De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Velen van jullie weten dat ik losvast het plan heb om een verse 3D printer te bouwen. Ik zal maar eens een centraal topic aanmaken; ik heb het idee dat de liefde voor plasticpoepers hier op het forum wat begint te groeien.

De geschiedenis: ik heb een tijdje terug een 3D printer gebouwd (daar is hier meer over te lezen), welke begon als 'hmm, ik wil wat concepten proberen, en als ik het gebeuren een richting geef dan is dat handig'. Destijds eigenlijk totaal geen interesse in het proces. 3D-geprint plastic versus CNC-gefreesd metaal, hoe kan dat eerste nou ook maar in de buurt komen van dat laatste? Onmogelijk.
Sja, euh, dat had ik dus mis, en niet zo'n beetje ook. Kwa computergestuurd spul in mijn hok is de 3D-printer inmiddels het meest gebruikte apparaat, gevolgd door de draaibank, en de CNC-frees als laatste. Al gebruik ik de apparaten wel regelmatig in combinatie; iets van de maat printen, referentievlakken vlakfrezen of nadraaien, of lokaal een stukje metaal inbrengen.

Naderhand heb ik de 3D-printer nog een upgrade gegeven. Andere controller, dual extruder, Gates riemen ipv Chinees, etc. Toch zijn er nog een aantal zaken niet naar mijn zin:

- Ik heb de verwarmde bouwkamer laten vervallen, en daar heb ik spijt van als haren op mijn hoofd. Grotere delen uit 'engineering-plastics' blijven daarom lastig. En de kunststoffen die nog hoger op de ladder staan hoef ik niet eens over te denken.
- Twee materialen in 1 print kunnen verwerken is knap nuttig. Met de combinatie elektrisch geleidend filament en elektrisch niet-geleidend filament kun je best leuke dingen doen, met oplosbaar supportmateriaal ook. En gewoon 2 kleurtjes, ook al praktisch. Maar de manier waarop het bij mij werkt, met 2 spuitmondjes vlak naast elkaar, is niet optimaal. In de praktijk betekent een gereedschapswissel toch echt de ene spuitmond afkoelen tot het plastic gestold is en de ander opwarmen. 0,15mm laaghoogte, 100mm hoog onderdeel, en je mag dat >650 keer doen. Dat duurt lllaaaaannnnngggggg.
- Er zit een constructiefoutje in de printer waardoor ik nog wel wat bereik in de Y mis. In de X ook; die dubbele extruder heeft ook ruimte nodig.
- Niet zozeer een constructiefout, maar het gebruik van verschillende materialen is licht problematisch. Aluminium frame, stalen geleiderails, carbon brug, al die verschillende uitzettingscoefficienten zorgen voor kromtrekken. In de praktijk geen probleem; de software kan daar prima mee omgaan (want vrijwel alle 3D printers zijn zo scheel als het maar zijn kan), maar mocht ik het overdoen dan moet ik daar wat beter op letten.

Al met al toch genoeg redenen om eens zoetjesaan na te gaan denken over een opvolger. Geen haast, het huidige apparaat presteert prima en een opvolger is simpelweg meer luxe. . Die moet ongeveer dit kunnen:

- Bouwvolume 300x300x300, eventueel in te krimpen naar 200x300x300 als het apparaat anders te lomp word.
- Bouwkamer te verwarmen naar 150 graden, en tochtvrij, dus zonder luchtcirculatie. Ik wil graag de mogelijkheid hebben om PPSU en PEI te kunnen printen, en ik moet en zal grote nylon/ASA/PC delen kunnen printen zonder te eindigen met een banaan.
- 2 deels onafhankelijk van elkaar opererende extruders. Dan kun je er eentje parkeren als de ander bezig is, of je kunt ze beiden tegelijk inzetten om per uur 2x zoveel identieke onderdelen te fabriceren, of de gespiegelde varianten. Die 2x identiek printen is de voornaamste reden dat een toolchanger niet de voorkeur heeft. 2 spuitkoppen is ook wel genoeg; voor 95% van de prints gebruik je er toch maar eentje.

Dat staat allemaal niet in steen gehakt. Als 150 graden heel veel duurder uitpakt dan 120 graden, dan maar 120 graden max, bijvoorbeeld. De ondergrens is trouwens 90 graden.

Verder wat zaken die ik redelijk zeker weet (maar niks zo veranderlijk als een DaBit die gewoon z'n dingetje aan het doen is):
- Het moet zo hier en daar ook gewoon leuk zijn. Wat onderdelen gebruiken waar ik geen ervaring mee heb, beetje spelen, enzovoorts. Platgetreden paden zijn handig, maar niet leuk.
- Ik wil een bouwkamer ingepakt in isolatie waar enkel wat draadjes en slangetjes doorheen prikken. Een aparte 'koude zone' en 'warme zone' en daar assen, plunjers, kabels, etc. doorheen voeren past niet bij het idee wat ik in m'n hoofd heb. Ik hou van simpel en rechttoe-rechtaan.
- Veel staal. Op sommige plekken zal aluminium/messing/brons/PEEK/PTFE/whatever wel handig uitpakken, maar dat dus niet in de delen die de geometrie bepalen.
- Vaste brug, bewegend bed. A-la Prusa i3 dus. Dan heb ik relatief weinig last van zwaar staal en ook het wegvoeren van de draden+slangenwinkel van de spuitkoppen is makkelijker. Nadeel is dat het volume van de bouwkamer groter word, wat nog verergerd word doordat je dan dikkere isolatie nodig hebt om warmteverlies acceptabel te houden.
- Voor de besturing van het geheel gebruik ik weer Duet.

Oja, en om de speelfactor op te voeren: ik ga de boel eens tekenen in FreeCAD in plaats van Fusion. De enige manier om erachter te komen of zo'n softwarepakket wat voor je is, is er wat mee doen. Loop ik vast in FC, dan is de boel hertekenen in Fusion alsnog geen ramp; het tijdrovende uitzoekwerk is dan al gebeurd.

Goed, dan beginnen. Dat begint met:
- Zoeken naar componenten die voldoen in de hete bouwkamer. Kwa geleidingen is er al een discussie geweest.
- Als het plan enigzins rond is het bouwen van 1 bewegende as, en die eens op het werk in de klimaatkast mikken.

Kwa geleiding ga ik eerst eens geharde ronde assen van 20mm diameter proberen met Chinese LM20GA lagers; die zijn volledig van staal en hebben geen problemen met 150 graden. Ik ken die dingen alleen van plaatjes, maar eens met de vingertjes bevoelen. Kwa kosten past het ook prima bij een 3D printer; zowel de geslepen/geharde as and de lagerblokken zijn heel goed betaalbaar, en de stijfheid en precisie van vierkante geleiding heb je bij een 3D printer opzich niet heel hard nodig.
Is dat niks dan komen Igus glijlagers of massief brons eventueel nog in aanmerking. Als ik uitga van de afmetingen van een LM20 lineairlager dan is dat makkelijk naderhand in te passen.

Kwa aandrijving is het lastiger, en daar ben ik nog niet helemaal uit. Tandriem voor de aandrijving is gangbaar in 3D kitspuiten, maar de normale riem komt niet boven de 80 graden uit. Er bestaan siliconenriemen en volledig stalen riemen, maar beiden zijn voor een hobbybob redelijk unobtainium.

Dan hebben we verder nog als opties:
- Igus 12x25 trapeziumdraad met J350 moeren. Viavia loopt er een prijsaanvraag, maar erg gangbaar is dat spul blijkbaar niet.
- Ketting en kettingwielen gebruiken, polygon-effect compenseren in software. Dan moet ik van Duet afstappen en terug naar LinuxCNC, of zelf de RepRapFirmware aanpassen, want die heeft standaard geen aslinearisatie. Klipper en Marlin volgens mij ook niet.
- Staaldraad op een trommel. Ideetje van Hugo, en opzich een hele leuke.
- Tandheugel.

Die staaldraad op een trommel vind ik eigenlijk nog het leukste idee, want spelingsvrij, kost 3x niks, en een wonder van eenvoud. Dit idee dus:

Afbeelding

Motor op de slede drijft de trommel aan, en als je de staalkabel in het midden vastzet op de trommel heb je ook geheid geen slip. Vooralsnog loopt dit idee vooral spaak op de minimale buigradius van de staalkabel; ik weet uit ervaring met mijn eerste printer wat er gebeurt als je die buigradius te krap neemt; vroeg of laat breken de staaldraden. Gangbaar bij herhaaldelijk buigen schijnt toch 20xD te zijn voor de reguliere 7x7 kabelconstructie. Je voelt die 20mm as die ik op het plaatje hierbovengebruikt heb ook te krap zijn; het kost kracht om de kabel strak in de draad te trekken en zo gauw je laat vieren sprint de kabel er vanaf. 20xD betekent bij 1mm diameter kabel dus 40mm diameter van de trommel, oftewel 126mm afgelegde afstand per omwenteling. Da's een beetje te gortig voor directe aandrijving, heb je vertraging nodig, en dat voegt weer gewicht en omkeerspeling toe.
Alternatief zou eventueel nog aramide, carbon of glas kunnen zijn in plaats van staalkabel.
Tweede kleine probleempje is dat de spoel met draad op en neer schuift over de trommel waarmee de staalkabel maar op 1 punt parallel aan de X-as loopt. De aandrijving is dus niet helemaal lineair. Ga ik eraan rekenen dan is dat beperkt tot zo'n 0,08mm, wat nog wel acceptabel is.

Uiteraard kan ik ook nog best de kabel door de isolatie voeren en motor+tandriem-vertraging+trommel in een koud deel zetten, maar eigenlijk wil ik dat niet. Hoe dan ook, het idee is nog niet afgeschreven.

Tandheugel zie ik ook nog wel als een goede optie. Beide sledes kunnen op 1 heugel lopen, omkeerspeling is met 2 rondsels op de heugel grotendeels op te lossen, en het spul is betaalbaar te krijgen. Ik heb daarvoor maar wat 'eet het en je weet het' speelmateriaal gekocht bij tandwielen.com:

Afbeelding

Heel geweldig vind ik de afwerking van dat spul niet, maar eerlijk is eerlijk, de prijs was ook niet hoog.

Goed, dan de rest in de bouwkamer hoge-temperatuur bestendig maken. Plan is voorlopig om de motoren en extruder gewoon in de bouwkamer te plaatsen, en te voorzien van een waterkoeling. Stappenmotoren voeren hun warmte voornamelijk via de flens af, dus als ik die flens relatief koel hou en de rest licht isoleer (kapje van kurk, stukje Armaflex HT, zoiets) dan moet die motor wel onder de 80 graden kunnen blijven.

Kwa motor dus zoiets:

Afbeelding

Stukje toolingplate van 8-10mm, 3 boringen, simpeler word het niet. Sinterbronzen busje voert nog wat warmte van de as af naar het koelblok.
Als ik het blok laat rusten op 4 ringetjes van een materiaal met niet te gek grote warmtegeleidingscoefficient (RVS, PSU, eventueel fiberglas, zoiets) dan is het warmtetransport van omgeving naar de motor een Watt of 10-20, dat is acceptabel. Het valt zowiezo in het niet bij het warmtetransport door 50mm steenwol rondom de bouwkamer, en al helemaal in het niet bij het warmteverlies door een 'gordijn-constructie' zoals sommige professionele 3D-printers doen.

Er zijn ook stappenmotoren te koop die functioneren tot 180 graden windingtemperatuur, dat is ook nog de moeite om eens naar te kijken. Maar ik denk dat een standaard motortje op een waterblokje zeker zo handig is.

Kwa extruder moet het ook zoiets worden. Ik wil perse een direct-drive extruder, geen Bowden-constructie. Het originele plan was een E3D Hemera modificeren met een waterblok; die Hemera's zijn (vrijwel?) volledig van metaal en hebben bovendien ook nog eens een uiterst kort pad tussen aandrijfrollen en spuitmond. Probleem is alleen dat die dingen echt helemaal nergens te krijgen zijn....

Nu zijn er genoeg kopieen van die dingen te krijgen in China, en een van de kopieerders heeft ook een watergekoelde versie: de TriangleLab Matrix LC. Het TriangleLab spul schijnt redelijk in orde te zijn, dus ik heb de gok maar genomen en er eentje besteld. Die zal nog wel even duren, want volgens mij is het produkt al op de site gezet voordat het uberhaupt bestaat.
Die Matrix LC is overigens niet helemaal van metaal; het hendeltje wat de aandrijfrollen aandrukt schijnt van plastic te zijn. Nouja, als dat een probleem is dan is dat nog wel op te lossen.

Om die extruder nog een beetje te helpen met koel blijven heb ik dezelfde constructie in gedachten als bij de aandrijfmotoren:

Afbeelding

In feite is dat ding dus straks dubbel watergekoeld...


Goed, dan het samen laten komen van al die ideeen. Dat is ongeveer zoiets:

Afbeelding

De 20mm lineairassen vormen ook de brug, de LM20 lagers zitten in de platen verwerkt. Vooralsnog heb ik een module 1 tandheugel ingetekend met 18T rondsels voor veprlaatsing langs de X-as; 56.5mm verplaatsing per omwenteling dus. Samen met een 0,9 graad stappenmotor moet dat wel voldoen, en eventueel kan ik nog terug naar een 13T ronsel. De Z-as hoeft niet snel; dat kan met TR12x3 en bronzen moeren.
De sledes hebben 2 montageposities voor de aandrijfmotor, dat maakt het makkelijk om ook de trommel+draad te kunnen proberen.

Op de sledes is boven de aandrijf motor nog wat ruimte vrij voor een kabel/slangen concentrator om die grote bos touw weg te voeren. Kabelketting is lastig vanwege de hoge temperatuur, maar omdat het spul alleen over X en Z beweegt kom ik volgens mij ook wel weg met een stuk slang of veer richting het plafond van de bouwkamer.

Positioneren en monteren van de lagers wil ik simpelweg met pockets in de plaat en een beugeltje van stalen strip doen:

Afbeelding

Als ik die pockets in 1 opspanning frees dan zitten ze allemaal netjes uitgelijnd, en een simpel stalen beugeltje is genoeg gezien het feit dat de krachten die erop werken <100N zijn. De pockets zijn halfrond getekend, maar ik kan ze uiteraard in trappetjes frezen zodat een vuiltje of braampje geen groot probleem is. Enkel een rechthoekige gleuf gebruiken vond ik er weer net wat over.

Nou, de lagerblokken zijn inmiddels ook binnen uit Verweggistan:
Afbeelding

Die zien er op het eerste gezicht goed uit. Kogeltjes mooi glimmend en glad, geen bramen en troep, grote hoeveelheden walvissnot.

De ronde assen zijn er echter nog niet. Damen had geen voorraad, Dold had geen voorraad, de lokale industrietoko moest ook 'nee' verkopen. Ik heb uiteindelijk maar een paar stukjes Cf53 gehard en geslepen h6 as besteld bij Duisters Lineair, kijken of die wel gaan leveren. Dan kan ik eens een X-as in elkaar gaan zetten en wat proberen.

In de tussentijd kan ik mijn tanden nog stukbijten op de rest van de uitdagingen. Zo wil ik bijvoorbeeld de bouwkamer maken van gelaste stalen koker, aan de binnenkant bekleed met metaalplaat, en alle wanden van de bouwkamer verwarmen om de lucht in de kamer stil te houden. Dan heb ik echter een aanzienlijk oppervlak aan verwarmings-mat nodig; als ik daarvoor bij Keenovo oid ga shoppen dan loop ik leeg. Ik heb nog een wazig idee met carbon roving als verwarmingsdraad; dat spul zet niet zo uit als het warm word en met die 12000 vezels in een stukje 12K draad is de warmte ook niet zo geconcentreerd als met een stuk Kanthal A1 draad. Maar eens kijken hoe dik ik aluminium moet anodiseren wil de oxidelaag betrouwbaar 230VAC kunnen weerstaan; als dat lukt ben ik spekkoper.
Hoge-temperatuur verwarmd bed kan ik gewoon kopen, maar al die bedden zitten op de hoeken vast in plaats van op de Besselse punten of een andere meer logische configuratie. Misschien is daar een serpentine frezen, anodiseren, volleggen met verwarmingsdraad en dichtsmeren met een keramische lijm ook wel een optie. We zullen het wel meemaken.

To be continued.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door hainjedaf »

Dta ziet er weer super uit... Ik ben benieuwd naar je volgende installment!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Kars-cnc »

Dat is een ambitieus project! Ik heb niet zo veel verstand van 3d printers (al print ik er wel regelmatig mee) maar ben erg geïnteresseerd hoe je een en ander gaat oplossen.

Een beetje off-topic maar de schetsen die je hier laat zien zijn die al in FreeCad gedaan?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door serum »

Die staalkabelaandrijving heb ik ook over nagedacht voor een machine, nou is het in jouw geval UHMWPE (Dyneema) ongeschikt, aangezien afgeraden wordt het langdurig boven de 100 graden c te gebruiken. Het wordt dan broos. Daarnaast zit je met wat compensatie door de hoekverandering, maar dat kan je wel oplossen met een correctietabel.

Aanrader voor een 3d printer zijn voor mij;
-temperatuursafhankelijke kallibratie/hoogtecompensatie voor je bed
-afneembaar bed voor makkelijk lossen van prints, zeker bij een voorverwarmde oven is dat een must
-eenvoudig te demonteren/servicen hotend. Die e3d v6 is zo'n beetje de standaard, maar ik heb een broertje dood aan dat kreng als je hem moet servicen. Een snelwisselsysteem met pluggen is hierbij het makkelijkst.


Om het filament niet al te warm te laten worden zou een eenvoudige lucht of waterstroom voldoen door een dubbelwandige buis om te voorkomen dat het spul de glastransitietemperatuur al voorbij gaat onderweg naar je hotend.

Hoe bevalt Freecad je tot nu toe? CAM ervoor is toch ook 'in the making'? Werkt het intuitief komende vanaf Fusion?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k weet niet of er ¼" tandkettingen zijn, of tandkettingen met hetzelfde modul als je tandwielen?..
Tandkettingen hebben geen last van het polygooneffect.

Als ik je verhaal zo lees.. ben je feitelijk een oven aan het bouwen met een 3D printer erin?..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Sven »

Als je er geen pizza in kan afbakken dan is het geen oven ;)

Maar ik ga met genoegen meelezen, pizza of niet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 27 dec 2020 14:47 Dat is een ambitieus project! Ik heb niet zo veel verstand van 3d printers (al print ik er wel regelmatig mee) maar ben erg geïnteresseerd hoe je een en ander gaat oplossen.
Geen idee nog voor veel dingen. Maar ik hoef meestal ook niet alles te overzien vanaf het begin; gaanderweg worden er zaken duidelijker en vallen de puzzelstukjes in elkaar. Nouja, de meeste dan :mrgreen:
Kars-cnc schreef: 27 dec 2020 14:47 Een beetje off-topic maar de schetsen die je hier laat zien zijn die al in FreeCad gedaan?
Yup...

Afbeelding
serum schreef: 27 dec 2020 15:14 nou is het in jouw geval UHMWPE (Dyneema) ongeschikt, aangezien afgeraden wordt het langdurig boven de 100 graden c te gebruiken. Het wordt dan broos.
Klopt, dyneema/spectra vallen af. Maar kevlar opzich niet.
Aan de andere kant heb ik zoiets van 'Als tandheugel goed werkt of dat Igus spul verkrijgbaar en betaalbaar is, waarom zou ik dan nog veel moeite doen om met al die haken en ogen om te gaan?'. Resonantie heb ik met tandheugel of trapeziumdraad ook niet zoveel last van, met een dunne kabel
weer wel. En die sledes gaan best wel zwaar worden stiekum.

Maar ik schiet die trommel nog niet af, dus een trommeltje met kevlardraad erop zou zomaar nog kunnen.
Daarnaast zit je met wat compensatie door de hoekverandering, maar dat kan je wel oplossen met een correctietabel.
Die correctietabellen kennen 3D-printer-firmwares volgens mij niet... RRF en Klipper niet in ieder geval, Marlin volgens mij ook niet.
Nu ben ik er niet zo bang voor om dat zelf in de firmware te bakken als dat moet, maar als ik het kan voorkomen...

In theorie kun je ook de radius van de trommel laten varieren. Moet je wel heel nauwkeurig kunnen draaien...
-temperatuursafhankelijke kallibratie/hoogtecompensatie voor je bed
Voordeel van RRF; alles word met G-code ingesteld. Makkelijk op te nemen in de proloog van je print of filament.
-afneembaar bed voor makkelijk lossen van prints, zeker bij een voorverwarmde oven is dat een must
Doe ik gewoon simpel: glas met een paar clipjes. Bevalt me tot nu toe uitstekend.
-eenvoudig te demonteren/servicen hotend. Die e3d v6 is zo'n beetje de standaard, maar ik heb een broertje dood aan dat kreng als je hem moet servicen. Een snelwisselsysteem met pluggen is hierbij het makkelijkst.
Eigenlijk vind ik die hele E3D v6 een draak van een ding, ontworpen door een dronken zwakzinnige. Maar je kunt er op elke hoek van de straat spullen voor kopen, en dat is toch ook een groot voordeel.
Om het filament niet al te warm te laten worden zou een eenvoudige lucht of waterstroom voldoen door een dubbelwandige buis om te voorkomen dat het spul de glastransitietemperatuur al voorbij gaat onderweg naar je hotend.
Ik zit licht te prakkizeren om de wateraanvoer naar de slede door een dikkere slang te doen, kan de rest van de slangetjes en kabeltjes mooi door die slang lopen.
Aan de andere kant: pak de PTFE aanvoerslang en de koelwaterslangen samen en het is ook wel goed zat.
Hoe bevalt Freecad je tot nu toe? CAM ervoor is toch ook 'in the making'? Werkt het intuitief komende vanaf Fusion?
Het leertraject is stijl. Er zijn 2 dingen die je komende vanaf Fusion hard in de staart bijten:

- Al die 'workbenches' zijn zo'n beetje losse programmas die op dezelfde database werken. Eigenlijk is dat in Fusion ook niet anders. Maar in tegenoverstelling tot Fusion zijn ze niet noodzakelijkerwijs compatibel met elkaar. Dat levert zo af en toe een 'grrr' op. Zo heb je zeker 3 verschillende 'workbenches' voor assemblage, maar die zijn niet compatibel met elkaar. Ik was begonnen met 'Assembly 3', welke werkt zoals je in Fusion en Solidworks ook joints en mates maakt, maar tegen de tijd dat ik die hele XZ-as getekend had was het spul niet meer vooruit te branden en verslikte de solver zich zo af en toe. Dan kun je de assemblage nog een keer overnieuw doen in wat anders
Maar de noodzakelijke dingen zitten er opzich allemaal in; schetsen maken en uitrekken tot onderdeel, sheetmetal, generatoren voor tandwieltjes en schroefjes, simulatie, assemblage, bla.

- 'Topological naming' is een groot probleem in FreeCAD. Wat is 'topological naming?' Nou, de interne benaming van alle punten, lijnstukken en vlakken die je maakt. Teken een vierkant, maak er een kubus van, en je hebt 8 hoekpunten genaamd punt 0 tot punt 7, 12 lijnstukken edge 0 tot 11 en 6 vlakken Face0 tot Face5. Die worden allemaal aangemaakt als je van dat vierkant een kubus maakt. Verander nu je schets in een zeshoek, en die namen veranderen ook. Wanneer bijt dat? Als je een volgende schets op Face05 had liggen, of je wilt je boutje uitlijnen met Edge03.
Fusion, Solidworks, etc. hebben dat probleem ook, maar ze kunnen het veel beter wegmoffelen. Dan heb je in je history van Fusion wel een geel dingetje omdat iets zijn referentie kwijt is, maar het werkt toch nog wel meestal. Tot het daar ook hard 'plof' zegt, en dan is er geen redden meer aan.

In FreeCAD zegt het echter vrijwel direct 'plof'. Je word dus gedwongen om netjes te tekenen en veel vaker gebruik te maken van referentieobjecten zoals constructievlakken, lokale coordinaatsystemen, spreadsheets gebruiken om relaties vast te leggen, niet om de haverklap 3D geometrie op de volgende schets projecteren, etcetera.

Ik probeer de boel nu dus op te zetten via spreadsheets en schetsen in een soort van 'basis-onderdeel' om te definieren wat waar ligt. Bijvoorbeeld:

Afbeelding

Met die spreadsheets (en in je dimensies, eigenlijk overal in FreeCAD) kun je ook rekenen. Dus 'afstand palen onderling = bedbreedte+2xbreedte karretje plus nogwat' gaat prima.

En in dat overzichtsplaatje van de XZ-as zie je de schets die de onderlinge afstand van de Z-palen definieert ook in beeld (waarbij die schets weer gestuurd word vanuit de spreadsheets), samen met wat lokale coordinaatsystemen die definieren waar onderdeel B op onderdeel A komt.

Eigenlijk is dat een veel robuustere manier van tekenen ook. Kost wel meer tijd en ik heb nog niet helemaal door wat nou handig werkt en niet. Tot nu toe ben ik wel een stuk meer tijd kwijt om tot resultaat te komen dan met Fusion. Of dat zo blijft valt nog te bezien, in Fusion kan ik de knoppen waar ik aan moet draaien blindelings vinden, in FreeCAD nog niet.

Hoe het CAM-deel gaat bevallen weet ik ook nog niet. Kan ik je binnenkort vertellen, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het ook maar in de buurt komt van Fusion. Ik verwacht een soort van CamBam, zeg maar. 2D toolpaden, een waterline 3D strategie, bla. Bruikbaar, maar niet geavanceerd.
Gelukkig verbied niemand me om dat CAM-werk gewoon in Fusion te doen als dat zo uitpakt.
Arie Kabaalstra schreef: 27 dec 2020 15:20 'k weet niet of er ¼" tandkettingen zijn, of tandkettingen met hetzelfde modul als je tandwielen?..
Tandkettingen hebben geen last van het polygooneffect.
Ik zie ze eigenlijk alleen breed en groot, maar misschien zoek ik niet op de juiste plek?
Arie Kabaalstra schreef: 27 dec 2020 15:20 Als ik je verhaal zo lees.. ben je feitelijk een oven aan het bouwen met een 3D printer erin?..
Ik heb zelfs overwogen om zo'n ding als basis te gebruiken. Maar daar moet je stiekum toch weer zoveel aan verbouwen dat een paar stukken staal aan elkaar bakken, wat plaat er tegenaan prakken en er wat steenwol oid omheen vouwen eigenlijk net zoveel of minder werk is, en dan heb ik wel stijfheid en ondersteuning op de plekken waar ik het nodig hebt en de afmetingen die me handig uitkomen. Verder is het idee 'circuleer hete lucht met een ventilator' niet ideaal, daar was ik bij versie 1.0 van de kitspuit al achter gekomen. Dat plastic moet rustig en gelijkmatig afkoelen en stollen, anders krijg je wokkels in plaats van prints. Blaas flink lucht rond, en de buitenkant koelt alsnog een stuk sneller af dan de binnenkant, zelfs als je hete lucht rondblaast.

Maar misschien is een deurtje van een oven recyclen nog wel een goed plan.
Sven schreef: 27 dec 2020 16:23 Als je er geen pizza in kan afbakken dan is het geen oven ;)
Pizza's afbakken doe je in 350+ graden, dus nee, dit klassificeert niet als oven :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Sven »

Je kan denk ik wel cakebeslag gaan printen tot ruimtelijke taart?

Lijkt me ook een stuk eenvoudiger te bouwen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Kjelt »

Misschien nog een "koelvloeistof"klep per steppermotor en een sensor toevoegen in het koelblok of hoeft dat niet ? Wat ga je als chiller gebruiken, de soort die ook voor lasers gebruikt worden ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Nee joh, gewoon lekker simpel houden, dat werkt op de lange termijn het beste.

Pompje dat nog flow geeft bij enige tegendruk (Laing DDC bijvoorbeeld; mooie en heel betrouwbare pompjes, wel aan de prijs), distribueren naar meerdere 4mm slangetjes, en een simpele radiateur voor koeling van het koelwater. Een flowsensor (of het drukverschil meten over de pomp) lijkt me wel nog een handige veiligheidsmaatregel, maar veel meer dan dat is niet nodig.

'Koel' is ook maar relatief he? De motoren onder de 80 graden, liefst 60, want meer vinden ze niet zo heel leuk. Koude deel van de extruder mag zelfs eventueel nog wel wat warmer bij hogetemperatuur-plastic. Bij regulier plastic moet dat wel koeler, maar dan heb je de warmtebelasting van de bouwkamer ook niet. Als elk onderdeel zo af en toe wat druppels water krijgt dan voldoet het al. Zeg dat je aanvoert op 35 graden en afvoert op 50 dan heb je aan een halve liter koelwater per onderdeel per minuut al genoeg.

Wat ook wel een aardige manier van bouwkamer-verwarmen zou zijn is hete olie of (propyleen)glycol circuleren langs de wanden/bodem/plafond. Dan is gecontroleerd koelen ook nog best makkelijk. Maar een lief behapbaar pompje vinden dat tegen, zeg, 180C hete vloeistof kan zal wel weer tegenvallen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door chimaerion »

Succes alvast, maar die 150 graden gaat een beste uitdaging worden. Zeker componentengewijs gaat het knap lastig worden. Hoe ga je met bedleveling aan de slag?

Sensoren daarvoor vinden die 150 graden Celsius aankunnen is knap lastig.

Btw als je stappenmotoren nodig hebt, ik heb er heel wat ongebruikte liggen, alsook 24V voedingen van Phoenix contact heb ik ook op overschot. Laat maar iets weten mocht je er online niet zo snel aan kunnen geraken.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 27 dec 2020 19:43 . Maar een lief behapbaar pompje vinden dat tegen, zeg, 180C hete vloeistof kan zal wel weer tegenvallen.
Oliepompje van een dry sump systeem?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

chimaerion schreef: 27 dec 2020 20:01 Succes alvast, maar die 150 graden gaat een beste uitdaging worden. Zeker componentengewijs gaat het knap lastig worden. Hoe ga je met bedleveling aan de slag?
Weet ik nog niet precies. Zowiezo aan weerskanten een microswitch voor de Z-as (Honeywell V15H). Hoe hard het dan verder nog nodig is om mesh-bedlevelling te doen weet ik niet, maar dat kan eventueel nog wel met een microswitch op een van de sledes die handmatig in de juiste positie gezet word. Of alleen maar even monteren als-ie nodig is; bij mijn huidige printer hoef ik die mesh-levelling ook alleen maar overnieuw te doen als ik wat verander.
Btw als je stappenmotoren nodig hebt, ik heb er heel wat ongebruikte liggen, alsook 24V voedingen van Phoenix contact heb ik ook op overschot. Laat maar iets weten mocht je er online niet zo snel aan kunnen geraken.
Heb je ook 0,9 graden NEMA17's liggen toevallig?
spinningwheels schreef: 27 dec 2020 20:14 Oliepompje van een dry sump systeem?
Ja, zoiets. Al zitten die meestal wel knap geintegreerd in de carterdelen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door spinningwheels »

Neen , dat zijn in de regel losse randriem aangedreven pompen.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie