Welk filament

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Welk filament

Bericht door bartL »

Afgelopen week mijn Prusa kit opgebouwd en de eerste onderdelen zijn al geprint. Verbazingwekkend hoe eenvoudig dit werkt, al zal ik misschien nog wat moeten spelen met de instellingen.

Nu vroeg ik me af of hier kennis zit m.b.t. welk filament wanneer te gebruiken? Ik heb nu alleen nog de bijgeleverde rol PLA maar voordat ik me scheel ga betalen aan andere types hoop ik hier wat kennis op te doen zodat ik de juiste keuzes maak.

Alvast dank!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk filament

Bericht door serum »

goede ervaringen met esun pla+ en abs+. Let op de + toevoeging
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk filament

Bericht door DaBit »

Prusa levert zelf ook filament ('prusament'), en dat is wat mij betreft hoge kwaliteit spul. Ik gebruik het best veel. Die rollen hebben elk ook een unieke code die verwijst naar een blokje productiegegevens van die rol, mocht jij of een van je klanten dat belangrijk vinden. Ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat het spul perfect presteert in de eigen printers.

PETG is een prima algemeen-gebruik plasticsoort. Iets taaier en temperatuurbestendiger dan PLA. Alhoewel Esun met hun PLA+ ook de capaciteiten van zuiver PLA wat oprekken, en het werkt verder prima dat PLA+. Per kilo een stuk goedkoper dan Prusament, als je dat belangrijk vind (bij mij zijn de materiaalkosten per 'produkt' meestal niet significant).

Esun ABS+ vond ik achteraf vleesch noch visch. Print niet eens zoveel makkelijker dan gewoon ABS, stinkt niet zoveel minder, is minder temperatuurbestendig, en aceton heeft er niet genoeg vat op. Blijft de redelijk lage dichtheid en alsnog best fatsoenlijke temperatuurbestendigheid over. Maargoed, persoonlijke mening. ABS doe ik zelf zowiezo niet zoveel meer mee. Voor de producten waar de eigenschappen van ABS van belang zijn heb ik het vervangen door ASA; belangrijke voordeel van ASA boven ABS is dat het UV-stabiel is.

Zowiezo is het antwoord op 'welke plasticsoort heb ik nodig' vrijwel altijd 'PLA of PETG'. Als je wat anders nodig hebt dan weet je dat wel, en ook waarom.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 21 nov 2021 13:45Voor de producten waar de eigenschappen van ABS van belang zijn heb ik het vervangen door ASA; belangrijke voordeel van ASA boven ABS is dat het UV-stabiel is.
Ik las inderdaad dat ASA als een soort opvolger van ABS wordt gezien. Gebruik je dit materiaal wanneer je wat meer sterkte nodig hebt?
DaBit schreef: 21 nov 2021 13:45 Zowiezo is het antwoord op 'welke plasticsoort heb ik nodig' vrijwel altijd 'PLA of PETG'. Als je wat anders nodig hebt dan weet je dat wel, en ook waarom.
Naja dat laatste in mijn geval niet helemaal. Normaal gesproken werk ik veel met treksterkte en rekgrens gegevens van materialen. Maar bij printen heb je niet zoveel aan die gegevens, daar lijkt het me meer afhankelijk van de mate waarin de printer in staat is de laagjes goed op elkaar te lijmen.

PETG stond overigens sowiso al op mijn verlanglijstje. Ik had al begrepen dat dit iets meer kan hebben dan PLA.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk filament

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 21 nov 2021 14:56 Ik las inderdaad dat ASA als een soort opvolger van ABS wordt gezien. Gebruik je dit materiaal wanneer je wat meer sterkte nodig hebt?
Het is te smoothen met aceton (google 'vapor smoothing'), het is UV-bestendig, kan een klap hebben zonder te breken, kwa temperatuur bestand tegen volle zon, en vrij licht. Ideaal voor buiten-dingen dus.
DaBit schreef: 21 nov 2021 13:45 Normaal gesproken werk ik veel met treksterkte en rekgrens gegevens van materialen. Maar bij printen heb je niet zoveel aan die gegevens
Jawel hoor. E-modulus, treksterkte en rekgrens zijn nog steeds van toepassing, evenals de bestendigheid tegen chemicalien en temperatuur. Alleen in de Z-richting mis je grofweg zo'n 40% van de treksterkte. Composieten zijn nog veel erger om wat mee te ontwerpen wat dat betreft.
, daar lijkt het me meer afhankelijk van de mate waarin de printer in staat is de laagjes goed op elkaar te lijmen.
De reden dat ik meestal relatief heet en langzaam print. Olifantjes en 3Dbenchies op 150mm/s laat ik wel aan een ander over. Om de polymeerketens in elkaar te laten grijpen heb je hitte, druk en tijd nodig. Geld voor kunststoflassen, en dus ook voor plasticpoepen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 21 nov 2021 21:20 De reden dat ik meestal relatief heet en langzaam print. Olifantjes en 3Dbenchies op 150mm/s laat ik wel aan een ander over. Om de polymeerketens in elkaar te laten grijpen heb je hitte, druk en tijd nodig. Geld voor kunststoflassen, en dus ook voor plasticpoepen.
En op welke waardes (laagdiktes, temperatuur en snelheid) print jij dan je PLA, PETG en ASA? In prusa slicer staan bij de verschillende filamenten al waardes ingesteld maar ik heb daar een beetje het idee dat dat gebaseerd is op een optimale snelheid en niet op de beste mechanische eigenschappen van het eindproduct.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk filament

Bericht door DaBit »

Laagdikte: zo dik als ik kan tolereren. Minder laagjes = minder 'lasverbindingen'. Ik vind het ook niet erg om bijvoorbeeld nog een echte boor of ruimertje door een horizontaal gat te moeten halen omdat het vanwege een beperkt aantal laagjes niet mooi rond is.
In de praktijk 0.12-0.25mm met een 0.4mm nozzle (die heb jij waarschijnlijk).
Een paar andere maten nozzles kopen kan geen kwaad; 0,6mm is kwa nauwkeurigheid voor 99% van de 'mechanische delen' ook prima, print een stuk rapper, en de rupsen zijn dikker en breder dus minder 'lassen'. En voor sommige klusjes is 0,25mm helemaal geweldig.

Temperatuur: TPU en PLA ca. 220 graden, PETG ca. 260 graden, ASA ook 260-265. Koelfan alleen aan als dat nodig is. Liever gewoon meer dingen in 1 keer printen zodat object A af kan koelen terwijl de kop met B bezig is. Met PETG en ASA kom je er wel onderuit om die aan te zetten, met PLA meestal niet.

Snelheid: TPU 25-30mm/s, PLA/ABS/PETG 50-60mm/s op de buitenkant. De infill en support kan wel wat harder. Die zet ik bij PLA/PETG/ABS meestal op 100mm/s ofzo en het maximale volume aan filament per seconde op 8-10mm3/s; dan beperkt de slicer de snelheid wel tot wat-ie ook nog comfortabel kan smelten.

Maar meestal stel ik alles toch een beetje bij afhankelijk van wat ik wil bereiken. Bijvoorbeeld: als je 1 legosteentje wil printen is die 260 graden voor PETG er wat over; dan blijven er geen 'noppen' meer over. Dan schroef ik de temperatuur wat terug en laat ik de koelfan draaien. Dat komt vanzelf; frezen, lassen en draaien heb je ook niet in 1 avond geleerd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welk filament

Bericht door hainjedaf »

Dank voor de tips Bart :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

Bedankt voor de info Bart!

Als ik jouw opmerkingen vergelijk met de standaard "0.20mm QUALITY" of "0.30mm DRAFT" instelling in PrusaSlicer dan zit dat al aardig dicht bij elkaar. Het lijkt er dus op dat ik met die standaard instellingen wel uit de voeten moet kunnen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk filament

Bericht door DaBit »

Dat denk ik wel.
Ik heb ze niet; als je geen Prusa printer hebt dan zie je ze standaard niet. En ik mis ze niet hard genoeg om ze er via een truukje toch in te krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

Ik heb niets hoeven registreren oid. Alleen aan het begin ingevuld welke printer ik heb en de rest kwam er vanzelf achteraan.
Mocht je die info willen dan is dat misschien niet zo moeilijk te doen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk filament

Bericht door serum »

bartL schreef: 22 nov 2021 19:26 Ik heb niets hoeven registreren oid. Alleen aan het begin ingevuld welke printer ik heb en de rest kwam er vanzelf achteraan.
Mocht je die info willen dan is dat misschien niet zo moeilijk te doen.
Mijn ervaring is dat je toch je printrecepten aan gaat passen naar eigen inzicht en ervaring. (ik heb nooit met prefab recepten gewerkt om eerlijk te zijn) En mislukt er een keer een print om wat voor reden ook is het proces zo simpel dat je eigenlijk meteen wel ziet wat er mis is gegaan en pas je dat aan om te voorkomen dat je het weer gebeurt. :mrgreen:
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

serum schreef: 22 nov 2021 20:20 Mijn ervaring is dat je toch je printrecepten aan gaat passen naar eigen inzicht en ervaring.
Dat zou zo maar kunnen. Maar zolang ik nog een totale noob op dit gebied ben is het wel lekker dat iemand anders alvast in de goede richting zit.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk filament

Bericht door DaBit »

Die Prusaslicer zit zo in elkaar dat als je zegt dat je een i3 hebt dan krijg je de i3 presets, heb je een mini dan de mini-presets, en heb je een DaBit-plasticpoeper, tsja, dan krijg je daar de bij hun bekende presets voor te zien.....

Ik kan ze wel tevoorschijn toveren, maar ik heb ze niet nodig. Als beginner zijn ze wel prettig natuurlijk, maar uiteindelijk stelt het hele 3D-printen-op-regulier-niveau niet zoveel voor; dat leer je gauw genoeg. Als je de laatste 0,01% prestatie die erin zit ook eruit wil hebben is dat vast anders, maar voor mij is het geen levensdoel maar gewoon een stuk knap handig gereedschap.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie