok; leuke draaibanken hebben aardig wat vloeroppervlak nodig. Maar om het netjes te doen daar had ik geen tijd voor, want nog ander draaiwerk naast de kitspuit. En geen zin ook niet eigenlijk; het was knap koud in het hok.

Goed, gewoon een vers busje en spindeltje maken. Het heeft het eigenlijk best knap lang volgehouden en die draaibank word best veel gebruikt, dus zo beroerd is zo'n bronzen busje nog niet eens. Dan heb je het probleem 'hoe draai ik nieuw spul zonder draaibank?'. Nou, met de spindel van de frees dus:

Afbeelding

En uiteindelijk heb ik dan een mooi vers spindeltje:

Afbeelding

Mooi, probleem opgelost, we kunnen weer.
Volgend probleem: het was koud in het hok. Voor DaBit geen probleem; die heeft een ingebouwde winterjas. Voor het vet wat ik gebruikte in de lagers wel; dat werd te stug voor het NEMA17 motortje. Onder normale omstandigheden geen probleem; temperaturen onder de 30-40 graden horen niet bij de normale bedrijfscondities van het spul.

Nouja, zo'n haast heeft het ook niet, ik wacht wel even tot het iets warmer is. Veel tijd had ik toch niet; van de 3 hardware-engineers op het werk vielen er 2 uit en was ik de last man standing. Dat in combinatie met 15 uur per dag gillende en schreeuwende kinderen thuis die in een uur tijd klaar zijn met hun schoolwerk (wat doen ze dan de rest van de schooldag normaal gesproken?) om me heen, een hele berg kleine ditjes, datjes en wat frees/draai/printwerk voor derden, en ik had 's avonds gewoon de energie en motivatie niet meer voor eigen projecten.

Toen werd het wat beter weer. Maar eens de racedrones uitlaten dan. Ohnee, dat gaat niet, want die had ik stukgevlogen en niet gerepareerd toen ik aan het verbouwen was. Dat eerst maar doen, wederom op gezapig tempo, want in theorie gaan de kinderen weer naar school, alleen in de praktijk hebben ze dan weer vakantie, dan weer een corona-uitbraak op school, enzovoorts. Al met al is het aantal dagen dat ze daadwerkelijk naar school zijn geweest op 2 handen te tellen, en als er 1 type mens niet tegen opgehokt zitten kan dan zijn het wel kinderen. Die vragen continu aandacht, en als het geen positieve aandacht is dan is negatieve aandacht ook prima. Dat kost me een hoop energie en een hoop moeite om een normale werkdag te vullen. Dat werken-op-afstand kost zowiezo al 3x zoveel tijd en energie (creatief doen via een videomeeting werkt dus ECHT niet) en als je dan ook nog telkens uit je concentratie gehaald word ga je toch maar even door in de uurtjes waarin je ongestoord je ding doen doen, alleen heeft het dan ook niet zoveel zin meer om nog het hok in te duiken want dan is het weer 2 uur 's nachts voor je er weer uit bent.

Kwa drones is er weer het nodige carbon gefreesd voor vervangdelen en reservedelen, TPU geprint, titanium/aluminium gedraaid, elektronica gesoldeerd, en heb ik er 3 vliegend. Nog eentje erbij bouwen en ik kan weer even vooruit (1 of 2 stuk in een middag vliegen is geen uitzondering; als het heel blijft gaat de gaskraan gewoon verder open).

Daarna ga ik zo zoetjesaan weer eens verder met de kitspuit. De buitentemperaturen (en daarmee schuurtemperaturen) zijn weer acceptabel. Trommeltje voor de kevlar, en daar mee testen.

Want laten we wel wezen:
Afbeelding

Da's erg on-DaBits....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Kjelt »

Als het koud is staat er wel meer stil ;-)
Rustig an laat je niet gek maken thuis en op het werk en na een verbouwing is het altijd even uitpuffen (mijn ervaring en van 3 kennissen).
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 09 mar 2021 09:32
Goed, gewoon een vers busje en spindeltje maken. Het heeft het eigenlijk best knap lang volgehouden en die draaibank word best veel gebruikt, dus zo beroerd is zo'n bronzen busje nog niet eens. Dan heb je het probleem 'hoe draai ik nieuw spul zonder draaibank?'. Nou, met de spindel van de frees dus:
Mooi! Ben ik wel geïnteresseerd hoe je die schroefdraad erin gekregen hebt, of was het een bijna-kant-en-klare bus?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Oh, die schroefdraad is gewoon TR8x2 uit de winkel (Mafaha/trapeziumdraad.nl). Daar kocht ik destijds een meter van en daarmee kan ik de Emco nog best vaak van een vers spindeltje voorzien :lol:

Stukje M6 draad aan het uiteinde van die TR8x2 komt van een snijplaat. Binnendraad in het stuk gladde as komt van een tap. Geen spannende operaties dus, alleen wat langsdraaien, binnendraaien (frees rechtop in de machineklem) en vlakdraaien. Stalen busje dat afsteunt op het bronzen lagertje had eigenlijk nog iets platter gemoeten maar dat werd wat wiebelig in de spantang. Nouja, mis ik een mm of 4 op de maximale draaidiameter, da's geen groot drama.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 jan 2021 11:53 Als je meestal met aluminium en kunststof werkt, valt het ook minder op. :lol:
Vervelende magnetische spaantjes (op schuifmaat e.d.), ik gebruik meestal plakband om ze te elimineren.
==> diep was bezig met lees inhaalslag en kwam deze tegen van Hugo

Plakband!!!!

Amai - daar had ik nog niet aan gedacht... ...dat wordt volgende keer plakband hier!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diepchess schreef: 30 apr 2021 23:03
hugo stoutjesdijk schreef: 31 jan 2021 11:53 Als je meestal met aluminium en kunststof werkt, valt het ook minder op. :lol:
Vervelende magnetische spaantjes (op schuifmaat e.d.), ik gebruik meestal plakband om ze te elimineren.
==> diep was bezig met lees inhaalslag en kwam deze tegen van Hugo

Plakband!!!!

Amai - daar had ik nog niet aan gedacht... ...dat wordt volgende keer plakband hier!
Ik zie bouwvakkers dat ook met splinters doen. :lol: Vooral als je even met Siberisch Lariks gewerkt hebt, neem je een hoop mee naar huis...
Schijnt met eikenprocessierups-aanvallen ook te werken.(begint weer aktueel te worden)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

En met glasvezel nadat je een keer door je isolatie hebt moeten graven enzo ook.

Ik heb inmiddels wat 7x19 staalkabel binnen, de drone die ik even tussendoor geschoven had is klaar, de buitentemperaturen zijn weer hoog genoeg voor het vet, dus binnenkort weer meer in dit theater.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door benkr »

Ik vind het nu toch echt wel tijd worden voor een lijvige update, je maakt mij niet wijs dat je er helemaal niets meer aan gedaan hebt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Nou, om eerlijk te zijn... :oops:

Ik ben naast vliegen en daarna regelmatig weer repareren van de drones, stukken aan de motor/fiets/whatever en kinderen van hot naar her slepen momenteel eigenlijk vooral veel tijd kwijt met hulp aan anderen. Soldeerwerkje hier, reparatie daar, paar stukjes aluminium op de frees zus, teamviewersessie zo, wat printwerk hier, wat draaiwerk daar, enzovoorts.

Verder ben ik met al dat thuisgewerk nog steeds niet zo prive-produktief als ik was; na van 's ochtends tot 's avonds tussen de 4 muren sta ik 's avonds toch echt liever met een paar man op een veldje of kruip ik op de motor/fiets/benenwagen dan dat ik weer achter diezelfde computer kruip voor CAD/CAM. Ergens is dat coronagedoe toch wat onder m'n huid gekropen hoor.

Dat de kinderen steeds later naar bed gaan helpt ook niet mee; ze zijn nog jong genoeg dat ze voor het slapengaan nog even moeten proberen of ze al sterker zijn dan pappa en daarna willen ze nog graag ingestopt worden, maar tegen de tijd dat ze erin liggen is het alweer na half negen. Voor je dan goed en wel aan de gang bent is het na negenen, en dan word het ook meteen weer knap laat, want in 2 uur tijd doe je eigenlijk helemaal niet zoveel.

Schiet dus eigenlijk allemaal gewoon voor geen meter op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Kjelt »

En dan vergeet je nog de directrice ;-)

Maar ik denk persoonlijk dat je je prioriteiten goed hebt staan hoor, nu is het (kwali)tijd voor je kinderen.
Over een paar jaar gaan ze hun eigen gang en zie je ze nauwelijks meer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En hobby is toch iets wat je doet als je er zin in hebt, niet om af te hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Exact. Ik voel me er ook absoluut niet schuldig of ongemakkelijk over. Bij mij werkt het zo dat ik het straks een keer op mijn heupen krijg en dan zit er stevig gang in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 jun 2021 09:35 En hobby is toch iets wat je doet als je er zin in hebt, niet om af te hebben.
Net als werken. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie