De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: 26 jan 2021 13:24 Is het niet mogelijk om het idee van Frank uit te voeren met de trommels gelagerd om zo de kracht opde motor as te verlagen?
Tuurlijk wel. Maar wederom: extra lagers die allemaal 'speciaaltjes' moeten worden vanwege de 150 graden. Stelt niet zoveel voor; pak bij voorkeur C3 lagers, vervang het vet, en klaar is DaBit.
Maar ik ben er nog niet zeker van dat de 'oplossing' zoveel beter is dan het 'probleem'.
Kun je de motor as niet voor zien van 2 tegengestelde schroefdraden?
Dan kan je 2 identieke kabels een tegengesteld pad laten belopen om zo krachten op te heffen.
Hoeft bij Frank z'n mechaniekje niet eens 2 schroefdraden te zijn; daar zitten alleen groefjes op de trommel.
Maar dan heb ik opeens 2 idlers en 2 kabels die elkaar niet in de weg moeten zitten. Wederom: geen probleem, maar dan moet het wel wat oplossen.
Veel 8" en 5 1/4" floppydrives hadden een gespleten stalen band die op de stepper vast zat en
met een brede band aan een kant en 2 smalle banden (samen even breed als de brede band) aan
de andere kant.
Heb je een plaatje van wat je bedoelt? Ik denk dat ik wat anders in mijn hoofd heb dan jij.
2 extruders: kan je de extruders niet draaiend monteren, zodat je de ene of de andere voordraait als dat nodig is?
Nee, want ik wil ze ook beiden tegelijkertijd kunnen gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld gisteren 40 kopieeen van hetzelfde onderdeel geprint; dat kan als 2x20 in de helft van de tijd als ik dat zou willen.

Ook daar weer: maak de X-as 100mm breder en de problemen zijn verdwenen. Daar kan geen enkele andere constructie tegenop tenzij je echt de ruimte niet hebt. De simpelste oplossing die voldoet is meestal de beste ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 26 jan 2021 14:47
hainjedaf schreef: 26 jan 2021 13:24 Kun je de motor as niet voor zien van 2 tegengestelde schroefdraden?
Dan kan je 2 identieke kabels een tegengesteld pad laten belopen om zo krachten op te heffen.
Hoeft bij Frank z'n mechaniekje niet eens 2 schroefdraden te zijn; daar zitten alleen groefjes op de trommel.
Maar dan heb ik opeens 2 idlers en 2 kabels die elkaar niet in de weg moeten zitten. Wederom: geen probleem, maar dan moet het wel wat oplossen.
Nee, zonder idlers:
2 Draden gespannen vanuit dezelfde twee punten aan de vaste wereld uiteinden van de glijconstructie.
Op de motor 1 as met 2 tegengestelde schroefdraden. De ene kabel loopt om de ene schoefdraad en de andere om de andere.
Veel 8" en 5 1/4" floppydrives hadden een gespleten stalen band die op de stepper vast zat en
met een brede band aan een kant en 2 smalle banden (samen even breed als de brede band) aan
de andere kant.
Heb je een plaatje van wat je bedoelt? Ik denk dat ik wat anders in mijn hoofd heb dan jij.
22490

Hoop dat dit duidelijk is.
Op de spil van de stepper zit een aluminium trommel met een schroef erin.
Die houdt een flinterdun stalen bandje vast.
Op de voorgrond zie je de 2 smalle stripjes van de buitenkant van dat bandje.
Op de trommel zelf zie je onder de schroef, de overgan naar het smalle deel van het bandje.
Dat smalle deel zit achter de trommel vast aan het zelfde deel van de beweegbare koppenslede
Die 2 smalle strookjes zitten aan de voorkant vast aan de koppenslede (vaak via een veermechanisme voor voorspanning).
de2 smalle strookjes verlopen aan de achterkant van de trommel tot de volle breedte van de trommel,
zoals je kan zien waar de schroef de band vast houdt.
De smalle strookjes en het brede deel zijn onderdeel van hetzelfde stalen bandje dat een looping om de trommel maakt.
2 extruders: kan je de extruders niet draaiend monteren, zodat je de ene of de andere voordraait als dat nodig is?
Nee, want ik wil ze ook beiden tegelijkertijd kunnen gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld gisteren 40 kopieeen van hetzelfde onderdeel geprint; dat kan als 2x20 in de helft van de tijd als ik dat zou willen.

Ook daar weer: maak de X-as 100mm breder en de problemen zijn verdwenen. Daar kan geen enkele andere constructie tegenop tenzij je echt de ruimte niet hebt. De simpelste oplossing die voldoet is meestal de beste ook.
Okee, die snap ik
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

22492
Als die draad in dezelfde hoek in de machine gespannen wordt als de spoedhoek + een offset voor het aantal omwentelingen dat ie om de trommel ligt, is ie zo lineair als het maar kan.
Hij moet dus al schuin naar de poelie lopen als die op z'n uiterste stand staat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 jan 2021 18:12 Als die draad in dezelfde hoek in de machine gespannen wordt als de spoedhoek + een offset voor het aantal omwentelingen dat ie om de trommel ligt, is ie zo lineair als het maar kan.
Hij moet dus al schuin naar de poelie lopen als die op z'n uiterste stand staat.
Dan zou je dus een langere as kunnen gebruiken met voldoende ruimte voor de zijwaartse verplaatsing.
Maar dan moet de lagering van die as neem ik aan, wel de torsie aankunnen die de schuine loop van de gespannen kabel erop uitoefent?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 jan 2021 18:12 Als die draad in dezelfde hoek in de machine gespannen wordt als de spoedhoek + een offset voor het aantal omwentelingen dat ie om de trommel ligt, is ie zo lineair als het maar kan.
Hij moet dus al schuin naar de poelie lopen als die op z'n uiterste stand staat.
Ja, met hetzelfde 'afschot' als de stijging van de spoed. En dan komt de kabel daarmee ook recht in de groef aan.
Klinkt haast te mooi om waar te wezen. Waar is die adder nou gebleven? :lol:
hainjedaf schreef: 26 jan 2021 18:28 Maar dan moet de lagering van die as neem ik aan, wel de torsie aankunnen die de schuine loop van de gespannen kabel erop uitoefent?
Nee, want in rust trekt de kabel er aan de andere kant net zo hard aan. Dan heb je alleen dat de kabels niet op dezelfde hoogte van de trommel af komen, dus je hebt een moment van zuiguitdeduim 100N voorspankracht en een centimeter hoogteverschil = 100Ncm = 1Nm. Of 200N en 5mm, kies maar wat. Hoe dan ook, da's zelfs voor een 5mm stepperasje al niet heel veel. Het omhoog en omlaag wandelen levert verder nog wat axiale kracht op, maar ook die is best laag en royaal binnen de specs van een stappenmotortje.

Ga je bewegen, dan komt er uiteraard nog een radiale kracht bij. Maar die is niet anders dan bij andere aandrijfmethoden zoals een tandriem.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 26 jan 2021 19:48
hainjedaf schreef: 26 jan 2021 18:28 Maar dan moet de lagering van die as neem ik aan, wel de torsie aankunnen die de schuine loop van de gespannen kabel erop uitoefent?
Nee, want in rust trekt de kabel er aan de andere kant net zo hard aan. Dan heb je alleen dat de kabels niet op dezelfde hoogte van de trommel af komen, dus je hebt een moment van zuiguitdeduim 100N voorspankracht en een centimeter hoogteverschil = 100Ncm = 1Nm. Of 200N en 5mm, kies maar wat. Hoe dan ook, da's zelfs voor een 5mm stepperasje al niet heel veel. Het omhoog en omlaag wandelen levert verder nog wat axiale kracht op, maar ook die is best laag en royaal binnen de specs van een stappenmotortje.

Ga je bewegen, dan komt er uiteraard nog een radiale kracht bij. Maar die is niet anders dan bij andere aandrijfmethoden zoals een tandriem.
Ik ben dat niet geheel met je eens, want door die kabel om die as heen te slaan komt hij wel degelijk op een andere plek van de as,
hierdoor ontstaat een koppel om een as midden tussen de punten waar de kabel erop en eraf gaat.
Als je 1x om die as heen gaat met de kabel, is dat een relatief klein koppel.
Maar als je vb 10x om die as heen gaat om de slip laag te houden, wordt die arm wel groter....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Dat is ook precies wat ik schreef ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 26 jan 2021 20:24 Dat is ook precies wat ik schreef ;-)
ja.. je hebt gelijk... even mijn bril poetsen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 26 jan 2021 19:48.
Klinkt haast te mooi om waar te wezen. Waar is die adder nou gebleven? :lol:
Die heb ik in dat 1e driehoekje tussen trommel en vaste wereld de nek om gedraaid.
Je hebt de neiging die draad recht voor die trommel te zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Ik was altijd eens benieuwd of ik een vormbeiteltje kon frezen. Vanavond maar eens even geprobeerd met een stukje HSS toolbit. Dit is-ie rechtstreeks van de frees, nog niet ontbraamd en netjes gemaakt:

Afbeelding

Nou, dat gaat dus.
Doe maar niet met een freesje waar je aan gehecht bent. Ik heb er eentje gebruikt die al tandpijn had (6mm VHM viersnijder, TiAlN gecoat). Dat HSS spul geeft zich toch serieus niet gauw gewonnen. Echt spanen krijg ik er ook niet van, meer een soort van stof.

Amper zichtbaar op de foto op de een of andere manier, maar hij heeft wel vrijloop aan de voorkant en iets weglopend naar rechts.
Programmaatje was met de hand ingeduimd, maar naar mijn idee had-ie spitser moeten wezen. Radius op de top klopt wel.

Nouja, de rest kan met een dremeltje en gewone slijpsteen ook wel.

Ik vond verder nog een stukje 1.2210 staal voor de trommel. Dat is te harden.
Moet dat trouwens netjes in de oven, of is gasbrander en emmertje olie ook acceptabel?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik vond verder nog een stukje 1.2210 staal voor de trommel. Dat is te harden.
Moet dat trouwens netjes in de oven, of is gasbrander en emmertje olie ook acceptabel?
Goeie vraag.. Ik heb wat dat betreft een sterke voorkeur voor 1.2510, dat kun je in elk geval wel met een gasbrander harden, en afschrikken in water.
Daarna stook je em "Strogeel" en laat je em aan de lucht afkoelen, dan zit je rond de 58 HRc.

Voor 1.2210 zou ik dat even moeten nazoeken.. of... als je van dat stukje een stukje af kunt bijten, dan kun je't zelf ook even testen..
Vlamhardbaarheid zit em niet zozeer in de temperatuur, maar in het doorwarmen/oplossend gloeien. (1.2379 heeft wel een paar uur op 1050°C nodig)

Dus... als een klein stukje hard wordt als je 't even in de vlam houdt, dan kun je een wat groter onderdeel ook wel met de vlam doen.

EDIT: Net even nagekeken, 1.2210 valt ook onder de "Zilverstalen" en die hebben eigenlijk allemaal als prettige eigenschap dat je ze kan vlamharden.
Hou altijd een stukje zilverstaal in voorraad, ideaal spul om "effe snel" een gehard tooltje van te maken, speciaal draaibeiteltje?, freesje?.. geen probleem..

Zoals gezegd 1.2510 is "my weapon of choice", en daar heb ik eens een schijffreesje en een schroefdraadfreesje mee gemaakt voor Messing en Aluminium prima te gebruiken..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kersrood stoken.
In olie afkoelen, goed roeren om koelsnelheid te krijgen. Rechtop er in.

Wel netjes ontlaten, strogeel, anders heb je kans dat de barsten er in springen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Ach, weetjewat, ik ga het gewoon proberen.
Vormbeiteltjes frezen, trommels als aandrijving in plaats van een kogelomloop, ronde geleiding, ik zit al zo ver buiten de comfortzone dat dat er ook nog wel bij kan. Trommetje is toch niet veel meer dan een stukje schroefdraad met een speciaal profieltje, als dat niet lukt vraag ik de kabouter van de draaibank gewoon of-ie het truukje nog een keer wil doen.

Dat ontlaten kan ik in de gewone oven doen, dus dat lijkt me geen ramp.
En lukt het allemaal niet, dan heb ik ook nog wel wat Toolox33; dat is als-geleverd al hard genoeg. Maar of ik daar een HSS beiteltje op los durf te laten weet ik nog niet, een stuk van de rondstaf af zien te krijgen is best een klus, en de Emco moppert hard met dat spul. 1.2210/1.2510 en harden is makkelijker als dat lukt. Heel hard hoeft het trouwens ook niet; 30HRc is al genoeg naar het schijnt.

Wat ik tot nu toe ooit gehard heb (inderdaad zilverstaal, en van C45 krijg ik de buitenste paar micron ook wel hard) had wel een oppervlaktekwaliteit om te huilen. Zou het nog schelen als ik het spul voorzie van een laagje borax (lees: flux voor zilver-hardsolderen) om het staaloppervlak te beschermen? Of levert dat weer andere problemen op?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wij maakten vroeger al onze profielbeiteltjes van zilverstaal, gaat prima. Na harden gewoon oppoetsen met scotch brite.
Ik denk dat je ook toolox wel met HSS kunt draaien, alleen je snijsnelheid drastisch naar beneden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie