Oorzaak kromtrekken?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1050
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Oorzaak kromtrekken?

Bericht door ruudpg »

Ik ben met mijn 3D printertje aan het printen geweest, alleen als het van het bed af komt trekt het krom.

Wat ik heb geprint is een ronde schijf PLA met een laagdikte van 0,1mm
Temperatuur nozzle 200ºC temperatuur bed 60ºC
De rand is 2mm dik, opgebouwd uit 4 lagen 0,1mm vol, daarna vulling grid 25% en weer afsluiten met 4 lagen massief.
In het midden van de cirkel ga ik daarna verder met een vierkant dat hoger wordt.

Na het afkoelen laat het vanzelf van het bed los maar 1 zijde trekt een milimeter of 2-3 krom omhoog.

Geen idee wat hier de oorzaak van het, het gebeurd na het printen/afkoelen want anders zou de dikte ook niet kloppen...

Ik heb trouwens een Anycubic i3 Mega printer
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1749
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Oorzaak kromtrekken?

Bericht door Kars-cnc »

2 a 3mm krom aan een kant is wel erg veel om na het printen nog te ontstaan.

Ik heb iets dergelijks wel gehad wanneer een kant van het voorwerp tijdens het printen los raakte van de bouwplaat. Er zijn dan een paar laagjes goed op de bouwplaat geprint, daarna raakt de hechting aan de rand los en de er steeds weer bovenop geprinte lagen warm filament zorgen dat het steeds krommer wordt. Dat is dan tijdens het printen. Ik zou zeggen, hou het eens goed in de gaten wat er precies gebeurt.

[Edit] ik zie nu dat je in je bericht meldt dat de dikte wel klopt... dan is het waarschijnlijk niet wat ik hierboven beschrijf...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Oorzaak kromtrekken?

Bericht door serum »

Wat voor printbed heb je? ik had recent zo'n flexibel magneetbed, (plastic ipv een verenstalen exemplaar) en dat is bagger. Het trekt het bed los van de magneet op de randen van de print. Voor kleine printjes geen probleem, maar bij grote prints was dit het geval.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Oorzaak kromtrekken?

Bericht door Danny »

Hoe dik en welke diameter heeft die schijf?
Ik lees dat het geprint voorwerp vanzelf loskomt na het printen. Da's hier anders. Ik moet met een scherp mesje het voorwerp lospeuteren.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Oorzaak kromtrekken?

Bericht door Ballegooijen »

Ik vindt 60 graden voor het bed wel een beetje hoog. PLA hoeft eigenlijk niet eens een verwarmd bed maar ikzelf print met een bed op 40 graden.

200 voor de nozzle vindt ik dan weer laag. Ik print PLA op 230 graden.

Dat loskomen van de print lijkt me ook niet goed, ik moet met een scherp plamuurmes het onderdeel van de glasplaat lossteken.
Wellicht toch een probleem met het bed?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Oorzaak kromtrekken?

Bericht door DaBit »

Vloeibaar plastic dat afkoelt tot kamertemperatuur krimpt. Laag op laag, en je bouwt een hoop spanning in, vooral bij massieve vlakken op het printbed. Vandaar dat verwarmde bed, dat zet je kwa temperatuur zo'n beetje tegen de glastransitietemperatuur van het gebruikte plastic aan.

Zou het kunnen dat je teveel cooling aan hebt staan? Bij die grote dingen heb je het niet hard nodig en met trager koelen blijft het vlakker. Dat geld ook na het printen; gewoon rustig af laten koelen werkt het beste.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Goudgele
Berichten: 512
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Oorzaak kromtrekken?

Bericht door Goudgele »

Zorg dat je printbed goed schoon is (ik gebruik altijd gewoon handzeep en water) en zorg dat de eerste laag goed stevig op het bed gedrukt wordt. Als echt niks meer werkt, dan kan je nog overwegen om een brim te gebruiken via je slicer.

Zelf gebruik ik ook 60 graden bed voor pla met mijn Prusa I3MK3S+, maar misschien is dit idd te hoog als je een ander type/materiaal bed gebruikt.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Oorzaak kromtrekken?

Bericht door rien1959 »

ruudpg schreef: 29 jun 2021 13:32
De rand is 2mm dik, opgebouwd uit 4 lagen 0,1mm vol, daarna vulling grid 25% en weer afsluiten met 4 lagen massief.
Die rand van 2 mm is onnodig dik en geeft veel spanning. 2 x nozzlediameter is genoeg en vulling (grid) zo laag mogelijk zetten. Juist veel gridlijnen geven spanning en maken de print niet sterker. De grid instelling is goed wanneer je het netjes kunt afsluiten met de toplaag (ik gebruik 7 lagen bij 0,1 mm) maar niet meer dan dat. Een onderlinge afstand van 5-8 mm is prima. Eerste laag extra dik (150-200 %) Temperaturen zijn goed. Gebruik geen el cheapo filament ! Voor de rest heb ik niets aan de andere verhalen toe te voegen.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oorzaak kromtrekken?

Bericht door hobbybob »

rien1959 schreef: 29 jun 2021 21:23
ruudpg schreef: 29 jun 2021 13:32
De rand is 2mm dik, opgebouwd uit 4 lagen 0,1mm vol, daarna vulling grid 25% en weer afsluiten met 4 lagen massief.
Die rand van 2 mm is onnodig dik en geeft veel spanning. 2 x nozzlediameter is genoeg en vulling (grid) zo laag mogelijk zetten. Juist veel gridlijnen geven spanning en maken de print niet sterker. De grid instelling is goed wanneer je het netjes kunt afsluiten met de toplaag (ik gebruik 7 lagen bij 0,1 mm) maar niet meer dan dat. Een onderlinge afstand van 5-8 mm is prima. Eerste laag extra dik (150-200 %) Temperaturen zijn goed. Gebruik geen el cheapo filament ! Voor de rest heb ik niets aan de andere verhalen toe te voegen.
Zoals ik het lees print hij een cirkel (cylinder) die 2mm HOOG is (dik dus) en heeft hij het niet over de rand van het object die 2mm dik is. Past ook beter met wat poster van het bericht Ruud zegt dat hij eerst 4x 0.1mm vol doet, daarna 25% vullen en dan weer afsluiten. Ik kan het mis hebben maar in mijn 3d visie print hij dus een soort bierviltje waarop in het midden een object (vierkant) verder omhoog gaat. En nu laat het bierviltje dus los aan aan kant en trekt 2 a 3mm omhoog.

Dat kan inderdaad met koeling te maken hebben (heeft hij een fan aan 1 kant van de kop en gaat de koele lucht steeds van 1 kant over het net geprintte object (dat zou kunnen zorgen dat het sneller afkoelt (krimpt) dan aan de andere kant.
Kan ook zijn dat zijn printer "op de tocht staat en aan die kant een deur of raam open gaat met koude lucht met hetzelfde effect.

Ik print op mijn prusa i3 Mk3S+ ook gewoon op 60 graden met 215 graden nozzle, dus dat is helemaal niet "te warm" of raar. Juist die warmte zorgt normaal dat je print mooi vlak blijft.

Maar ja, ik heb al jaren prusa's en heb onlangs pas mijn eerste print gehad (in 6 jaar dus) die spaghetti werd (door mijn eigen fout, wilde een 150mm boog printen zonder support en de hoek was wat klein(overhang heel groot) en dat ging mis.
Dus heb verder niet zoveel ervaring met mislukkende prints. Ik stop het in prusaslicer , print de hele nacht door, ga werken en kom thuis en vind een succesvolle print, dus of ik nu de juiste persoon ben om te vragen wat er mis gaat weet ik niet ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Oorzaak kromtrekken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbybob schreef: 29 jul 2021 15:26 dus of ik nu de juiste persoon ben om te vragen wat er mis gaat weet ik niet ;-)
Tsja, van je fouten moet je leren.

Komt ie thuis: " weer niks geleerd" :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1050
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Oorzaak kromtrekken?

Bericht door ruudpg »

hobbybob schreef:
Zoals ik het lees print hij een cirkel (cylinder) die 2mm HOOG is (dik dus) en heeft hij het niet over de rand van het object die 2mm dik is. Past ook beter met wat poster van het bericht Ruud zegt dat hij eerst 4x 0.1mm vol doet, daarna 25% vullen en dan weer afsluiten. Ik kan het mis hebben maar in mijn 3d visie print hij dus een soort bierviltje waarop in het midden een object (vierkant) verder omhoog gaat. En nu laat het bierviltje dus los aan aan kant en trekt 2 a 3mm omhoog.
Helemaal juist, het is een cirkel met daar bovenop een vierkant.
Komend weekend ga ik het nogmaals proberen, maar nu zonder of met minder koeling.

Bedankt allemaal voor de input!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Oorzaak kromtrekken?

Bericht door Ballegooijen »

Een klein laagje haarlak of 3D lac kan ook nog wel helpen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie