Pauze functie en langdurige pauze

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Pauze functie en langdurige pauze

Bericht door hainjedaf »

misschien een hele domme vraag:

De Prusa mini en de Lulzbot bezitten beide een 'pauze' functie.
Die zou het mislukken van een print door vb 'filament op' moeten voorkomen begrijp ik.
Maar werkt dit? Of krijg je werkstukken met rare naden en andere ongein?

Kan je dit ook gebruiken vb om alleen te printen als Vattenfall nachtstroomtarief berekent?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Pauze functie en langdurige pauze

Bericht door Goudgele »

Bij mijn i3MK3S+ werkt dat pauzeren als een zonnetje. Hij stopt netjes als het filament op is, of als ik zelf op pauze druk en daarna gaat hij gewoon weer verder waar hij gebleven was. Ik ga er van uit dat het bij de Mini net zo goed is geïmplementeerd door Prusa.

Ik weet niet of je op basis van een tijdstip een pauze kan instellen. Volgens mij houdt de printer alleen de printtijd bij en niet het echte tijdstip. Dat zou je even in PrusaSlicer moeten bekijken. Wel kan je een laagnummer instellen waar een pauze uitgevoerd wordt.
Ook moet je je afvragen of dat nou echt veel nut heeft. Zo'n printer verbruikt echt niet veel. (ongeveer 80W bij het printen van PLA lees ik)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Pauze functie en langdurige pauze

Bericht door serum »

Weet niet hoe die prusa en lulzbot het doen, maar ik vind een filament geblokkeerd sensor stiekem wel handig. Je weet ook meteen of je de eerste laag niet te strak hebt staan.. Ik heb zo'n ding op mijn printer, die geeft om de 4 of 5mm filament een pulsje. Als hij dan binnen de 7 mm extrusie geen pulsje heeft gehad, gaat ie in pauze. Dat resume werkt vlekkeloos. Om dat te laten werken moet je een fatsoenlijke pause/resume functie in je firmware hebben zitten. Daarin kan je ook prima opnemen dat je bed/nozzle temperatuur weer naar de voorheen ingestelde waarde terugkeert. Maar om dat te doen om 2ct/uur te besparen zou ik ook niet snel overwegen. Je printer sneller maken en isoleren is op termijn efficienter.



Ken je trouwens die plugin in octoprint waarbij je een deel van je printbed kan selecteren om te zorgen dat de Gcode die in dat gebied zit genegeerd wordt? Soms handig als er 1 printje van 6 prints in een lange printopdracht halverwege stokken. En spaghetti detective? Ook geniaal. (ziet je camera spaghettiprint ontstaan, dan stopt hij ook met printen)..
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Pauze functie en langdurige pauze

Bericht door FreesKever »

Ik zou zeggen: probeer het zelf.
(Als je printer een "filament op" schakelaar heeft.

Print een bency, en stop elke keer een stuk van een meter filament in je printer.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Pauze functie en langdurige pauze

Bericht door hainjedaf »

serum schreef: 17 jan 2022 15:08 Weet niet hoe die prusa en lulzbot het doen, maar ik vind een filament geblokkeerd sensor stiekem wel handig. Je weet ook meteen of je de eerste laag niet te strak hebt staan.. Ik heb zo'n ding op mijn printer, die geeft om de 4 of 5mm filament een pulsje. Als hij dan binnen de 7 mm extrusie geen pulsje heeft gehad, gaat ie in pauze. Dat resume werkt vlekkeloos. Om dat te laten werken moet je een fatsoenlijke pause/resume functie in je firmware hebben zitten. Daarin kan je ook prima opnemen dat je bed/nozzle temperatuur weer naar de voorheen ingestelde waarde terugkeert. Maar om dat te doen om 2ct/uur te besparen zou ik ook niet snel overwegen. Je printer sneller maken en isoleren is op termijn efficienter.
Doet de lulzbot ook maar ik heb vooralsnog de lulsbot niet aan de gang. Heb problemen met IJken Z-hoogte.
Prusa heeft daar een ingebakken dingetje voor. Lulzbot niet...

Dus moet nog even heel goed erin duiken hoe ik dat voor elkaar krijg.
Ken je trouwens die plugin in octoprint waarbij je een deel van je printbed kan selecteren om te zorgen dat de Gcode die in dat gebied zit genegeerd wordt? Soms handig als er 1 printje van 6 prints in een lange printopdracht halverwege stokken. En spaghetti detective? Ook geniaal. (ziet je camera spaghettiprint ontstaan, dan stopt hij ook met printen)..
Octoprint en Spaghettidetective gebruik ik.

Octoprint staat op een Pi3 B+ minibordje. Werkt uitstekend.

DIe plugin ken ik niet.

Spaghettidetective was een teleurstelling. Na 20 uur printen had ik een kast vol spaghetti, een bonkje plastic dat ooit een hotend was en geen melding.
En zoals gebruikelijk waren de schroefjes in de hotend kop volgelopen dus hotend was met geen mogelijkheid uit elkaar te halen.
Daar ging weer een hotend+heater+thermistor.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie